Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kuulee ääniä. Mitä muuta voi olla kuin psykoosia?

Vierailija
19.10.2017 |

Lapsi kuulee taputusta, surinaa, yksittäisen sanan hokemista, musiikkia jne. Lähinnä ennen nukkumaan menoa sängyssä, ei kuitenkaan puoliunessa, on ihan hereillä. Hypnagogisesta tilasta ei siis ole kyse. Alkoi nuhakuumeessa mutta jatkunut sen jälkeen. Joskus päivällä valveillakin. Tiedostaa kuulevansa olemattomia. On realiteeteissa, iloinen ja tavallinen. Lääkärille varattu aika. Lähisuvussa ei psykoosia.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ahdistuneisuushäiriö, joita on mm pakko-oireinen häiriö, tai traumahäiriö kuten dissosiaatiohäiriö, kenties. Vie lääkäriin. Eihän tuo nyt kivaa ole.

Vierailija
22/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina kuulen jokaisen ajatukseni, toki myos nama sanat, jotka nyt tahan kirjoitan. Toki kuulen paljon muutakin.

Koska:

Jokainen ajatukseni on aani paani sisalla, ja toisaalta jokainen aani on myos vaistamatta ajatus.

Mita ihmeelista tassa on?

Eiko jokainen ihminen ole tassa suhteessa lopulta samanlainen?

ON.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-jutut liittyvät ammattiini, siksi tiedän psykoosista☺

Sinä jolla synestesiaa, kerrotko tarkemmin kokemuksistasi. Minkä ikäisenä alkoi jne.

- ap

Vierailija
24/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperakusia?Oliko korvatulehdus joka ois voinu vahingoittaa kuuloa?

Vierailija
25/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla skitsofrenian ns. positiivisia oireita tai sitten ei (psykoosia ei varmastikaan kun kerran tunnistaa äänet ei aidoiksi).

Enemmin kuitenkin veikkaisin tuota synestesiaa, on ilmeisesti huomattavasti yleisempää kuin luulisi. (Itsekin näen tuoksut väreinä) Tai sitten korvat naksuu ja humisee ja sanat jää korvamadoiksi, kuuleko lapsi ääniä vaikka radio olisi päällä?

Vierailija
26/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt-jutut liittyvät ammattiini, siksi tiedän psykoosista☺

Sinä jolla synestesiaa, kerrotko tarkemmin kokemuksistasi. Minkä ikäisenä alkoi jne.

- ap

Jos mt-jutut kuuluisivat ammattiisi et ihmettelisi lapsesi mt-oireilua palstalla.

Vierailija
27/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin lapselta kuuleeko siis selvästi ääniä vai ovatko vain itsepintaisia ajatuksia. Ääniä kuulemma. -ap

Vierailija
28/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka mitä muuta. Vaikka korvatulehdus tulisi mulle ekana mieleen, toi synestesia on kanssa aika hyvä vaihtoehto. Mulle ei tulisi ekana mieleen pari viikkoa flunssan jälkeen syyttää psykoosia jos mitään siihen viittaavaa ei ole ennen ollut.

Vierailija
29/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kuulin pahantahtoisia ääniä lapsena öisin, se kuitenkin ajan kanssa loppui. Myöhemmin sairastuin ahdistuneisuuteen ja masennukseen, mutta en tiedä oliko niillä asioilla mitään yhteyttä. Psykoosisairautta minulla kuitenkaan ei ole.

Vierailija
30/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin nuorella edes olla varsinaista psykoosia? Ei nyt skitsofreniaa ainakaan.

Vierailija
31/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin alan. Me alalla olevat osataan pelätä sitä.

Vierailija
32/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia? Joihinkin epilepsiakohtaustyyppeihin liittyy äänien kuulemista jos purkauskohta osuu lähelle kuuloaluetta.

Vierailija
33/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin kuulin pahantahtoisia ääniä lapsena öisin, se kuitenkin ajan kanssa loppui. Myöhemmin sairastuin ahdistuneisuuteen ja masennukseen, mutta en tiedä oliko niillä asioilla mitään yhteyttä. Psykoosisairautta minulla kuitenkaan ei ole.

Sairauden tuntemattomuus on skitsofrenian oire.

Vierailija
34/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko noin nuorella edes olla varsinaista psykoosia? Ei nyt skitsofreniaa ainakaan.

Kyllä voi olla.

Vierailija
35/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta yleensä oireet alkaa teini iässä ja diagnoosi tehdään parikymppisenä. Ei se kovin suuri mahdollisuus ole, mutta mahdollisuus kumminkin.

Vierailija
36/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauden tuntemattomuus on skitsofrenian oire.

Tarkoitat varmaan sairaudentunnottomuus? Se liittyy ehkä voimakkaammin psykoottisuuteen kuin itse skitsofreniaan. Skitsofreniaa sairastava voi aivan hyvin tietää kuulevansa harhoja, mutta kokee vaikeaksi erottaa mitkä ovat harhoja ja mitkä totta.

Vierailija
37/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulen "musiikkia" kun astianpesukone on 4 metrin päässä päällä (ja on ihan uusi, ei mikään vanha rupsuttava kone).

Vierailija
38/48 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena tuota. Ilmeni iltaisin sänkyyn mennessä. Kuulin rumpujen paukuttamista ja kovaäänistä huutolaulua, kuin laulaja huutaisi mikkiin sitä lauluaan. Tiesin, etteivät äänet ole oikeasti olemassa, vaan ovat vain päässäni, mutta silti olivat hyvin häiritseviä kun yritin vain nukkua ja pyörin metelin takia sängyssäni. Meni jossain vaiheessa ohi ja normaaliksi terveeksi aikuiseksi kasvoin. En tiedä mistä oli kyse.

Vierailija
39/48 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulin lapsena katonrajasta rapinaa ja kopinaa, jonka ajattelin olevan hiiriä vintillä. En tiedä olivatko nämä äänet todellisia, koska kukaan muu ei koskaan kuullut niitä. Minusta äänet olivat melko kovia, mutta

Kuulin myös television ääniä olohuoneesta omaan huoneeseeni. Oikeasti vanhempani olivat jo sulkeneet television ja menneet nukkumaan, eli kuvittelin äänet tai tulkitsin jonkun ihan muun äänen telkkariksi.

Vierailija
40/48 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa hyvin ääniherkkä toinen pojista. Itse olen vähän samanlainen. Kuulen kaikenlaiset napsahdukset ja ritinät ja naksumiset talosta, puhelimen laturin sirinän jne. En ole koskaan voinut nukkua huoneessa, jossa on tikittävä kello, se ääni kerta kaikkiaan räjähtää yöllä korviin. Esim. kyläpaikassa joudun ottaa patterit pois kellosta, jos jollakin on vaikka seinäkello siinä huoneessa, jossa nukun.

Olen itsekin huomannut, että joskus ihan selvästi aivot tulkitsee mielellään jotain hentoa epäselvää ääntä sanoiksi, koska niiden on tarkoituskin kohdistua ja löytää hälystä puhetta. Joskus se menee vaan liian herkäksi. Flunssan jälkeen voi harvinaisena sairastua esim. virusenkefaliittiin tai johonkin immunologiseen tautiprosessiin mutta silloin lapsi on monesti muuten sairaampi. Olisiko korvat olleet flunssan aikana lukossa ja nyt auenneet ja aivojen tulkinta menee vähän aikaa ylikierroksilla, ennen kuin tottuu taas normaaliin äänentasoon? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi