Kysyn synnyttäneiden näkökulmia se k sin aloittaamiseen synnytyksen jälkeen
Itse olen vasta yrittämässä raskaaksituloa ja siksi tietämättömänä kysyn. Netistä kyllä löytyy keskusteluja paljonkin, mutta ei juuri tähän.
Miten te pystyitte suhtautumaan sek siin "se ks ikkäänä" synnytyksen jälkeen? Tarkoitan nyt ihan konkreettisesti sitä, että al a pää on venynyt ääriasentoon, kenties revennyt, tullut eritteitä, kipua. Miten sen jälkeen voi ajatella omasta a la päästään, että (kioskikirjallisuutta lainatakseni) uu kyllä, laita sykkivä lemmenvaltikkasi salaisuuksien kammiooni. Miten voitte kii ho ttua ja kos tua, kun ennen synnytystä sinne ala p äähän odottaa jotain ja nyt mietin, että synnytyksen jälkeen miten ikinä voi haluta mitään lähellekään em ätin tään.
:D
Tämä nyt on ihan naurettavaa jo näin kirjoitettuna, mutta keskustelua kaipaisin? Suurin ihmetyksen aiheeni todellakin tällä hetkellä on, että miten ihmiset voivat harrastaa se k siä synnytyksen jälkeen. Tuijotan synnyttäneitä äitejä ja ihmettelen, miten he ovat ikinä tehneet toista tai kenties kolmatta ja neljättäkin lasta.
(sori noista väleistä, foorumi poisti heti tämän aloituksen ni johtunee noista sanoista)
Kommentit (48)
Pahinta oli se ajatus, että miten voin antaa enää laittaa sinne mitään, kun viimeksi sieltä tuli jotain ulos niin hirveän kivun kanssa. Seksiä meillä taisi olla ensimmäisen kohdalla joku 1,5kk synnytyksen jälkeen. Se tuntui jotenkin tärkeältä päästä harrastamaan sitä. Ikään kuin olisin ollut parempi vaimo ja äiti, kun seksiäkin harrastetaan suhteellisen nopeasti synnytyksen jälkeen. Henkisesti en ollut valmis ja seksi sattui vielä muutenkin. Minulla oli synnytyksessä pantu tikkejä emättimeen asti, joista osaan ei puudutus yltänyt, joten jännitti kovasti.
Omat halut palautui vähitellen. Kunnolla seksikkääksi tunsin itseni aina vasta, kun en enää imettänyt ja olin laihtunut entisiin mittoihin. Kolme lasta olen synnyttänyt ja palautuminen niistä on ollut erilaista. Viimeisin oli helpoin synnytys ja siitä oli myös helpoin jatkaa seksielämää, kun taustalla ei ollut kohtuuttomia kipukokemuksia, tikkejä, repeytymiä, imettäminen sujui ja vauva oli muutenkin helppo, heräilikin vain viitisen kertaa yössä.
Synnytyksen jälkeen taas seksikkääksi itsensä tunteminen on varmasti yksilöllistä. Vaikka seksin aloittaminen ekan kohdalla oli vaikeinta itselle, tunsin itseni nopeiten taas seksikkääksi. Olin vain yhden lapsen äiti silloin, mutta kolmannen kanssa minulla oli jo monta pientä lasta ja päivät yhtä sirkusta. Seksikkääksi itsensä tunteminen ei siis itselläni korreloinut hyvän seksielämän ja -määrän kanssa.
Itse en revennyt juuri lainkaan synnytyksessä, kolme tikkiä lähinnä kätilön mieliksi.
ja se seksin harrastaminen oli ihan helppoa ja luonnollista, me puhuimme ex-miehen kanssa avoimesti seksistä ja kerroin hänelle että minua jännittää ihan hulluna eka kerta synnytyksen jälkeen. Limakalvot kun saattaa olla aremmat jne.
Ostettiin liukkaria laatikkoon varmuuden vuoksi. Nykyäänhän se taitaa olla äitiyspakkauksessa mukana?
Mun jälkivuotoni kesti sellaisen 7 viikkoa ja sinä aikana mun ei tehnyt seksiä itse mieli, toisaalta tyydytin kyllä miestäni muilla tavoin koska itse halusin niin tehdä. Meillä oli läheisyyttä ja hellyyttä muilla tavoin tuona aikana.
Eli mä sanoisin että suora puhe asiasta, jos jännittää niin kertoo sen puolisolle. Ihan yhtä hyvin sitä puolisoa voi jännittää.
En ole edes mittinyt tuollaisia. Raskaus ja synnytys ovat luonnollisia tapahtumia samoin kun seksielämä parisuhteessa. Turhaa etukäteisanalysointia. Kaikki menee omalla painollaan.
Itsellä himot lisääntyi aiempaan verrattuna kun olin toipunut synnytyksestä. Tuohon aikaan suositeltiin että sekielämän saa aloittaa vasta kun jälkivuoto on loppunut, olisin ollut valmis seksiin jo ennen sitä ja taidettiinpa aloittaa noin kuukausi synnytyksestä ja jälkivuoto kesti kuitenkin 6 viikkoa.
Seksi muuttui paremmaksi ja oma orgasmiherkkyys kasvoi synnytyksen jälkeen. Olen kolmen äiti joten ei minulta ole koskaan seksihaluja puuttunut. Lapsilla on isot ikäerot.
Tuntuu siltä että nykypolvi on vieraantunut pois kauas luonnollisuudesta. Nuorena ollessani ei ollut mitään foorumia jossa tällaisista asioista olisi keskusteltu eipä sen puoleen en kaivannutkaan mitään keskustelua aiheesta. Puolison kanssa hoidettiin "makuukamariasiat" eikä tarvittu mitään lisälaitteitakaan seksin saralla. Omat kehot riitti hyvään seksielämään.
Synnytin ekan lapseni 2kk sitten. Mies oli mukana synnytyksessä ja myös katsoi alapäähäni kun vauva syntyi.
Paranin tosi nopeasti mielestäni, parin viikon päästä jo olisin ollut fyysisesti valmis.
Itsellä hormonit tekevät sen, että ei niin paljon haluta kuin ennen lapsen syntymää, mutta riittävästi kuitenkin, että tekis mieli jo aloittaa seksielämä uudelleen.
Olen aika onnekas siinä, että alapääni on mielestäni aika entisellään. Eli en koe itseäni sen vuoksi epäseksikkääksi. Muutama raskauskilo vaikuttaa enemmän tuohon itsensä seksikkääksi kokemiseen mulla. Mutta ei paljon sekään onneksi. Mies ei tunnu traumatisoituneen, vaikka näki paikat erittäin venyneenä, kun vauvan pää oli juuri syntymässä.
Isoin este seksin aloittamiselle on nyt sopivan ajan puute. Vauvamme ei ole mikään supernukkuja, ja itse tahtoisin, että "eka kerta" olisi rauhallinen eikä mikään pikapano. Jonkin verran se kuitenkin jännittää. Eniten kuitenkin siksi, että tauko on ollut pitkähkö.
Imetys piti molemmilla kerroilla halut poissa. Imetyksen lopettamisen jälkeen halut pikkuhiljaa palasivat.
Minulla meni 1.synnytyksen jälkeen hormonit nähtävästi jotenkin sekaisin.
Maito ei noussut ollenkaan, seksihalut oli valtavat mutta muuten mieli oli tyyni ja rauhallinen ja normaalisti olen tempramenttinen ja ailahtelevainen. Kuukautiset alkoivatkin tasan 28 päivää synnytyksestä. Tosi tylsää kun normaali kierto palautui heti varsinkin kun jälkivuoto kesti melkein 3 viikkoa.
Seksihaluista ei kyllä ollut hirveästi iloa koska repesin aika pahasti vaikka vauva oli pieni alle 3kg. Kunnon seksiä oli 6 viikkoa synnytyksen jälkeen eli jälkitarkastuksen jälkeen missä vielä nypittiin viimeisiä tikkejä pois. Seksi tuntui hyvältä ruumiillisesti ja henkisesti.
Raskaus, synnytys ja äitiys vaikutti minun naiseuteeni positiivisesti. Olin toki "erilainen" kuin ennen mutta omasta mielestäni ihan ok. Ja jos miehelle ei olisi enää kelvannut niin hän tietää missä on ovi.
Tehtiin vielä 2.kin lapsi ja ei silläkään ollut muuta vaikutusta seksiin kuin 6 viikon tauko yhdynnöistä...muuta seksiä oli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastin ekan kerran seksiä n.3kk synnytyksen jälkeen. Alapää oli kipeä pitkään eikä ollut haluja.
Kiitos vastauksesta! Oikeastaan en kyllä kysynyt ihan tätä :) Näitä miltä se ksi tuntuu -keskusteluja löytyy kyllä paljon. Henkisestä puolesta ei löydy.
AP
Hormonitoiminta ja yleinen vireystila vaikuttavat halukkuuteen joten äidin kannattaa todellakin huolehtia itsestään vaikka se nyytti vierellä onkin. Alakertaa voi ja kannattaa treenata sekä pyrkiä nukkumaan riittävästi.
Suomeksi : kun piltti nukkuu, kannattaa äidin myös pyrkiä levähtämään sen sijaan että tekisin hiki hatussa kotitöitä.Se nimittäin kostautuu.
Hehe, entäpä kun niitä lapsia on useampi ja ne eivät nuku päiväunia lainkaan ja valvomista tarvitsevat... No, esikoisen vanhemmille toki hyvä ohje.
Rehellisesti:
Esikoisen synnytys oli todella rankka, mitään pahempia vammoja ei onneksi tullut mutta olin todella kipeä ja alapää oli ns. räjähtänyt, vessassa käyntikin oli vaikeaa pitkään jne. Seksiä en uskaltanut edes ajatella. 3kk synnytyksestä yritettiin ja liukuvoiteen avulla onnistui joten kuten. Itseäni ei kiinnostanut yhtään, lähinnä ajattelin, että miehen/suhteen/elämän jatkumisen kannalta täytyy kokeilla (mies ei siis painostanut tippaakaan, vaan ajattelin itse näin). Oli kivuliasta suht pitkään ja liukuvoidetta tarvittiin (myös imetyksen takia).
Tokan synnytys oli helppo ja taidettiin harrastaa seksiä ekan kerran alle 2kk synnytyksestä. Kipua ei ollut juurikaan ja kaikki lähti sujumaan ok.
Sitten se oman pään sisus: seksi ei ole oikeasti kiinnostanut minua tippaakaan koko sinä aikana kun olen imettänyt. Uskon, että pääsyy ovat hormonit (tai tiettyjen hormonien puute), toinen syy se, että rinnat tuntuvat kuuluvan lapselle ja assosioituvat vauvaan -> tappaa himokkuuden tehokkaasti. Siihen lisäksi epävarmuus omasta ulkonäöstä ja väsymys.
Heti kun olen lopettanut imetyksen, halukkuuteni on palannut normaaliksi ja seksielämä normaaliksi.