Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parantaa miehen itsetuntoa?

Vierailija
21.10.2017 |

Parisuhteessamme on ongelmia. Tai niin mieheni luulee. Hän on viimeisen vuoden sisään alkanut keksiä pikkujutuista tai täysin tuulesta että minä olisin vihainen tai pettynyt häneen.
Olen kotihoidontuella ja mieheni on yrittäjä, siihen kuuluu pitkät työpäivät ja usein paperitöitä kotona illalla joten minä hoidan kodin ja lapset suurimman osan ajasta yksin. Niin sen minusta kuuluukin mennä mutta mies tuntee syyllisyyttä että jättää minut yksin.
Ruoanlaitto ja siivoaminen on päivittäisiä pikkujuttuja joista hän pystyy tuntemaan syyllisyyttä.

Sitten on parisuhteemme. Mies on kiireinen, stressaantunut ja väsynyt usein eli seksiä ei ole montaa kertaa kuussa. Tämä on myös minulle ok koska tiedän syyt siihen ja aiheesta keskutellaan tarvittaessa. Kahdenkeskeinen parisuhdeaika myös onnistuu usein. Mutta silti mies syyttää itseään ettei anna minulle tarpeeksi huomiota.
Meillä on rutiininomaisia hellimisiä joita teemme toisillemme. Minulla on herkkä iho niin mieheni rasvaa minut suihkun jälkeen, itse en aina muistaisi.
Nyt yhtenä iltana hän nukahti sohvalle sillä aikaa kun olin suihkussa ja seuraavana päivä soimasi itseään siitä miten huono puoliso on kun ei minua ravannut.

Hän on jopa mennyt niin pitkälle että on ääneen pohtinut miten helppo minun olisi vain lähteä toisen miehen matkaan. Tämä jo hieman loukkasi minua.

Rakastan häntä ja hän minua, kerromme sen toisillemme lähes päivittäin. Näistä "ongelmista" kerron tietysti ettei ne minua haittaa niin että pitäisi olla huolissaan, en ole vihainen tai pettynyt. Sillä ei ole mitään vaikutusta.
Hän on sanonut että tiedostaa ja ongelmien olevan vain omassa päässään mutta ei voi niille mitään. Joten miten saisin steessaantuneen mieheni luottamaan minuun ja meidän suhteeseen ettei se noin pienestä kaadu? Kuinka saisin hänet uskomaan ettei hän ole huono mies vaan parasta mitä elämässäni on tapahtunut?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jos miehellä (tai ihmisellä siis ylipäätään) on haava itsetunnossa, niin se on yleensä peräisin lapsuus/nuoruusvuosilta. Ehkä vanhempiin liittyvästä kiintymyssuhteesta tai hylkäämiskokemuksista tai ehkä koulukiusaamisesta tms. Mutta pointti on, että sinä et voi puolisona sitä haavaa parantaa, eikä se ole edes sinun tehtävä. Voit kannustaa miestä menemään esim. psykoterapiaan, jossa hän voisi työstää noita epävarmuuksiaan ja kuvitelmaansa siitä että hän ei riitä tai kelpaa ja hylätyksi tulemisen pelkoaan.

Mistään näin syvästä en ole ajatellut että olisi kyse mutta nyt kun mainitsit niin mies ei koskaan puhu lapsuudestaan, sen verran tiedän että siellä on ollut jonkin asteista väkivaltaa. Hän on itse katkaissut välit peheeseensä ennen kuin tapasimme ja hänen vanhempansa eivät tiedä että heillä on lapsenlapsi.

Noita asioita en oikein voi ottaa esille, hän vetäytyy täysin tai saattaa jopa kävellä pois koska ei halua puhua. Olen antanut olla ja hän antaa murusia silloin tällöin kun hänestä itsestään siltä tuntuu.

Eli olin oikeassa. Miehen lapsuudenperheeseen liittyy jotain niin traumaattista tai ahdistavaa, että mies on päättänyt että ei voi olla enää tekemisissä heidän kanssaan. Tuollainen lapsuudenperhe / lapsuus kyllä jättää ihmisen persoonaan tai itsetuntoon tai minäkuvaan jälkiä, ei siitä mihinkään pääse. Ja asia on miehelle edelleen niin arka tai ahdistava, että edes sinun kanssa ei pysty siitä puhumaan. 

Puhumiseen pakottaminen ei toimi, olet tehnyt ihan oikein kun et häntä painosta. Riittää, että teet selväksi että olet aina valmis kuuntelemaan, jos hän joskus haluaa kertoa. 

Tiedän miksi hän välit katkaisi eikä siihen liity traumaa mutta olen saanut käsityksen ettei lapsuus ollut niin helppo miksi se välien katkaisu oli hänelle taas helppoa.

Yhä olisin kuitenkin taipuvaisempi masennuksen ja stressin kannalle vaikka lapsuus varmasti vaikuttaa siihen miten hän niitä käsittelee.

Kai ymmärrät, että lapsuus voi vaikuttaa myös siihen, että masentuuko ihminen vai ei.

Mutta ap onko mies ennen tuota työstressiään ollut varustettu loistavalla itsetunnolla?

Vierailija
22/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on liian rankkaa töissä ja vastuu/ työkuorma painaa. 

t. yksinyrittäjä, joka tunnistaa miehesi ajatuksia itsessään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehut uskottavasti aktin yhteydessä miehesi munaa niin itsetunto kohenee nopeasti. Helppoa ja yksinkertaista siis sellaista mitä me miehet ollaan.

Tämä neuvo ei yllätä :D Seksin määrä on yksi niistä suurista syyllisyyden aiheista joten olen päätynyt vakuuttelemaan että laatu korvaa määrän. Enkä valehtele vaan vilpittömästä kerron että hän on paras ketä minulla on ollut.

Mutta oikeastaan seksitä en saa hänelle puhua tai ehdottaa koska jos hän ei juuri sillä hetkellä halua seuraa taas muutaman päivän itsensä ruoskiminen siitä ettei minulle antanut.

Sori vaan mutta miehelläsi on aika paha ongelma. Arvaappa kuinka moni mies haluaisi naisen ehdottavan seksiä? Öbaut jokainen mies joka on tai on ollut pitkässä suhteessa. Stressi on pirullinen vaiva kun se vaikuttaa kaikkeen. Olen itsekkin jonkin verran stressaaja ja mulla se ilmenee unettomuutena.

Muutaman vuoden söin siksi unilääkkeitä. Sitten löysin helpotuksen ja en ole sen koommin tarvinut lääkkeitä.

Onhan se kannabis laitonta mutta kiviäkin kiinostaa kun se helpottaa. Mulle riittää 2-4 kertaa kuukaudessa niin en stressaa/ahdistu. En sano että sopii kaikille, kunhan kerron mikä itsellä helpottaa.

Vierailija
24/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa burnoutilta ja masennukselta. Siihen ei kehuminen auta, jos tekemistä ja stressiä on liikaa.

Vierailija
25/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tätä. Joskus tein verokortilla hommia ja olin vähällä alkaa yrittäjäksi. Siinä oli ja on edelleen niin suuri paine etten halua moista.

Vierailija
26/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mies saanut mitään apua lapsuuden traumoihinsa ja masennukseensa? Onko hän saanut terapiaa tai lääkitystä?

Miehesi tarina kuulostaa vähän samalta kuin isälläni, jolla oli myös hyvin vaikea lapsuus. Hän pakeni ahdistustaan ja masennustaan yrittäjän töihin, eikä kyennyt purkamaan sydäntään edes äidilleni, saati että olisi hakenut ammattiapua. Lopulta masennus paheni ja kroonistui, ja isäni joutui jäämään eläkkeelle viisikymppisenä. Huonosti voivan isän kanssa vietetty lapsuus jätti jälkensä myös meihin lapsiin. Tarinan opetus on se, että ongelmiin on tartuttava ajoissa, jotta ne eivät pahenisi.

Miehellä on lapsuudessa yksi asia josta itse sanoo ettei silloin osannut käsitellä eikä ole sitä jälkeen päin tehnyt. Kyse ei ehkä ole traumasta vaan on enemmänkin aiheuttanut tunne-elämään lukon. Tämä näkyy välillä ja silloin puhumme siitä miten käsitellään se meidän elämässä, ei siitä itse lapsuuden asiasta.

Lääkitys miehellä on ollut mikä aiheutti mm potenssiongelmia. Myös minulla on aika kattava historia mielialalääkkeistä. Kumpikaan ei enää kovin kepeästi niihin suhtaudu enkä usko että vielä ollaan siinä pisteessä että tarvitaan.

Meillä siis on hyvä keskuteluyhteys kaikessa muussa paitsi tässä mikä aiheuttaa miehelle syyllisyyttä jonka aiheuttajana tunnun olevan minä.

Vierailija
27/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä haluan syyttää. Tietysti se lapsuus voi vaikuttaa siihen miten asiaa käsittelee. Se miksi aloituksen tein on se kun hän tekee itse itselleen lisää stressiä stressaantumalla meidän suhteesta jossa ei ole mitään stressattavaa.

Haluan että hän on suhteessa yhtä onnellinen kuin minä.

Vierailija
28/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi lisää tuollaista syyllisyyden tuntoa. Ei se ole helppoa olla vähän läsnä, kun haluaisi olla enemmän, mutta aika ei riitä. 

Vierailija
29/29 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi lisää tuollaista syyllisyyden tuntoa. Ei se ole helppoa olla vähän läsnä, kun haluaisi olla enemmän, mutta aika ei riitä. 

Jos unohdetaan lapsuuden mahdolliset traumat ja niistä spekulointi niin pystynkö mitenkään auttamaan tässä asiassa? Teen joitain pieniä paperihommia mitä osaan mutta mies haluaa tehdä itse että pysyy paremmin mukana missä mennään.

Minulla on myös työ johon palata mikäli mieheltä loppuisi työt eli taloutemme ei riipu hänestä yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi