Vapaaehtoisesti lapseton miettii: miksi kolmen lapsen vanhempi ei halua neljättä lasta?
Samoista syistä minä en halua yhtään lasta.
Ero suhtautumisessa vain on kuin yöllä ja päivällä.
Kolmen lapsen vanhempi on fiksu ja tuntee omat tarpeensa. Hän ansaitseekin jo nauttia elämästä.
Vapaaehtoisesti lapseton on kypsymätön ja itsekäs. Hän väistetee vastuuta ja ajattelee vain omaa mukavuuttaan.
Tätä kutsutaan kaksoisstandardiksi, ja se on erittäin yleinen ilmiö yhteiskunnassamme.
Kommentit (48)
Minä voisin vaikka halutakin neljännen lapsen, mutta oma ikä tulee vastaan. Samoin neljä lasta tuntuu vähän kohtuuttomalta maapallolla, jolla on jo liikaa ihmisiä. Joten hellitään nyt näitä kolmea.
Eli sinänsä en osaa eläytyä ehdottomuuteen lapsilukuasiassa - paitsi omalta kohdaltani tiesin haluavani ainakin yhden. Mutta kunnioitan veloja ja uskon heidän elämänsä olevan aivan yhtä hyvää kuin omanikin.
On eri asia olla haluamatta neljättä autoa, kun niitä on ennestään jo kolme, kuin ettei haluaisi autoa lainkaan.
Varmaan yleensä aika samoista syistä kuin kolmen kissan tai koiran omistaja ei ota neljättä. Tila loppuu, varat loppuu, aika kaikkien huomioimiseen saattaa olla kortilla. Esim.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta ja olisin halunnut neljännen. Mutta ei ollut varaa hankkia uutta taloa, koska juuri odottaessani kuopusta hankimme uuden talon ja otimme asuntovelkaa. Nyt harmittaa. Kaikki kolme ovat jo aikuisia, upeita yksilöitä jokainen. Millainen olisikaan ollut se neljäs?
Tod.näk. juoppo. Hyvä että ostitte sen talon.
Eikä ap pärjää valintansa kanssa, vai mikä pakko siitä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta on koko ajan jankata? Jokainen tehköön valintansa ja eläköön sen mukaan, mutta mieluiten ilman jatkuvaa avautumista aiheesta palstalla. Jos oma valinta kaduttaa, ei sekään ole meidän muiden ratkaistavissa oleva asia.
Velat ja kasvissyöjät ovat samanlaisia jankuttajia. Ketään ei kiinnosta, mutta koko aja pitää olla perustelemassa omaa näkemystään.
Vierailija kirjoitti:
No yksi painava syy on se että neljättä lasta varten pitää ostaa uusi auto. Normiauton takapenkille mahtuu se 3 lasta, ei enempää.
Toisesta laspsesta ei yleensä tule vielä mitään isompaa kynnystä mihinkään, mutta kolmannesta jo alkaa tulla. Meidänkin piti vaihtaa suurempi auto, koska silloiseen ei mahtunut kolmea turvaistuinta takapenkille. Monet perhetarjoukset koskee kahta aikuista ja kahta lasta yms. Neljäs lapsihan olisi vaatinut sitten jo ihan erilaisen auton kun suurikaan viisipaikkainen ei olisi enää riittänyt.
Neljännen lapsen ja lapsettomuuden vertaaminen on sama kuin vertaisi työpaikan vaihtamista elämäntapatyöttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ap pärjää valintansa kanssa, vai mikä pakko siitä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta on koko ajan jankata? Jokainen tehköön valintansa ja eläköön sen mukaan, mutta mieluiten ilman jatkuvaa avautumista aiheesta palstalla. Jos oma valinta kaduttaa, ei sekään ole meidän muiden ratkaistavissa oleva asia.
Mikähän tuossa lapsettomuudessa niin ahdistaa että siitä pitää tulla vauvalehden palstallekkin jankuttamaan?!?
Miksi ylipäätään velojen pitäisi saada jotain ylimääräisiä selkääntaputuksia? Oletteko omasta mielestänne jotain sankareita? Minusta olette normaaleita ihmisiä, ei normaalit ihmiset tarvitse kiitosta pelkästä olemassaolostaan. Ei tässä mitään hurraaparaateja saa vaikka kuinka lapsiakaan hankkii. Kumma että tämmöinen asia on muodostunut eräille pakkomielteeksi.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia olla haluamatta neljättä autoa, kun niitä on ennestään jo kolme, kuin ettei haluaisi autoa lainkaan.
Niin tai että menee neljättä kertaa uuteen työhön, kuin että ei olisi koskaan ollut päivääkään töissä.
Kyllä on jotain outoa, jos haluaa kolme lasta. Neljästä puhumattakaan. Siinähän elämä pyörii vielä enemmän lasten ympärillä kuin kaksi- tai yksilapsisessa perheessä. Voi vain kuvitella niiden vanhempien jutut. Eivät muusta puhukaan kuin lapsistaan.
Mä en ymmärrä yhtään tätä vela-jankkausta. Ei mullakaan lapsia ole eikä tule, mutta en ole koskaan kokenut tarvetta siitä jankuttaa saati rakentaa koko identiteettiäni sen asian ympärille kuten jotkut näköjään tekevät. Joo, olenhan minä teknisesti ottaen vapaaehtoisesti lapseton, mutta terminä tuo kuulostaa omaan korvaani yhtä absurdilta kuin vapaaehtoisesti kissaton. Ihan kivoja ne kissatkin on, mutta en minä sellaistakaan halua enkä vaivaa päätäni asialla sen enempää. Onkohan näillä vela-identiteettiä itselleen rakentavilla sittenkin jotain jäänyt kaihertamaan asian suhteen, vaiko vain niin pohjattoman huono itsetunto että täytyy koko ajan miettiä mitähän muut nyt minusta ajattelevat? En ole koskaan oikeassa elämässä tullut edes ajatelleeksi, että kellään nyt olisi minun lisääntymisestäni kahta ajatusta, mutta tältä palstalta saa jatkuvasti lukea kuinka muka kaikki paheksuvat. :D Haloo, hankkikaa elämä. Lasten kera tai ilman. Aivan yhdentekevää mitä joku muu teistä ajattelee.
Minulla on kolme lasta, enkä usko että sinulla on samat syyt lapsettomuuteen kuin minulla siihen ettei tullut enää neljättä lasta. Kyseessä ei ollut minun tarpeeni ja elämästäni nauttiminen, kuten sinulla. Minulla kyse oli LASTEN tarpeista, sillä kolmelle lapselle meillä vanhemmilla oli vielä aikaa ja rahaa tarjota hyvä lapsuus. Kolmen kanssa ei tosiaan ollut omaa aikaa ja kaikki liikenevä rahakin menee kyllä hyvin lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yksi painava syy on se että neljättä lasta varten pitää ostaa uusi auto. Normiauton takapenkille mahtuu se 3 lasta, ei enempää.
Mahtuuko oikeasti?
Jos on esim. vauvoja istuimineen ja isompia, niin mahtuuko sinne takapenkille kolme? Lisäksi sitten vielä vaunut/rattaat ym. takakoppaan tai muualle, niin riittääkö 5 hengen perheelle (jossa vauva) edes normi henkilöauto?
Riippuu todella paljon perheestä. Ystävälläni mahtui kolme lasta taakse. Esikoinen 10v, seuraava 5v ja vauva. Eivät juuri missään reissaanneet, niin eivät tarvinneet rattaita mukana, mökillä oli jotkut mökkirattaat vauvaa varten.
En halua neljättä, koska mun kroppa ei kestä enää neljättä. Mulla ei ole enää varaa menettää yhtään hammasta, riskeerata välilevyjä , enkä halua virtsankarkailua tai peräpukamia.
Velan syyt olla hankkimatta yhtään lasta ovat usein itsekkäitä, niinkuin joku kirjoitti ystävästään haluaa nukkua kun on väsynyt, matkustella vapaasti, ei halua olla äiti tai isä.
Syyt että ei halua kolmatta tai neljättä lasta ovat usein realistisia, lapsen vuoksi pitäisi tosiaan ostaa isompi auto, mummo ottaa vielä kaksi keskenään leikkivää hoitoon, kolmas saati neljäs on liikaa, jos sattuu saamaan urheilevia isoja poikalapsia ei 100 lihapullaa riitä pesueen ruokkimiseen.
Yhdelle tai kahdelle on antaa aikaa ja keskiluokkaisella varaa maksaa kalliimpiakin harrastuksia, neljän kanssa olisi konkurssi.
Toki lapsen hankkiminen on aina itsekästä, niinkuin vapaa-ehtoinen hankkimattomuuskin, mutta syy olla hankkimatta neljäs tai ei ollenkaan eivät ole verrattavissa.
Vapaaehtoisesti kahden äiti, joka miljonäärinä olisi 8 äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko oikeasti?
Jos on esim. vauvoja istuimineen ja isompia, niin mahtuuko sinne takapenkille kolme? Lisäksi sitten vielä vaunut/rattaat ym. takakoppaan tai muualle, niin riittääkö 5 hengen perheelle (jossa vauva) edes normi henkilöauto?
Riittää. Yksi vauvan turvaistuimessa ja toinen isomman turvaistuimessa. Kun tuli kolmas esikoinen oli jo sen verran pitkä ettei tarvinnut mitään istuimia. Ei niitä nyt vuoden välein tarvi pykätä, eikä ole kovin terveellistäkään. Kulkuvälineitä ei oo ikinä ollut kuin yhdet, vauvan vaunut/rattaat. Esikoinen alkoi kävellä itse kun seuraava syntyi ja keskimmäinen samoin. Hyvin ollaan tuohon sitikkaan mahduttu Esikoinen oli 3 kun keskimmäinen syntyi ja 7 kun kuopus syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä yhtään tätä vela-jankkausta. Ei mullakaan lapsia ole eikä tule, mutta en ole koskaan kokenut tarvetta siitä jankuttaa saati rakentaa koko identiteettiäni sen asian ympärille kuten jotkut näköjään tekevät. Joo, olenhan minä teknisesti ottaen vapaaehtoisesti lapseton, mutta terminä tuo kuulostaa omaan korvaani yhtä absurdilta kuin vapaaehtoisesti kissaton. Ihan kivoja ne kissatkin on, mutta en minä sellaistakaan halua enkä vaivaa päätäni asialla sen enempää. Onkohan näillä vela-identiteettiä itselleen rakentavilla sittenkin jotain jäänyt kaihertamaan asian suhteen, vaiko vain niin pohjattoman huono itsetunto että täytyy koko ajan miettiä mitähän muut nyt minusta ajattelevat? En ole koskaan oikeassa elämässä tullut edes ajatelleeksi, että kellään nyt olisi minun lisääntymisestäni kahta ajatusta, mutta tältä palstalta saa jatkuvasti lukea kuinka muka kaikki paheksuvat. :D Haloo, hankkikaa elämä. Lasten kera tai ilman. Aivan yhdentekevää mitä joku muu teistä ajattelee.
Tämä. En ollut törmännyt tällaisiin velajankkaajiin ennen kuin eksyin palstalle. Kaltaisiasi fiksuja lapsettomia tunnen paljonkin, koskaan en ole kysellyt heiltä lapsettomuudesta eikä kukaan heustä ole ihmetellyt minun kahden lapsen hankkimista. Toisaalta en tunne irl mutenkaan niin tuomitsevia besser wissereitä joita palstalla löytyy joka keskusteluun, oli aiheena sinkkuus, synnytystapa, juhannuksen ruoka tai lomanviettotapa.
Kolmen lapsen vanhemmat ovat tehneet jo huomattavan työn lapsien kasvatuksessa, ja se sataa yhteiskunnan uudistamisen laariin. Miten ihmeessä voit väittää kaksoisstandardiksi sitä, että toiset ei jaksa enää alkaa alusta kun toiset eivät ole edes aloittaneet?
Kaksoisstandardit ärsyttävät ehkä eniten.