Miksi minua ei käpälöidä?
Me too -kampanjan myötä olen miettinyt omaa ahdisteluhistoriaani. Olen kohdannut stalkkereita ja itsensäpaljastajia, mutta en muista, että minua olisi KOSKAAN koskettu vasten tahtoani. Baarissa tullaan kyllä juttelemaan, mutta kukaan ei ole ikinä lääppinyt tai tarrannut kiinni. Mistä tämä voi johtua?
En ole mitenkään normaalia epäviehättävämpi. Tissit on pienet, mikä ehkä selittää sen, ettei niitä ole tultu puristelemaan. Takamukseni on kuitenkin iso ja pyöreä, ja vyöräröni kapea. Olen tietenkin tyytyväinen, ettei kukaan ole puristellut pyllyäni, mutta silti ihan vilpittömästi ihmettelen, miten tämä on mahdollista.
Kommentit (41)
Jonkun opiskelijan pitäisi yehdä gradu siitä, miten ahdistelijat ajattelevat ja millä perustein valitsevat uhrinsa. Vinkki teille sosiaalipsykologit.
Vierailija kirjoitti:
No ei minuakaan ole tultu tungoksessa kourimaan sen takia, että olin iso/pieni tissinen. Tuskin se ällöttävyys joka tunki kätensä ohikulkiessaan 14 vuotiaan tytön haaraväliin välitti siitä, minkä kokoinen perse/tissit minulla oli. Tämä on vähän sama, kuin jos miettisit, miksi sinua ei ole raiskattu. "No minulla on vähän pienet tissit, niin minua ei varmaan sen takia ole raiskattu". Etkö ymmärrä, ettei sinun ulkoisella habatuksella ole mitään tekemistä sen kanssa, oletko joutunut seksuaalisen häirinnän uhriksi. Siinä häirinnässä uhri on ihan yhtä vähän syyllinen mitä hänelle on tehty, kuin esim raiskauksessa. Ja se, että luulet, että vain hyvän näköisiä häirittäisiin, olet ihan hakoteillä.
Minä ymmärrän tämän asian ihan hyvin. On kyse ihan sattumasta eikä mistään muusta. Mutta kuinka joidenkin kohdalla on jatkuvaa häirintää ja joidenkin kohdalla ei mitään?
Mä oon vastannut jo useampaan tällaiseen keskusteluun ja v ittu että v ituttaa. Miten kukaan voi oikeasti olla kateellinen seksuaalisesta ahdistelusta? En vain voi ymmärtää. Mua itseäni ei ole koskaan ahdisteltu ja olen siitä hyvin kiitollinen. Oikeastiko AP sulle tulisi fiilis että olet kaunis ja kiva tyyppi jos tyyliin joku ma mu baarissa tulisi yhtäkkiä takaapäin puristelemaan sun tissejä ja seurailisi sua kotiin asti?
Minä olin teininä finninaamainen ja ruma, ja sukulaismies otti asiakseen käpälöidä minua. Ei ollut kivaa eikä kohottanut itsetuntoa. Olisin oikein mielelläni jäänyt vaille tuota kokemusta.
Onhan se kummallista että joitakin kuulema ahdistellaan suunnilleen viikottain, ja joitakin ei koskaan. Mistä muusta se voisi johtua kuin näiden henkilöiden ominaisuuksista? Jos ahdistelu olisi täysin satunnaista, se jakautuisi paljon tasaisemmin.
Jokin ominaisuus vetää ahdistelijoita puoleensa ja jokin karkoittaa, selvästi.
Siis onhan stalkkerointi ja itsensäpaljastelu varsinkin jo aika rajua ahdistelua, ihan hyvä vaan jos ei ole käpälöity.
Miten musta ap tuntuu, että sä just haluaisit että sun ihanaa persettäsi vähän puristeltaisiin? ;)
Mä veikkaan että sua ns.kunnioitetaan eikä haluta käpälöidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me too -kampanjan myötä olen miettinyt omaa ahdisteluhistoriaani. Olen kohdannut stalkkereita ja itsensäpaljastajia, mutta en muista, että minua olisi KOSKAAN koskettu vasten tahtoani. Baarissa tullaan kyllä juttelemaan, mutta kukaan ei ole ikinä lääppinyt tai tarrannut kiinni. Mistä tämä voi johtua?
En ole mitenkään normaalia epäviehättävämpi. Tissit on pienet, mikä ehkä selittää sen, ettei niitä ole tultu puristelemaan. Takamukseni on kuitenkin iso ja pyöreä, ja vyöräröni kapea. Olen tietenkin tyytyväinen, ettei kukaan ole puristellut pyllyäni, mutta silti ihan vilpittömästi ihmettelen, miten tämä on mahdollista.
Vain nainen voi olla niin säälittävän epävarma, että hän etsii syytä itseensä siitäkin ettei häntä kohtaan ole tehty seksuaalirikosta. 😂 Alan pikkuhiljaa tajuta miksi miehet halveksii naisia. Jos noin vähän itseään arvostaa niin miksi ihmeessä joku muu arvostaisi enemmän?
Miksi itsearvostuksen puutteen pitäisi tarkoittaa että normaali, toisen ihmisen arvostus vähenisi?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vastannut jo useampaan tällaiseen keskusteluun ja v ittu että v ituttaa. Miten kukaan voi oikeasti olla kateellinen seksuaalisesta ahdistelusta? En vain voi ymmärtää. Mua itseäni ei ole koskaan ahdisteltu ja olen siitä hyvin kiitollinen. Oikeastiko AP sulle tulisi fiilis että olet kaunis ja kiva tyyppi jos tyyliin joku ma mu baarissa tulisi yhtäkkiä takaapäin puristelemaan sun tissejä ja seurailisi sua kotiin asti?
En mä ainakaan ei-kähmittynä sua kadehdi. Lähinnä mietin että mitkä tilanteet sattuman lisäksi kähmintään johtavat. Jos vaikka oma tyttäreni niiltä säästyisi. Vaikka kenenkään naisen ei saisi tulla kähmityksi yhtäön missään!!
Aihetta käsittelevissä ketjuissa monet ovat kertoneet, että heitä on ahdisteltu eniten a) hyvin nuorena b) asiakaspalveluammatissa ollessa.
Itseäni ja useita tuttaviani on ahdisteltu seksuaalisesti. Nämä ovat tapahtuneet, kun on ollut nuori, niin kuin olin itsekin. Eli näissä tapauksissa ahdistelija on todennäköisesti oivaltanut, että nuorella naisella ei ole suunnitelmaa, miten toimia tällaisessa tilanteessa ja nähnyt tilaisuutensa. En muista, että itseäni olisi vähään aikaan ahdisteltu. Ehkä tajuavat, että eivät enää pääsisi niin helpolla, joten en ole enää helppo saalis ja jättävät väliin.
Sama täällä. Ei mua ole sen jälkeen lääpitty, kun ekalla poika pussasi poskelle väkisin. Tosin oli tosi ihastunut ko. poikaan, mutta "yöks..." :) No hard feelings, olemme vieläkin kavereita, eikä ole sittemmin pussannut tai puristellut.
Mulle ei tule yhtään kertaa mieleen, että mua olisi mitenkään ahidisteltu. Jotain rasvaista juttua joskus, mutta olen kyllä hihittäny mukana täysillä. Ja varmaan on joku nipistänyt, mutta kyse on ollut mun puolelta annetuista signaaleista eli olen ollut pelissä mukana. Mitään sellaista ikävää tai epätoivottua/vastenmielistä ei tule mieleen.
Mikäköhän siinä muuten on, että jotkut joutuu ja jotkut ei? Onko kyse jostain ulkoisesta piirteestä vai mistä?
Vierailija kirjoitti:
Tänään menen baariin. Minulla on sopimus takataskussa, jonka pyydän misun allekirjoittamaan, että seksi tapahtuu kummankin vapaasta tahdosta. Ei tuu jäkipuheita.
Typerys. Ei seksuaalinen ahdistelu tarkoita tuota, vaan sitä, että kähmit vieraita naisia heidän ohi kävellessään tai kourit ohimennen jonkun tissejä tai hierot jonkun ohikulkijan munia. Et sinä voi mennä panemaan ketään miestäkään, ellei hän suostu siihen tai voi puristella sen munia. Lupa täytyy olla. Voit toki ottaa sen kirjallisena, mutta ymmärrät varmaan, että jos menet jonkun kanssa sänkyy ilman toisen suostumusta se on raiskaus, eikä seksuaalinen häirintä.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko ihan siitä että 99% miehistä on ihan kunnon ihmisiä ja 99% meistä naisista on niitä joita ei ole kourittu.
Mutta yksikin tyttö sadasta on liikaa.
Minua miehenä on kourittu perseestä kapakassa naisen toimesta. Minua on miehen toimesta suudeltu suoraan suulle. En pidä asiasta, mutta elän sen kanssa, noiden asioiden tapahtuessa olin toki jo aikuinen. Törkeää käytöstä, en voi muuta sanoa. Suurin osa porukasta yleensä toki osaa käyttäytyä kunnolla.
Kerran teininä matkustin taas normaalisti bussilla koulusta kotiin. Bussi oli aika täynnä, joten jäin seisomaan. Läheisellä penkillä istui humalainen mies, joka tarttui takapuoleeni kiinni. Minua hävetti, kun en ollut tajunnut seisoa selkä ikkunoita vasten. Nöyryytystä lisäsi se, että tilanteen näki muutama samassa koulussa oleva pahasuinen poika, jotka muistuttivat asiasta kovaan ääneen. Siinä sitten pitkään kuuntelin itku kurkussa ilkkumista, miten olin oikein tyrkyttänyt itseäni ja miten oli siitä tykännyt.
Tottakai tilanne oli oma vika, mitäs menin juuri siihen bussiin. Jos ne pojat eivät olisi hoitaneet tilanteesta tiedottamista, en olisi puhunut siitä kenellekään julkisesti. Tilanne on vieläkin minusta niin ällöttävä, että en ole aikuisiällä sanonut siitä parhaimmalle ystävällekään mitään.
Ap, olisitko sinä halunnut tuohon tilanteeseen? Olenko sinun mielestä ylireagoinut?
Vierailija kirjoitti:
Jonkun opiskelijan pitäisi yehdä gradu siitä, miten ahdistelijat ajattelevat ja millä perustein valitsevat uhrinsa. Vinkki teille sosiaalipsykologit.
Myös #metoo-tägäilijöistä pitäisi tehdä iso tutkimus.
Kun toisille jo se katse tai "moi" on ahdistelua. Tai seuraavana päivänä hävetään omaa käytöstään.
Ihan kaikki ei ole niin yksiselitteistä kuin sinäkin annat ymmärtää.
Minua melko vastikään kähmittiin baarissa. En oikein tiedä miten siihen pitäisi suhtautua.
Kyseinen mieshenkilö selvästi piti takapuolestani ja olisi kai halunnut kanssani sänkyyn. En tiedä varmaksi kun ei puhunut mitään, silitteli vain. Siirsin käden pois ja mies lopetti. Kukaan muu ei huomannut koko välikohtausta.
Jotenkinhan miesten täytyy kiinnostuksena osoittaa, mutta käsiksi ei saa silti käydä.
Viestin sävystä huolimatta tässä on ihan validi pointti.