Mitä kautta pääsisi auttamaan vanhuksia?
Olen työtön ja mua surettaa laitoksiin unohdetut vanhukset. Mietin, että voisin käydä vaikka ulkoiluttamassa heitä vähän ja juttelemassa. Olen itsekin vähän yksinäinen. Pystyisin myös tekemään jotain kotihommia, esim. luomaat lumet talvella ja voisin kantaa kauppakassit, vaihtaa lamput jne.
Kommentit (18)
Laitoksiin ei kanneta kauppakasseja. Voisit perustaa yrityksen, jossa tarjoat kotiapua. Asiointi- ja ulkoiluseuraa.
Ap kysyi vapaaehtoista työtä.....
Sen voi aloittaa ihan mistä vaan, silmät auki vaan:)
Vanhusten palvelukoteihin kyllä voi mennä käymässä. Viriketoiminnasta on hyvä sopia jo etukäteen, henkilökunta pystyy neuvomaan milloin on esim. sopiva tulla ja mikä viriketoiminta tarpeellista. Esim. SPR järjestää ystävätoimintaa myös kotona asuville vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Aloita vaikka naapuristasi jne.
Täällä asuu vain nuoria ihmisiä (paljon pikkuyksiöitä korkeissa hissittömissä taloissa). Joku satunnainen mummo varmaan ajattelisi, että koitan ryöstää hänet tai jotain. :D
Kirkolla on ilmeisesti joku tällainen vapaaehtoisten pyörittämä palvelu. Ehkä otan sinne yhteyttä, mutta muitakin vaihtoehtoja olisi hyvä olla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Laitoksiin ei kanneta kauppakasseja. Voisit perustaa yrityksen, jossa tarjoat kotiapua. Asiointi- ja ulkoiluseuraa.
Mahtaisiko tuollainen menestyä... Mulla ei ole autoakaan, ja monet vanhukset on aika köyhiä. En haluaisi viedä heidän rahoja.
ap
No vaikkapa Kaunialan sairaala Espoo, vapaaehtoiseksi ilmoittaudut
Vanhusten kotiin ei ketä vain päästetä varkauksien ym. pelossa mutta nuo vanhainkodit ym.
7 kyllä vanhus ihan itse päättää ketä päästää kotiinsa...:) ei kotona asuvat silti mitään vihanneksia ole vaan saattavat tarvita apua tai seuraa vaan. Apua mm. Pihatöissä, tai lampunvaihdossa jne..
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten palvelukoteihin kyllä voi mennä käymässä. Viriketoiminnasta on hyvä sopia jo etukäteen, henkilökunta pystyy neuvomaan milloin on esim. sopiva tulla ja mikä viriketoiminta tarpeellista. Esim. SPR järjestää ystävätoimintaa myös kotona asuville vanhuksille.
Tämänkin voisin tehdä. Jotenkin olen pelännyt ottaa yhteyttä palvelutaloihin/vanhainkoteihin kun jos musta olisi vaivaa henkilökunnalle ja niin poispäin jos vain itse ilmoitan itsestäni. Mutta eihän kysyminen toisaalta ketään haittaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa Kaunialan sairaala Espoo, vapaaehtoiseksi ilmoittaudut
Vanhusten kotiin ei ketä vain päästetä varkauksien ym. pelossa mutta nuo vanhainkodit ym.
Toiset vanhukset haluaa vapaaehtoisia ystäviä jotka auttaa heitä tai pitävät seuraa tai ovat esim. ulkoilusta turvana, toiset ei. Toisinaan omaiset ei halua tälläisiä "vieraita"ystäviä vanhuksen lähelle päästää. Myös laitoksissa huomioidaan se että joku voi haluta vanhuksen ystäväksi vaikka varastaakseen rahaa.
Itse toimin Punaisen ristin ystäväpalvelussa. Sen kautta voi hakeutua vanhuksen ystäväksi, päiväkahviseuraksi, ulkoiluttajaksi, lukemaan lehtiä jne.
Ottaisit asiakkaiksi vain joko julkisen liikenteen tai kävely-ja polkupyörämatkan päässä olevia vanhuksia. Voisit menestyä heti paremmin kuin peruspäivärahalla. Voisit tehdä työtä vähän myös niin, että liittyisit osuuskuntaan (googlaa osuuskunta), ettet olisi varsinainen yrittäjä. Tulosi jäisivät alle sopivan rajan, jotta säilyttäisit työttömyysturvasi. Saisit silti vähän lisää rahaa.
2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin voisin tehdä. Jotenkin olen pelännyt ottaa yhteyttä palvelutaloihin/vanhainkoteihin kun jos musta olisi vaivaa henkilökunnalle ja niin poispäin jos vain itse ilmoitan itsestäni. Mutta eihän kysyminen toisaalta ketään haittaa.
ap
Ihan vanhustyön arkeen se kuuluu että siellä käy ystävät vierailulla. Vierailuista on toki hyvä kertoa henkilökunnalle. Jotkut omaiset myös haluavat tietää ketä vanhusten luona käy.
Vierailija kirjoitti:
7 kyllä vanhus ihan itse päättää ketä päästää kotiinsa...:) ei kotona asuvat silti mitään vihanneksia ole vaan saattavat tarvita apua tai seuraa vaan. Apua mm. Pihatöissä, tai lampunvaihdossa jne..
Oma mummoni oli ihan teräväpäinen (ja hyväkuntoinen melkein 100v) loppuun asti. Jos se olisi kaivannut apua, niin se olisi repinyt pelihousunsa, jos joku olisi käynyt holhoamaan siinä, kuka häntä auttaa. :D Loppuun asti se kyllä kieltäytyi kaikista "vanhusten jutuista". Se oli kyllä tosi hyvässä kunnossakin. Oli jotenkin vaikea edes uskoa, miten vanha se oli.
Pihatyöt olisi todella mun mieleen. Omaa pihaa ei ole, joten olen aina nauttinut pihahommista muualla. Joku vanhus voisi saada paljon iloa hoidetusta pihasta. Olen aika huolellinen,eikä mua haittaa, jos töihin menee aikaa. Olen ihan hyvä kasvienkin kanssa, kun on niiden aika.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihan vanhustyön arkeen se kuuluu että siellä käy ystävät vierailulla. Vierailuista on toki hyvä kertoa henkilökunnalle. Jotkut omaiset myös haluavat tietää ketä vanhusten luona käy.
Juu, toki haluan, että kaikkia on informoitu asiasta. Omaistenkin huolen ymmärrän, ja heidätkin voin tavata, jos asia huolestuttaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse toimin Punaisen ristin ystäväpalvelussa. Sen kautta voi hakeutua vanhuksen ystäväksi, päiväkahviseuraksi, ulkoiluttajaksi, lukemaan lehtiä jne.
Kiitos. Tuo kuulostaa hyvältä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ottaisit asiakkaiksi vain joko julkisen liikenteen tai kävely-ja polkupyörämatkan päässä olevia vanhuksia. Voisit menestyä heti paremmin kuin peruspäivärahalla. Voisit tehdä työtä vähän myös niin, että liittyisit osuuskuntaan (googlaa osuuskunta), ettet olisi varsinainen yrittäjä. Tulosi jäisivät alle sopivan rajan, jotta säilyttäisit työttömyysturvasi. Saisit silti vähän lisää rahaa.
2.
Eikö toiminimen voi perustaa kuka vain? Voisiko tuommoinen toimia niin, että jos joku välttämättä haluaa antaa mulle jotain, niin maksaisin siitä verot ja se olisi mun tuloa? Mullahan olisi silloin työpaikka! Tavallaan.
Mulla ei kyllä olisi sydäntä varsinaisesti ottaa maksua. Pärjään näinkin jotenkin
ap
Aloita vaikka naapuristasi jne.