Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehto Jouluapua-ryhmälle?

Vierailija
20.10.2017 |

Hei!
Minulla olisi kova halu auttaa jotakin vähävaraista perhettä ruoka-avuin ja lahjoin joulun alla.

Jouluapua-tiimi tekee hienoa työtä ja ajatus on hyvä, mutta mielestäni se ei toimi. Perhe, jolla ei yleensä ole varaa käytännössä mihinkään, saa aivan yltäkylläisesti lahjoja yhtenä jouluna. Ja pahimmassa tapauksessa seuraavana jouluna ei taas mitään.

En myöskään luota, että kaikki olisivat oikeasti avun tarpeessa vaan järjestelmää käytetään surutta hyväksi.

Onko joku onnistunut auttamaan perheitä muuta kautta esimerkiksi kotiseuduillanne? Seurakunnan kautta? Neuvolan? Mitä muita vaihtoehtoja on?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asiaa sivuten. En ole koskaan itse joutunut elämään köyhyydessä. Enkä haluaisi yleistää, sillä uskon, että kipeästi apua tarvitsevia Suomessa on. Ja itsekin haluaisin auttaa. Haluaisin ostaa muutaman lahjan lapsille ja vanhemmille ja antaa vaikka lahjakortin jouluruokaostoksiin. Jos vain tietäisin, että niitä oikeasti tarvitaan.

Olen lukenut läpi noita jouluapua.fi:n avunpyyntöjä. Monessa sanotaan, ettei ole varaa ostaa lapselle edes yhtä lahjaa. Että ilman apua lapsi ei saa ainuttakaan lahjaa. Tämä kuulostaa todella räikeältä. Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä. Jos säästäisi vuoden aikana joka viikko 0,5 €, voisi ostaa lapselle 25 €:n lahjan. Pienelle lapselle sillä ostaa jo vaikka kaksikin pakettia.

Usein ilmoituksissa äiti vielä toivoo itselleen koon 48-52 vaatteita. Silloin ruokaankin on mentävä ylimääräistä rahaa, ei vain välttämätön.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä kommentillani. Tällaisia pohdin. Enkä silti väitä, ettei tällainen kyseinen perhe apua tarvitsisi.

Mutta ajatteles, jos sillä 0,50 eurolla olisi pakko ostaa pussillinen makaronia, että perhe saa syödäkseen.

No katsos kun se voi on leivän päälle ja ruokiin halvempaa kuin tomaatit, ruokakermat jne. Voita kun käyttää leivontaan jne. niin kyllä lihoo. Siihen päälle halvat hiilihydraatit, halpa valkoinen sokeri ja halvimmat makkarat niin sitä väkisin lihoo.

Samaan aikaan pihistää ja pihistää ja on 2 viikkoa ilman rahaa seuraavaan tilipäivään niin ei ole sitä 50 senttiä.

No mistähän syystä on ilman rahaa ? Mihin ne rahat on menneet ?

Työssäkäyvänä pyöritän taloutta pienemmällä rahalla kun toimeentulotuki olisi perheellemme, loput menee säästöön. Joten ei oikein löydy sympatiaa.

No vaikka lääkkeisiin?

Toisin kuin (ilmeisesti) yleisesti luullaan lääkkeet ei ole ilmaisia. Esimerkiksi tuttuni maksaa lääkkeestään jotain 30e/kk kelakorvauksen jälkeen. Tuolla summalla saisi jo kassillisen ruokaa.

Vierailija
62/77 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi yhtenä päivänä säästää ruuassa: "Perinteiset Kaivopuiston lehtien haravointitalkoot järjestetään jälleen lokakuun viimeinen sunnuntai eli 27.10. klo 11 – 15. Haravat ja muut työvälineet talkoisiin toimittaa Stara, ja tarjolla on syötävää ja lämmintä juotavaa talkoolaisille."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi yhtenä päivänä säästää ruuassa: "Perinteiset Kaivopuiston lehtien haravointitalkoot järjestetään jälleen lokakuun viimeinen sunnuntai eli 27.10. klo 11 – 15. Haravat ja muut työvälineet talkoisiin toimittaa Stara, ja tarjolla on syötävää ja lämmintä juotavaa talkoolaisille."

Eli ihan kävelymatkan päässä kaikille köyhille.

Tai ei ehkä sittenkään :)

Vierailija
64/77 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asiaa sivuten. En ole koskaan itse joutunut elämään köyhyydessä. Enkä haluaisi yleistää, sillä uskon, että kipeästi apua tarvitsevia Suomessa on. Ja itsekin haluaisin auttaa. Haluaisin ostaa muutaman lahjan lapsille ja vanhemmille ja antaa vaikka lahjakortin jouluruokaostoksiin. Jos vain tietäisin, että niitä oikeasti tarvitaan.

Olen lukenut läpi noita jouluapua.fi:n avunpyyntöjä. Monessa sanotaan, ettei ole varaa ostaa lapselle edes yhtä lahjaa. Että ilman apua lapsi ei saa ainuttakaan lahjaa. Tämä kuulostaa todella räikeältä. Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä. Jos säästäisi vuoden aikana joka viikko 0,5 €, voisi ostaa lapselle 25 €:n lahjan. Pienelle lapselle sillä ostaa jo vaikka kaksikin pakettia.

Usein ilmoituksissa äiti vielä toivoo itselleen koon 48-52 vaatteita. Silloin ruokaankin on mentävä ylimääräistä rahaa, ei vain välttämätön.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä kommentillani. Tällaisia pohdin. Enkä silti väitä, ettei tällainen kyseinen perhe apua tarvitsisi.

Mutta ajatteles, jos sillä 0,50 eurolla olisi pakko ostaa pussillinen makaronia, että perhe saa syödäkseen.

No katsos kun se voi on leivän päälle ja ruokiin halvempaa kuin tomaatit, ruokakermat jne. Voita kun käyttää leivontaan jne. niin kyllä lihoo. Siihen päälle halvat hiilihydraatit, halpa valkoinen sokeri ja halvimmat makkarat niin sitä väkisin lihoo.

Samaan aikaan pihistää ja pihistää ja on 2 viikkoa ilman rahaa seuraavaan tilipäivään niin ei ole sitä 50 senttiä.

Työssäkäyvänä pyöritän taloutta pienemmällä rahalla kun toimeentulotuki olisi perheellemme, loput menee säästöön. Joten ei oikein löydy sympatiaa.

No vaikka lääkkeisiin?

Toisin kuin (ilmeisesti) yleisesti luullaan lääkkeet ei ole ilmaisia. Esimerkiksi tuttuni maksaa lääkkeestään jotain 30e/kk kelakorvauksen jälkeen. Tuolla summalla saisi jo kassillisen ruokaa.

Meillä on aina vuoden alussa hätä koska lääkekatto menisi eka ostoksilla täyteen yhden perheenjäsenen kohdalla (lääkekatto on henkilökohtainen ei perhekohtainen eli kaikkien muiden lääkekustannukset vuoden mittaan tämän päälle). Siis vetkutamme läkekaton täyttymistä hakemalla kahdesta lääkelaskusta kelalta 40% tammi ja helmikuussa koska jos maksamme koko 500 kerralla ei ole syödäkseen ja yleensä siihen kohtaan osuu aina joku yllättävä meno (joku muu perheenjäsen sairastuu tai jokin hajoaa) ja sitten jää maksamatta ja oravanpyörä on valmis.

Kirimme yleensä jossain syyskuun tienoilla talouden kuiville (emme käy kesälomilla missään) eikä syyslomalla tietenkään hiihtolomasta puhumattakaan mutta minkäs teet lääkkeet on pakollisia eikä siitä edes valiteta koska perhe on tärkeintä ja lääkkeitä meillä tarvitaan. Kunnioitamme toisiamme tarpeeksi että arki luistaa vaikkei voi hankkia edes kaikkea tarpeellista. Mieleni pysyy korkealla koska tiedän että myös minulla on asioita joita ei kaikki saa.

Vierailija
65/77 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kkk kirjoitti:

Osuin tähän keskusteluun kun etsin netistä että onko jotain paikkaa josta voisi kysyä apua jouluun liittyvissä asioissa. Luin siis nämä tekstit läpi ja tuli sellainen olo että jos pyydän apua annan itsestäni hyvin negatiivisen kuvan. Muutun muiden silmissä päihteisiin rahat tuhlaavaksi itsekkääksi aikuiseksi jonka ei olisi lapsia pitänyt oikeastaan koskaan edes synnyttää. Tilanne on siis että olen työkyvytön ja vakuutusyhtiö maksaa vain pätkissä eli välillä pitkiä aikoja ilman ja sitten tulee takautuvasti. No tämähän ei mitään haittaa olen niin tarkka ettei osteta mitään vain siksi että tekisi mieli. Näin olemme eläneet jo 5v. Meillä siis lapset tietää hyvin tilanteen eivätkä edes tinkaa koska asia on heille ihan arkea. Nyt vain tuli lisää vastoinkäymisiä yrittäjä puoliso sairastui taannoin ja sen seurauksena yritys nurin. Molempien joulun fyysinen suorittaminen minua eniten pelottaa (joku kertoi että itse tekemällä säästää) näin meillä onkin tehty, pelottaa jo valmiiksi miten kipeänä olen jos yritän nyt samaa kuin vuosi sitten. Etsin oikeastaan että onko olemassa tahoa josta voisi saada konkreettisesti ihmisen apua (jouluruuat, siistimistä,verhojen laittoa, ja kaikkea sellaista kun jouluun liitetään) en siis kalastellut lasten lahjapaketteja vaan joulunalusaikaan apua auttavia käsiä (tätä suomen valtio ei sentään lykkää kelan kautta :). Seuraavaksi kai kysytte eikö voi pyytää sukulaisilta tai ystäviltä. Tähän vastaisin että omat vanhemmat ovat sen ikäisiä että minun velvollisuuteni on kutsua heitä jouluksi meille 70-80vuotiaita. Ystävillä on omat menonsa he kyllä voisivat velvollisuudentunnosta järjestää mutta itselle tulee siitä olo että on taakaksi tai vaikeuttaa heidän perheiden joulua ja kai se avun pyytäminen on helpompaa jos olisi paikka jossa on vastassa ihminen joka on jo valmistautunut auttamaan

Hei Kkk

Oletko kysynyt apua kaupunkisi kotipalvelusta? Jos perheen molemmat aikuiset sairastavat, niin luulisi sieltä apua heruvan.  Joissain seurakunnissa on myös ns. talkooapua...

Vierailija
66/77 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitakin köyhiä on kuin lapsiperheet; perheet joissa yli 17-vuotiaita lapsia. Näissä jouluapua ym... ei oteta huomioon kuin 0-17 vuotiaat lapset.Eikö yli 17 vuotias ole lapsi??

Pitäisi olla myös todella vähävaraisille eli keillä on yli 17 vuotiaita lapsia, mahdollisuus saada jouluapua.Eikö joulu ole kaikilla??

Jos on köyhä, niin silloin on näyttää toimeentulotuenpäätös, ja se olisi näihin hyvä, että se pyydettäisiin , siitä näkee kuka oikeesti apua tarvitsee ja kuka ei!! Lähtisi avuntarvitsijoista varmaan suuri osa pois!

Vierailija
67/77 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt ihan samaa kuin ap.

Mä luulen, että sellaiset, joita mä haluaisin auttaa, eivät hae sitä apua. Ainakaan noista fb-keräyksistä.

Ja noissa keräyksissä on myös se, että niitä käytetään väärin eli härskeimmät on näitä pummeja, jotka ei oo ikinä itse tehneet mitään, elävät tuilla ja olettavat, että muut maksaa kaikki ja että heille kuuluu sama kuin työtä tekeville.

Osa noista on ihan ammattimaisia pummaajia ja elää jopa paremmin kuin esim pienipalkaiset :(

Juuri näin! Sen vuoksi mietinkin, että olisiko mahdollista kysyä esimerkiksi kaupungin neuvolasta, olisiko heillä tiedossa joku apua tarvitseva perhe.

Olisi mukavaa kuulla kokemuksia auttajilta tai autetuista.

Ap

Ei kukaan järkevä köyhän perheen vanhempi uskalla kertoa neuvolaan rahahuolista, koska siitä tehtäisiin välittömästi las u ja lapset saa kätevästi mukaan huos tabusinekseen, kun perheellä on rahaongrlmia.

Vierailija
68/77 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muitakin köyhiä on kuin lapsiperheet; perheet joissa yli 17-vuotiaita lapsia. Näissä jouluapua ym... ei oteta huomioon kuin 0-17 vuotiaat lapset.Eikö yli 17 vuotias ole lapsi??

Pitäisi olla myös todella vähävaraisille eli keillä on yli 17 vuotiaita lapsia, mahdollisuus saada jouluapua.Eikö joulu ole kaikilla??

Jos on köyhä, niin silloin on näyttää toimeentulotuenpäätös, ja se olisi näihin hyvä, että se pyydettäisiin , siitä näkee kuka oikeesti apua tarvitsee ja kuka ei!! Lähtisi avuntarvitsijoista varmaan suuri osa pois!

Onhan tuolla jouluapua sivustolla perheitä joissa lapsi/lapset jo aikuisia, muutama ikäihminenkin hakijoina. Joulupuukeräys sitten erikseen.

Vierailija
69/77 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse autoin tuon jouluavun kautta. Kun olin laittanut viestin perheelle, se poistuu kartalta. Viestistä menee kopio ylläpidolle, ja näin he pysyvät kärryillä mitä apua perheelle on luvattu. Sitten jos tämä auttaja on esim. luvannut hankkia yhdelle lapselle lahjan, niin ylläpito palauttaa perheen karttapalveluun, ja lisää siihen maininnan, että 6-vuotiaan tytön lahjatoive luvattu toteuttaa tms... Eli ei pysty huijamaan siellä, niin kuin joku tuossa ylempänä väitti.

Siellä on huijareita ja ammattikerjääjiä enemmän kuin oikeaa apua tarvitsevia. Rahat käytetty tupakkaan ja koristekynsiin,samat tyypit myös useassa eri keräyksessä.

Vierailija
70/77 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse autoin tuon jouluavun kautta. Kun olin laittanut viestin perheelle, se poistuu kartalta. Viestistä menee kopio ylläpidolle, ja näin he pysyvät kärryillä mitä apua perheelle on luvattu. Sitten jos tämä auttaja on esim. luvannut hankkia yhdelle lapselle lahjan, niin ylläpito palauttaa perheen karttapalveluun, ja lisää siihen maininnan, että 6-vuotiaan tytön lahjatoive luvattu toteuttaa tms... Eli ei pysty huijamaan siellä, niin kuin joku tuossa ylempänä väitti.

Ai se ei ole huijaus kun hyvätuloinen perhe käyttää rahansa kalliisiin harrastuksiin, taloon ja autoihin. Sen jälkeen kertoo jouluapuun ettei ole rahaa edes ruokaan.

Vierailija
71/77 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Nii i ja sit on näitä jotka saa lahjoja jokaisesta keräyksestä on joulupuu, jouluapua, seurakunnan keräys , lions ja joitakin paikallisia kuten yrittäjien keräys ja ties mitä ja perheen äiti myy lahjoja sitten torissa ja kohta on sit taas geelikynnet ja ripset laitettu. Sama perhe saanut sossulta turvaistuimet autoon vaikka ei o edes autoa , nekin myyty. Jotenkin vaan menee usko tähän touhuun.

Varmasti on avuntarvitsijoita mutta kyllä meillä on aika kattava sosiaali järjestelmä joten pitkälti kiinni elämänhallinnasta.

Yksi sossuvirkailija sanoi että näiden vikana on rahankäyttö eikä rahan määrä.

Vierailija
72/77 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sossuturvalla ei kukaan ole noin tiukalla tai sitten rahankäyttö on täysin päätöntä peliriippuvuus/ketjupolttaja-tasoa.

Vierailija
73/77 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää tupakan, baarireissut ja rakennekynnet pois on varaa ruokaan ja lahjoihin.

Vierailija
74/77 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin eräässä facebook ryhmässä yksityishenkilön, joka hakee tyhjiä pulloja ilmoittaneiden kotoa. Ja ostaa pullonpalautusrahoilla kodittomien kissojen taloon kisujen ruokaa ja tarvikkeita. Hienoa minusta on se, että hän päivittelee paljonko on saanut kerättyä ja julkaisee kuvia rahoilla ostamistaan kisuruuista, ilmoittaen myös ostoksiin käytetyn rahasumman.

Päättelen että eläinten löytökodeissa olisi tarvetta lahjoituksille. Ehkä voisi kysyä paikalliselta löytökodista, mitä puutteita heillä on. Lahjoittaa voi yleensä myös puhtaita vilttejä ja pyyhkeitä, omat ja naapuriston vinks. Tarvikkeet ja ruuat menevät suoraan eläinten käyttöön, eikä välistä voi vetää. Jouluapua voi siis tarjota eläimillekin.

Vierailija
75/77 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesessä, mäkkärissä tai tilauspizzoilla syöminen on epäilemättä kallista. Noiden vika ei ole rahan määrässä vaan sen käytössä. Yksi tt-pummi ihmetteli pitääkö hänen vaihtaa "pizzantoimittaja halvempaan" kun tukia suunniteltiin vähennettävän.

Vierailija
76/77 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää tupakan, baarireissut ja rakennekynnet pois on varaa ruokaan ja lahjoihin.

Unohdit tatskat, merkkilaukut ja rahapelit.

Vierailija
77/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä aidosti aivan valtavan ilkeitä, epäempaattisia ihmisiä.