Gallup! Käytätkö pistettä pikaviestinnässä?
Kun käytät tekstareita, meseä, WA:ta tms, käytätkö viestien lopussa pistettä vai kirjoitatko lauseet vain eri viesteihin? Eli KYLLÄ (käytän) tai EN (käytä) Ja synnyinvuosi perään. Katsotaan onko viestintä muuttumassa niin kuin väitetään!
Kommentit (10)
KYLLÄ 1991
//Yleensä käytän pisteitä ja muuta oikeinkirjoituksen mukaista (vaikka puhekielisesti kirjotankin ja käytän hymiöitä ym.), mutta jos joskus keskustelu on reaaliaikaista, saatan nopeuden/kiireyden vuoksi luopua tästä tavasta hetkeksi. Jos en tiedä, että keskustelu tulee muuttumaan reaaliaikaiseksi, saatan silti pitää tämän tavan yllä, koska tuntuu jotenkin hassulta muuttaa kirjoitustapaa yhtäkkiä. :D
Yhden sanan viesti, en käytä.
Kahden tai useamman sanan viesti, käytän.
1971
Kirjoitan vanhan koulukunnan sääntöjen mukaan. Jokaisen viestin päätän isoon välimerkkiin, en koskaan osaisi lähettää viestiä joka noin vain loppuu ilman pistettä. -75
Kirjoitan noin lauseen per viesti
en käytä pistettä
lauseet tunnistaa siitä, että on erillinen viesti
Kuin puhetta
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan noin lauseen per viesti
en käytä pistettä
lauseet tunnistaa siitä, että on erillinen viesti
Kuin puhetta
1980
Täytyi ihan tarkastaa asia. Viestit mitä olen lähettänyt, niin hymiö korvaa lopussa pisteen. Jos ei ole hymiötä niin yleensä on piste. Ainakin pidemmissä viesteissä. Yhden lauseen tai sanan perässä en yleensä käytä pistettä. En laita lauseita eri viesteillä peräkkäin. -89
Kyllä käytän mikäli viesti sisältää useamman kuin yhden virkkeen. Erotan myös pää- ja sivulauseet pilkuilla. Yleensä en käytä tekstareita ns. reaaliaikaiseen chattailyyn, joten viestit ovat useinmiten yhtä virkettä pidempiä. Olen niin tottunut laittamaan ne pisteet ja pilkut kirjoitettuun tekstiin, että se tulee luonnostaan. Ei sinänsä siis hidasta kirjoittamistani, pikemminkin välimerkkien unohtaminen hidastaisi, koska sitä mun pitäisi ajatella samalla kun kirjoittaa.
Olen syntynyt vuonna 1971.
Käytän. Syntymävuosi 1991