Ahdistaa päiväkodin ja koulun ideologiat ja kummalliset vaatimukset
Olen itse kasvatusalan ammattilainen (maisteria korkeampi tutkinto takataskussa), en kuitenkaan tee enkä ole koskaan tehnyt kasvatustyötä koulussa tai päiväkodissa itse, vaan olen muun tyyppisissä asiantuntijahommissa. Seuraan tietenkin koko ajan kehityspsykologian ja kasvatusalan kansainvälistä tutkimustietoa jne.
Ahdistaa kaikki kummallisen tuntuiset käytännöt ja ideologiat toisen lapsen päiväkodissa ja vanhemman lapsen alakoulussa. Moni niistä on ihan oikeasti vastoin alan uusinta tutkimustietoa ja sellaista tiedepiireissä yleisesti hyväksyttyä kehityspsykologian "normistoa". Olen yrittänyt olla tappelematta työntekijöiden kanssa aiheesta, ettei lapsiini kohdistettaisi minun "hankaluuden" takia negatiivista huomiota. Mutta en vain sulata tiettyjä kasvatuskäytäntöjä, jotka on jopa haitallisia!
Olen kovin miettinyt mitä tehdä. En voi hyväksyä, että lapsiini kohdistetaan sellasta tapaa kasvattaa päiväkodissa ja koulussa, jotka on modernin käsityksen mukaan haitallisia tapoja tai ainakin sellaisia, jotka lisäävät lapsen epäoikeudenmukaisuuden kokemusta ja heikentävät itsetuntoa. Olen yrittänyt asiallisesti sanoa, että meidän perheessä kasvatetaan tavalla x, ja edellytän sitä päiväkodilta ja koulultakin, mutta asia ei mene perille. Vinkkejä kellään?
Minä uskon, että on kyse enemmän persoonasta kuin koulutuksesta. Yksi lapseni lto oli koulutukseltaan maisteri, jota lapsi suorastaan pelkäsi. Vasu-keskustelussa huomasi, että hän ei tuntenut lasta ollenkaan, enkä ihmettele, sillä melkein aina tuodessa ja sisältä hakiessa hän istui tietokoneella, tai oli kopioimassa papereita. Kerran hain lasta juuri kun he olivat lähteneet ulos ja hän räyhäsi yhdelle lapselle, että lopettaa turhan kitisemisen - minä sitten perässä tullessani ojensin hänelle kengän, joka lapselta oli pudonnut jalasta... On meille osunut ihaniakin lastentarhanopettajia, nyt on aivan mahtava eskariope ja pienten ryhmän opettajaa (joka muuten on sosionomi) lapsi muistelee edelleen lämmöllä.