Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko miesystävän mykkäkoulu vallankäyttöä vai ahdistuneisuutta?

Vierailija
20.10.2017 |

Mistäs sen nyt sitten tietää mykisteleekö toinen saadakseen valtaa minuun? Vai onko hän niin ahdistunut, ettei pysty puhumaan? Kun nähdään, niin saattaa sanoa pari sanaa alussa, mutta sitten ei ehkä mitään enää.

Ja juu, ei asuta yhdesä eikä kyllä tulla asumaan. Haluaisin kuitenkin tietää mistä on kyse. Ja mieheltä kysymällä ei selviä, sillä jos kysyn, niin vaikenee taas.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mykkäkoulu ole aina mielenosoitusta, vaikka marttyyrit näin aina uskovatkin.

Mitä se sitten on, kerrotko minulle?

En ole koskaan hyväksynyt mykkäkoulun pitämistä. Minusta se jos mikä on marttyyriksi heittäytymistä, "tuo on niin paska, ettei sille kannata edes puhua, olenpa hiljaa ja annan sen kärsiä, koska se ei handlaa mun vaikenemistani".

Jos kyse on siitä, että tarvitsee aikaa prosessoidakseen esimerkiksi riitaa, niin sen voi SANOA. Että en vielä halua keskustella asiasta, haluan miettiä ensin, mitä mieltä olen tilanteesta.

Mykäksi heittäytyminen on toisen sulkemista pois ja halveksuntaa. Samaa kuin jos ottaisi ja häipyisi ovet paukkuen.

Toiselle osapuolelle ei jää mitään keinoja ratkaista tilannetta, pitää vaan olla ja odottaa, kunnes se mykkäkoulun pitäjä suvaitsee taas olla kontaktissa. Siksi se on vallankäyttöä.

Seurustelin kerran miehen kanssa, joka riidellessä tulistui helposti ja leppyi yhtä helposti. Suuttuessaan hän saattoi sanoa vaikka mitä ja oli unohtanut kaiken kymmenen minuuttia myöhemmin. Minä suutun hitaasti ja miehen saatua raivonsa ulos ja lepyttyä minä vasta aloin tuntea suuttumusta. Vihaisena menen lukkoon, en vaan saa puhuttua ja jos saankin, niin se on huutoa. Muille pystyn puhumaan normaalisti. Jotkut tarvitsevat aikaa rauhoittumiseen, mutta sitä nämä salamasuuttujat eivät tajua vaan syyttävät vallankäytöstä.

Vierailija
22/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän hyviä kommentteja kaikilta! Eri näkökulmia ja ajattelemisen aihetta.

Tilanne on sellainen, että kyllä tällä hetkellä haluaisin miehestä eroon kokonaan. Mutta me elämme samoissa piireissä, joten tulemme joka tapauksessa tapaamaan toisiamme. Siksikin haluaisin ymmärtää hyvin ja päästä miehestä ja kiusaamisesta eroon niin, että jatko ei kuitenkaan olisi kiusallista. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vallankäyttöä.

Vierailija
24/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan hyväksynyt mykkäkoulun pitämistä. Minusta se jos mikä on marttyyriksi heittäytymistä, "tuo on niin paska, ettei sille kannata edes puhua, olenpa hiljaa ja annan sen kärsiä, koska se ei handlaa mun vaikenemistani".

Jos kyse on siitä, että tarvitsee aikaa prosessoidakseen esimerkiksi riitaa, niin sen voi SANOA. Että en vielä halua keskustella asiasta, haluan miettiä ensin, mitä mieltä olen tilanteesta.

Mykäksi heittäytyminen on toisen sulkemista pois ja halveksuntaa. Samaa kuin jos ottaisi ja häipyisi ovet paukkuen.

Toiselle osapuolelle ei jää mitään keinoja ratkaista tilannetta, pitää vaan olla ja odottaa, kunnes se mykkäkoulun pitäjä suvaitsee taas olla kontaktissa. Siksi se on vallankäyttöä.

MInä näen sen niin, että mykkäkoulussa välineet tilanteen hoitamiseen on viety eli se vastapuoli on onnistunut viemään tilanteen sellaiseksi, että jos toinen ei vaikene, niin sanoo jotain kaduttavaa.

Ja se mököttäminen ei sitten kadututa yhtään? Minua ainakin raivostuttaa paljon enemmän tuollainen "minä en halua puhua sinulle mitään, rankaisen sinua sulkemalla sinut pois" kuin oikeastaan mikään, mitä voi kiukuspäissään sanoa.

Minusta taas aina olisi parempi puhua tai edes ilmaista suoraan, että "nyt otan tuumaustauon, en silti yritä rangaista sinua mitenkään".

Ja ei, en tivaa enkä huuda, annan kyllä toiselle mahdollisuuden miettiä. Mutta minulla onkin aika fiksu mies, hän ymmärtää, että riitatilanteessa toisen sivuuttaminen ja hylkääminen puhumattomuun avulla on julmaa.

Vierailija
25/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään riidoista ei ole kysymys enkä ole salamasuuttuja eikä mies ala vaikenemisensa jälkeen puhumaan myöhemminkään. Ei edes seuraavalla tapaamisella palaa siihen miksi mykkäilee, ei pyydä käytöstään anteeksi eikä vastaa, jos kysyn aiheesta. Ap

Vierailija
26/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin kerran miehen kanssa, joka riidellessä tulistui helposti ja leppyi yhtä helposti. Suuttuessaan hän saattoi sanoa vaikka mitä ja oli unohtanut kaiken kymmenen minuuttia myöhemmin. Minä suutun hitaasti ja miehen saatua raivonsa ulos ja lepyttyä minä vasta aloin tuntea suuttumusta. Vihaisena menen lukkoon, en vaan saa puhuttua ja jos saankin, niin se on huutoa. Muille pystyn puhumaan normaalisti. Jotkut tarvitsevat aikaa rauhoittumiseen, mutta sitä nämä salamasuuttujat eivät tajua vaan syyttävät vallankäytöstä.

No tuo on kyllä ihan ymmärrettävää. Senkin voi vain sanottaa. Että olen vielä vihainen, tarvitsen aikaa rauhoittuakseni.

Teillä on osunut kaksi ääripäätä yhteen. Minä en koskaan huuda mitä sattuu, ja osaan pyytää aidosti anteeksi ja antaa toiselle aikaa rauhoittua. Mutta miten kauan sitä tarvitsee? Pahimmillaan mun mieheni on mököttänyt viikonkin minulle siitä, että olin kattanut aamupalapöytään kaikille puhtaat astiat, kun hän oli ajatellut juovansa edellisillan mukista, joka oli sivupöydällä. Oikeasti....

Vierailija
27/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä näen sen niin, että mykkäkoulussa välineet tilanteen hoitamiseen on viety eli se vastapuoli on onnistunut viemään tilanteen sellaiseksi, että jos toinen ei vaikene, niin sanoo jotain kaduttavaa.

Ja se mököttäminen ei sitten kadututa yhtään? Minua ainakin raivostuttaa paljon enemmän tuollainen "minä en halua puhua sinulle mitään, rankaisen sinua sulkemalla sinut pois" kuin oikeastaan mikään, mitä voi kiukuspäissään sanoa.

Minusta taas aina olisi parempi puhua tai edes ilmaista suoraan, että "nyt otan tuumaustauon, en silti yritä rangaista sinua mitenkään".

Ja ei, en tivaa enkä huuda, annan kyllä toiselle mahdollisuuden miettiä. Mutta minulla onkin aika fiksu mies, hän ymmärtää, että riitatilanteessa toisen sivuuttaminen ja hylkääminen puhumattomuun avulla on julmaa.

Minä koen aivan samoin. Että miksi sitten ei sano, että en halua puhua aiheesta. Ja tulee juuri tuo olo, että sulkee minut kokonaan pois. Mietin vain, että miten toinen voi tehdä minulle niin. Ja olen sanonut, että ne tilanteet ovat minulle vaikeita. Mitenkään ei ole ikinä kommentoinut sitäkään.

Minäkin olen pitkään ajatellut, että jos mies raivostuisi oikein pahasti, niin se olisi tosi ihanaa. Yhtään väkivaltainen ei ole koskaan ollut, sitä en pelkää. Ap

Vierailija
28/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi mies käyttäytyy noin koska se voi. Vallankäyttöä ja kusipäisyyttä.

Vierailija
29/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt av-palstalaiset peilaavat tilannetta omiin kokemuksiinsa. Saattaa tulla rumaa jälkeä.

Tiedostan tämän. Ja uskon olevani riittävän mediakriittinen. Kiitos huolenpidosta, hyvä kommentti oli tämäkin! Ap

Vierailija
31/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi mies käyttäytyy noin koska se voi. Vallankäyttöä ja kusipäisyyttä.

Ihanan suoraan sanottu! :-) Minun mittani on tällä viikolla sen verran täyttynyt, että mielessäni olen juuri noita kauniita adjektiiveja pyöritellyt. En sano tuollaisia ääneen, sen verran kohteliaisuutta löytyy. Mutta hymyilytti lukea ne täältä :-)

Vierailija
32/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman exäni puolelta mykkäkoulu oli ihan puhdasta vallankäyttöä, jonka se saattoi aloittaa tyhjästä. Siis mitään ei ollut tapahtunut, yhtäkkiä herra vaan meni aivan mykäksi ja kohteli muutenkin kuin ilmaa; ei katsekontaktia, ei mitään. 

Suhteen alkuaikoina en pystynyt käsittelemään asiaa lainkaan, vaan menin paniikkiin ja kyselin mitä pahaa olen tehnyt. Vastausta ei tietenkään tullut, joten pyytelin anteeksi, vaikka en tiennyt mitä.

Suhteen edetessä opin sietämään sen mykkäkouluja, en niistä nauttinut, mutta ajattelin, että ollaan sitten hiljaa.

Vielä kun vuodet kuluivat lakkasin välittämästä kokonaan; minulle oli aivan yhdentekevää puhuttiinko toisillemme vai ei.

Lopulta opin nauttimaan niistä sen mykkäkouluista. Ajattelin, että ihanaa kun tuo pitää turpansa kiinni, on mukavan rauhallista. 

Se suhde päättyi lopulta omaan mahdottomuuteensa ja siinä oli exän puolelta mukana myös aika rankkaakin fyysistä väkivaltaa ja muuta alistamista.

Tämä vastaus meni vähän OT:ksi, mutta pointti oli se, että aikojen kuluessa vallankäytön väline saattaa menettää tehonsa ja kääntyä itseään vastaan.

Vierailija
33/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vallankäyttöä on riidan yhteydessä/jälkeen pidettävä mykkäkoulu. Syy on varmaan muu, jos riitaa ei ole ollut. Onko mies muuttunut tuollaiseksi vai ollut alusta asti samanlainen?

Tähän jäi vastaamatta... Mies on aina ollut hiljainen. Mutta nuo mykkäkoulut alkoivat monta kuukautta sitten ja ovat tulleet hyvin tavallisiksi. Ap

Vierailija
34/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Jos hän kumminkin ihan varta vasiten haluaa sinua nähdä, niin tuskin nyt sentään mieltään osoittaakseen sinun kanssasi järjestää treffejä.

Onko hän aina ollut vähäpuheinen, vai vasta nyt? Jos hän on vain sosiaalisesti kovin estynyt?

Mutta jos hän ei halua asiasta keskustella, ja sinua puhumattomuus ahdistaa, niin paljonhan ei jää vaihtoehtoja, eikö?

Ja mies ei oikeastaan järjestä treffejä, kyllä se minä olen, joka kaiken ehdottaa. Mies on sosiaalisesti hyvin estynyt. Ap

Vierailija
35/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Opittu tapa ja hyväksi havaittu.

Tämä on se minulle käsittämätön asia. Että mitä hyvää mykkäilijä ajattelee vaikenemisella saavansa? Mitkä ovat hänen tavoitteensa? Kun minun nähdäkseni siitä seuraa vain pahaa. Millä tavalla hyväksi havaittu se tapa siis on? Ap

Vierailija
36/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se minulle käsittämätön asia. Että mitä hyvää mykkäilijä ajattelee vaikenemisella saavansa? Mitkä ovat hänen tavoitteensa? Kun minun nähdäkseni siitä seuraa vain pahaa. Millä tavalla hyväksi havaittu se tapa siis on? Ap

Minusta vaikuttaa sitä että hän haluaa sinun jättävän hänet.Häntä ei enää kiinnosta, luulis sun tajuavan sen tuosta käytöksestä.

Vierailija
37/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun exäni piti täydellistä mykkäkoulua, parikin kuukautta saattoi mennä, ettei sanaakaan sanonut minulle. Muille saattoi kyllä puhua, mutta ei minulle. Tämä oli kyllä sitä vallankäyttöä, suljen sinut ulkopuolelle. Lopulta hain eroa, kun en jaksanut jatkuvaa mykkäilyä ja väkivaltaa. Tekee nykyään samaa suvulleen ja kavereilleen. Ei vastaa puhelimeen, ei viesteihin, sulkee aina jonkun jostain syystä elämänsä ulkopuolelle. Opittu tapa ja hyväksi havaittu.

Miten kestit parikin kuukautta mykkäkoulua? Itse en kestäis varmaan ees viikkoa ilman että sekoaisin, varmaan olisin jo uhkaillut erolla siinä vaiheessa. :D

Vierailija
38/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vaikuttaa sitä että hän haluaa sinun jättävän hänet.Häntä ei enää kiinnosta, luulis sun tajuavan sen tuosta käytöksestä.

Joo, itsellä tulee kanssa ensimmäisenä mieleen että yrittää tällä karkottaa sut pois luotaan. Ehkä ei ole tarpeeksi kypsä ihminen eroamaan fiksusti ja keskustellen, joten odottaa toisen osapuolen lähtevän kun kyllästyy mykkäkouluun. Joidenkin ihmisten on myös helpompi olla se jätettävä osapuoli kuin se joka jättää.

Vaikuttaa siltä, ettei ole tarpeeksi kypsä ihminen (pari)suhteisiin ylipäätään jos käytös on todella tota luokkaa.

Vierailija
39/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistään riidoista ei ole kysymys enkä ole salamasuuttuja eikä mies ala vaikenemisensa jälkeen puhumaan myöhemminkään. Ei edes seuraavalla tapaamisella palaa siihen miksi mykkäilee, ei pyydä käytöstään anteeksi eikä vastaa, jos kysyn aiheesta. Ap

Tässä kuvaat henkistä väkivaltaa. Tuo varsinkin suuri hälytysmerkki, että ei pyydä anteeksi eikä suostu käsittelemään asioita vaikka haluaisit. Hän kokee olevansa oikeutettu kohtelemaan sinua huonosti koska ei kunnioita sinua vertaisena. Tässä on parisuhdeväkivallan alkuaskeleet.

Vierailija
40/73 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavoite on alistaa sinut. Eli että jatkossa hyväksyt häneltä mitä vain. Ja että itsetuntosi heikkenee ja todellisuustajusi myös. Koska alat analysoida hänen käytöstään niin ajattelet häntä jatkuvasti ja elämäsi alkaa pyöriä hänen ympärillään. Rupeat miettimään terveenä osapuolena, että mitä teit väärin. Ja yrität muuttua ja tanssia hänen pillinsä mukaan ja alat varoa sanojasi ja tarkkailla itseäsi. Sinusta tulee hermoraunio.