Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehto Jouluapua-ryhmälle?

Vierailija
20.10.2017 |

Hei!
Minulla olisi kova halu auttaa jotakin vähävaraista perhettä ruoka-avuin ja lahjoin joulun alla.

Jouluapua-tiimi tekee hienoa työtä ja ajatus on hyvä, mutta mielestäni se ei toimi. Perhe, jolla ei yleensä ole varaa käytännössä mihinkään, saa aivan yltäkylläisesti lahjoja yhtenä jouluna. Ja pahimmassa tapauksessa seuraavana jouluna ei taas mitään.

En myöskään luota, että kaikki olisivat oikeasti avun tarpeessa vaan järjestelmää käytetään surutta hyväksi.

Onko joku onnistunut auttamaan perheitä muuta kautta esimerkiksi kotiseuduillanne? Seurakunnan kautta? Neuvolan? Mitä muita vaihtoehtoja on?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistamiseen ei päästy jouluavun piiriin, kirjoitanko liian vähän vai liikaa, näin sairaspäivä rahalla on muutenkin vaikiaa ja en hakua liikaa sääliä, jotenkin taas rakennan joulun 7 vuotiaalle prinsessalle ja 17 v pojalle 18 v joka tulee jouluksi kotia, onneksi pystyy paljon säästämään kun osaa itse tehdä laatikot

Vierailija
42/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta tuntuu lasten puolesta, jotka kasvavat elämänhallintaongelmaperheissä. Jouluun pitäisi osata valmistautua pitkällä aikavälillä säästäen, ettei se aina tulisi yllätyksenä. Aikuisten pitäisi myös tinkiä omasta elintasostaan mikäli lapsia on tullut hankittua. Ja mikäli rahat tiukilla, niin ei ainakaan lisälapsia sellaiseen tilanteeseen. Juurihan laskettiin, että 4-henkinen perhe tarvitsee yli 4000e kuukausitulot, jotta pystyy viettämään ns. mukavaa elämää. Pitää oikeasti miettiä vähän sitä lapsilukua etukäteen, eikä surra köyhyydessä jälkikäteen ilman rahaa. Tässä suhteessa maailma on raadollinen. Ketään muuta ei voi vaatia kustantamaan oman perheen elämää tämän enempää kuin Suomi jo tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole mikään pakko viettää joulya. Ihan älytön härdelli on luotu joulun ympärille; se on 2,5 PÄIVÄÄ vuodesta.

Vierailija
44/77 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana lapsille on mieleenpainuva joulu, kun laitetaan älylaitteet koko perheeltä viikoksi pois ja vietetään yhdessä aikaa pelaillen ja touhuten ulkona. Ei maksa paljon ja ikimuistoinen kokemus on taattu.

Vierailija
45/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuin tähän keskusteluun kun etsin netistä että onko jotain paikkaa josta voisi kysyä apua jouluun liittyvissä asioissa. Luin siis nämä tekstit läpi ja tuli sellainen olo että jos pyydän apua annan itsestäni hyvin negatiivisen kuvan. Muutun muiden silmissä päihteisiin rahat tuhlaavaksi itsekkääksi aikuiseksi jonka ei olisi lapsia pitänyt oikeastaan koskaan edes synnyttää. Tilanne on siis että olen työkyvytön ja vakuutusyhtiö maksaa vain pätkissä eli välillä pitkiä aikoja ilman ja sitten tulee takautuvasti. No tämähän ei mitään haittaa olen niin tarkka ettei osteta mitään vain siksi että tekisi mieli. Näin olemme eläneet jo 5v. Meillä siis lapset tietää hyvin tilanteen eivätkä edes tinkaa koska asia on heille ihan arkea. Nyt vain tuli lisää vastoinkäymisiä yrittäjä puoliso sairastui taannoin ja sen seurauksena yritys nurin. Molempien joulun fyysinen suorittaminen minua eniten pelottaa (joku kertoi että itse tekemällä säästää) näin meillä onkin tehty, pelottaa jo valmiiksi miten kipeänä olen jos yritän nyt samaa kuin vuosi sitten. Etsin oikeastaan että onko olemassa tahoa josta voisi saada konkreettisesti ihmisen apua (jouluruuat, siistimistä,verhojen laittoa, ja kaikkea sellaista kun jouluun liitetään) en siis kalastellut lasten lahjapaketteja vaan joulunalusaikaan apua auttavia käsiä (tätä suomen valtio ei sentään lykkää kelan kautta :). Seuraavaksi kai kysytte eikö voi pyytää sukulaisilta tai ystäviltä. Tähän vastaisin että omat vanhemmat ovat sen ikäisiä että minun velvollisuuteni on kutsua heitä jouluksi meille 70-80vuotiaita. Ystävillä on omat menonsa he kyllä voisivat velvollisuudentunnosta järjestää mutta itselle tulee siitä olo että on taakaksi tai vaikeuttaa heidän perheiden joulua ja kai se avun pyytäminen on helpompaa jos olisi paikka jossa on vastassa ihminen joka on jo valmistautunut auttamaan

Vierailija
46/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse autoin tuon jouluavun kautta. Kun olin laittanut viestin perheelle, se poistuu kartalta. Viestistä menee kopio ylläpidolle, ja näin he pysyvät kärryillä mitä apua perheelle on luvattu. Sitten jos tämä auttaja on esim. luvannut hankkia yhdelle lapselle lahjan, niin ylläpito palauttaa perheen karttapalveluun, ja lisää siihen maininnan, että 6-vuotiaan tytön lahjatoive luvattu toteuttaa tms... Eli ei pysty huijamaan siellä, niin kuin joku tuossa ylempänä väitti.

Voi huijata monin tavoin. Kaikki eivät oikeasti ole avun tarpeessa, ottavat vaan ilmaista jouluruokaa ja lisälahjoja lapsille kun tilaisuus on.

Sellaisen perheen kerran käräytin, jossa kumpikin vanhempi laittoi oman ilmoituksen eri paikkakunnille, vaikka yhdessä asuivat.

Vierailija
47/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kkk kirjoitti:

Osuin tähän keskusteluun kun etsin netistä että onko jotain paikkaa josta voisi kysyä apua jouluun liittyvissä asioissa. Luin siis nämä tekstit läpi ja tuli sellainen olo että jos pyydän apua annan itsestäni hyvin negatiivisen kuvan. Muutun muiden silmissä päihteisiin rahat tuhlaavaksi itsekkääksi aikuiseksi jonka ei olisi lapsia pitänyt oikeastaan koskaan edes synnyttää. Tilanne on siis että olen työkyvytön ja vakuutusyhtiö maksaa vain pätkissä eli välillä pitkiä aikoja ilman ja sitten tulee takautuvasti. No tämähän ei mitään haittaa olen niin tarkka ettei osteta mitään vain siksi että tekisi mieli. Näin olemme eläneet jo 5v. Meillä siis lapset tietää hyvin tilanteen eivätkä edes tinkaa koska asia on heille ihan arkea. Nyt vain tuli lisää vastoinkäymisiä yrittäjä puoliso sairastui taannoin ja sen seurauksena yritys nurin. Molempien joulun fyysinen suorittaminen minua eniten pelottaa (joku kertoi että itse tekemällä säästää) näin meillä onkin tehty, pelottaa jo valmiiksi miten kipeänä olen jos yritän nyt samaa kuin vuosi sitten. Etsin oikeastaan että onko olemassa tahoa josta voisi saada konkreettisesti ihmisen apua (jouluruuat, siistimistä,verhojen laittoa, ja kaikkea sellaista kun jouluun liitetään) en siis kalastellut lasten lahjapaketteja vaan joulunalusaikaan apua auttavia käsiä (tätä suomen valtio ei sentään lykkää kelan kautta :). Seuraavaksi kai kysytte eikö voi pyytää sukulaisilta tai ystäviltä. Tähän vastaisin että omat vanhemmat ovat sen ikäisiä että minun velvollisuuteni on kutsua heitä jouluksi meille 70-80vuotiaita. Ystävillä on omat menonsa he kyllä voisivat velvollisuudentunnosta järjestää mutta itselle tulee siitä olo että on taakaksi tai vaikeuttaa heidän perheiden joulua ja kai se avun pyytäminen on helpompaa jos olisi paikka jossa on vastassa ihminen joka on jo valmistautunut auttamaan

Ei, sinun velvollisuutesi EI ole tuollaisessa tilanteessa kutsua vieraita joulunviettoon. Mielestäni on myös jopa moraalitonta pyytää jostain apua, jotta voi kutsua vieraitakin joulunviettoon.

Vierailija
48/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin aivan moraalitonta pyytää apua ja kutsua muita joulun viettoon vanhukset kuuluu vanhainkotiin ja toimi niin ettei nuoret sua koskaan kutsu omaan kotiin vai miten se laulu meni :)

Vierailija
49/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi erikoisesti joulun ruokaan tarvii apua? Mihin siinä? Sen kummemmin? Miksi pitää laittaa mitään niin kallista tai syödä jokin uskomaton määrä?

Minä olen aina ollut köyhä, enkä silti ymmärrä. Eri asia jos joku järkkää öky-sukujuhlia ja välittää sosiaalisesta paineesta, mutta eihän köyhä, ja jollei, miksi?

Eivät pikkulapset ymmärrä vaatia tai tarvita.

Ei ne pienet tarvi erikoista "jouluruokaa" eikä kiinankrääsää.

Vierailija
50/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen nainen kykenee hoitamaan lapsiaan arjessa, kykenee hän HALUTESSAAN osaamaan keittokirjasta, naistenlehdistä, googlesta tai Valion sivuilta jos jonkinlaista maksa-, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikon ohjetta, samoin riisipuuron ja sopan, limpun, joulutortun tai muiden leivonnaisten, kinkun, suutarinlohen, ja vastaavat riippuen mitä tahtoo. Esimerkiksi S:stä ja Lidlistä saa noin eurolla per rasia niitä ruokasalaatteja joita juhlapyhinä syödään. Ne nyt voi karsia. Kinkku on kilohinnalta halpaa ja siitä tekee kuulemma monenlaista jälkikäteen, sanovat ne, jotka sitä syövät. Minäkin osaisin, kyllä meidän isälle ennen piti sekin tehdä.

Minulla ei ole edes lapsia, mutta osaisin ongelmitta tehdä joulun ruuat jos sen sikseen tahtoisin, mutta kun on nykyään yksin, pakastimeen suurin osa joutuisi pienin erin syödä. Ja on kyllä ennenkin toki päätynyt. Ämpärissä tehty taikina ja kerralla iltapuhde paisteltu, jähdytys yöllä, aamulla jäähän.

Kun meidän perheessä on aina syksystä alettu heti tehdä ja syödä laatikoita, osattu leipoa ja manna-/riisipuuro ja hedelmä-/marjasopat ovat normaalia arkiruokaa, ja isällä oli useampi kinkku per talvi kylmäkellarissa mistä haki, on joskus vähän vaikea tajuta ihmisiä, mikä eräistä siinä "jouluruuassa" niin erikoista ja j otka tarvivat näihin hyväntejeväisyyttä mikäli kerran arjessa ei.

Vierailija
51/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiton keräys,näin päätettiin.Yksityishenkilö ei saa kerätä rahalahjoituksia itselleen.Siitä puhumattakaan että niitä "köyhiä" ei seulota mitenkään.

Vierailija
52/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ruoka paras vaihtoehto vai mikä? Tuntuu että heti menee myyntiin jos ostaa jotakin tavaraa tai antaa lahjakortin koska sekin voidaan muuttaa rahaksi vaihtamalla käteiseksi rahaksi ja käyttää rahat sitten johonkin muuhun. Turhauttaa.

No tuskinpa kukaan voittoa tuolla tekee.

Vierailija
53/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kkk kirjoitti:

Ei, sinun velvollisuutesi EI ole tuollaisessa tilanteessa kutsua vieraita joulunviettoon. Mielestäni on myös jopa moraalitonta pyytää jostain apua, jotta voi kutsua vieraitakin joulunviettoon.

Heräsi tuosta kommentista sellainen kysymys että kenelle mielestäsi apua kuuluu antaa ?kenen ei ole moraalisesti väärin apua pyytää? Kun ymmärtääkseni viestissä kerrottiin että kyse on sairaudesta ja tukiverkosto on vanhat ihmiset jotka on rakkaita niin mikä avun pyytämisessä on moraalitonta kun siitä tulisi hyvä joulu vielä suuremmalle määrälle ihmisiä. Jos ymmärsin oikein niin ei avun pyytäjä pyytänyt auttajaa maksamaan ruokia vaan "apukäsiä" joulu järjestelyissä.

Vierailija
54/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 ^

Siis ihmettelisin, kun meilläkin saatu osan tasan jouluruokina pitämiä (mahfottomia irti saada?) irti kaiket talvet, ja me kaksi oltu kaksin köyhiä kiistatta tulotasoltamme, niin millä ja miten toiset ei saa pariksi päivää vuodessa niitä kyseisiä ruokia irti. Mää en tajua.

Euron tai alta riisiryynipaketista ja maidosta ja ripusta suolaa saa kertaa useammalti todella ison puuron mistä lasten syödä. Hedelmää tai marjaa mistä soppa, perunajauhoa, kanelitanko ja sokeria oltava kaapissa ja hanassa vettä. Ei millään muotoa ylellistä, normaali viikonlopuksi tehtävä.

Perunoita, maitoa, siirappia, sokeria, voita, suolaa ja paistoastiat niin perunalaatikko siinä, joku laittaa jotain mitä toinen ei ja päinvastoin. Porkkanalaatikkoon ja maksalaatikkoon riisipuuro, toiseen maksaa, toiseen porkkanoita. Vaikeeta ja kallista, miten niin? Isommat lapset voi kuoria, ja vahtia uunia. Voitaikina piirakoihin tai torttuihin on sikahelppo tehdä. Ei oo kallista. Ämpärissä minä teen, emalisessa, meidän vanha lypsyämpäri, yli minun ikäisenä, toistakytä litran ämpäri. Ämpäreitä saa ilmaseksi. Orthexilta saa megaisoja kannellisia leivinkulhoja parilla euroa missä tehdä.

Ylös perseeltä ja opettamaan lapsillekin miten tehdäön jotta nekin oppivat tekemään ruokaa eikä syömään ja kinuamaan valmiita

Vierailija
55/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuinen nainen kykenee hoitamaan lapsiaan arjessa, kykenee hän HALUTESSAAN osaamaan keittokirjasta, naistenlehdistä, googlesta tai Valion sivuilta jos jonkinlaista maksa-, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikon ohjetta, samoin riisipuuron ja sopan, limpun, joulutortun tai muiden leivonnaisten, kinkun, suutarinlohen, ja vastaavat riippuen mitä tahtoo. Esimerkiksi S:stä ja Lidlistä saa noin eurolla per rasia niitä ruokasalaatteja joita juhlapyhinä syödään. Ne nyt voi karsia. Kinkku on kilohinnalta halpaa ja siitä tekee kuulemma monenlaista jälkikäteen, sanovat ne, jotka sitä syövät. Minäkin osaisin, kyllä meidän isälle ennen piti sekin tehdä.

Minulla ei ole edes lapsia, mutta osaisin ongelmitta tehdä joulun ruuat jos sen sikseen tahtoisin, mutta kun on nykyään yksin, pakastimeen suurin osa joutuisi pienin erin syödä. Ja on kyllä ennenkin toki päätynyt. Ämpärissä tehty taikina ja kerralla iltapuhde paisteltu, jähdytys yöllä, aamulla jäähän.

Kun meidän perheessä on aina syksystä alettu heti tehdä ja syödä laatikoita, osattu leipoa ja manna-/riisipuuro ja hedelmä-/marjasopat ovat normaalia arkiruokaa, ja isällä oli useampi kinkku per talvi kylmäkellarissa mistä haki, on joskus vähän vaikea tajuta ihmisiä, mikä eräistä siinä "jouluruuassa" niin erikoista ja j otka tarvivat näihin hyväntejeväisyyttä mikäli kerran arjessa ei.

On tosi upeaa että osaat tehdä niin paljon.

Toivottavasti saat mahdollisuuden hyödyntää tänä vuonna taitojasi jotta mahdollisimman monella olisi ihana lämmin ja herkullinen joulu kanssasi.

Joulu on ihanaa aikaa ja parasta siinä on läheiset ihmiset oli ne sitten sukua tai ei.

Vierailija
56/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asiaa sivuten. En ole koskaan itse joutunut elämään köyhyydessä. Enkä haluaisi yleistää, sillä uskon, että kipeästi apua tarvitsevia Suomessa on. Ja itsekin haluaisin auttaa. Haluaisin ostaa muutaman lahjan lapsille ja vanhemmille ja antaa vaikka lahjakortin jouluruokaostoksiin. Jos vain tietäisin, että niitä oikeasti tarvitaan.

Olen lukenut läpi noita jouluapua.fi:n avunpyyntöjä. Monessa sanotaan, ettei ole varaa ostaa lapselle edes yhtä lahjaa. Että ilman apua lapsi ei saa ainuttakaan lahjaa. Tämä kuulostaa todella räikeältä. Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä. Jos säästäisi vuoden aikana joka viikko 0,5 €, voisi ostaa lapselle 25 €:n lahjan. Pienelle lapselle sillä ostaa jo vaikka kaksikin pakettia.

Usein ilmoituksissa äiti vielä toivoo itselleen koon 48-52 vaatteita. Silloin ruokaankin on mentävä ylimääräistä rahaa, ei vain välttämätön.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä kommentillani. Tällaisia pohdin. Enkä silti väitä, ettei tällainen kyseinen perhe apua tarvitsisi.

Mutta ajatteles, jos sillä 0,50 eurolla olisi pakko ostaa pussillinen makaronia, että perhe saa syödäkseen.

No katsos kun se voi on leivän päälle ja ruokiin halvempaa kuin tomaatit, ruokakermat jne. Voita kun käyttää leivontaan jne. niin kyllä lihoo. Siihen päälle halvat hiilihydraatit, halpa valkoinen sokeri ja halvimmat makkarat niin sitä väkisin lihoo.

Samaan aikaan pihistää ja pihistää ja on 2 viikkoa ilman rahaa seuraavaan tilipäivään niin ei ole sitä 50 senttiä.

No mistähän syystä on ilman rahaa ? Mihin ne rahat on menneet ?

Työssäkäyvänä pyöritän taloutta pienemmällä rahalla kun toimeentulotuki olisi perheellemme, loput menee säästöön. Joten ei oikein löydy sympatiaa.

"Loput menee säästöön". No ei teillä kovin huonosti mene. Sä et osaa käyttää Kelan laskuria jos väität, että tt-tuet olisi isommat kuin palkat ja lapsilisät. 

Vierailija
57/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on naisia, jotka on aikuisia ja älytaso normin rajoissa sekä kykeneviä kasvattamaan ja hoitamaan lapset niin, ettei niitä poisoteta, niin ihan varmasti pystyy opettelemaan ruuanlaitot ja pitää jaksaa siinä kuin naisten ennenkin. Jos osaa opetella käyttämään tietokonetta, nettiä, älylaitteita, ei ole mitään syytä, miksi ei voi opetella.

Eikö se ruuanlaitto ja taloudenpito opeteta nykyään jo jopa kouluissa, ja eikö pitäisi osata ensin tehdä itselle ruokaa ennen kuin ukkoutuu, ja ennen kuin raskautuu? Tai viimeistään siinä vaiheessa? Kun on vastuu muista?

Ja miksi pitää olla älytön määrä pariksi päivää, ellei perinteisesti syö niitä muutoinkin? Ei niitä ennenkään mitään parissa päivässä maalla ahmittu ja ihmetelty ennen ja jälkeen että mitä syödään. Niitä syötiin pitkin aikaa.

Kaupunkilaiset!

Vierailija
58/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas täällä vihataan köyhiä. Siis joulupuu keräyksen asiakkaat ovat lastensuojelun asiakkaita vai?

Vierailija
59/77 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on naisia, jotka on aikuisia ja älytaso normin rajoissa sekä kykeneviä kasvattamaan ja hoitamaan lapset niin, ettei niitä poisoteta, niin ihan varmasti pystyy opettelemaan ruuanlaitot ja pitää jaksaa siinä kuin naisten ennenkin. Jos osaa opetella käyttämään tietokonetta, nettiä, älylaitteita, ei ole mitään syytä, miksi ei voi opetella.

Eikö se ruuanlaitto ja taloudenpito opeteta nykyään jo jopa kouluissa, ja eikö pitäisi osata ensin tehdä itselle ruokaa ennen kuin ukkoutuu, ja ennen kuin raskautuu? Tai viimeistään siinä vaiheessa? Kun on vastuu muista?

Ja miksi pitää olla älytön määrä pariksi päivää, ellei perinteisesti syö niitä muutoinkin? Ei niitä ennenkään mitään parissa päivässä maalla ahmittu ja ihmetelty ennen ja jälkeen että mitä syödään. Niitä syötiin pitkin aikaa.

Kaupunkilaiset!

Niin ne kaupunkilaiset! Maalla on kaikilla oma sikala, josta teurastetaan sika joulukinkkua varten. Kasvimaa on myös jokaisella ja sieltä saadaan ne lantut, perunat ja porkkanat. Omista lehmistä lypsetään maidot ja saadaan näin maitoa ja kermaa ja juustot kypsytellään itse tästä. Kananmunat noukitaan omasta kanalasta.  On se helppoa kun on maalainen. Kaupunkilaiset on taas tyhmiä ja uusavuttomia kun eivät ymmärrä sikatilaa perustaa. 

Maalla ymmärretään jopa jpuluna syödä ahnehtimatta mutta kaupunkilaiset syö kaiken kerralla! (Mistä tällainenkin mielikuva on voinut syntyä :D ? )

Vierailija
60/77 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä..
Toinen joka tulee vastaan on se, että perheellä ei ilman apua ole varaa ostaa lainkaan jouluruokia. Että he pystyvät hoitamaan juuri ja juuri arkiruuan, mutta joulua eivät pysty järjestämään.

Jouluruokahan on todella edullista niin halutessa. Perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, makaronilaatikko, maksalaatikko, herneet, pieni kinkku, joulutortut. Todella edullista ruokaa. Tietysti esim kala ja juustot ovat kalliimpia.

Edelleenkään en halua aliarvioida ketään ja uskon, että avulle on suuri tarve. Ehkä vain tuo tapa, jolla se tuodaan esille, aiheuttaa näitä ajatuksia.

Nro 4

Yksittäinen laatikko voikin olla edullinen. Mutta jouluna kun on tapana syödä montaa sorttia kerralla, se tuleekin kalliiksi.