"Mikä on muka flirtin ja seksuaalisen häirinnän ero???" No minäpä kerron!
Multa menee kohta kuppi nurin noiden kommentoijien kanssa. Sinä henkilö, joka loukkaannuit me too -kampanjasta ja nyt itket seksuaalista häirintää kohdanneille naisille Iltalehden/vastaavan roskajulkaisun kommenttiosioissa, että eikö enää mitään saa sanoa.. No kyllä saa. Rehellisesti sanottuna mua huolestuttaa todella paljon niiden miesten määrä, jotka eivät omien sanojensa mukaan ymmärrä flirtin ja seksuaalisen häirinnän eroa.
Päätin nyt tehdä pienen palveluksen yhteiskunnalle ja kertoa teille, jotka ette tiedä. Täältä pesee.
Flirtti muuttuu seksuaaliseksi häirinnäksi siinä vaiheessa, kun se on epätoivottua ja jatkuu siitä huolimatta, tai tapahtuu tilanteessa jossa flirtti ei ole soveliasta (esim. työhaastattelu). Lähestyessäsi kiinnostavaa naista ystävällisesti ja asiallisesti, et ahdistele häntä seksuaalisesti. Jos hän kuitenkin ilmaisee sanoin, tai esimerkiksi kehonkielellään (välttelee sinua tai katsettasi, ei vaikuta lainkaan kiinnostuneelta, näyttää etsivän pakokeinoa tilanteesta..), ettei häntä kiinnosta eikä lähestymisesi ole toivottua, etkä siitä huolimatta lopeta, ahdistelet tätä naista seksuaalisesti. Flirtin tarkoitus on kokeilla, olisiko toinen kiinnostunut sinusta. Jos hän ei ole kiinnostunut, jätä hänet rauhaan.
Oletan, että jokainen ymmärtää, mitä tarkoittaa asiallinen lähestyminen. Varmuuden vuoksi kuitenkin selvennän, ettei asiallinen lähestyminen ole esim. epätoivottuja kommentteja/kehuja naisen esim. naisen vartaloon tai ulkonäköön liittyen, minkäänlaista huutelua, tms.
Loppuun vielä vinkki sinulle, mies joka olet ihan tosissasi epävarma ja huolestunut kyvyistäsi lähestyä naista olematta ahdistava tai halventava. Mieti, miten toivoisit miesten kohtelevan esim. tytärtäsi, äitiäsi, siskoasi tai muuta elämäsi naista.
Peace out, hyvää viikonloppua!
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Flirtin ja seksuaalisen häirinnän oikea ero on se, että jos komea mies tekee niin, niin nainen vain nauraa kihertää onnesta. Sit kun sitä tekee joku, joka ei silmää miellytä = SEKSUAALINEN HÄIRINTÄ, KÄHMINTÄ, RIKOS!
No älä kähmi kun selviää ettei naista kiinnosta! Juttelemaan meneminen ei ole rikos. Mutta kun naista ei kiinosta, et sä voi ruveta kähmimään sitä ja sitten itkeä että nyt mua syytetään.
Erittäin hyvä avaus. Askel arkipäiväisestä kanssakäymisestä lähemmän suhteen aloittamiselle on hienovarainen ja vaikea. Mutta silti olettaisin, että hyväksyttävän ja ei- hyväksyttävän käytöksen ero yhteiskunnassamme on jokseenkin selvä.
Noin kärjistäen, tissejäni saa puristella rakastettuni intiimissä tilanteessa, mutta sama teko opettajalta, kollegalta tai bussin vieruspenkillä istujalta olisi ahdistelua. Näin kärjistetty esimerkki on helppo, mutta miten luokitellaan vähemmän näkyvät tilanteet joissa ahdistelua tapahtuu, verbaaliset, hienovaraiset vinkit, "annetaan ymmärtää"- tilanteet?
Minusta toisen ihmisen kunnioittaminen on avainasia. Joskus lähestymisyritykset tai toisen tulkitseminen menevät pieleen, mutta jos vastapuoli ei pidä kontaktistasi, ottaisin askeleen taaksepäin ja arvioisin tilanteen uudelleen. Joskus joku ei osaa sanoa EI vaan yrittää aina olla mukava, jolloin on ehkä vaikea tajuta ettei toinen oikeasti halua yhtään mitään lähempää.
Kunnioitetaan, kysytään, annetaan tilaa toinen toisellemme.
No eipä tämä pitkähkö lätinä vastannut niihin avainkohtiin. Ulkonäöltään ei-niin-hyvännäköisen miehen lähestyminen on lähtökohtaisesti aina epätoivottu. Ellei tällainen mies halua elää yksin koko elämäänsä (vaikka moni kyllä elää) niin näitä lähestymisiä on pakko tehdä.
Aivan naurettava "vinkki" lähestyä naista, josta haluaisi tyttöystävän, samalla tavalla kuin omaa äitiään tai siskoaan. En jaksa edes selventää, jokainen ymmärtää miksi.
En usko että niissä kiukutteluissa ettei voi enää lähestyä ole kyse oikeita ongelmasta tai ettei erota lähestymistä ja ahdistelua vaan siitä että asia koitetaan välin heittää leikistä ja viedä pois oikeasta aiheesta. Ja tästä:
Miksi seksuaalisen ahdistelun tapetille nostanut #MeToo-kampanja ärsyttää joitakin miehiä? - ”Taustalla häpeä ja nolous”
Vierailija kirjoitti:
No eipä tämä pitkähkö lätinä vastannut niihin avainkohtiin. Ulkonäöltään ei-niin-hyvännäköisen miehen lähestyminen on lähtökohtaisesti aina epätoivottu. Ellei tällainen mies halua elää yksin koko elämäänsä (vaikka moni kyllä elää) niin näitä lähestymisiä on pakko tehdä.
Aivan naurettava "vinkki" lähestyä naista, josta haluaisi tyttöystävän, samalla tavalla kuin omaa äitiään tai siskoaan. En jaksa edes selventää, jokainen ymmärtää miksi.
Ja saa lähetyä, mutta tuossa yllä tuo yksikin huuta että jos hän lähestyy se on kähmintä ja rikos. No totta hemmetissä se on, jos menee KÄHMIMÄÄN naista. Mitä ihmettä kukaan tekee kähmimässä ihmistä jonka kanssa ei ole yhteistä säveltä. Jos lassukka katsoo pelimiehiä ja kuvittelee että siitä vaan mennään kähmimään, niin hän on missannut aivan varmasti jonkun sitä edeltävän lämmittelyn. ÄLÄ KÄHMI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flirtin ja seksuaalisen ahdistelun hiuksenhieno ero == komea mies vs. ruma lassukka :)
No, se komeuskin on ihan katsojan silmässä. Edelleen, jos nainen ei ole kiinnostunut, olit minkä näköinen tahansa, jätä hänet rauhaan.
Omalla kohdalla oksettavimmat ahdistelijat on olleet nimenomaan niitä baarien sliipattuja pukumiehiä, jotka eivät tajua että ei on ei. :)
Höpöhöpö. Jos komeus on katsojan silmässä, miten naiset sitten haluavat niitä samoja 10% komeimpia miehiä?
Sliipatut pukumiehet toisinsanoen tajuavat, että kannattaa olla sinnikäs.
Mikä siinä on ettei monet naiset osaa sanoa selkeällä suomen kielellä että miehen käyttäytyminen on ei-toivottavaa? Minä olen aina sanonut ja myös jo nuorena ja useimmat miehet osaavat häipyä kun tekee heille selväksi että en ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Miten näitä saa aina sellaisen kuvan että on vaan ihan pakko lähestyä ja mahdollisimman monia. Mitä jos lähestyisi vain niitä itseään kiinnostavia? Ja ilman ahdistelua? Saattaa ehkä jopa onnistua.
Lähesty samalla tavalla kuin toivoisit että äitisi, siskoasi yms lähestyttäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona katsoo rauhassa telkkaria, mies tulee seisomaan viereen ja alkaa kalullaan tökkiä kasvoihin. Mites tämä nyt tulkitaan? Hyi, itse en voi sietää tuollaista, jos tuo on joku seksiin kutsu, niin ei kiitos.
Mistä te naiset aina niitä miehiänne oikein löydättekin? =D
Selvä alfamies, josta naiset kiinnostuvat. Sinä varmaan kysyisit ujosti, saatko tökkiä pienellä puolikovalla kalullasi naista kasvoihin, kun olet niin herrasmies. Mitä luulet antaisiko luvan? Alfamies tekee eikä kysele ja nainen reagoi, näin on luonto määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flirtin ja seksuaalisen ahdistelun hiuksenhieno ero == komea mies vs. ruma lassukka :)
Tässäpä se tuli. Ei tarvitse kehonkieltä miettiä, kun ongelma on helppo ratkaista:
Jos olet ruma, lähestymisesi tai flirttailusi onkin oikeasti häirintää. Jos et ole ruma, naiset kyllä lähestyvät itse. Paras strategia miehelle on siis olla tekemättä mitään
Noin juuri. Naiset pyrkivät usein juttusilleni ja ehdottelevat vaivihkaa, mutten suostu ymmärtämään noita vihjailuita.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen on kyllä niin häiriintynyt että pitää asiallista ja ystävällistä juttelua pokaamisyrityksenä. On tapahtunut monesti ja sen takia minulla ei enää ole naispuolisia kavereita suomessa. Ei vaan jaksa yrittää eikä niitä nyt ole pakko ollakaan.
Parisuhde mielessä eivät sitten suomalaiset naiset kiinnosta. Ulkomaalaisen tyttökaverin halusin ja sainkin.
Juuri tämä on niin ärsyttävää. Itse olen nainen ja tulen toimeen jostain syystä yleensä paremmin miesten kanssa (on useita miespuolisia kavereita). Olen myös ihan hyvännäköinen. Olen useita kertoja aloittanut keskustelun vieraan miehen kanssa tehden ensin selväksi suorin sanoin, että en ole hänestä "sillä lailla" kiinnostunut. Aina tulee ensin vakuuttelut että ei tietenkään, ei hänkään minusta (ootkos hieman täynnä itseäs, hä? Yhtään et ole mun tyyppiä, ihan vaan jutella halusin, jne.). Sitten anteeksipyytelevään sävyyn totean että on hieman ikäviä kokemuksia, mutta toki, jutellaan vaan. On mukavaa ja luulen että tyyppi on kiva kaveri, kunnes jossain vaiheessa tulee se suuteluyritys tai muu kiusallinen lähentely. Tämä tietenkin päättyy torjuntaan ja monesti loukkaantumiseen miehen puolelta. Yleensä vielä loppuun vihjailut, että miksi aloin juttelemaan ja tuhlasin hänen aikaansa jos ei kerta kiinnosta. Vaikka saatoin erittäin suoraan sanoa että ei heru muuta kuin huonoa läppää. Mutta silti pitää yrittää ja vielä suuttua kun ei saa. Ei naiset (ainakaan minä) olisi niin kyynisiä miesten ystävystymis yritysten suhteen, jollei kokemus olisi moneen kertaan opettanut, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa lukemalla on tullut sellainen kuva, että autistiset miehet eivät yksinkertaisesti ymmärrä miten suuri merkitys heidän tietyillä haasteilla on tässä pariutumisasiassa. Kannattaa ottaa ne omat haasteet vakavasti ja pyrkiä kehittymään, sen sijaan että jäädään syyttelemään naisia ja katkeoitumaan ihan kummallisista asioista kuten siitä, että nainen mieluimmin juttelee sen komistuksen kuin lassukan kanssa. Tervetuloa tavallisen naisen maailmaan jossa kaikki miehet näkee vain hyvännäköisen kaverin. Eipä ole tullut ikinä mieleenkään tuosta katkeroitua. Elämä on, ja se oma kulta löytyi kuitenkin ajan myötä.
Tai sitten seuran puute voi johtua yläkoulutasoisesta autistilassukkahöpinästä eikä niinkään ulkonäöstä
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on ettei monet naiset osaa sanoa selkeällä suomen kielellä että miehen käyttäytyminen on ei-toivottavaa? Minä olen aina sanonut ja myös jo nuorena ja useimmat miehet osaavat häipyä kun tekee heille selväksi että en ole kiinnostunut.
Että erikseen siis pitää sanoa ettei pidä siitä että tuntematon puristaa rinnoista tai kysyy olenko posliini? Pitääkö minun siis kadulla ja baarissa kulkea jatkuvasti huutaen ÄLÄ KOSKE MINUUN EN HALUA SEKSIÄ TUNTEMATTOMAN KANSSA?
Sori nyt vaan mammat, mutta homona voin kertoa, että te tulkitsette jopa flirtin ihan väärin! Minä en koskaan flirttaile naisten kanssa, mutta silti te niin luulette. Eli aloittakaa vaan itsestänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saa lähetyä,
Eihän saa, ainakaan sinun mukaan. Luuletko että ruma mies koskaan saa edes hyväksyntää katseella, että nyt saa lähestyä? Ei saa koskaan. Ruma mies oppii tekemään pelkästään epätoivottuja lähestymisiä ja osa naisista pitää niitä häirintänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saa lähetyä,
Eihän saa, ainakaan sinun mukaan. Luuletko että ruma mies koskaan saa edes hyväksyntää katseella, että nyt saa lähestyä? Ei saa koskaan. Ruma mies oppii tekemään pelkästään epätoivottuja lähestymisiä ja osa naisista pitää niitä häirintänä.
Miksi ruma mies tekee epätoivottuja lähestymisiä jos tietää itsekin niiden sitä olevan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näitä saa aina sellaisen kuvan että on vaan ihan pakko lähestyä ja mahdollisimman monia. Mitä jos lähestyisi vain niitä itseään kiinnostavia? Ja ilman ahdistelua? Saattaa ehkä jopa onnistua.
Lähesty samalla tavalla kuin toivoisit että äitisi, siskoasi yms lähestyttäisiin.
En tiedä, miksi saa sellaisen kuvan. Ajattelet siis että tavis- ja rumien miesten ongelmana on että lähestyvät mahdollisimman monia naisia :DDD Naisten ja miesten todellisuudet todellakin eroavat niin paljon etten enää ihmettele koko metoo-kampanjaa enkä oikeastaan mitään, mikä liittyy pariutumiseen.
Nainen85398 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen on kyllä niin häiriintynyt että pitää asiallista ja ystävällistä juttelua pokaamisyrityksenä. On tapahtunut monesti ja sen takia minulla ei enää ole naispuolisia kavereita suomessa. Ei vaan jaksa yrittää eikä niitä nyt ole pakko ollakaan.
Parisuhde mielessä eivät sitten suomalaiset naiset kiinnosta. Ulkomaalaisen tyttökaverin halusin ja sainkin.
Juuri tämä on niin ärsyttävää. Itse olen nainen ja tulen toimeen jostain syystä yleensä paremmin miesten kanssa (on useita miespuolisia kavereita). Olen myös ihan hyvännäköinen. Olen useita kertoja aloittanut keskustelun vieraan miehen kanssa tehden ensin selväksi suorin sanoin, että en ole hänestä "sillä lailla" kiinnostunut. Aina tulee ensin vakuuttelut että ei tietenkään, ei hänkään minusta (ootkos hieman täynnä itseäs, hä? Yhtään et ole mun tyyppiä, ihan vaan jutella halusin, jne.). Sitten anteeksipyytelevään sävyyn totean että on hieman ikäviä kokemuksia, mutta toki, jutellaan vaan. On mukavaa ja luulen että tyyppi on kiva kaveri, kunnes jossain vaiheessa tulee se suuteluyritys tai muu kiusallinen lähentely. Tämä tietenkin päättyy torjuntaan ja monesti loukkaantumiseen miehen puolelta. Yleensä vielä loppuun vihjailut, että miksi aloin juttelemaan ja tuhlasin hänen aikaansa jos ei kerta kiinnosta. Vaikka saatoin erittäin suoraan sanoa että ei heru muuta kuin huonoa läppää. Mutta silti pitää yrittää ja vielä suuttua kun ei saa. Ei naiset (ainakaan minä) olisi niin kyynisiä miesten ystävystymis yritysten suhteen, jollei kokemus olisi moneen kertaan opettanut, valitettavasti.
Ootko vähän tyhmä kana. Kaikkihan tietää, ettei miehet halua olla naisten kavereita (oikeasti).
Vierailija kirjoitti:
Multa menee kohta kuppi nurin noiden kommentoijien kanssa. Sinä henkilö, joka loukkaannuit me too -kampanjasta ja nyt itket seksuaalista häirintää kohdanneille naisille Iltalehden/vastaavan roskajulkaisun kommenttiosioissa, että eikö enää mitään saa sanoa.. No kyllä saa. Rehellisesti sanottuna mua huolestuttaa todella paljon niiden miesten määrä, jotka eivät omien sanojensa mukaan ymmärrä flirtin ja seksuaalisen häirinnän eroa.
Päätin nyt tehdä pienen palveluksen yhteiskunnalle ja kertoa teille, jotka ette tiedä. Täältä pesee.
Flirtti muuttuu seksuaaliseksi häirinnäksi siinä vaiheessa, kun se on epätoivottua ja jatkuu siitä huolimatta, tai tapahtuu tilanteessa jossa flirtti ei ole soveliasta (esim. työhaastattelu). Lähestyessäsi kiinnostavaa naista ystävällisesti ja asiallisesti, et ahdistele häntä seksuaalisesti. Jos hän kuitenkin ilmaisee sanoin, tai esimerkiksi kehonkielellään (välttelee sinua tai katsettasi, ei vaikuta lainkaan kiinnostuneelta, näyttää etsivän pakokeinoa tilanteesta..), ettei häntä kiinnosta eikä lähestymisesi ole toivottua, etkä siitä huolimatta lopeta, ahdistelet tätä naista seksuaalisesti. Flirtin tarkoitus on kokeilla, olisiko toinen kiinnostunut sinusta. Jos hän ei ole kiinnostunut, jätä hänet rauhaan.
Oletan, että jokainen ymmärtää, mitä tarkoittaa asiallinen lähestyminen. Varmuuden vuoksi kuitenkin selvennän, ettei asiallinen lähestyminen ole esim. epätoivottuja kommentteja/kehuja naisen esim. naisen vartaloon tai ulkonäköön liittyen, minkäänlaista huutelua, tms.
Loppuun vielä vinkki sinulle, mies joka olet ihan tosissasi epävarma ja huolestunut kyvyistäsi lähestyä naista olematta ahdistava tai halventava. Mieti, miten toivoisit miesten kohtelevan esim. tytärtäsi, äitiäsi, siskoasi tai muuta elämäsi naista.
Peace out, hyvää viikonloppua!
Seksuaallisen häirinnän päättää saaja eli uhri et sinä. Moni pitää jo flirttiä seksuaallisena ahdisteluna. Samalla lailla sinulla ei koskaan ole oikeutta koskea millään tavalla toiseen ihmiseen ilman erillistä lupaa. Se on aina ahdistelua.
Mistä te naiset aina niitä miehiänne oikein löydättekin? =D