Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas joka syksyinen ongelma lasten vaatetuksessa.

Vierailija
23.10.2017 |

En ikinä tiedä, milloin vaihtaa lapsilta välikausivaatteet toppavaatteisiin. Mittari näytti 0 astetta aamulla, laitoin lapsille päiväkotiin välikausivaatteet ja fleecetakit alle, nyt sit mietin et paleleekohan ne kuitenkin. Milloinkohan sitä oppis? Hirveän vaikeita asioita tällaiselle uusavuttomalle.

Mites muut? Onko tää ongelma muille, vai oonko ainoa maalaisjärjetön?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta remun kevyttoppavaatteet on ollu tosihyviä pienelle koululaiselle. Täällä etelässä menty niillä melkein koko talvi.

Meillä ekaluokkalainen laittoi tänään päälle Remun kevyttoppatakin ja -housut kouluun. Ne ovat kyllä hyviä tähän vuoden aikaan. Ei liian kylmiä, eikä liian kuumia.

Vierailija
22/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siirrytty toppavaatteisiin. Viime viikolla olimme vielä fleecehaalari+välikausihaalari yhdistelmällä, mutta nyt niissä tulee liian kylmä.  Kannattaa mennä itse lasten kanssa pihalle pariksi tunniksi, niin huomaa mikä on sopiva varustus. Mä palelin viikonloppuna hiekkalaatikon reunalla. Mentiin lasten kanssa hippaa ja potkittiin palloa ja tuli siltikin kylmä. Sen jälkeen menin kaivamaan toppavaatteet vaatekomerosta koko perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä eskarilaisella kevyesti topattu sade/ kurapuku, alle kevyitä kerroksia. Koululaiseisen vaatteet kevyemmät, mutta tuulelta suojaavat. 2 vee topattu ja kerholaisella samoin lidlin topattu kura/ sadepuku. Tänään paksummat pipat ja hanskaa ja kunnon kaulurit kaikilla

Meillä oli aamulla -5, päivällä nollassa.

Ehkä helpottaa kun ulkoilen itsekin päivittäin, tietää koska palelee ja mikä auttaa.

Vierailija
24/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin lapselle topat päiväkotiin. Lapselle kivempaa pukea vain yksi kerros päälle ulos mennessä. Topan alle laitoin trikoisen mekon ja sukkahousut. Fleecen/villan pukeminen alle ja siihen päälle vk-vaatteiden tunkeminen ei ole mitään hupia. Enkä ihan ymmärrä niiden toppien panttaamista, jos on kylmä.

Vierailija
25/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleece hiostaa, ohut villa toimii paremmin. Ei tietysti kovin edullinen vaihtoehto.

Itse en käytä muita pitkiksiä kuin silkkivilloja just siksi, että ne ovat sisälläkin vain mukavan lämpimät, eivät nihkeän hikiset.

Vierailija
26/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää miten pukeminen on niin vaikeaa.

Lapset liikkuu ja monesti niillä on hiki.

Luulisi tuntevan oman lapsensa, onko kuumaverinen vai ei.

Vierailija
27/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä myös millainen pukeutuja oma lapsi on. Jos lapsella on hankaluuksia saada vaatteita itse puettua niin onko järkevää varustaa lapsi neljällä ulkovaatekappaleella, alle fleecet ja päälle välikausivaatteet, vai on järkevää laittaa päiväkotiin toppahaalari.

Päiväkodissa harvemmin kukaan ehtii tarkkailla yhden lapsen lämpötilaa, jos on kylmä ilma lapselle laitetaan kaikki löytyvät varusteet päälle. Kerrospukeutuminen on ehkä enemmän kotiulkoilun juttu.

Vierailija
28/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskareille on välikerrastojen pukeminen ihan tuskaa. Toissaviikolla menivät vielä vk-vaatteilla ja tarkoitus oli että laittavat sinne fleeceä ym alle, mutta arvatkaa montako kertaa hakiessa ne oli siellä alla jo montako kertaa ei.

Nyt sitten vaihdettiin toppaan, niin tarkenee ilman kerrastoja.

Vierailija
29/61 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaiset itse halusivat ottaa toppatakit välikausihousujen kaveriksi. Ei tarvitse mitään fleecejä pukea erikseen.

Pienemmille olen pukenut villahaalaria ja hieman paksumpaa vk -haalaria nyt muutaman viikon. Tänään kaivelin toppavaatteet esiin heillekin, vähän aikaa ehkä pärjää pelkällä ulkohaalarilla.

Vierailija
30/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen ei todellakaan pue mitään fleeceä, kun ei kavereilkakan ole. Topalla menty jo pari viikkoa.

Vierailija
31/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä Etelä- ja Länsi-Suomen "talvissa" on laadukas villahaalari osoittutunut melkein tärkeimmäksi vaatekappaleeksi. Kerrospukeutuminen on meidän käyttämämme ratkaisu tähän ongelmaan. Uloin kerros on välikausihaalari tai sadevaatteet. Toppahaalari menee päälle vasta jos on luminen keli. Kankaat hankautuvat leikeissä rikki helposti, jos lunta ei ole. Toki jos pakkupakkaset puskevat päälle, niin toppavaattet ovat käytössä vaikka lunta ei olisikaan.

Vierailija
32/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni 4 vuotias tyttö tänään päiväkotiin vk-vaatteilla + fleece takki +pitkähihainen + farkut ja pitkikset, paksummat vk-hanskat, pipo ja vuorelliset vk-kengät

Vierailija
33/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tämä ole mikään kilpailu että mitä pitäisi pukea. Olkoon se sitten välikausipuku + lisukkeet tai sitten vaikka toppapuku ilman lisukkeita, pääasia että lapselle ei tulisi liian kylmä tai hiki eli olisi sopivasti päällä.  Jos lämpötila ei vaihtele hirveästi päivän aikana eli on vaikka 2 astetta niin ihan sama kumpi versio siellä on. Jos vaihtelua on paljon niin silloin kerrospukeutuminen käytännöllisempää että voi vähentää jos aurinko oikein kovasti alkaa porottamaan. Siitä tuskin enää vaaraa.

Vierailija
34/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppapuku, on helppo ja nopea ja sisävaatteiksi voi pukea vain ohuet leggarit ja paidan!

Itse teen niin, että aloitan lapsilla aina viime vuoden toppiksilla joten saavat kurastella ne ihan vapaasti, ja sitten kun tulee lumikelit ja "oikea talvi" vaihdetaan uusiin "tämän" vuoden haalareihin, jotka sitten taas vastaavasti ovat syksyn 2018 ekat toppikset.

Vierailija
35/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylle t-paita, fleece, leggarit, välikausihousut ja välikausitakki, reppuun lisäksi pitkähihainen, pipo ja hanskat niin voi joko vähentää tai lisätä vaatetta tarpeen mukaan.

Toppavaatteet on vielä liikaa.

Vierailija
36/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toppapuku, on helppo ja nopea ja sisävaatteiksi voi pukea vain ohuet leggarit ja paidan!

Itse teen niin, että aloitan lapsilla aina viime vuoden toppiksilla joten saavat kurastella ne ihan vapaasti, ja sitten kun tulee lumikelit ja "oikea talvi" vaihdetaan uusiin "tämän" vuoden haalareihin, jotka sitten taas vastaavasti ovat syksyn 2018 ekat toppikset.

Meillä sama taktiikka! Nyt on edellsien talven topat käytössä ja ostetaan uudet sitten kun tulee kunnon pakkaset.

Vierailija
37/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täällä. Varmaan se lapsi on mennyt jo monena aamuna väärissä vaatteissa päiväkotiin, kun olen arponut eteisessä, että onko tänään lämmin vai kylmä.

En kyllä osaa itseänikään aina pukea oikein.

Katselen mallia päiväkodin pihalta, että mitä muilla on päällä ja yritän sitten seuraavana aamuna olla parempi äiti.

Vierailija
38/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Oulussa oon alkanut neljävuotiaalle pukemaan toppahaalarin sisävaatteiden päälle. Se kerrosten pukeminen on hänen kanssa yhtä TUSKAA ja taistelua, päästään paljon helpommalla sen yhden haalarin kanssa. Ahdistaa jo ajatella kunnon pakkasia ja sitä pukemisrumbaa.

Meidän yksivuotias ei vielä kävele, jos istuu vaan rattaissa niin puen sisävaatteet, välihaalarin (villa tai college), vk-puvun ja rattaissa on lämpöpussi. Paksut rukkaset, ei ihan koville pakkasille tarkoitetut kuitenkaan.

Vierailija
39/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan pk-seudulla ja kelit ovat hieman plussan puolella (aamulla pakkasen puolella tai nollassa). Vanhemmalla ja liikkuvaisella 4 v pojalla on ollut talvitakki jo muutaman päivän, mutta päiväkodissa on ollut mukana sekä vk-housut että toppahousut (toppahousuja ei vielä ole tarvittu), jolloin voivat siellä päätellä kummat pukea. Talvitakin alle ei tarvitse vielä pitkähihaista t-paitaa kummempaa tai korkeintaan ohut college lisäksi.

Nuorempi ei-niin-liikkuvainen 2v on mennyt vk-haalari-fleeceyhdistelmällä, mutta saa huomenna toppahaalarin päälleen, koska navakkaa tuulta luvassa ja asteet lähellä nollaa, joten ilma tuntuu paljon kylmemmältä.

Vierailija
40/61 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen päiväkodissa tädit pukevat lapsen päälle kaikki ulkovaatteet, mitä löytävät lapsen lokerikosta/repusta. Sinne ei siis voi viedä yhtään ylimääräisiä vaatteita valintaa varten vaan just ne, jotka haluaa puettavan päälle. Ja kyllä, olen maininnut asiasta, tyyliin että ”ettehän pue näiden vuorellisten kuravaatteiden alle vk-takkia (kuten edellisenä päivänä oli puettu)” No eivät pukeneetkaan sitä takkia, mutta housut pukivat. 😄Lapsi ihan valui hikeä. 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi