Lapsi kuulee ääniä. Mitä muuta voi olla kuin psykoosia?
Lapsi kuulee taputusta, surinaa, yksittäisen sanan hokemista, musiikkia jne. Lähinnä ennen nukkumaan menoa sängyssä, ei kuitenkaan puoliunessa, on ihan hereillä. Hypnagogisesta tilasta ei siis ole kyse. Alkoi nuhakuumeessa mutta jatkunut sen jälkeen. Joskus päivällä valveillakin. Tiedostaa kuulevansa olemattomia. On realiteeteissa, iloinen ja tavallinen. Lääkärille varattu aika. Lähisuvussa ei psykoosia.
Kommentit (48)
Minulla oli ihan samanlaista lapsena, stressaavana kautena, kun siirryin ala-asteelta yläasteelle. Syynä todennäköisesti unettomuus, stressi sekä PTSD-oireet, jotka aikuisena ovat oireilleet ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen merkeissä.
Oletko varma, että lapsesi ei kuule noita ääniä nukahtamisen hetkellä? Hän ei ehkä itse tajua torkahtelevansa, tai olevansa osittain unessa? Itselläni oli ääniä kuullessani useiden viikkojen mittaisia unettomuuskausia, tuntui etten nukkunut lainkaan, mutta todennäköisesti kuitenkin torkahtelin ja juuri nukahtamishetkellä kuulin ääniä. Sinuna varmistaisin, että lapsellasi ei ole uniongelmia tai ahdistusta.
Kun aloin taas nukkumaan paremmin, äänetkin hävisivät. Olen sittemmin erään toisen ahdistuskauden aikana kokenut samanlaisia ääniä juuri ennen nukahtamista, mutta vain parina iltana. Tuolloin tajusin jo, että olin nukahtanut, vaikkei siltä tuntunut. Lapsena olin varma että olin täysin hereillä ja äidillenikin intin että satavarmasti olen kuullut noita ääniä hereillä.
Ainiin, 42 jatkaa, ja meillä on muuten suvussa paljon unihäiriöitä kuten unissakävelyä, unihalvauksia jne., luulen että nuo äänet liittyvät tuollaiseen aivokuoren epätavalliseen toimintaan nukahtamisen hetkellä ja ilmenevät nimenomaan stressaavissa elämäntilanteissa.
Jos flunssan jälkeen alkanut, voi liittyä korviin. Sano lapselle että se on flunssan jälkitauti ja menee ohi. Joskus korviin jää tinnitus. Mutta älä ohjaa mihinkään mystiseen/psykoosisuuntaan.
Vie korvalääkärille jos jatkuu.
Tinnitusäänet voi olla monenlaisia. Aikuisella voi korvat soida enemmän meluärsytyksen jälkeen. Auttaisiko tuossa jos lapsella olisi sängyn vieressä kello, jonka tikitystä voi keskittyä kuuntelemaan ennen nukahtamista?
Tai valkoista kohinaa kuulokkeista. Tai jotain relaksoivaa musiikkia, meren aaltoja, luonnon ääniä tms. "todellisia" ääniärsykkeitä. Luulisin, että menee ohi itsekseen eikä ole vakavaa.
Muista että lapsilla on kolmas silmä auki.
Minä kuulen astianpesukoneen pyörimäsäänen, kuin joku mutisisi keittiössä. Tuuletin teki samaa kesällä .
Ja iltaisin, kun telkku on suljettu ja kömmitty sänkyyn, äänet jäävät jotenkin päälle ja kuulen puhetta alakerrasta. Tämä alkoi vasta nyt, nelikymppisenä mutta en kehtaa mennä lääkäriin sanomaan että pesukone puhuu minulle :D Joku stressihomma veikkaisin.
Siis, jos sulla on pieni lapsi, ei välttämättä osaa ilmaista itseään hyvin, ja kuulee juuri korvien soimista ja huminaa, niin kuin joskus flunssassa. Ehkä myös pienen lapsen mielikuvitus laukkaa.
Sanoisin, että alkava skitsofrenia tai epileptistä toimintaa kuuloaivokuorella. Varmaan joku kuuloaivokuoren kasvainkin kannattaa sulkea pois. Sanojen ja musiikin kuuleminen ei viittaa siihen, että korvissa olisi mitään vikaa, vaan aivotasolta löytynee syy.