Menee tosi paljon rahaa murkun kesälomaan : (
Ja siis toki voisin sanoa, että et mene kaverin kanssa leffaan, etkä lintsille, etkä serenaan, etkä yhtään mihinkään, mutta kai se on vaan tuettava lapsen menoja ja kaverisuhteita. Toki ilmaisia päiviä on mutta kun tulee tälläinen Serena tai lintsi tai leffapäivä niin kyllä tämän pienipalkkaisen äidin kukkaro kevenee kummasti. Toki ei aina ole antaa rahaa, mutta usein tulee annettua ettei aleta kiusaamaan tms. : (
Mites muilla?
Meillä mennyt viikossa murkun menoihin kodin ulkopuolella 120e..
Kommentit (45)
kuluja. Voit perustaa tämän ihan kasvatukselliseen linjaanne. Ns.opetatte ettei raha putoa puusta ilmaiseksi. Jos kaverit kaikkoaa mikäli lapsellasi ei ole noin 100 euroa viikossa käytettävänä rahavaroja, niin eipä ollut juuri minkään arvoiset kaverit he. Ainakaan minun (ja lapseni) mittapuulla. Jokaisella toki omanlaisensa arvoasteikko. Onhan monilla aikuisillakin vielä se mammona hyvin tärkeää ja se että saa näyttää että sitä riittää. Itse kuitenkin protestoin rajusti sitä vastaan, että omista nuoristani tulisi näitä "massia on ja riittää, tuun hyvästä perheestä nääs" -sakkia. Pitää opettaa että se että tulee hyvästä perheestä ei todellakaan tarkoita sitä että rahaa on käytettävissä mielin määrin.
Satun tietämään, että Helsingissäkin osa ihmisistä kasvattaa lapsensa siihen että raha ei tipu puusta ja jos kaverit saa niin se ei tarkoita sitä että itsekin on oikeutettu saamaan. Saati että pelottelisi että kaverit jättää jos ei rahaan upoteta häntä. Varmasti löytyy tervehenkisempiäkin kavereita, mikäli money-money-money is my life -kaverit ei tykkää niistä joilla arvoissa muutakin kuin mammona.
tässä on vaan ollut sellaistakin, että jos en ole rahaa antanut niin lapsen kaverin vanhemmat on maksaneet ja sitä en sulata. En halua almuja! Vaikea paikka!!
Onneksi tosiaan syksystä otetaan käyttöön se 20e se riittää mihin riittää.. enempää ei tule. -ap
Silloin kun oli mummot, satasella teki vaikka mitä.
Nyt ei samalla rahalla saa yhtään mitään, ei saa edes lintsin ranneketta tms.
sehän tekee 80 euroa kuukaudessa tai jopa enemmän.
lasketaan mummoiksi 480 mk
Lapsen kaverit on varakkaista perheistä, mutta sellaisista joissa on hyvät arvot. Se vain voi olla eri asia antaa lapselle viikossa 100e jos tulot on 6000e kuin 1500e. En todellakaan aio opettaa lastani että raha putoaa puusta! Lapseni on hyvin tietoinen mitä mikin maksaa, kierrätämme paljon, meillä on oma puutarha jne.
tämä viikko vain hirvitti, mutta annoin sen mennä, koska näin näiden menojen olevan todella tärkeintä. Jatkossa mennään sillä 20e/vko.
ap
Meitä on tainnut "onnistaa" kun lapsen kaverit ovat kitsaammista/köyhemmistä perheistä. Ei ole tarvinnut miettiä tuota epätasa-arvoa kavereihin verrattuna, kun täällä ei ketkään tuon ikäiset kaveriporukalla käy noin kalliissa paikoissa. Tai sitten eivät vaan pyydä omaani mukaan kun tietävät ettei sillä ole varaa. Niin tai näin, varmaan ihan hyvä että jatkossa pitäydyt tuossa noin 20 euroa per viikko linjassa.
Ja älä vaan mene siihen lankaan, että kuvittelisit lapsesi nuoruuden menevän pilalle jos ei saa niitä kaikkia kalliita juttuja kokea.
Käykö ne lapsesi rikkaat kaverit muuten ollenkaan ilmaisissa kesäpuuhissa, kuten nämä perinteiset pyörillä rannalle uimaan joka päivä tai vähintään joka toinen (ja mitä kylmemmät säät, sitä kovempi into kun uskaltaa ja hauskaa on ;) kylmäänkin veteen tottuu), kallioille tai rannalle istuskelemaan kirjan kanssa lukemaan, frisbeeradalle metsään, jalkapalloa potkimaan kentälle, korista pelaamaan lukion/amiksen/yläasteen pihalle jne? Näitä ilmaisia täälläpäin harrastaa kaikki. Ja asumme kuitenkin suht. varakkaalla alueella (keskivertotalon hinta tontteineen noin 300 000 euroa) puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingistä.
t. sen kohta 14-vuotiaan äiti
Tsemppiä ja kivaa kesän jatkoa!
esim. kuten jo sanoin hienot urheilukentät on vieressä, kasvimaalla olisi vaikka mitä ja kivaa puuhaa, luonno järvikin lähellä. tuntuu oikeastaan että on sellainen kilpailu mikä maksaa eniten-huvi. Olen tästä pojan kanssa puhunut ja hän on todennutkin, että jotkut on aika snobbareita tuon rahan kanssa. Nyt mennään mökille muutamaksi viikoksi ja sittenhän ne koulut taas alkaa ja arki palaa.
Tuosta markoiksi laskemisesta vielä. itse en enää koe sitä mielekkäänä. 3 vuotta meni sen kanssa, nyt tuntuisi jo ihan hullulta. Ei saa enää mitään 5markalla eli 85sentillä.. ennen sai vaikka ja mitä!
ap
Silloin kun oli mummot, satasella teki vaikka mitä.
Nyt ei samalla rahalla saa yhtään mitään, ei saa edes lintsin ranneketta tms.sehän tekee 80 euroa kuukaudessa tai jopa enemmän.
lasketaan mummoiksi 480 mk
Ja ei ne hinnat niin paljoa ole nousseet ettei mvoisi verrata, minä ainakin vertailen entiseen markkaan!
Töihin sitä oli mentävä jos jotain halusi.
Ap puolustelee kirjoittamalla kun ei sille 12v edes kotityöt maistu. No voi päivää! Kyllä alkaa maistumaan kun pistät lompakon nyörit kiinni!
meillä ei vuoden aikana juuri mitään extraa ole ja kaikki menot sitten tapahtuu kesällä,lapsilla ja aikuisilla--yhdessä ja erikseen ja rahaa kuluu. meillä lapset haluaa käydä lintsit ja serenat ja kaverit tuntuu käyvän niissä harvaseviikko--ei ole enään niin,että kerran kesässä käydään esim. lintsillä vaan monesti kesän aikana--näin meidänkin poikien kavereilla,toki meidän lapset ei pääse sinne kuin sen kerran,mutta tieytty haluja olisi. Ja rahaa tuo murkku saa 20e viikossa jos hoitaa tietyt kotihommat+koira ja pikkuveljen vahtimista.
ja tekevät töitä menojansa varten, leikkaavat nurtseja, ulkouluttavat koiria, ovat lastenvahtina, että saavat rahaa menoihinsa.
Itse annan molemmalla 10€/vko tai jos kotona tehdään jotakin ylimääräistä, niin kuin nyt seinien maalausta maksoin siitä molemmalle 50€
Musta tuo on turhaa ylpeyttä, jos sen takia jää kaksi lasta ilman kaveria eikä se raha sen toisen perheen kukkarossa tuntuisi ollenkaan. Me ollaan hyvätuloisia ja voisin hyvin kuvitella, että jos oma poikani vinkuisi että haluaa leffaan X:n kanssa, mutta x:llä ei ole rahaa, niin tarjoutuisin piffaamaan x:nkin. En hyväntekeväisyyden takia vaan oman lapseni, siis ihan itsekkäistä syistä :-) Älä turhaan suurentele tällaisen tarjouksen merkitystä tai hae taka-ajatuksia. Sehän on kuitenkin vaan rahaa ja kaveruus on sitä paljon tärkeämpää.
Silti olen sitä mieltä että 20 euroa viikossa on hirveä summa 12-vuotiaalle. Sanoit, että siitä maksetaan bussimatkat, mutta miksi ihmeessä teette niin? Eikö olisi fiksumpaa ostaa lapselle näyttölippu (maksaa alle 5 euroa viikossa) ja antaa sitten käyttörahaa 5-10 euroa viikossa?
Ja voin minäkin vakuutaa että ei meilläkään päin tuonikäiset luuhaa yksinään pitsoilla ja Lintseillä ja Serenoissa, vaikka asutaan yhdellä Helsingin "paremmista" alueista. Meidän pojat tekee treffejä futiskentälle ja ottaa kotoa mukaan vesipullon...
päin Helsingin keskustaa on kasvimaat ja luonnonjärvi lähellä? Vai onko keskusta tässä laajempi käsite ja ulottuu Kirkkonummelle saakka?
esim. kuten jo sanoin hienot urheilukentät on vieressä, kasvimaalla olisi vaikka mitä ja kivaa puuhaa, luonno järvikin lähellä. tuntuu oikeastaan että on sellainen kilpailu mikä maksaa eniten-huvi. Olen tästä pojan kanssa puhunut ja hän on todennutkin, että jotkut on aika snobbareita tuon rahan kanssa. Nyt mennään mökille muutamaksi viikoksi ja sittenhän ne koulut taas alkaa ja arki palaa.
Tuosta markoiksi laskemisesta vielä. itse en enää koe sitä mielekkäänä. 3 vuotta meni sen kanssa, nyt tuntuisi jo ihan hullulta. Ei saa enää mitään 5markalla eli 85sentillä.. ennen sai vaikka ja mitä!
ap
Jos oikeasti ystäviä ovat lapsesi kanssa, tulevat mielellään.
niin ei tarkoita sitä että kaataa rahahuolet lapsen niskaan.
Lapsenkin on syytä tajuta, että aikuisellakin on rajattu raha määrä ja sen mukaan on elettävä.jos rahat sattutuvat loppumaan, niin silloin ei esim ruokaa saa tms. Minun mielestä se on reilua ja perusteltua sano, että nyt menee rahahanat kiinni jostain tietystä syystä. Lapsenkin vaatimukset kasvavat iän myötä. Kaikkeen ei pidä suostua, vain siitä syystä, että kaveritkin saa/pääsee. Mun mielestä tämä on kasvatuksellinen asia.
Että minä olen kyllä kertonut lapsilleni suoraan että minulla ei ole suuria summia antaa heidän huvituksiinsa. Että rahassa on tiukkaa aina välillä. Eivät lapset mene rikki vaikka heille kertookin realiteetit.
ymmärrän hyvin ap!
En halua, että lapseni on kummajainen, joka ei ikinä voi osallistua hauskan pitoon. Ennakoin sillä tavoin, että kun on vitosen päivät leffassa, tarjoudun heittämään pojan ja kaverinsa leffateatteriin. Ostetaan karkit Makuunista ja juoma kotoa matkaaan. Joten lasku on vitonen + pieni karkkkiraha. En antaisi unissanikaan 20 euroa, josta 10 e menisi leffalippuun ja toinen kymppi leffateatterin poppareihin ja pelikoneisiin.
En usko, että lapsia häiritsee se, että vien heitä ale-päivinä. Tuskin huomaavat pennin venytystä. Ovat vaan innoisaan kun pääsevät leffaan.
Toki vitonenkin on rahaa, kun leffoja näkee ilmaseksi tv.stä. Mutta pieni luksus kuuluu elämään, ettei mene ihan kurjaksi.
Oisko jostain tällaisesta järjestelystä apua ap:lle?
jne jne
Jos kaverit saavat kesälomalla enemmän rahaa käyttöönsä niin ei se tarkoita sitä etteivätkö lapset normaalisti joutuisi tekemään esim. kotitöitä käyttörahansa eteen.
Ja mistähän sais pätevät taksat sitten kotitöistä lapsille? Miten se pitäis kontrolloida. Onhan se selvä että jos vanhemmta tienaa 10t/ kk niin sitä kuukausirahaa on enemmän jaettavana kuin sitten sillä jolla jää käteen 1000. Se on suhteellista, niin kuin sekin, että pärjääkö kotihoidotuella - kyllähän suurin osa pärjää, jos suhteuttaa menonsa tuloihin. Ja toisaalta taas kun on töissä niin on vähemmän aikaa kiertää alennusmyynneissä ja kirppareilla (silloin siis useammin tulee ostettua jotain turhankin kallista).
Pointtina siis se, että eihän noilla lapsen kavereiden tarvitse olla ääliömäisiä, rahankiilto silmissä kulkevia - sitä vaan on saatavilla. Jos oikein kärjistän niin pitäisikö kaikkien vanhempien maksaa kuukausirahaa vähävaraisimman mukaan? Sekö opettaisi lapsille oikeaa rahankäyttöä vai mikä on oikea taksa? Jos jollakulla on oikea taksa antaa niin otan sen käyttöön heti.
Ja Ap, kuulostaa ihan hyvältä tuo viikkorahasysteemi.
että mua kiusattiin rahan takia, mutta siksi että meillä sitä oli. Ulkomailla oltiin 1-3krt vuodessa, koulukin oli sitä vastaan ( ope ). Kaverit ei huolinu porukkaan, koska sanovat et ei tarvita snobii. Olin siis aina yksin. Murrosiässä tuli sitten pistettyy rahaa menemään tonneja kuussa ( kuukausraha oli 500mk )+ kaikkee kivaa päälle. en ollut onnellinen. Lähdin himasta hakkaamisen takia 15veenä ja elin ilman rahaa, mitä nyt jostain satuin löytämään. Eksyin myös myymään itseäni. Nyt kahden lapsen äitinä tiedän rahan arvon, ja sen ettei se tee kenestäkään onnellista. Arkea helpottaa, muttei mitään muuta. Nuorena olisin antanut mitä vaan jos vanhemmat ois sanonut, että et saa rahaa ja et saa mennä johkin....
eikä lapsesta suinkaan tule turvaton. sinun itse on syytä miettiä miten lastasi kasvatat.
puolustelet kokoajan itseäsi, mutta väärässä olet!! kuule meillä jo 4v. ymmärtää, että kaikkea ei voi ostaa ja saada.
menot pitäisi jaksottaa ja jättää tavalliselle arjelle sijaa.
Rahaa (ja kateutta tämän johdosta) riitti, meillä elettiin kuin kuninkaat lamankin aikana. Muita ongelmia olikin sitten sen verran, että 15-vuotiaana karkailin viikottain mutta isäni sai aina seliteltyä tutuille viranomaisille kaikkea, etteivät olisi alkaneet tutkia asiaa. Viimeinen huhu, minkä itsestäni kuulin, oli että olin karannut 17-vuotiaana vanhan miehen mukaan(!) ja päätynyt kadulle. Huhhuh...totuus oli, että opiskelin toisella paikkakunnalla ja elin sossun tuella nippanappa.
tässä on vaan ollut sellaistakin, että jos en ole rahaa antanut niin lapsen kaverin vanhemmat on maksaneet ja sitä en sulata. En halua almuja! Vaikea paikka!!
Onneksi tosiaan syksystä otetaan käyttöön se 20e se riittää mihin riittää.. enempää ei tule. -ap