Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Sähkökatkos pimensi Hoplopin - vanhemmat TYRMISTYIVÄT

Vierailija
22.10.2017 |

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710222200478518_u0.shtml

Sähkökatkos pimensi Hoplopin - lapset itkivät hädissään, vanhemmat tyrmistyivät hätävalaistuksen toimimattomuudesta

Helsingin Kivikossa tänään sattunut sähkökatkos aiheutti jonkinmoista harmia paikallisessa Hoplopissa.

Paikalla olleiden aikuisten mukaan liikuntaseikkailupuistossa oli sähkökatkon aikaan muutamia kymmeniä lapsia.

Katkos alkoi noin kello 13. Tilan mentyä pimeäksi lapset olivat alkaneet itkeä. Osa heistä oli sillä hetkellä kiipeilemässä telineissä ja verkkovirrassa ollut pomppulinna oli mennyt kasaan. Pian katkon jälkeen vanhemmat olivat lähteneet etsimään lapsiaan kännykänvalojen avulla. Hoplopin työntekijät olivat tulleet opastamaan lapsia otsalamppujen kanssa, mutta paikalla olleen vanhemman mukaan niiden valoteho oli mitätön.

Lapsensa syntymäpäiväjuhlia Hoplopissa viettänyt vanhempi kertoi olleensa tilanteesta järkyttynyt. Hän oli olettanut, että paikassa on olemassa hätävalaistus sähkökatkosten varalla.

- Järkytti ja laittoi vihaksi, ettei mihinkään tuollaiseen ole mitenkään varauduttu. Luulisi, että julkisten tilojen hätävalaistusta koskisivat jonkinlaiset määräykset, varsinkin kun on lapsista kyse, hän kertoo Iltalehdelle.

Eräs toinen vanhempi kertoo Iltalehdelle olleensa erityisen huolissaan siitä, mitä tapahtuisi jos paikalla olisi tulipalo.

- Täydellinen pimeys ja paikka täynnä lapsia. Paikka on sokkeloinen, siellä on tunneleita ja portaikkoa. Mielestäni tällainen ei kuulu enää 2000-luvun Suomeen.

Hätävalaistuksen pitäisi syttyä

Hoplop Oy:n toimitusjohtaja Tomi Pulkki kertoo Iltalehdelle, että yhtiö on pahoillaan tapahtuneesta vaikka katkos johtuikin yhtiöstä riippumattomista syistä. Asiakkaiden valittamaa hätävalaistuksen toimimattomuutta Pulkki pitää vakavana, koska Hoplopeissa on normaalia himmeämpi mutta riittävä hätävalaistus tällaisia tilanteita varten. Sen pitäisi valaista kulkutiet ja evakuointialueet.

- Kaikissa Hoplopin tiloissa on hätävalaistus. Jos siellä ei ole tällainen lähtenyt käyntiin niin kyseessä on tekninen asia, joka pitää korjata. Se pitää selvittää kiinteistön kanssa, kertoo Pulkki.

Toimitusjohtajan mukaan Hoplopin työntekijät on koulutettu ja ohjeistettu toimimaan sähkökatkoksen tai esimerkiksi tulipalon sattuessa. Työntekijöiden pitää tällöin tarkastaa kaikki paikat ennalta määritellyssä järjestyksessä. Turvallisuuskoulutukset ja -suunnitelmat ovat aina puistokohtaisia.

Pulkin mukaan yhtiö aikoo tutkia Kivikon tapauksen.

- Tutkimme aina kaikki vähänkään uhkaavat tilanteet, vaikka niissä ei olisi mitään sattunutkaan. Turvallisuus on meille kaikista tärkein asia.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on julkisten tilojen hätävalaistus yksityisessä leikkitilassa? Tietty siellä pitää kiinteistön puolesta olla valaistus ulospääsyä varten, mutta että samanlainen kuin julkisissa tiloissa. Paljonko vanhemmat on valmiita maksamaan siitä?

Meillä maalla sähköt pätkivät viikottain, joten eipä  tuosta olisi katastrofia tullut.

Mitä miellät julkisella tilalla? Mikä ihmeen yksityinen leikkitila? Jonkun koti?

Tuollaisilla tiloilla on viranomaiset määräykset onnettomuuksien varalle.

En miellä julkista tilaa itse, sille kun on määritelmä "Julkinen tila on avoin, kaikkien vapaasti käytössä ja oleskeltavana oleva alue."

Yksityisellä leikkipuistolla on tietyt kriteerit turvallisuuden suhteen, mutta ne ovat todellakin erilaiset kuin missä tahansa julkisessa (sisä)tilassa.

Vierailija
22/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä alan ilmeisesti olla jo vanha, kun kirjoitan tämän kommentin, mutta...siloin kun minä olin lapsi niin sähkökatkoja oli aika useinkin, eikä niissä ollut mitään ihmeellistä. Ja sähkökatkoja on aika usein vielä nykyäänkin, kaupungeissa ei niinkään mutta maalla on ihan tavallista että on joskus pitkiäkin aikoja sähköt poikki.

Miten tämä liittyy asiaan? Että kun kivikaudella oli usein sähköt poikki niin automaattisesti nykyajan lastenkin pitää olla siihen tottuneita? Sanot itsekin että kaupungeissa ei niinkään ole sähkökatkoksia. Miten siis kuvittelet että kaupunkilaislapset ovat niihin tottuneet?

Mä olen alle 40v, eli dinosaurus jo. Ja isossa kaupungissa asun ja viimeksi oli sähkökatko alle kuukausi sitten, täällä kaupungissa, eli ei tuo nyt niin harvinaista ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli jokaiselle vanhemmalla taskulamppu, samoin isolla osalla lapsia. Mikä ihmeen itku ja parku voi tulla silloin, kun valoja löytyi vähän jokaisen taskusta? Ja kai siellä vanhemmat tajuaa lastensa perään katsoa, jotta tietävät, missä ne menevät.

Vierailija
24/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä alan ilmeisesti olla jo vanha, kun kirjoitan tämän kommentin, mutta...siloin kun minä olin lapsi niin sähkökatkoja oli aika useinkin, eikä niissä ollut mitään ihmeellistä. Ja sähkökatkoja on aika usein vielä nykyäänkin, kaupungeissa ei niinkään mutta maalla on ihan tavallista että on joskus pitkiäkin aikoja sähköt poikki.

On hieman eri asia olla kotona sähkökatkon tapahtuesa, kuin pienenä lapsena suuressa pilkkopimeässä leikkipaikassa.

Tämänkin ketjun kommetoijista isolla osalla ei ole lapsia tai eivät ole koskaan käyneetkään hoplopissa, jossa kiipeilytunnelit menevät katonrajassa. En haluaisi olla edes aikuisena siellä ilman valaistusta saati lapsena.

No sit kannattaa pysyä kotona, joskus voi tulla sähkökatko vaikkei se kovin todennäköistä olekaan.

Vierailija
25/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kriisiapua on tarjolla?

Vierailija
26/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli tuossa jutussa vähän vedetty överiksi että ihmiset oli ihan kauhuissaan jne

Ei varmaan oo kivaa olla jossain hoplopissa kun tulee sähkökatko mut ei se nyt niin traumatisoivaa voi olla.

Vierailija
27/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin helposti tulee nykyään traumoja ja tyrmistys.

Vierailija
28/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrottiinko jutussa kuinka kauan sähköt olivat poikki?

Itse en huomannut kun maininnan että alkoi klo 13

Vierailija
29/29 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy asiaan? Että kun kivikaudella oli usein sähköt poikki niin automaattisesti nykyajan lastenkin pitää olla siihen tottuneita? Sanot itsekin että kaupungeissa ei niinkään ole sähkökatkoksia. Miten siis kuvittelet että kaupunkilaislapset ovat niihin tottuneet?

Mä olen alle 40v, eli dinosaurus jo. Ja isossa kaupungissa asun ja viimeksi oli sähkökatko alle kuukausi sitten, täällä kaupungissa, eli ei tuo nyt niin harvinaista ole.

Niin ja kommentti liittyy asiaan niin, että kaupungeissakin on joskus lyhyitä sähkökatkoja, mutta ei sentään mitään monta päivää kestäviä kuten maalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan