Mitä ikilaihtumattoman pitäisi tehdä?
Olen laihduttanut koko aikuisikäni ja vain lihonut joka vuosi pikkuhiljaa kolmesta viiteen kiloa painavammaksi verrattuna aikaisempaan vuoteen. En ole ikinä panostanut yhtä paljoa terveelliseen ruokavalioon ja superfoodeihin sekä ruokapäiväkirjaan kuin nyt. Siitä huolimatta en laihdu vaikka esim. tällä hetkellä syön vain 2rkl öljyä ja päivän pakolliset proteiinigrammat eli 0,8 grammaa per painokilo. Proteiininlähteet ovat mahdollisimman rasvattomia. Hiilihydraatteja en syö juuri koskaan.
Alkaa mennä usko tähän painonhallintaan kun en laihdu näinkään tiukalla dieetillä. Superfoodeja lisään viherpirtelöihin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko ihan täsmälleen, mitä syöt päivän aikana?
Kerroin jo alussa eli ne proteiinit, rasvat, superfoodit kasvisten kera viherpirtelöissä ja sitä pakurikääpäkahvia mustana.
kysyjä varmaan ajatteli että kertoisit tarkemmin esim. mistä saat ne proteiinit, mitä kasviksia syöt, mitä laitat viherpirtelöön jne.
Esim. tavanomaisen päivän listaus siitä mitä syöt eri ateriointikerroilla, kerrottuna oikeina ruoka-aineina eikä ravintoainegrammoina, auttaisi.
Sekoitan proteiinijauhetta veteen. Syön yhdellä aterialla 20 grammaa proteiinia. Käytän monipuolisesti erilaisia maustamattomia ja makeuttamattomia proteiinijauheita. Monesti sekoitan kiireessä proteiinjauheet, superfoodit ja kasvikset yhdeksi viherpirtelöksi. Näin viisi kertaa vuorokaudessa. Kahvia juon aina kun tekee mieli. Välillä vaihdan kasviöljyn avokadonpuolikkaaseen.
Pitäisikö tästä siis tulkita, että et kerta kaikkiaan syö mitään muita kuin grammamäärittäin proteiinijauheita?
Käsitätkö asian tahallasi väärin? Tarkastaa laskemalla, että saan aterialla nuo grammat proteiinia. Jokaisessa paketissa on tuoteseloste, jossa kerrotaan tuotteen proteiini- ja hiilihydraattigrammat. Lasken sen ja keittiövaa’an perusteella kuinka paljon laitan jauhetta pirtelöön.
Et siis syö ruokaa lainkaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan ap olet ollut tällä dieetillä, kuinka paljon harrastat liikuntaa (oletko esim. juuri aloittanut uuden liikunta harrastuksen)?
Mikä on pituutesi ja painosi?
Näiden tietojen avulla voisimme saada jonkinlaisen kuvan tilanteestasi.
Olen syönyt näin noin viimeiset kaksi, kolme vuotta. Olen 160 senttiä pitkä ja painan 85 kiloa. Liikun käsittääkseni kuten tavalliset ihmiset tekevät eli normaalia arkiliikuntaa ja kevyttä jumppaa kotona painojen ja kahvakuulien kanssa.
No sitten teet varmaan aivan liian suuria ja tuhteja pirtelöitä.
Ehkäpä asia on sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin jo alussa eli ne proteiinit, rasvat, superfoodit kasvisten kera viherpirtelöissä ja sitä pakurikääpäkahvia mustana.
kysyjä varmaan ajatteli että kertoisit tarkemmin esim. mistä saat ne proteiinit, mitä kasviksia syöt, mitä laitat viherpirtelöön jne.
Esim. tavanomaisen päivän listaus siitä mitä syöt eri ateriointikerroilla, kerrottuna oikeina ruoka-aineina eikä ravintoainegrammoina, auttaisi.
Sekoitan proteiinijauhetta veteen. Syön yhdellä aterialla 20 grammaa proteiinia. Käytän monipuolisesti erilaisia maustamattomia ja makeuttamattomia proteiinijauheita. Monesti sekoitan kiireessä proteiinjauheet, superfoodit ja kasvikset yhdeksi viherpirtelöksi. Näin viisi kertaa vuorokaudessa. Kahvia juon aina kun tekee mieli. Välillä vaihdan kasviöljyn avokadonpuolikkaaseen.
Pitäisikö tästä siis tulkita, että et kerta kaikkiaan syö mitään muita kuin grammamäärittäin proteiinijauheita?
Käsitätkö asian tahallasi väärin? Tarkastaa laskemalla, että saan aterialla nuo grammat proteiinia. Jokaisessa paketissa on tuoteseloste, jossa kerrotaan tuotteen proteiini- ja hiilihydraattigrammat. Lasken sen ja keittiövaa’an perusteella kuinka paljon laitan jauhetta pirtelöön.
Et siis syö ruokaa lainkaan??
En jos ajattelet etteivät ruokani ole sinun mielestäsi oikeaa ravintoa.
Ap:lla onkin mielenkiintoinen ruokavalio: proteiinijauhoja ja kaksi lusikallista öljyä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan ap olet ollut tällä dieetillä, kuinka paljon harrastat liikuntaa (oletko esim. juuri aloittanut uuden liikunta harrastuksen)?
Mikä on pituutesi ja painosi?
Näiden tietojen avulla voisimme saada jonkinlaisen kuvan tilanteestasi.
Olen syönyt näin noin viimeiset kaksi, kolme vuotta. Olen 160 senttiä pitkä ja painan 85 kiloa. Liikun käsittääkseni kuten tavalliset ihmiset tekevät eli normaalia arkiliikuntaa ja kevyttä jumppaa kotona painojen ja kahvakuulien kanssa.
Jos tämä kaikki pitää paikkansa, ja syömisesti ei sisällä ahmimiskausia välissä, niin fyysiset jutut pitäisi kyllä tutkituttaa heti jos et ole jo tutkituttanut. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, PCOS jne voivat aiheuttaa sitä että kuluttaa liian vähän kaloreita.
En ole ikinä ahminut. Olen siitä kiitollinen. Lääkäri ei laita lähetettä kokeisiin. Sanoo vain etten saa syödä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla onkin mielenkiintoinen ruokavalio: proteiinijauhoja ja kaksi lusikallista öljyä :)
Se ei ole sinulta pois.
Lopettaa ruuan ajattelu. Kaikilla lihavilla tuntuu olevan pakkomielle ruokaan. Siitä puhutaan kokoajan ja sitä ajatellaan kokoajan. Nytkin mulla on vatsassa nälän tunne, mutta antaa olla vaan, vettäkun vähän juon niin hellittää.
Jos ap on todellinen henkilö, on oikeampi osoite mielenterveystoimisto eikä ravitsemusterapeutti. Tuollainen syöminen on täysin sairasta.
Joko tämä on todella surkea provo tai sitten aloittajalla on korvien välissä todella pahasti vikaa. Kukaan edes jonkinasteisen aivotoiminnan omaava ei syömpelkästään proteiinijauheita, superfoodeja, öljyä ja kasviksia. Eli jos tämä ei ole provo, ensin pitää hoitaa korvien väli kuntoon ja saada suhde ruokaan edes jotakuinkin terveeksi. Sen jälkeen voi ammattitaitoisen ravitsemusterapeutin kanssa opetella syömään sopivasta ja monipuolisesti oikeaa ruokaa ja heittää jauheet, pillerit ja superfoodit roskikseen.
Minka takia kaikien pitaisi olla laihoja? Eiko olisi viisainta hyvaksya itsensa sellaisena kuin on? Hoikkuus ei tee ihmisesta onnellista. Keskity muihin asioihin kuin painosi vahtimiseen. Ylipainoinen ei ole synonyymi rumalle eika hoikka synonyymi kauniille. Molemmissa ryhmissa loytyy kaikennakoisia ihmisia. Osa kauniita, osa vahemman kauniita. Taman palstan huutelijoita ei kannata kuunnella missaan nimessa. He saavat vain nautintoa ylipainoisten mollaamisesta. Joidenkin elama on niin tyhja.
Vierailija kirjoitti:
En mitään, illalla ja yllä tulee sitten mussutettua. Oon myös hyvä kusettamaan itseäni, eli kerron että syön vaan pari pirtelöpä päivässä, tosin sitä kestää vaan yksi päivä, sitten taas retkahdan ja ahmin pizzaa, keksejä ja limua.
Ei ap, mutta noin se noilla pullukoilla menee.
Vierailija kirjoitti:
Lopettaa ruuan ajattelu. Kaikilla lihavilla tuntuu olevan pakkomielle ruokaan. Siitä puhutaan kokoajan ja sitä ajatellaan kokoajan. Nytkin mulla on vatsassa nälän tunne, mutta antaa olla vaan, vettäkun vähän juon niin hellittää.
En ajattele ruokaa. Olen järkeistänyt ravitsemukseni. Yritän onnistua mutten saa tuloksia aikaan. Se on suurin ongelma tässä jutussa. Muuten voisin jatkaa näin loppuikäni.
Ylipainoni on aina haitannut muita ihmisiä enemmän kuin minua. Minua alettiin nimittelemään pullukaksi kun minulla oli lapsenpyöreyttä poskissa ja olin silloin alle 50 kiloinen. Sen jälkeen samaa jauhamista jokaisessa kesätyöpaikassa ja opiskellessa jne. Kerran yksi työkaveri näki kun vaihdoin vaatteita pukuhuoneessa ja huusi kovaan ääneen ettei olisi uskonutkaan että olen alusvaatteisillani hoikemman näköinen kuin vaatteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään, illalla ja yllä tulee sitten mussutettua. Oon myös hyvä kusettamaan itseäni, eli kerron että syön vaan pari pirtelöpä päivässä, tosin sitä kestää vaan yksi päivä, sitten taas retkahdan ja ahmin pizzaa, keksejä ja limua.
Ei ap, mutta noin se noilla pullukoilla menee.
Mistä kuvittelet minulla olevan rahoja sellaiseen? Minulla on muutakin elämää kuin syöminen ja siihen kuluu rahaa.
"Olen laihduttanut koko aikuisikäni ja vain lihonut". Ehkä syy on tässä?
Sun kannattaisi oikeasti käydä lääkärissä, oot saattanut tehdä jojoilulla tuhoa esim. kilpirauhaselle josta painovaikeudet voivat myös johtua. Mikä on yleiskuntosi ja olosi muuten? Mahtuuko sun päähän muita ajatuksia kun syöminen ja dieetti?
Sä stressaat ihan liikaa painoa ja ruokaa, sekin lisää joillakin painoa ja sun syömisesi kuulostaa kovin kuivalta ja ilottomalta. Siis syöt pari ruokalusikallista rasvaa, minimaalisesti proteiinia ja hiilarit jauheista ja viherpirtelöistä? Varmaan olet saanut kehosi todella jumiin tuolla kikkailulla.
Pystyisitkö kuukaudeksi tai pariksi lopettaa laihduttamisen ja painosta stressaamisen? Syöt suositusten ja nälän mukaan ja katsot mitä keholle tapahtuu?
Mä itse lihoin alipainon seurauksena joskus nopeaa vauhtia (muutama viikko!) yli kymmenen kiloa. Mitä tiukemmin yritin niitä laihduttaa niin sitä sitkeämmin ne palasi korkoineen. Jossain vaiheessa totesin että vitut, elämässä on tärkeämpääkin kun painosta itkeminen ja musta pidetään olinpa pullukka tai laiheliini ja lopetin laihduttamisen. Vuoden verran meni kun paino alkoi palautua normaaliin ilman erityistä yrittämistä ja söin vihdoin näläntunteen mukaan kuten normaalit ihmiset eikä dieetti ja laihdutus hallinnut jokaista ajatusta. Joskus on päiviä kun tekee mieli vaan viherpirtelöitä mutta tänäänkin olen jo vetänyt puolikkaan suklaakakun naamaan ja tiedän ettei se näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajattele ruokaa. Olen järkeistänyt ravitsemukseni. Yritän onnistua mutten saa tuloksia aikaan. Se on suurin ongelma tässä jutussa. Muuten voisin jatkaa näin loppuikäni.
Ylipainoni on aina haitannut muita ihmisiä enemmän kuin minua. Minua alettiin nimittelemään pullukaksi kun minulla oli lapsenpyöreyttä poskissa ja olin silloin alle 50 kiloinen. Sen jälkeen samaa jauhamista jokaisessa kesätyöpaikassa ja opiskellessa jne. Kerran yksi työkaveri näki kun vaihdoin vaatteita pukuhuoneessa ja huusi kovaan ääneen ettei olisi uskonutkaan että olen alusvaatteisillani hoikemman näköinen kuin vaatteet päällä.
Sun syömisissä ei ole järjen häivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Joko tämä on todella surkea provo tai sitten aloittajalla on korvien välissä todella pahasti vikaa. Kukaan edes jonkinasteisen aivotoiminnan omaava ei syömpelkästään proteiinijauheita, superfoodeja, öljyä ja kasviksia. Eli jos tämä ei ole provo, ensin pitää hoitaa korvien väli kuntoon ja saada suhde ruokaan edes jotakuinkin terveeksi. Sen jälkeen voi ammattitaitoisen ravitsemusterapeutin kanssa opetella syömään sopivasta ja monipuolisesti oikeaa ruokaa ja heittää jauheet, pillerit ja superfoodit roskikseen.
Todella ikävää, että leimaat tuntemattoman ihmisen noin. Olisinko mielestäsi vähemmän mielisairas jos vaikkapa söisin paahtoleipää, nakkeja, valmisaterioita ja polttaisin rahani turhuuteen? Suomen luonnostakin löytyy superfoodeja vaikka kuinka paljon. Ei ennenvanhaankaan väheksytty esim. nokkosia. Itse olen poiminut niitä puhtaasta paikasta ja kuivannut talvenkin varalle. Myös esim. voikukan lehdet ovat superfoodia kunhan kerää ne puhtaasta ja saasteettomasta paikasta. 90% marjoista jää metsään ja nekin lasketaan superfoodiksi. Ne sopivat osalle ihmisistä todella hyvin.
Koska olet hyvin perillä noista makroista mitä pirtelösi sisältävät, niin olet varmaan laskenut saamasi kalorimäärän per päivä myös? eli paljonko esim yhdessä pirtelössä on laskujesi mukaan kaloreita? Oman havaintoni mukaan monet proteiinijauheet on todella energiapitoisia, esim 300-400kcal/ 100 on aika perus sisältö. Jos annos on vaikkapa 80g ja se kerrotaan viidellä, kuluu jauhetta päivässä 400g josta tulee energiaa 1200-1600kcal pelkistä jauheista?? Tähän päälle öljystä kertyy n. 200kcal, kasviksista ehkä muutama 100kcal riippuen paljonko niitä määrällisesti menee...
Että jos nyt oikein yläkanttiin laskee niin voihan tosta kertyä kaloreita just sen verran ettet juuri liho etkä laihdu. No joka tapauksessa terveellistä toi ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ikävää, että leimaat tuntemattoman ihmisen noin. Olisinko mielestäsi vähemmän mielisairas jos vaikkapa söisin paahtoleipää, nakkeja, valmisaterioita ja polttaisin rahani turhuuteen? Suomen luonnostakin löytyy superfoodeja vaikka kuinka paljon. Ei ennenvanhaankaan väheksytty esim. nokkosia. Itse olen poiminut niitä puhtaasta paikasta ja kuivannut talvenkin varalle. Myös esim. voikukan lehdet ovat superfoodia kunhan kerää ne puhtaasta ja saasteettomasta paikasta. 90% marjoista jää metsään ja nekin lasketaan superfoodiksi. Ne sopivat osalle ihmisistä todella hyvin.
No kun tuo ei toimi, niin ei toimi eivätkä ne sovi kaikille. Kärjistäminen on p*rseestä ja valmisruokamössön ja ortoreksian väliin mahtuu monta mahdollista syödä oikeaa ravinteikasta ruokaa. Sairasta tuo on.