Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen on boheemi?

Vierailija
07.04.2006 |

" Äitini oli boheemi ihminen." Eli minkälainen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis elänyt vähän eri lailla kuin yhteiskunnan normit menee. Ei kenties elä normaalissa vuorokausirytmissä, improvisoi kaikenlaista ja tekee impulsiivisesti asioita... taiteellinen luonne.

Vierailija
2/20 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli tapana sanoa, että " no me kyllä elellään boheemisti" kun oli kaikkea erikoista rojua, ja siivotonta, keräilytavaraa paljon yms.

Boheemin voi liittää moneen erilaiseen asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pikkutarkka nipo siivousintoilija, vaan keskittyy usein humaaneihin/taiteellisiin asioihin ennemmin kuin esim. tekniikkaan. Insinööriluonteen vastakohta, usein.

Vierailija
4/20 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti voi olla sotkuinen, nukkumaan mennään ja herätään ehkä eri aikaan kuin keskivertokansalaiset.

Vierailija
5/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi sanoa millainen ei ole:

peltolähiön kulissi- ja kulutuskilpailija

hipsteri

Boheemi ei välitä muodista, mutta vastoin stereotypiaa voi olla tyylikäs, eikä mikään resupekka. Kyseenalaistavat kirjoittamattomia sääntöjä mutta eivät silti ole juntteja.

Vierailija
6/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka asuu Böömissä?

Vierailija
7/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boheemi on kaunistelunimi huithapelille, joka tekee kaiken vasemmalla kädellä.

Vierailija
8/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hipsteri ei voi olla boheemi?

Vierailija
9/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipsteri ei voi olla boheemi, koska hipsteri välittää liikaa siitä mikä on, mitä pitäisi olla ja millainen ei pitäisi olla. Boheemi on mikä on, eikä märehdi siinä. Boheemi ignoraa normit huomaamattaan, kun taas hipsteri oikein kaivaa esiin sitä ,mikä on normia ja nostaa jalustalle itseään pyrkimällä pois normeista. Hipsterin ja boheemin välillä on vissi ero. Hipsterit ovat teennäisiä boheemeja, jos saan sanoa.

Vierailija
10/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Minulle on aina ollut vähän epäselvää, mikä se hipsteri oikein on. En tunne ketään joka omastaan mielestään olisi. Mutta tästäkin vastauksesta kuvastuu, että se on itse asiassa lähinnä halveksuntatermi. Oletko muuten varma ettet nosta tässä "oikeita boheemeja" jalustalle? Eikö ennen tätä hipsterikautta ole ollut viehättävien, puolihuolimattomien boheemien lisäksi myös boheemeja joille normien vastustaminen on itseisarvo ja jotka pitävät itseään vähän muita parempina? Minusta on. Kokemusta on erittäin paljon, olen suht kauan toiminut taidealalla... 

Vierailija
11/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 09:56"]

Ahaa. Minulle on aina ollut vähän epäselvää, mikä se hipsteri oikein on. En tunne ketään joka omastaan mielestään olisi. Mutta tästäkin vastauksesta kuvastuu, että se on itse asiassa lähinnä halveksuntatermi. Oletko muuten varma ettet nosta tässä "oikeita boheemeja" jalustalle? Eikö ennen tätä hipsterikautta ole ollut viehättävien, puolihuolimattomien boheemien lisäksi myös boheemeja joille normien vastustaminen on itseisarvo ja jotka pitävät itseään vähän muita parempina? Minusta on. Kokemusta on erittäin paljon, olen suht kauan toiminut taidealalla... 

[/quote]

Hyviä pointteja.

Voidaan ehkä sanoa, että boheemit jaetaan kolmeen ryhmään: 

Hipsterit, jotka ovat siis kauimpana aidoista boheemeista mutta hyvin lähellä niitä tekoboheemeja, joista kirjoituksessasi mainitset. Erot näiden kahden ryhmän välillä ovat lähinnä pukeutumisessa ym. Tekoboheemien ja hipstereiden helmasynti on nimenomaan tuo tietoisuus itsestä ja itsensä jalustalle nostaminen eräänlainen snobbailu. Taideala on käynyt myös minulle tutuksi ja myös se, että tekoboheemiuden ja boheemiuden välinen raja on häilyvä, välillä kaikki sortuvat tekoboheemiuteen.

Aidosti boheemi ihminen on eräänlainen introvertti, sellainen, jonka boheemius lähtee jostain syvältä itsestä, ei ulkoisesta. Boheemius ei myöskään aina näyttäydy ulkoisessa olemuksessa. Eli kaikki huivipäiset hipit eivät välttämättä ole boheemeja sielultaan ja päin vastoin.

Boheemius ei ole normien vastustamista niiden takia. Boheemius on mielestäni sitä, ettei ihminen edes tiedosta normeja kovin voimakkaasti. Boheemi on ajattelija, usein.

Vierailija
12/20 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on harhaa että taiteilijat olisivat boheemeja... niissä piireissähän on ihan yhtä tarkat säännöt kuin liike-elämän uraohjuksilla. Oikeat vaatteet, oikeat koulut (taiteilijoilla pitää olla käytynä jopa tietty lukio!), oikeat asuinalueet, oikea kaveripiiri...

Vierailija
13/20 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla taiteilija, jos ei ole käynyt lukiota?

Vierailija
14/20 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin herkkä ja hienotunteinen??

Vierailija
15/20 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boheemi on kaunistelunimi huithapelille, joka tekee kaiken vasemmalla kädellä.

Joidenkin vasen käsi on vahvempi, kuin toisten oikea.

Sinccis

Vierailija
16/20 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen boheemi introvertti sinkkuäiti. Ystäville tuntuu olevan ongelma,kun en halua miestä. Olen joutunut laittamaan välejä poikki näihin pakkonaittajiin. Miksi en saa olla vapaa ja taitelija. Hoidan lapseni,laskuni,elän normisti,häiritsemättä ketään.

Vierailija
17/20 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin böömiläinen manne Pariisissa.

Vierailija
18/20 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Böömin alueen romanejahan termi alunperin tarkoitti, nykyään kai jotain muuta.

Vierailija
19/20 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipsteri ja boheemi jutteli. Boheemi teki sätkän.

Hipsteri yskäisi ja huudahti että mitähän helvettiä.

"Tässähän on tupakkaa seassa"

Boheemi tokaisi että niin onkin ja otti sätkän.

Kysyi hipsteriltä että ei taida maistua ja hipsterillehän ei maistunut.

Eli hipsterit ja boheemit on tavallaan narkomaaneja. Toinen ei vaan halua sätkäänsä tupakakkaa

Vierailija
20/20 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tämän vitsin joskus kirjoitti:

Eli hipsterit ja boheemit on tavallaan narkomaaneja. Toinen ei vaan halua sätkäänsä tupakakkaa

En halua sätkääni tupakkaa, savun määrää voi minimoida, enkä oo hipsteri. Kiinnostaa, missä piireissä tällaisia vitsejä kuulee? Ei ainakaan Nitrodiskossa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi