Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko kuolla kenenkään tai minkään asian puolesta?

Vierailija
23.10.2017 |

Leffoissa ja muissa tarinoissa tällaiset sankarikuolemat ovat yleisiä mutta onko oikeassa elämässä kuoltu toisen puolesta? Onko ihmisiä jonka puolesta voisit kuolla jos aseella uhaten sanotaan että jonkun on pakko kuolla? Entä jos saisit valita kuolisitko itse vai ammuttaisiinko esim joku toinen maa kokonaan ydinaseilla? Aatteiden puolesta ainakin on paljonkin kuoltu mutta itselle ei mikään aate ole niin tärkeä etten valitsisi valehtelua ennen kuolemaa..

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antamassani sotilasvalassa sitoutunut myös tiukan paikan tullen kuolemaan kotimaani vapauden puolesta. Näin ovat monet tehneet jo minua ennen, eikä asiaan pidä liittää liikaa dramatiikkaa.

Vierailija
2/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenjäsenten vuoksi voisin.

Aateen vuoksi en, mutta jos tulisi mainitsemasi tilanne jossa joko pitäisi valita oma kuolema tai jonkun (minulle minkä tahansa) maan ihmiset tuhottaisiin ydinaseilla, niin kuolisin itse. Elämäni ei ole sen arvoinen että ottaisin miljoonia kuolemia niskalleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi saisi räjähtää niin lakkaisi rikkaiden vittuilu köyhille.

Tätä maata ei puolusta ketään joka on perseaukinen tai muuten vaan köyhä, ja niitä on muuten jo yli miljona henkilöä...

Vierailija
4/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota osaa varmasti sanoa ennen kuin tuollainen tulisi eteen.

Vierailija
5/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen antamassani sotilasvalassa sitoutunut myös tiukan paikan tullen kuolemaan kotimaani vapauden puolesta. Näin ovat monet tehneet jo minua ennen, eikä asiaan pidä liittää liikaa dramatiikkaa.

Se nyt on vaan semmonen heitto. Varmaan aika harva tosissaan ottaa moisen valan.

Vierailija
6/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä maata ei puolusta ketään joka on perseaukinen tai muuten vaan köyhä, ja niitä on muuten jo yli miljona henkilöä...

Puolusti köyhät aikaisemminkin, vai väitätkö tosissasi että nykyajan köyhissä on jotain vialla.

Vierailija
7/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta ei noin saa ajatella. Positiivisempaa olisi laittaa ne rikkaat etulinjaan ja sitten jos ne heittää henkensä niin köyhät voisi sen jälkeen pohtia puolustaako maata vai ei.

Vierailija
8/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen edestä kyllä. Myös jonkun toisen lapsen kuin oman.

Vierailija
9/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa maailmansodassa kaatui lähes satatuhatta suomalaista ja kyllä nytkin oltaisiin pakon edessa valmiita samaan.

Vierailija
10/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin valan antaessani vielä nuori ja lapsellinen ja ajattelen asioista nykyään eri tavalla. En suostu kuolemaan kotimaani puolesta, ei puhettakaan:)

Vierailija
11/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuolla eläimien puolesta. Jos eläimiin kohdistuva vääryys / eläinrääkkäys loppuisi. Rakastan eläimiä, vihaan ihmisiä.

Vierailija
12/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskon, että voisin kuolla muiden puolesta, tai jonkun vapauden puolesta. Kuolisin myös maani puolesta, jos meidän kultturia ja vapautta jotenkin uhattaisiin.

Vierailija
13/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omien lasteni puolesta olisi valmisi vaarantamaan henkeni, sitä en tiedä pystyisikö uskomaan siihen että voisin pelastaa jonkun hengen kuolemalla hänen puolestaan.

Vierailija
14/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuolla eläimien puolesta. Jos eläimiin kohdistuva vääryys / eläinrääkkäys loppuisi. Rakastan eläimiä, vihaan ihmisiä.

Millä voisit varmalla tietää että saisit loppumaan? Just kun oot kuolemassa ja takaisin ei oo paluuta, kaikki ympärillä alkaa nauramaan ja sanoo että nyt se vasta elukoitten rääkkäys alkaakin kun tuosta päästiin eroon. :)

Vierailija
15/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen edestä kyllä. Myös jonkun toisen lapsen kuin oman.

Miten lapsesi sitten pärjäisi ilman sinua? Tai, jos niitä lapsia olisi useampi? En ole koskaan ymmärtänyt näitä lapsen puolesta uhrautujia. Lasta ei saisi koskaan laitaa kärsimään sitä tuskaa, jonka vanhemman menettäminen tuottaa.

Vierailija
16/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen puolesta, mutta en eläimen.

Vierailija
17/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omien lasteni puolesta olisi valmisi vaarantamaan henkeni, sitä en tiedä pystyisikö uskomaan siihen että voisin pelastaa jonkun hengen kuolemalla hänen puolestaan.

Entä se lapsi? Haluuko he elää läpi elämänsä tietäen, että äiti vaarantaa itsensä heidän puolesta?

Vierailija
18/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on varma etten tule ikinä tappamaan toista ihmistä, enkä tule ikinä osallistumaan sotaan. Eli kai olen valmis kuolemaan sitten sen takia etten tapa toista.

Vierailija
19/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sotilaat tosiaan sitoutuvat olemaan valmiita kuolemaan isänmaansa puolesta, ja miljoonia on kuollutkin. Et tullut sitten ap sotia ajatelleeksi, vaan keskityt johonkin toimintaelokuvamaiseen skenaarioon...?

Totta kai olisin valmis kuolemaan pelastaakseni ison joukon ihmisiä. Tiedä sitten, missä määrässä se raja menisi, mutta aika hankala sitä olisi itsensä kanssa elää, jos tietäisi, että suojelin itseäni ja uhrasin vaikkapa naapurustosta kaksi perhettä.

Ja varsinkin omia lapsiani olen valmis suojelemaan jopa sellaisessa tapauksessa, jossa asetelma ei ole tuolla lailla epärealistisen selkeä eli että "jos annat henkesi, lapsesi säilyy hengissä". Ristitilanteet ovat oikeastaan aina todellisessa elämässä sellaisia, että niissä ei ehdi kauheasti miettiä ja ei ole ennalta selvä, että oma henki menee tai että jos en toimi, tapahtuu varmuudella asia x.

Vierailija
20/71 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on vaan semmonen heitto. Varmaan aika harva tosissaan ottaa moisen valan.

Voi olla niinkin. Itse kyllä otan annetun valan täydestä. Ehkä vähän tyhmää ja naivia näinä aikoina, myönnän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi