Ahdistaa päiväkodin ja koulun ideologiat ja kummalliset vaatimukset
Olen itse kasvatusalan ammattilainen (maisteria korkeampi tutkinto takataskussa), en kuitenkaan tee enkä ole koskaan tehnyt kasvatustyötä koulussa tai päiväkodissa itse, vaan olen muun tyyppisissä asiantuntijahommissa. Seuraan tietenkin koko ajan kehityspsykologian ja kasvatusalan kansainvälistä tutkimustietoa jne.
Ahdistaa kaikki kummallisen tuntuiset käytännöt ja ideologiat toisen lapsen päiväkodissa ja vanhemman lapsen alakoulussa. Moni niistä on ihan oikeasti vastoin alan uusinta tutkimustietoa ja sellaista tiedepiireissä yleisesti hyväksyttyä kehityspsykologian "normistoa". Olen yrittänyt olla tappelematta työntekijöiden kanssa aiheesta, ettei lapsiini kohdistettaisi minun "hankaluuden" takia negatiivista huomiota. Mutta en vain sulata tiettyjä kasvatuskäytäntöjä, jotka on jopa haitallisia!
Olen kovin miettinyt mitä tehdä. En voi hyväksyä, että lapsiini kohdistetaan sellasta tapaa kasvattaa päiväkodissa ja koulussa, jotka on modernin käsityksen mukaan haitallisia tapoja tai ainakin sellaisia, jotka lisäävät lapsen epäoikeudenmukaisuuden kokemusta ja heikentävät itsetuntoa. Olen yrittänyt asiallisesti sanoa, että meidän perheessä kasvatetaan tavalla x, ja edellytän sitä päiväkodilta ja koulultakin, mutta asia ei mene perille. Vinkkejä kellään?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, nyt oppineena ihmisenä osaat varmaan jotain konkretiaa tähän laittaa. Ollaan takertumatta lillukanvarsiin, jos nyt kerrot vaikka jotkut esimerkit. Ymmärretään noin yleisemmällä tasolla asia kyllä.
Lapseni on vähän yli kaksivuotias. Päiväkodin hoitajat vaativat häneltä, että hän pystyisi itse huolehtimaan tietyistä vaatejutuistaan, istumaan paikallaan syömässä ilman apua, pudotessaan jostain nielisi itkunsa yksin ja jatkaisi vain leikkiä vaikka olisi sattunut, jos joku toinen lapsi lyö häntä niin heille sanotaan että selvittäkää asia itse. Ja jos lapsi ei noista selviä niin hänelle tiuskaistaan eikä suinkaan lohduteta tai kannusteta.
Ja tosiaan vanhemman lapseni päiväkotiryhmässä ei ollut tuollaista. Ap.
Mitä tää liittyy kouluun? tuossa otsikossa leimaat koulun ideologian myös huonoksi. Eikä kai tää päiväkodin ideologiaakaan ole jättää lohduttamatta lapsia. Se on heidän toteutustapansa asioille ja se kuulostaisi väärältä, jos tuo kertomasi pitää paikkaansa. Mistä muuten tiedät, että noin toimitaan? 2-vuotias kertoo?
Syödessä pitää kyllä istua paikallaan ja siihen saa komentaa. Sanoi aivolohkot, mitä sanoi, niin kyllä 2-vuotiastakin saa jo tyyrätä.
Koulun kummallisella ideologialla tarkoitin lähinnä sitä, että "kaikki intregroidaan". Kirjoitin otsikon ehkä vähän kieli poskessa. Mutta koulun osalta pointti oli se, että ne lapset, jotka väkivaltaisin käyttäytymisen ja levottomuuden ym. vuoksi olisi ennen laitettu erityisluokkaan, on nykyään integroitu tavalliseen luokkaan. Vanhemman lapseni luokalla on useita näitä integroituja ja hojksattuja myös. Se ei ole sen opettajan vika, hän on aivan uupumisen partaalla. Hänen aika menee parin väkivaltaisen lapsen rauhoitteluun eikä hän ehdi opettamaan muita. Huomaan kotona, kun lapseni yrittää tehdä läksyjä, niin hänelle ei ole opetettu opetettavana olevaa asiaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen, että mistä ap tietää noin tarkkaan mitä päiväkodissa on tapahtunut.
No kyllähän minä haku- ja viemistilanteissa näen monenlaista. Tietenkään en tiedä kaikkea mitä päivän aikana on tapahtunut. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen, että mistä ap tietää noin tarkkaan mitä päiväkodissa on tapahtunut.
Kyllähän näitä havaintoja voi tehdä helposti kun hakee tai vie lasta hoitoon. Muistan itsekin todistaneeni usein tällaisia tilanteita kun lapsia vein.
Jos olet kehityspsykologian lukenut, niin ymmärrät että kehitys etenee niin, että lapselta myös vaaditaan asioita, joihin hän ei vielä itsenäisesti kykene. Toki tuki pitää olla eikä lasta saa jättää selviytymään yksin. Tunnetasolla tuo kuulosti kuitenkin aika vastuuttomalta kasvattajien taholta ja epäammatilliselta jopa. Voisit antaa heille luettavaksi haastavat kasvatustilanteet-kirjan, jossa käsitellään erilaisia vuorovaikutustapoja. He varmaan hyötyisivät siitä. Minä olen myös lukenut kasvatustieteitä pk henkilöstöä enemmän ja joskun vinkkaan heille jotain osuvaa kirjallisuudesta, toki ihan ohimennen, että en ärsyttäisi liikaa.
Ap ottaa nyt itse vastaan kaksivuotiaansa hoidosta ja jää kotiin vielä vuodeksi häntä hoitamaan. Kyllä taloudellisesti pärjää, jos osaa elää säästäväisesti. Oma lapsi on aina tärkein. Kaksivuotias on todella vielä todella pieni päiväkotiin isoon ryhmään. Anna lapsesi olla pieni lapsi vielä ainakin vuoden ja toteuta omia kasvatusperiaatteitasi.
Aloitus on selvääkin selvempi keksitty provo.
Aloittaja naureskelee jossain lueskellesssaan vastauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko antaa jonkin esimerkin, mitä päiväkodissa ja koulussa tehdään väärin. Nyt vain korostat omaa ylemmyyttäsi ilman että sinulla olisi päivän vertaa käytännön kokemusta työskentelystä lapsiryhmissä.
En mielestäni korosta ylemmyyttäni, ja ihan suoraan kerroin että en ole työskennellyt päiväkodissa enkä koulussa niin en kuvitettele ymmärtäväni heidän arkea. Kysyit esimerkkiä. Esimerkiksi päiväkodissa lapselta vaaditaan asioita, joihin sen ikäinen lapsi aivojensa kehityksen näkökulmasta ei ole vielä kykeneväinen. Ap.
No toimiikos yhteiskunta yleisestikään soveltaen kehityspsykologista tietämystä? Esimerkkinä esimerkiksi ajatukset vanhempainvapaan pitämisestä, erossa hyvin tavalliset vuoroviikko -systeemit.
älkäävaivautuko kirjoitti:
Aloitus on selvääkin selvempi keksitty provo.
Aloittaja naureskelee jossain lueskellesssaan vastauksia
Näinpä.
Tietyistä asioista sen aina näkee.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kehityspsykologian lukenut, niin ymmärrät että kehitys etenee niin, että lapselta myös vaaditaan asioita, joihin hän ei vielä itsenäisesti kykene. Toki tuki pitää olla eikä lasta saa jättää selviytymään yksin. Tunnetasolla tuo kuulosti kuitenkin aika vastuuttomalta kasvattajien taholta ja epäammatilliselta jopa. Voisit antaa heille luettavaksi haastavat kasvatustilanteet-kirjan, jossa käsitellään erilaisia vuorovaikutustapoja. He varmaan hyötyisivät siitä. Minä olen myös lukenut kasvatustieteitä pk henkilöstöä enemmän ja joskun vinkkaan heille jotain osuvaa kirjallisuudesta, toki ihan ohimennen, että en ärsyttäisi liikaa.
Jos viittaat lähikehityksen vyöhykkeeseen, se toimii niin, että lapsi laitetaan tekemään asiaa johon ei ihan vielä itsenäisesti kykene mutta aikuisen tuella kykenee. Se ei ole sitä että säännöllisesti viskataan altaan syvään päähän ja sanotaan että yritä räpiköidä.
Kiva kun kerroit koulutuksesi. Sehän tässä olikin se olennaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun kerroit koulutuksesi. Sehän tässä olikin se olennaisin.
On se olennaista siksi, että tein aloituksen liittyen siihen että minua ahdistaa tietyt asiat. En tehnyt tätä aloitusta haukkuakseni päiväkoteja tms, vaan ahdistukseni johtuu siitä, että tiedän liikaa siitä miten asioiden pitäisi olla, ja sitten näen käytännön, että asiat ovat aivan toisin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis yliopistossa koulutetaan ltot väärin?
Joissain päiväkodeissa on vain pari yliopiston käynyttä lto:ta, joissain ei yhtään. Esikoinen kulki pari vuotta ryhmässä, jossa sosionomi ltot ja hoitaja. Kuopus ryhmässä jossa varhaiskasvatuksen maisteri ja kandi sekä hoitaja.
On varmasti aivan ihania ja päteviä sosionomeja, mutta kyllä noissa ryhmissä oli eroa kuin yöllä ja päivällä. Ihan alkaen siitä saavatko lapset syliä itkuun, miten heidät kohdataan ja minkälaista toimintaa lapsille järjestetään. Koin kuopuksen ryhmän aikuiset paljon sensitiivisemmiksi ja ammattitaitoisemmiksi, myös hoitajan. Uskon että merkitystä on myös päiväkodin johtajan asenteella, mitä henkilökunnalta vaaditaan ja kuinka heitä ohjeistetaan. Itse olen luokanope, jos se nyt mihinkään vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, nyt oppineena ihmisenä osaat varmaan jotain konkretiaa tähän laittaa. Ollaan takertumatta lillukanvarsiin, jos nyt kerrot vaikka jotkut esimerkit. Ymmärretään noin yleisemmällä tasolla asia kyllä.
Lapseni on vähän yli kaksivuotias. Päiväkodin hoitajat vaativat häneltä, että hän pystyisi itse huolehtimaan tietyistä vaatejutuistaan, istumaan paikallaan syömässä ilman apua, pudotessaan jostain nielisi itkunsa yksin ja jatkaisi vain leikkiä vaikka olisi sattunut, jos joku toinen lapsi lyö häntä niin heille sanotaan että selvittäkää asia itse. Ja jos lapsi ei noista selviä niin hänelle tiuskaistaan eikä suinkaan lohduteta tai kannusteta.
Mitä tää liittyy kouluun? tuossa otsikossa leimaat koulun ideologian myös huonoksi. Eikä kai tää päiväkodin ideologiaakaan ole jättää lohduttamatta lapsia. Se on heidän toteutustapansa asioille ja se kuulostaisi väärältä, jos tuo kertomasi pitää paikkaansa. Mistä muuten tiedät, että noin toimitaan? 2-vuotias kertoo?
Syödessä pitää kyllä istua paikallaan ja siihen saa komentaa. Sanoi aivolohkot, mitä sanoi, niin kyllä 2-vuotiastakin saa jo tyyrätä.
Koulun kummallisella ideologialla tarkoitin lähinnä sitä, että "kaikki intregroidaan". Kirjoitin otsikon ehkä vähän kieli poskessa. Mutta koulun osalta pointti oli se, että ne lapset, jotka väkivaltaisin käyttäytymisen ja levottomuuden ym. vuoksi olisi ennen laitettu erityisluokkaan, on nykyään integroitu tavalliseen luokkaan. Vanhemman lapseni luokalla on useita näitä integroituja ja hojksattuja myös. Se ei ole sen opettajan vika, hän on aivan uupumisen partaalla. Hänen aika menee parin väkivaltaisen lapsen rauhoitteluun eikä hän ehdi opettamaan muita. Huomaan kotona, kun lapseni yrittää tehdä läksyjä, niin hänelle ei ole opetettu opetettavana olevaa asiaa. Ap.
It's matter of money. Halvempaa harrastaa integraatiota tai oikeastaan inkluusiota. Sitten tutkijat, etunenässä idealistinen ja asioita vääristelevä Saloviita, ovat saaneet hihhuloinneilleen vastakaikua päättäjistä, koska ideologia sisältää säästökeinoja.
Saloviidan pahimmat kukkaset:
-Kun vaikka vaikeasti vammainen on normaalissa luokassa, niin ohjaajan käyttö on väärin -> silloin matalasti koulutettu ihminen huolehtii vammaisesta ja hän jää vaille yliopistokoulutetun opettajan ohjausta. Ts. ohjaajat pois ja opettajan tulee huolehtia myös vammaisen ohjaamisesta koko ajan. Tää varmaan onnistuisi, jos opettajia lisättäisiin...
- Italiassa on täydellinen inkluusio, ei siellä ole erityiskouluja, erityisluokkia juurikaan tai vammaiskouluja. Italia esimerkkinä siis siitä, kuinka muualla on kehittynyttä, meillä asiat päin peppua. Toisaalta Saloviita ohittaa hienosti sen faktan, että Italiassa monet vammaiset ei käy lainkaan koulua tai kouluksi luokiteltavaa. Siellä tietty prosentti ikäluokasta on kokonaan vailla perinteistä perusopetusta, kun meillä opetuksen parissa on 100%.
Ap on siis joku aikuiskasvatustieteen tohtorin tutkinnon suorittanut, jolla ei ole varhaiskasvatuksen, esiopetuksen tai luokanopettajan pätevyyttä. Olen itse VTM ja sosiaalityöntekijä sekä töissä lastensuojelussa. Lisäksi on opettajan pätevyys. En silti kuvittele, että tietäisin jotenkin paremmin. Tuore tutkimustieto ei edes ole aina sen relevantimpaa, koska tieteellisessä tiedossa on kyse tiedon kumuloitumisesta ja monenlaisia tutkimuksia tehdään. Jos ja kun annat palautetta, annat palautetta vanhempana - sinun ei ole mitään syytä kertoa pk:ssa ammattiasi, eikä se edes liity tähän mitenkään. Sinulla ei ole oikeutta tai mahdollisuutta puuttua varhaiskasvatuksen kasvatusnäkemyksiin, mutta tietty ihan normaaleihin omaa lastasi koskevaan vuorovaikutukseen ym. voit puuttua. Voit keskustella ja kysyä, mutta älä vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yli-innokas integroiminen on täälläkin ongelmana. Opettajien kaikki aika menee häiriköiden paimentamiseen ja hitaallakäyville sekä kielitaidottomille rautalangasta vääntämiseen eikä tavalliset lapset opi koulupäivän aikana mitään uutta. Kaikki pitäisi sitten opettaa illalla kotona.
Ymmärrän mistä puhut.
Mutta en tiedä mitä sille tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Kerrotko vielä mitä uusin tutkimustulos kertoo 3 aikuisen jakamisesta 12 lapselle? Miten se suositellaan tekevän? Kuka saa pään? Kuka jalan? Ne kolme aikuista syöttävät niitä juuri 1 vuoden täyttäneitä.
Tuo lohdutus asia on todella väärin ja siihen pitäisi puuttua. Oli lapsi 1v tai 10v niin hän tarvitsee aikuisen lohdutusta, syliä ja sanoja. Samoin riita tilanteisiin tarvitaan ehdottomasti aikuinen. Ehdota päiväkodille verso koulutusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonako 2-vuotias saa sitten lähteä kesken ruokailun pöydästä pois ja häntä syötetään?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava aihe. Samaa miettinyt.
Kerro vaikka kolme esimerkkiä?
Päiväkoti on todella vaativa paikka pienelle lapselle. Lapseni päiväkodissa vaaditaan melko eteviä taitoja selvitellä riitoja esimerkiksi. Lapseni on 3-vuotias. 2,5 vuotiaiden tulee jo huolehtia omista vaatteistaan ym.
Onko se sitten väärin opettaa 2,5-vuotiasta viemään vaatteet riisumisen jälkeen omalle paikalleen?