Mitä ikilaihtumattoman pitäisi tehdä?
Olen laihduttanut koko aikuisikäni ja vain lihonut joka vuosi pikkuhiljaa kolmesta viiteen kiloa painavammaksi verrattuna aikaisempaan vuoteen. En ole ikinä panostanut yhtä paljoa terveelliseen ruokavalioon ja superfoodeihin sekä ruokapäiväkirjaan kuin nyt. Siitä huolimatta en laihdu vaikka esim. tällä hetkellä syön vain 2rkl öljyä ja päivän pakolliset proteiinigrammat eli 0,8 grammaa per painokilo. Proteiininlähteet ovat mahdollisimman rasvattomia. Hiilihydraatteja en syö juuri koskaan.
Alkaa mennä usko tähän painonhallintaan kun en laihdu näinkään tiukalla dieetillä. Superfoodeja lisään viherpirtelöihin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
"Olen laihduttanut koko aikuisikäni ja vain lihonut". Ehkä syy on tässä?
Sun kannattaisi oikeasti käydä lääkärissä, oot saattanut tehdä jojoilulla tuhoa esim. kilpirauhaselle josta painovaikeudet voivat myös johtua. Mikä on yleiskuntosi ja olosi muuten? Mahtuuko sun päähän muita ajatuksia kun syöminen ja dieetti?
Sä stressaat ihan liikaa painoa ja ruokaa, sekin lisää joillakin painoa ja sun syömisesi kuulostaa kovin kuivalta ja ilottomalta. Siis syöt pari ruokalusikallista rasvaa, minimaalisesti proteiinia ja hiilarit jauheista ja viherpirtelöistä? Varmaan olet saanut kehosi todella jumiin tuolla kikkailulla.
Pystyisitkö kuukaudeksi tai pariksi lopettaa laihduttamisen ja painosta stressaamisen? Syöt suositusten ja nälän mukaan ja katsot mitä keholle tapahtuu?
Mä itse lihoin alipainon seurauksena joskus nopeaa vauhtia (muutama viikko!) yli kymmenen kiloa. Mitä tiukemmin yritin niitä laihduttaa niin sitä sitkeämmin ne palasi korkoineen. Jossain vaiheessa totesin että vitut, elämässä on tärkeämpääkin kun painosta itkeminen ja musta pidetään olinpa pullukka tai laiheliini ja lopetin laihduttamisen. Vuoden verran meni kun paino alkoi palautua normaaliin ilman erityistä yrittämistä ja söin vihdoin näläntunteen mukaan kuten normaalit ihmiset eikä dieetti ja laihdutus hallinnut jokaista ajatusta. Joskus on päiviä kun tekee mieli vaan viherpirtelöitä mutta tänäänkin olen jo vetänyt puolikkaan suklaakakun naamaan ja tiedän ettei se näy missään.
Ei lääkärillä käyminen ratkaise mitään koska hän kieltää syömästä liikaa ja enempää. Olen toki kokeillut syödä virallisterveellisesti ja paino ampaisi kilokaupalla kuukaudessa, muistaakseni viimeksi seitsemän kiloa.
En juurikaan ajattele dieettiäni tai syömistäni mutta stressaan tietenkin silloin kun tiedän joutuvani käymään pakon edessä lääkärissä. Muulloinhan asiat menevät omalla painollaan. Tein tämän aloituksen koska kävin tänään pitkästä aikaa vaa’alla ja huomasin etten ole laihtunut grammaakaan. En menisi vuosikontrolliin jollei olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi oikeasti käydä lääkärissä, oot saattanut tehdä jojoilulla tuhoa esim. kilpirauhaselle josta painovaikeudet voivat myös johtua. Mikä on yleiskuntosi ja olosi muuten? Mahtuuko sun päähän muita ajatuksia kun syöminen ja dieetti?
Sä stressaat ihan liikaa painoa ja ruokaa, sekin lisää joillakin painoa ja sun syömisesi kuulostaa kovin kuivalta ja ilottomalta. Siis syöt pari ruokalusikallista rasvaa, minimaalisesti proteiinia ja hiilarit jauheista ja viherpirtelöistä? Varmaan olet saanut kehosi todella jumiin tuolla kikkailulla.
Pystyisitkö kuukaudeksi tai pariksi lopettaa laihduttamisen ja painosta stressaamisen? Syöt suositusten ja nälän mukaan ja katsot mitä keholle tapahtuu?
Mä itse lihoin alipainon seurauksena joskus nopeaa vauhtia (muutama viikko!) yli kymmenen kiloa. Mitä tiukemmin yritin niitä laihduttaa niin sitä sitkeämmin ne palasi korkoineen. Jossain vaiheessa totesin että vitut, elämässä on tärkeämpääkin kun painosta itkeminen ja musta pidetään olinpa pullukka tai laiheliini ja lopetin laihduttamisen. Vuoden verran meni kun paino alkoi palautua normaaliin ilman erityistä yrittämistä ja söin vihdoin näläntunteen mukaan kuten normaalit ihmiset eikä dieetti ja laihdutus hallinnut jokaista ajatusta. Joskus on päiviä kun tekee mieli vaan viherpirtelöitä mutta tänäänkin olen jo vetänyt puolikkaan suklaakakun naamaan ja tiedän ettei se näy missään.
Ei lääkärillä käyminen ratkaise mitään koska hän kieltää syömästä liikaa ja enempää. Olen toki kokeillut syödä virallisterveellisesti ja paino ampaisi kilokaupalla kuukaudessa, muistaakseni viimeksi seitsemän kiloa.
En juurikaan ajattele dieettiäni tai syömistäni mutta stressaan tietenkin silloin kun tiedän joutuvani käymään pakon edessä lääkärissä. Muulloinhan asiat menevät omalla painollaan. Tein tämän aloituksen koska kävin tänään pitkästä aikaa vaa’alla ja huomasin etten ole laihtunut grammaakaan. En menisi vuosikontrolliin jollei olisi pakko.
Ainut ratkaisu on, että muutat ruokasi sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tämä on todella surkea provo tai sitten aloittajalla on korvien välissä todella pahasti vikaa. Kukaan edes jonkinasteisen aivotoiminnan omaava ei syömpelkästään proteiinijauheita, superfoodeja, öljyä ja kasviksia. Eli jos tämä ei ole provo, ensin pitää hoitaa korvien väli kuntoon ja saada suhde ruokaan edes jotakuinkin terveeksi. Sen jälkeen voi ammattitaitoisen ravitsemusterapeutin kanssa opetella syömään sopivasta ja monipuolisesti oikeaa ruokaa ja heittää jauheet, pillerit ja superfoodit roskikseen.
Todella ikävää, että leimaat tuntemattoman ihmisen noin. Olisinko mielestäsi vähemmän mielisairas jos vaikkapa söisin paahtoleipää, nakkeja, valmisaterioita ja polttaisin rahani turhuuteen? Suomen luonnostakin löytyy superfoodeja vaikka kuinka paljon. Ei ennenvanhaankaan väheksytty esim. nokkosia. Itse olen poiminut niitä puhtaasta paikasta ja kuivannut talvenkin varalle. Myös esim. voikukan lehdet ovat superfoodia kunhan kerää ne puhtaasta ja saasteettomasta paikasta. 90% marjoista jää metsään ja nekin lasketaan superfoodiksi. Ne sopivat osalle ihmisistä todella hyvin.
Ok, ei nokkosissa ja voikukanlehdissä mitään vikaa olekaan, vaan sun ravintosi kokonaisuudessa.
Halusitko muuten neuvoja siihen kun et laihdu? Tunnut olevan hirveän kriittinen siitä, että sua kehotetaan muuttaamaan syötäväsi sisältöä.
Olen kokeillut jo käsittääkseni kaiken mutta alan uutuudet ovat voineet mennä ohi korvien. Luin täältä Ylen läski-iltaa käsittelevää ketjua ja tiedostin viimeistään silloin, että tuntemattomatkin ihmiset vihaavat minua painoni vuoksi. He eivät tunne minua ihmisenä mutta he ovat ottaneet oikeudekseen vihata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut ratkaisu on, että muutat ruokasi sisältöä.
Minkälaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tämä on todella surkea provo tai sitten aloittajalla on korvien välissä todella pahasti vikaa. Kukaan edes jonkinasteisen aivotoiminnan omaava ei syömpelkästään proteiinijauheita, superfoodeja, öljyä ja kasviksia. Eli jos tämä ei ole provo, ensin pitää hoitaa korvien väli kuntoon ja saada suhde ruokaan edes jotakuinkin terveeksi. Sen jälkeen voi ammattitaitoisen ravitsemusterapeutin kanssa opetella syömään sopivasta ja monipuolisesti oikeaa ruokaa ja heittää jauheet, pillerit ja superfoodit roskikseen.
Todella ikävää, että leimaat tuntemattoman ihmisen noin. Olisinko mielestäsi vähemmän mielisairas jos vaikkapa söisin paahtoleipää, nakkeja, valmisaterioita ja polttaisin rahani turhuuteen? Suomen luonnostakin löytyy superfoodeja vaikka kuinka paljon. Ei ennenvanhaankaan väheksytty esim. nokkosia. Itse olen poiminut niitä puhtaasta paikasta ja kuivannut talvenkin varalle. Myös esim. voikukan lehdet ovat superfoodia kunhan kerää ne puhtaasta ja saasteettomasta paikasta. 90% marjoista jää metsään ja nekin lasketaan superfoodiksi. Ne sopivat osalle ihmisistä todella hyvin.
Ok, ei nokkosissa ja voikukanlehdissä mitään vikaa olekaan, vaan sun ravintosi kokonaisuudessa.
Halusitko muuten neuvoja siihen kun et laihdu? Tunnut olevan hirveän kriittinen siitä, että sua kehotetaan muuttaamaan syötäväsi sisältöä.
Olen kokeillut jo käsittääkseni kaiken mutta alan uutuudet ovat voineet mennä ohi korvien. Luin täältä Ylen läski-iltaa käsittelevää ketjua ja tiedostin viimeistään silloin, että tuntemattomatkin ihmiset vihaavat minua painoni vuoksi. He eivät tunne minua ihmisenä mutta he ovat ottaneet oikeudekseen vihata.
Mitkä helvetin alan uutuudet?? Oletko koskaan kokeillut syödä ruokaa??
Vierailija kirjoitti:
Koska olet hyvin perillä noista makroista mitä pirtelösi sisältävät, niin olet varmaan laskenut saamasi kalorimäärän per päivä myös? eli paljonko esim yhdessä pirtelössä on laskujesi mukaan kaloreita? Oman havaintoni mukaan monet proteiinijauheet on todella energiapitoisia, esim 300-400kcal/ 100 on aika perus sisältö. Jos annos on vaikkapa 80g ja se kerrotaan viidellä, kuluu jauhetta päivässä 400g josta tulee energiaa 1200-1600kcal pelkistä jauheista?? Tähän päälle öljystä kertyy n. 200kcal, kasviksista ehkä muutama 100kcal riippuen paljonko niitä määrällisesti menee...
Että jos nyt oikein yläkanttiin laskee niin voihan tosta kertyä kaloreita just sen verran ettet juuri liho etkä laihdu. No joka tapauksessa terveellistä toi ei voi olla.
25 gramman annoksesta heraproteiinia saa noin 20 grammaa proteiinia ja 90 kilokaloria. Ihannepäivänä viisi kertaa 25g ja tavallisena 3 kertaa 25 grammaa. Ei todellakaan mitään neljäsataa grammaa jauhetta päivässä. Kenellä on sellainen blenderi, joka vaivaisi smoothien, johon olisi laitettu 80 grammaa jauhetta sekä muut ainekset?
Kävin pikaisesti laskemassa Finelissä saamani kalorit ja saan päivittäin max 1000 kcal. Hiilihydraattia saan esimerkkipäivänä 15 grammaa eivätkä ne ole höttöhiilareita. Rasvaa saan yhteensä 30 grammaa ja se muodostaa 31% päivän kokonaisenergiamäärästä.
Naisten pitäisi saada 34% energiastaan rasvoista Valtion ravitsemusneuvottelukunnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin pikaisesti laskemassa Finelissä saamani kalorit ja saan päivittäin max 1000 kcal. Hiilihydraattia saan esimerkkipäivänä 15 grammaa eivätkä ne ole höttöhiilareita. Rasvaa saan yhteensä 30 grammaa ja se muodostaa 31% päivän kokonaisenergiamäärästä.
Siis energiasi saat näköjään proteiinista. Proteiinihan on rakennusaine, ei energianlähde. Energiat saadaan joko hiilareista tai rasvasta.
Pieleen menee sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostu uskomaan että kukaan lääkäri joka tietää asiakkaan syövän vaan viherpirtelöitä ja niukasti rasvaa ja hitusen proteiinia ei ohjeistaisi syömään oikeaa ruokaa. Siis miksi käyt lääkärissä? Nyt tämä kuulostaa suunnilleen ohitusleikkauksen jälkihoidolta.
Ylipainoisellakin voi olla aineenvaihdunta sekaisin liian niukkien dieettien seurauksena. Esim fitness-kilpailijat yleensä lihovat kisojen jälkeen todella kovaa vauhtia ja monilla on kilpirauhashäiriöitä. Se että saa aineenvaihdunnan takaisin kohdalleen voi kestää jopa vuosia, mutta se pitäisi vaan kestää ja malttaa pitää kalorit tarpeeksi korkealla kunnes lihominen pysähtyy itsestään ja sitten vasta alkaa hissukseen laskemaan painoa. Kuulostaa siltä että olet diettaamisella oikeasti saanut tuhoa aikaan kehossasi. Kai olet testauttanut kilpirauhasen ja muun hormonitoiminnan jo?
Kuten muutama on jo maininnutkin, sulla on ap aineenvaihdunta kuralla tuon dieettipelleilyn ja pirtelökuurin takia. Totta helkkarissa lihot monta kiloa saman tien kun energiaa tulee lisää kun sun keho on jatkuvassa puutostilassa energian suhteen. siitä huolimatta että paino nousee ensin, on ainoa tie laihtumiseen normaalin syömisen opettelu. Jos nyt ei mennä edes ruokapuoleen vielä, pitää terveen aikuisen naisen saada energiaa noin 2000kcal/päivä noin karkeasti yleistäen. Väitän, että sinäkin alkaisit laihtua, jos rohkeasti vaan nostaisit kaloreita ja kestäisit sen pienen painonnousun siinä sivussa. Keholla ottaa aikansa päästä takaksin tasapainoon pitkän rääkin jälkeen, mutta kun aineenvaihdunta on kunnossa, alkaa se painokin pudota jo esim 1600kcal päiväsaannilla.
Provohan tämä on kun vuodesta toiseen lihoo, ravintoterapeutilla käyty ja lääkäri mukamas kieltäytyy verikokeista ja tarkemmista tutkimuksista. Jos tämä tarina pitäisi paikkansa, ap:ta tutkittaisiin yliopistosairaalassa lääketieteellisenä kuriositeettina.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vaihtoehto on vähentäminen ja siihen en ala koska minulla ei ole nytkään lihaksia.
Jos ei ole yhtään lihaksia, ei elimistö tota rasvaakaan saa hirveen nopeesti poltettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vaihtoehto on vähentäminen ja siihen en ala koska minulla ei ole nytkään lihaksia.
Jos ei ole yhtään lihaksia, ei elimistö tota rasvaakaan saa hirveen nopeesti poltettua.
Tässä sen näkee ettei suurella proteiininsaannilla saa välttämättä hyvää ja lihaksikasta vartaloa. Ilman lihaksia eivät kalorit pala olivatpa ne mistä lähteestä tahansa.
Toki ap sinä "lihot" kiloja virallisterveellisellä, mutta ei se ole varsinaista läskiä eli rasvaa varastoituneena soluihin, vaan nestettä. Hiilihydraatit imevät soluihin osmoottisesti nestettä, ja kun normaalisti syöt hiilareita äärimmäisen vähän, on tavallista että saat 2-5 nestekiloa jos alat syödä sellaisen tavallisen määrän hiilareita. Tämä lisäpaino tulee yleensä hyvin nopeasti, eikä painon nousu sen jälkeen jatku.
Siitä lääkärille menemisestä - mene yksityiselle niin ihan taatusti pääset perusverikokeisiin ilman nillitystä. Silti vaikka se lääkäri olisikin mielessään sitä mieltä että luultavasti olet vain tyypillinen selittelevä läski, joka oikeasti illat imee sohvalla siideriä ja sipsejä ja karkkia, ja väliläl pitää superfood dieettejä. Mutta kyllä niille lääkäriasemille raha kelpaa, ja ottavat kyllä peruskokeet mielellään jos haluat.
Jouluruoat eivät tuoneet ratkaisua ongelmaan?