Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehto Jouluapua-ryhmälle?

Vierailija
20.10.2017 |

Hei!
Minulla olisi kova halu auttaa jotakin vähävaraista perhettä ruoka-avuin ja lahjoin joulun alla.

Jouluapua-tiimi tekee hienoa työtä ja ajatus on hyvä, mutta mielestäni se ei toimi. Perhe, jolla ei yleensä ole varaa käytännössä mihinkään, saa aivan yltäkylläisesti lahjoja yhtenä jouluna. Ja pahimmassa tapauksessa seuraavana jouluna ei taas mitään.

En myöskään luota, että kaikki olisivat oikeasti avun tarpeessa vaan järjestelmää käytetään surutta hyväksi.

Onko joku onnistunut auttamaan perheitä muuta kautta esimerkiksi kotiseuduillanne? Seurakunnan kautta? Neuvolan? Mitä muita vaihtoehtoja on?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asiaa sivuten. En ole koskaan itse joutunut elämään köyhyydessä. Enkä haluaisi yleistää, sillä uskon, että kipeästi apua tarvitsevia Suomessa on. Ja itsekin haluaisin auttaa. Haluaisin ostaa muutaman lahjan lapsille ja vanhemmille ja antaa vaikka lahjakortin jouluruokaostoksiin. Jos vain tietäisin, että niitä oikeasti tarvitaan.

Olen lukenut läpi noita jouluapua.fi:n avunpyyntöjä. Monessa sanotaan, ettei ole varaa ostaa lapselle edes yhtä lahjaa. Että ilman apua lapsi ei saa ainuttakaan lahjaa. Tämä kuulostaa todella räikeältä. Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä. Jos säästäisi vuoden aikana joka viikko 0,5 €, voisi ostaa lapselle 25 €:n lahjan. Pienelle lapselle sillä ostaa jo vaikka kaksikin pakettia.

Usein ilmoituksissa äiti vielä toivoo itselleen koon 48-52 vaatteita. Silloin ruokaankin on mentävä ylimääräistä rahaa, ei vain välttämätön.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä kommentillani. Tällaisia pohdin. Enkä silti väitä, ettei tällainen kyseinen perhe apua tarvitsisi.

Mutta ajatteles, jos sillä 0,50 eurolla olisi pakko ostaa pussillinen makaronia, että perhe saa syödäkseen.

No katsos kun se voi on leivän päälle ja ruokiin halvempaa kuin tomaatit, ruokakermat jne. Voita kun käyttää leivontaan jne. niin kyllä lihoo. Siihen päälle halvat hiilihydraatit, halpa valkoinen sokeri ja halvimmat makkarat niin sitä väkisin lihoo.

Samaan aikaan pihistää ja pihistää ja on 2 viikkoa ilman rahaa seuraavaan tilipäivään niin ei ole sitä 50 senttiä.

Vierailija
22/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asiaa sivuten. En ole koskaan itse joutunut elämään köyhyydessä. Enkä haluaisi yleistää, sillä uskon, että kipeästi apua tarvitsevia Suomessa on. Ja itsekin haluaisin auttaa. Haluaisin ostaa muutaman lahjan lapsille ja vanhemmille ja antaa vaikka lahjakortin jouluruokaostoksiin. Jos vain tietäisin, että niitä oikeasti tarvitaan.

Olen lukenut läpi noita jouluapua.fi:n avunpyyntöjä. Monessa sanotaan, ettei ole varaa ostaa lapselle edes yhtä lahjaa. Että ilman apua lapsi ei saa ainuttakaan lahjaa. Tämä kuulostaa todella räikeältä. Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä. Jos säästäisi vuoden aikana joka viikko 0,5 €, voisi ostaa lapselle 25 €:n lahjan. Pienelle lapselle sillä ostaa jo vaikka kaksikin pakettia.

Usein ilmoituksissa äiti vielä toivoo itselleen koon 48-52 vaatteita. Silloin ruokaankin on mentävä ylimääräistä rahaa, ei vain välttämätön.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä kommentillani. Tällaisia pohdin. Enkä silti väitä, ettei tällainen kyseinen perhe apua tarvitsisi.

Mutta ajatteles, jos sillä 0,50 eurolla olisi pakko ostaa pussillinen makaronia, että perhe saa syödäkseen.

No katsos kun se voi on leivän päälle ja ruokiin halvempaa kuin tomaatit, ruokakermat jne. Voita kun käyttää leivontaan jne. niin kyllä lihoo. Siihen päälle halvat hiilihydraatit, halpa valkoinen sokeri ja halvimmat makkarat niin sitä väkisin lihoo.

Samaan aikaan pihistää ja pihistää ja on 2 viikkoa ilman rahaa seuraavaan tilipäivään niin ei ole sitä 50 senttiä.

No mistähän syystä on ilman rahaa ? Mihin ne rahat on menneet ?

Työssäkäyvänä pyöritän taloutta pienemmällä rahalla kun toimeentulotuki olisi perheellemme, loput menee säästöön. Joten ei oikein löydy sympatiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua lahjoittaa, niin kannattaako niitä joululahjatoiveita lukea ja mieltään pahoittaa. En itse ainakaan ole yhtään kateellinen näille, jotka saavat lahjoja jonkun keräyksen kautta. Symppaan ainakin vähävaraisia lapsiperheitä. Lapsille joulu ja varsinkin ne joululahjat on tärkeitä.

Vierailija
24/77 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, monelle se avunpyytämisen kynnys on suuri, itse jäin hetkittäin sitten työttömäksi itsestä riippumattomista syistä ja kun joka virastossa kestää niin laskuni on kasaantunut:( ja oikeasti joulua pelkään:( hain apua itsekkin jouluapu sivustolta mutta en sitä saanut koska he eivät minun avunpyyntöä voineet julkaista koska he saavat niitä tuhansia:( tänä päivänä tarvitsee olla todella tarkka oikeasti mistä apua pyytää ettei tule väärää käsitystä... haen itse töitä koko ajan ja ensi viikolle onkin kaksi haastattelua:) tiedän että tästä joulusta tulee erillainen kuin muista, ja olisi ollut ihana saada apua edes jouluruuissa, mutta joskus elämä menee näin:/ olisi niin ihana saada edes laskut järjestykseen:/

Vierailija
25/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun on niitä kun epäilevät että tarvitseeko ihminen todella apua, niin itse jos jostain apua olisin saanut niin olisin täysin valmis keittämään kahvit tai teet:)

Vierailija
26/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö..Brother Christmas, eikös hän auta?

Vierailija
27/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuna.ry

Vierailija
28/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut tuosta brother christmasista, mutta kun minulla ei ole facebookkia ja hän toimii tietääkseni helsingissä ja minä asun turussa niin mahtaakohan hän auttaa:/

Vierailija
29/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupuu-keräys on tosiaan hyvä ja siinä sosiaalitoimi on mukana valitsemassa lahjan saajia. Joissain paikoissa myös seurakunnat koordinoivat vastaavia joululahjakeräyksiä, jolloin seurakunnan diakonit valitsevat lahjojen saajat. Sossu ja diakoniatyö ovat suht luotettavia valikoimaan avunsaajia, joten näitä pitäisin sellaisina systeemeinä, joissa apu menee varmasti oikeaan osoitteeseen. Yksityiset tahot voivat olla oikein osaavia tai sitten eivät, niistä on vaikeampi pysyä perässä.

Vierailija
30/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenköhän tuosta joulupuukeräyksestä voi pyytää apua?

Vierailija
31/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ruoka paras vaihtoehto vai mikä? Tuntuu että heti menee myyntiin jos ostaa jotakin tavaraa tai antaa lahjakortin koska sekin voidaan muuttaa rahaksi vaihtamalla käteiseksi rahaksi ja käyttää rahat sitten johonkin muuhun. Turhauttaa.

Vierailija
32/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokahan on todella hyvä asia:) ja todella kun itse voin vaikka ovet avata ihan ja kutsun mielelläni simmoisen ihanan ihmisen luokseni kahville joka minua auttaisi:/ ja lahjakorttikin on hyvä vaihtoehto, itselle ei ainakaan ikinä tulisi mieleenkään myydä mitään millä joku on hyvää hyvyttään auttanut minua:)

Vierailija
33/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsuuteni mieleenpainunut hyvä muisto oli, kun saatiin jostain sossulta tms joulun alla lahjakortti ruokakauppaan. Siinä ehtona oli, ettei tupakka ja alko-tuotteita tai eläinten juttuja. Eli ruokaa vaan. Eikä siinä nyt varmasti mahdottomasti rahaa ollut, mutta se tunne oli tosi juhlallinen, kun pääsi laskimen kanssa äidin mukaan kauppaan valitsemaan jouluruokia. Minusta tuommoinen on oikein hyvä juttu. Luultavasti äiti sitten osti ruuasta säästyneillä rahoilla meille jotain joululahjoja.

Vierailija
34/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluavussa on esivalinta, jonka takia apua haluavat eivät edes pääse kartalle. Jonkun pitäisi ottaa nämä ylijäämät kontolleen.

Vierailija
35/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en tuonne kartalle päässyt:( ja se että saisi lahjakortin jouluksi niin se on tälläiselle pienituloiselle kuin lottovoitto:/ mutta itse rupean jo luovuttamaan avun pyytämisen, sillä olen nyt pyytänyt apua jouluavulta ja en saanut, diakonian lahjakeräykseen ei voi enään anoa ja joulupuu on vain lastensuojelu asiakkaille ja apuna ry vain helsingissä.. eli toisin sanoen en apua mistään voi ilmeisesti saada:(

Vierailija
36/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistähän syystä on ilman rahaa ? Mihin ne rahat on menneet ?

Työssäkäyvänä pyöritän taloutta pienemmällä rahalla kun toimeentulotuki olisi perheellemme, loput menee säästöön. Joten ei oikein löydy sympatiaa.

Esimerkiksi näin voi käydä:

Vuokra nousi jopa 117 prosenttia

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/373810-vuokra-nousi-jopa-117-prosen…

Niitä uusia asuntojakaan ei turhan nopeasti saa. Itse asuin 2 vuotta tällaisessa asunnossa, jossa vuokra kaksinkertaistui, tuli velkaa kunnes sain uuden asunnon ja nyt makselen velkoja pois.

Ei tarvitse heti ajatella ihmisistä pahaa, että he juovat tai käyttävät rahansa väärin. VVO teki tuota ympäri Suomea täysin puskista ja moni joutui kodittomaksi tai ja velkakierteeseen.

Vierailija
37/77 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse sain itsestä riippumattomista syistä kenkää tai minut irtisanottiin ja kun nämä yhteiskunnan rattaat pyörivät niin nopeasti niin en ole 2kk saanut rahaa, tästä syystä olen laskuja joutunut siirtämään. ja siis en nyt ihan ilman rahaa ole ollut kun olen toki lapsilisää saanut ja elarit mutta ne ovat menneet suurin osa laskuihin että edes vähän olen niitä saanut maksettua.

Vierailija
38/77 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon nyt kysynyt apua joka puolelta ja mistään ei tule vastausta paitsi apua ry:ltä että he auttavat vain pääkaupunki seutulaisia:( tuntuu aika toivottomalta:(

Vierailija
39/77 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon nyt kysynyt apua joka puolelta ja mistään ei tule vastausta paitsi apua ry:ltä että he auttavat vain pääkaupunki seutulaisia:( tuntuu aika toivottomalta:(

Vierailija
40/77 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta joulupuusta olen kuullut, että jos kyseisen vuoden aikana perheellä on ollut jonkinlainen kontakti lastensuojeluun tai perhetyöhön he automaattisesti tuovat jouluna ruokaa ja lahjoja joulupuusta vaikkei tarvetta välttämättä olisikaan näille. Kun perheellä on muutenkin varaa hankkia lahjoja lapsille.

Joulupuu on siis lahjoitus niille joilla kontakti sos.työhön eli siellä on myös hyvä tuloisia.