#MeToo-kampanja tavallisen miehen perspektiivistä
Melko silmiäavaavaa lukea näitä #metoo-kommentteja. Seksuaalinen häirintä Ilmiönä on laaja ja surullinen.
Minä luulen et monesti kyse saattaa olla siitä, että jotkut miehet ei lainkaan ymmärrä koko hommaa, vaan kun heidän oma fantasia on istahtaa baarijakkaralle, tilata bisse ja odotella, että joku muikkeli tulisi vähän ehdottelemaan, että mikäs herkkupala se siinä ja vähän vielä lääppisi. Sille voisi antaa pakit ja vartin päästä tulisi joku toinen. Sitten illan mittaan valitsee sen hoteimman ja lähtee sen kanssa pan*maan.
Eli siis osa miehistä ei pysty samaistumaan tilanteeseen millään tavalla, kun itse jopa toivovat pääsevänsä vastaavanlaiseen tilanteeseen.
Olen törmännyt ainakin yhteen selkeään takamuksen puristetutapaukseen baarissa, enkä puuttunut asiaan, vaikka nainen oli selkeästi hämillään. Harmittaa jälkikäteen, olisi pitänyt mennä sanomaan sille miehelle että anna olla viimeinen kerta. Tässä meidän tavallisten miesten tulisi aina mennä tilanteeseen ja tarjota apua tai vähintään näyttää sille ahdistelijalle kaapin paikka ja opettaa, miten naisia kuuluu kohdella.
m30
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa, että vanhat kantturat muistelee häirintänä jotain alakoulussa tapahtunutta pusikon itsensäpaljastelijaa. Ihan kuin sillä olis mitään merkitystä mihinkään suuntaan.
Joo, hirveä kimitys kun sormi hipaissut jostain tai sanottu jotain. Mut pakotti tuttava perheen poika imemään munaa kun olin 9v ja en oo mitää huudellu tai uhriutunu. Olen siis mies itsekkin.
Yksi kysymys. Jos omalle lapsellesi tapahtuisi tuo, tytölle tai pojalle, pitäisikö hänen mielestäsi kestää se puhumatta koskaan kenellekkään?
Jos hän haluaa. Minun on pitänyt olla hiljaa, että olen voinut säilyttää edes osan miehisyyttäni.
Miehisyytesi ei ole tuosta kiinni.
Sinä päivänä mun miehisyys, puhtaus ja syyttömyys vietiin. Minut emasculoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa, että vanhat kantturat muistelee häirintänä jotain alakoulussa tapahtunutta pusikon itsensäpaljastelijaa. Ihan kuin sillä olis mitään merkitystä mihinkään suuntaan.
Joo, hirveä kimitys kun sormi hipaissut jostain tai sanottu jotain. Mut pakotti tuttava perheen poika imemään munaa kun olin 9v ja en oo mitää huudellu tai uhriutunu. Olen siis mies itsekkin.
Yksi kysymys. Jos omalle lapsellesi tapahtuisi tuo, tytölle tai pojalle, pitäisikö hänen mielestäsi kestää se puhumatta koskaan kenellekkään?
Jos hän haluaa. Minun on pitänyt olla hiljaa, että olen voinut säilyttää edes osan miehisyyttäni.
Helppo se on naisena huudella.
Miten niin? Mehän nimenomaan tiedämme, mitä tuo on. Ja sinun miehisyytesi ei ole tuossa uhattu. Olit lapsi, joka raiskattiin, et ollut mies silloin. Nyt olet, ja voit vielä auttaa tuota lasta, ja mennä terapiaan. Sinä olit uhri, ja sinä tarvitset jonkun sanomaan sen sinulle.
Vihapuhe pois kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tästä vihdoin puhutaan. Seksuaalinen ahdistelu, jopa sukulaislapsiin kohdistuva, on ollut tässäkin maassa aivan täysin normaalia ja hyväksyttyä kautta aikojen. Ja hyväksyttyä nimenomaan siksi, koska alisteisessa asemassa olleet eivät ole uskaltaneet puhua tai heitä ei ole uskottu. Hyvä että tämä sukupolvi ei enää vain hiljaa hyväksy kuten äitinsä ja isoäitinsä ja heitä edeltäneet sukupolvet, se on nimittäin se ainoa tapa jolla se loppuu, kun sorretut yhteen ääneen sanovat että jo riittää.
Höpö höpö! Uskotko oikeasti itsekään tuohon??
Seksuaalirikokset ovat olleet tässäkin maassa aina niitä kaikista tuomittavimpia rikoksia kansan keskuudessa. Jopa vankilassa seksuaalirikolliset (ja naisten hakkaajat) joutuvat pelkäämään henkensä edestä. Eli se siitä hyväksymisestä ja naisten sorrosta.
Koittakaa nyt jo tajuta, että olette tulleet feminismin aivopesemiksi. Kyse on rakenteisiin ujutetusta ideologisesta valehtelusta ja silkasta miesvihasta.
Vai että oikeen vankilassa. Mutta katos kun se "vähän hassu setä" ei ole sinne vankilaan koskaan joutunutkaan. Puhumattakaan suvun patriarkasta jolle kenelläkään ei ollut asiaa puhua vastaan.
Ei siellä vankilassa näy puolia suomalaisista murrosikäisistä pojistakaan. Joten taitaa se ahdistelu ihan sallittua meillä olla.
Puolet murrosikäisistä pojista on siis seksuaalisia ahdistelijoita? Kohtalaisen kova ja leimaava väite.
Omassa nuoruudessani 80-luvulla näin oli. Toivon sydämestäni, että nykyisin asiat on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko silmiäavaavaa lukea näitä #metoo-kommentteja. Seksuaalinen häirintä Ilmiönä on laaja ja surullinen.
Minä luulen et monesti kyse saattaa olla siitä, että jotkut miehet ei lainkaan ymmärrä koko hommaa, vaan kun heidän oma fantasia on istahtaa baarijakkaralle, tilata bisse ja odotella, että joku muikkeli tulisi vähän ehdottelemaan, että mikäs herkkupala se siinä ja vähän vielä lääppisi. Sille voisi antaa pakit ja vartin päästä tulisi joku toinen. Sitten illan mittaan valitsee sen hoteimman ja lähtee sen kanssa pan*maan.
Eli siis osa miehistä ei pysty samaistumaan tilanteeseen millään tavalla, kun itse jopa toivovat pääsevänsä vastaavanlaiseen tilanteeseen.
Olen törmännyt ainakin yhteen selkeään takamuksen puristetutapaukseen baarissa, enkä puuttunut asiaan, vaikka nainen oli selkeästi hämillään. Harmittaa jälkikäteen, olisi pitänyt mennä sanomaan sille miehelle että anna olla viimeinen kerta. Tässä meidän tavallisten miesten tulisi aina mennä tilanteeseen ja tarjota apua tai vähintään näyttää sille ahdistelijalle kaapin paikka ja opettaa, miten naisia kuuluu kohdella.
m30
Minä taas miehenä luulen, että sinä et ole ihan kärryillä siitä, että naiset suhtautuu tähän(kin) asiaan äärimmäisen ristiriitaisesti, epäsuorasti ja epäloogisesti.
no ainakin tämän metoo-tägin alla viesti on ollut aika selkeä ja koskettaa monia naisia, eli ilmiön laajuus tuli ainakin itselleni yllätyksenä.
ap
Joo mutta älä katso mitä he sanoo vaan miten he toimivat oikeassa elämässä
annatko jonkun esimerkin?
ap
Tässä hiljattain puristin kahtakin eri naista perseestä tanssilattialla. He reagoivat aluksi kuten voi normaalijärjellä olettaakin: kääntyivät minua kohti vihaisina ja antoivat minun kuulla kunniansa. Vastaukseksi tuijotin heitä vaan silmiin ja hymyilin.
Sen jälkeen siirrytäänkin naisen mielen syvimpiin arvoituksiin. Toinen näistä häirityistä alkoi heti oikein provosoimaan, esimerkiksi heiluttelemaan näyttävästi pitkiä hiuksiaan niin että ne "vahingossa" osuivat minuun ja muutenkin söpöilemään siinä edessäni kaikin mahdollisin tavoin. Vielä myöhemmin hän palasi siihen ihan lähettyvilleni vaikka tilaa olisi kyllä tanssilattialla ollut vaikka millä mitalla.
Tämä toinen oli vielä selvempi tapaus. Hän palasi myöhemmin tanssimaan ihan eteeni, metrin päähän eikä lähtenyt kulumallakaan. Lopuksi, ennen kuin hän lähti kotiin (?) hän tuli vielä seisoskelemaan hetkeksi eteeni, asenteella "no sano nyt jotain mulle".
Miksi he toimivat näin ristiriitaisesti?
Ensinnäkin, osoitin suoraa kiinnostusta juuri heitä kohtaan. Toisekseen, otin riskin ongelmista lähestymällä heitä tällä tavalla joka todisti heille että olen joko tosi kiinnostunut heistä tai sitten jollain tavalla rohkea. Kolmanneksi, en hätkähtänyt lainkaan heidän vihaisesta suhtautumisestaan, mistä sain varmasti plussaa, sillä useimmat (ellei kaikki) naiset haluaa miehen, joka on suhteessa dominoiva osapuoli.
Ziisus sä olet urpå. Sun pään sisällä taitaa olla aika synkkää. Oletko koskaan raiskannut ketään?
No mitä mieltä olet sitten noista naisista? Oliko hekin urpoja?
Miten heidän olisi mielestäsi pitänyt käyttäytyä? Pelätä ja välttelä sinua julkisessa tilassa koko loppuilta, koska sinä päätit koskea heihin seksuaalisella tavalla pyytämättä? Ainoastaan omassa häiriintyneessä mielessäsi tuollainen "haastaminen" oli kutsu johonkin, eikä pelkkää v*ttuuntumista.
Ymmärsit kyllä itsekin oikein hyvin kuvauksestani, ettei ollut kyse siitä että he päättivät olla "rohkeita, itsenäisiä naisia jotka eivät osoita pelkoa". Vaan ihan vaan siitä, että he sen jälkeen oikein janosivat huomiotani.
Eli mielestäsi heidän olisi pitänyt pelätä? Tuo on sinun vahvasti subjektiivinen tulkintasi, ja epäilenpä etteivät nämä naiset joko edes tiedostaneet läsnäoloasi tai sitten päättivät käyttäytyä niin kuin olisivat muutenkin, sinusta huolimatta. Eteen asettuminen ja tuijottamalla haastaminen kertoo kyllä useimmiten ärsytyksestä ja suuttumuksesta, ainakin useimpien mielestä. Jostain syystähän et kummankaan naisen kanssa läheisempään kanssakäymiseen päätynyt, joten noita päänsisäisiä kuvitelmiasi sinun on hankala todeksi todistaa.
Tämä nainen ei kylläkään tuijottanut minua vaan seisoi hetken siinä edessä minuun päin suuntautuneena mutta katsoen kuitenkin ohi (seinään). Tuo "eivät huomanneet läsnäoloani" on niin ristiriitainen ehdotus että et taida uskoa itsekään noihin teorioihisi.
Noinhan se on. Jotkut miehet ajattelevat mielessään, että sehän olisi vain kiihottavaa, jos vastakkaisen sukupuolen edustaja tulisi vähän ehdottelemaan ja puristaisi vaikka jostain intiimistä paikasta samalla. Näin ajatellessaan mies kuitenkin todennäköisesti miettii tilanteen sellaiseksi, että hän on itse jo etukäteen huomannut naisen, joka häntä lähestyy. Ehkä jopa miettinyt, että voisi itsekin lähestyä tuota naista. Hän pitää naista kiinnostavana. Nainen on suurin piirtein saman ikäinen miehen kanssa tai jos onkin vanhempi, niin nainen näyttää, tuoksuu ja kuulostaa miellyttävältä.
Todellisuudessa nämä tilanteen eivät koskaan mene noin. Tilanteessa ei ole mitään kiihottavaa tai seksuaalista, jos tyyppi, jota et ole huomannut aikaisemmin ollenkaan ja jolle et ole millään tavalla flirttailut tai antanut merkitseviä katseita, tulee yllättäen puristamaan perseestä tai sanomaan että "sun kanssa mä vielä panen tän illan päätteeksi". Tilanteessa ei olisi mitään kiihottavaa silloinkaan, vaikka se lähentelevä mies olisi hyvännäköinen, sillä tuossa hetkessä mies on ilman lupaa tunkeutunut naisen henkilökohtaiseen tilaan ja ajatellut, että kyllähän naiseen saa koskea, sille saa sanoa mitä vain, ei se päätä omasta kehostaan, jos haluan koskea niin myös kosken jne. Kuitenkaan mies ei yleensä ole edes hyvännäköinen tai samaa ikäluokkaa. Huomattavan usein tällainen lähentelijä on naista vanhempi, isokokoisempi, tukevassa humalassa (minkä haistaa ja kuulee...) eikä millään tapaa kiihottava.
Joten te miehet, jotka kuvittelette seksikkääksi sen tilanteen, että tuntematon nainen ehdottelee törkeyksiä tai koskee ilman lupaa, niin älkää kuvitelko sitä lähestyjää kiinnostavana, kauniina naisena. Kuvitelkaa se ahdistelija täysin tuntemattomana hyypiönä, joka on myös useissa tapauksissa teitä vanhempi, epämiellyttävän näköinen tai hajuinen, humaltunut, teitä isokokoisempi ja näin ollen pelottava. Todellisuus on nimittäin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Milloin puhutaan naisten tavasta potkia miehiä munille?
Perustapa kuule somekamppis. Kaikki miehet, joita nainen on provosoimattanne, uhkaamattanne ja ahdistelemattanne potkinut munille, kirjoittakaa päivitykseenne 'Nii muaki'. Tuu sitte tänne ämpäröimään ku on vaikka 10 miljoonaa uhria kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sut on käytännössä raiskattu. Ei se tee naisten kokemuksista yhtään sen helpompia, että joskus pojille ja miehillekkin käy noin. Olen todella pahoillani puolestasi.
Kuuletko koskaan, että joku puhuu meistä miehistä tai pojista mitään? Puhuuko kukaan meidän kokemasta tuskasta mitään? Mies ei voi puhua tällaisesta kenellekkään, koska on menettänyt kasvonsa ja miehisyytensä. Jopa mun oma mieli sanoo mulle, että olen ''cocksucker'' ja nauraa.
Kyllä voi kertoa ja kyllä välittää. Koskaan ei ole liian myöhäistä esim. ottaa yhteyttä raiskaustukipisteeseen. Eivät taatusti naura vaan pitävät rohkeana koska uskallat hakea apua. Tuollainen kokemus voi vaikuttaa koko elämään. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m30
Minä taas miehenä luulen, että sinä et ole ihan kärryillä siitä, että naiset suhtautuu tähän(kin) asiaan äärimmäisen ristiriitaisesti, epäsuorasti ja epäloogisesti.
no ainakin tämän metoo-tägin alla viesti on ollut aika selkeä ja koskettaa monia naisia, eli ilmiön laajuus tuli ainakin itselleni yllätyksenä.
ap
ap
Tässä hiljattain puristin kahtakin eri naista perseestä tanssilattialla. He reagoivat aluksi kuten voi normaalijärjellä olettaakin: kääntyivät minua kohti vihaisina ja antoivat minun kuulla kunniansa. Vastaukseksi tuijotin heitä vaan silmiin ja hymyilin.
Sen jälkeen siirrytäänkin naisen mielen syvimpiin arvoituksiin. Toinen näistä häirityistä alkoi heti oikein provosoimaan, esimerkiksi heiluttelemaan näyttävästi pitkiä hiuksiaan niin että ne "vahingossa" osuivat minuun ja muutenkin söpöilemään siinä edessäni kaikin mahdollisin tavoin. Vielä myöhemmin hän palasi siihen ihan lähettyvilleni vaikka tilaa olisi kyllä tanssilattialla ollut vaikka millä mitalla.
Tämä toinen oli vielä selvempi tapaus. Hän palasi myöhemmin tanssimaan ihan eteeni, metrin päähän eikä lähtenyt kulumallakaan. Lopuksi, ennen kuin hän lähti kotiin (?) hän tuli vielä seisoskelemaan hetkeksi eteeni, asenteella "no sano nyt jotain mulle".
Ensinnäkin, osoitin suoraa kiinnostusta juuri heitä kohtaan. Toisekseen, otin riskin ongelmista lähestymällä heitä tällä tavalla joka todisti heille että olen joko tosi kiinnostunut heistä tai sitten jollain tavalla rohkea. Kolmanneksi, en hätkähtänyt lainkaan heidän vihaisesta suhtautumisestaan, mistä sain varmasti plussaa, sillä useimmat (ellei kaikki) naiset haluaa miehen, joka on suhteessa dominoiva osapuoli.
Ziisus sä olet urpå. Sun pään sisällä taitaa olla aika synkkää. Oletko koskaan raiskannut ketään?
Miten heidän olisi mielestäsi pitänyt käyttäytyä? Pelätä ja välttelä sinua julkisessa tilassa koko loppuilta, koska sinä päätit koskea heihin seksuaalisella tavalla pyytämättä? Ainoastaan omassa häiriintyneessä mielessäsi tuollainen "haastaminen" oli kutsu johonkin, eikä pelkkää v*ttuuntumista.
Ymmärsit kyllä itsekin oikein hyvin kuvauksestani, ettei ollut kyse siitä että he päättivät olla "rohkeita, itsenäisiä naisia jotka eivät osoita pelkoa". Vaan ihan vaan siitä, että he sen jälkeen oikein janosivat huomiotani.
Eli mielestäsi heidän olisi pitänyt pelätä? Tuo on sinun vahvasti subjektiivinen tulkintasi, ja epäilenpä etteivät nämä naiset joko edes tiedostaneet läsnäoloasi tai sitten päättivät käyttäytyä niin kuin olisivat muutenkin, sinusta huolimatta. Eteen asettuminen ja tuijottamalla haastaminen kertoo kyllä useimmiten ärsytyksestä ja suuttumuksesta, ainakin useimpien mielestä. Jostain syystähän et kummankaan naisen kanssa läheisempään kanssakäymiseen päätynyt, joten noita päänsisäisiä kuvitelmiasi sinun on hankala todeksi todistaa.
Tämä nainen ei kylläkään tuijottanut minua vaan seisoi hetken siinä edessä minuun päin suuntautuneena mutta katsoen kuitenkin ohi (seinään). Tuo "eivät huomanneet läsnäoloani" on niin ristiriitainen ehdotus että et taida uskoa itsekään noihin teorioihisi.
Ihanko oikeasti oletat että heidän olisi kuulunut olla täydessä baarissa (ainakin yrittäessään viettää hauskaa iltaa) kokoajan tietoinen juuri sinun liikkeistäsi? Itse olet keskittynyt ilmeisesti heitä seuraamaan, muttei se että puristit heitä perseestä tee sinusta maailmankaikkueden keskusta heille. Hyvin häiriintynyttä ajattelua. Varsinkin jos ja kun joku seisoo hetken edessäsi katsoen seinään, näet siinä(kin) provosointia.
Suosittelen terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedostat kai että se mies joka estoitta kourii naisia on sitä henkisesti sitä tasoa joka myös helposti mottaa toisten asioihin puuttuvaa miestä? Toki jos olet joku traktorin kokoinen lätkäjätkä niin siitä vaan menemään väliin, mutta itse arvostan enemmän omia hampaitani kuin jotain tuntemattoman naisen hetkellistä mielipahaa.
Mies taas spleinaa. Kun naiset kertoo, että valtaosa meistä on kokenut kourintaa, häirintää, asiatonta kommentointia useiden eri miesten taholta, ihan tavallisten miesten, perhetuttujen, opiskelutovereiden, opettajien, ohjaajien, kavereiden, vieraiden, bisnesmiesten jne. jne. jne. taholta, niin mies tulee ja kertoo, että ne miehet on "henkisesti sitä tasoa, joka...". Väärin. Ne ovat todellakin ihan tavallisia miehiä, jotka eivät näe mitään väärää siinä ajatuksessa, että naista siellä baarissa tai kadulla voi kouria ja kommentoida ja ohittaa tilanteen jälleen yhtenä mukavana kohtaamisena, vaikka sille naiselle se olisi kuinka ahdistava ja pelkoa aiheuttava hetki.
Eli ne miehet, jotka kourii ja samalla todennäköisyydellä mielestäsi mottaa väliin puuttujaa, on niitä ihan tavallisia perheenisiä ja futiskavereita. Sitä miehet just ei tajua. Ei ne ole mitään erikoisia ihmisiä, ne on miehiä. Not all men, ja onneksi näin, mutta ihan yhtä iso riski sun on tulla näiden miesten taholta muutenkin motatuksi, jos sitä pelkäät. Eli luultavasti eivät mottaa sua, mutta luultavasti ne silti tarjoilee naisille epätoivottuja lähestymisyrityksiä. Koittakaa tajuta tää.
Ei todellakaan omassa kaveripiirissäni kähmitä eukkoja noinvain. Jos oikeasti "tavalliset ihmiset" tekee sitä, mitä kerroit, niin sitten joko a) valehtelet b)ne ihmiset, joiden ympärillä pyörit, ei ole tavallisia.
Voi nyt vittu kun sun on vaikea käsittää. Ei tietenkään omaan lähipiiriinkään kuulu tällaisia ihmisiä, ihan itse valitsen seurani enkä tietenkään tällaisen insidenssin jälkeen pitäisi ko. ihmistä lähipiirissäni. Mutta JONKUN lähipiirissä ne ovat kuitenkin. Ja osan näistä itseäni ahdistelleista tiedän sen verran, että ihan tavallisia (perheellisiä) miehiä ne on noin ulkoisin puittein arvosteltuna eivätkä todellakaan ole mitään mottaajatyyppiä. Erään sukulaisen miesystävä, autokoulunopettaja ja työpiireistä tuttu (loppuja en tunne, ehkä he sitten ovat niitä aggressiivisia mottajatyyppejä). Teininä yksi sukulaismies kommentoi että rintani ovat kasvaneet. Muistan sen häpeän ikuisesti, vasta aikuisena tajusin, että hänen siinä olisi pitänyt hävetä. Ei hän sitä pitänyt varmaan seksuaalisena häirintänä eikä oikein minään, mutta minä tiedän itse miltä se minusta, kohteesta tuntui, ja edelleen tuntuu. Muiden tapausten sattuessa olen onneksi ollut aikuinen.
Enkä valehtele sanaakaan.
Kuka normaali aikuinen mies muka menee kommentoimaan tuollaista jonkun teinitytön rinnoista? Elänkö kuplassa? Tuo ei ole normaalia käytöstä missään tilanteessa, eikö se nyt ole itsestään selvää.
ap
Miten se voisi olla itsestäänselvää lapselle, joka on kasvanut tuollaisessa ympäristössä? Multa on sukulaismies kysynyt niin kauna kuin jaksan muistaa " onko tissit kasvanu?", ja teininä olin ihan tavallisten perheenisien ympäröimä, isien jotka yrittivät päästä panemaan 14-v minua.
On työnnetty kättä haaroihin takaapäin tanssilattialla, kosketeltu luvatta tissejä, toinen sukulaismies tunki saunaan kanssani kun olin teini, ja kertoi että mua olisi kiva panna.
Ja ei, en voisi ikinä kuvitella altistavani omia lapsiani tällaisille ihmiskyrville. Mutta kyllä, näitä on ja paljon.
Sekin ero miesten ja naisten ahdistelussa on, että naisilla se alkaa usein jo tyttöinä. Varmasti keskimäärin reilusti nuorempina kuin miehillä. Miehiä ahdistellaan varmaan eniten siinä parinkympin tienoilla, tyttöjä sitten jo sieltä 12-v lähtien. Toki poikkeuksiakin on.
Meillä oli lapsena naapuriperheessä isä, joka kävi kännissä käsiksi lasten kavereihin. Läpsi perseelle ja puhui rivoja. Olin sillon 5-10v.
16-vuotiaana työpaikan varaesimies puhui rivoja "vitsillä", kosketteli pyllyä ja tissejä. Valitettiin asiasta pomolle, joka totesi "tykkäätte kuitenkin". Pomo oli yllätys yllätys mies.
Parikymppisenä työpaikan juhlissa 45v työkaveri suuteli väkisin ja sen jälkeen vaimonsa läpsäisi mua koska olen pettäjähuora.
Baarissa lukemattomia kertoja on kosketeltu sopimattomasti. Viimeksi eräs mies painoi minut portaiden kaidetta vasten mutta onneksi pääsin muiden avulla livahtamaan tilanteesta pois.
Minusta on ihan kiva jos minua tullaan iskemään, hivelee itsetuntoa. Mutta en pidä siitä, että aloite tehdään kourimalla tai lähentelemällä. Myös rivot ehdotukset ensilauseena on ällöjä, joskin eivät erityisen ahdistavia. Yleensä niille pakit antamalla tosin haukutaan huoraksi.
Edes miespuoleiset ystäväni eivät ole ihan ajantasalla siitä mitä naiset saattavat joutua kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m30
ap
ap
Itse olet ristiriitainen yrittäessäsi todistaa että hän nimenomaan huomasi sinut koska katsoi ohitsesi seinään. Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
m30
En usko, että kenenkään miehen fantasia on itseä 20+ vanhempi humalainen Pirkko jolta puuttuu yksi hammas ja on selkeästi viinan ja tupakan haju vaatteissaan. Ylipainoa noin 30kg ja jutut kuin rekkamiehellä. moni mies kyllä suuttuisi jos Pirjo vähän puristelisi tai ehdottelisi rivoja ja ei uskoisi vaikka kieltäisi.
Kyllä minä ainakin osaan samaistua naisten kokemuksiin, sillä itseänikin on ahdisteltu seksuaalisesti. Sekä naiset että miehet ovat kourineet munista ja puristelleet perseestä. Siksi ihmettelenkin, miksi kampanjassa keskitytään vain naisten kokemaan ahdisteluun ikään kuin vain naiset kokisivat seksuaalista ahdistelua. Myös miehet kokevat seksuaalista ahdistelua. Ahdistelu on tuomittavaa riippumatta siitä, kuka ahdistelee ja ketä ahdistelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sut on käytännössä raiskattu. Ei se tee naisten kokemuksista yhtään sen helpompia, että joskus pojille ja miehillekkin käy noin. Olen todella pahoillani puolestasi.
Kuuletko koskaan, että joku puhuu meistä miehistä tai pojista mitään? Puhuuko kukaan meidän kokemasta tuskasta mitään? Mies ei voi puhua tällaisesta kenellekkään, koska on menettänyt kasvonsa ja miehisyytensä. Jopa mun oma mieli sanoo mulle, että olen ''cocksucker'' ja nauraa.
Koska meidän kulttuurissa on vaikea puhua seksuaalisesta häirinnästä, naisetkaan eivät saisi puhua siitä? On naisten vika, että miehet vaikenevat tuskastaan?
Kulttuurissamme vaikea puhua seksuaalisesta häirinnästä? :D Femakot miesvihassaan nykyään muusta puhukaan! Mistä hyvänä esimerkkinä tämäkin vihakampanja.
Seksuaalinen häirintä on toki ajankohtainen ongelma, mutta vain sen määritelmän suhteen. Nythän seksuaalista häirintää voi periaatteessa olla mikä tahansa käytös, minkä henkilö subjektiivisesti päättää sellaiseksi kokea. Ihan määritelmällisestikin näin. Moni mies onkin tämän myötä saatu kiipeliin.
Mielikuva, että joka nurkan takana olisi naisia kähmiviä käpäliä on pelkkää feministien fantasiaa. Todellisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, kuten kaikki hyvin tiedämme. Naisiin kohdistuva ahdistelu ja väkivalta on kulttuurissamme nimenomaan erityisen tuomittavaa, joten jo se osaltaan takaa tällaisten tekojen marginaalisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä aina naisenakaan tajua. Vaikka ei varsinaisesti pidä ahdistelua omana vikana, niin silti asiaa tulee liian usein vähäteltyä "miehet on vaan tuollaisia".
Tai sitten pistettyä ahdistavia tilanteita omaan piikkiin, kuten mitäs en sanonut topakammin ei, vaikka sanoin jo kymmenen kertaa.
Tai kun se tyyppi joka lähtee iltalenkillä seuraamaan ja ei olisi muuten lopettanut vonkaamista ja olisi varmaan seurannut kotiin asti jos ei olisi mennyt antamaan omaa numeroaan. Tuollaisissa tilanteissa ahdistelijan "ammattimaisuus" usein paljastuu, he varmistavat numeron aitouden soittamalla siihen ennen kuin pääsee tilanteesta pois. Sitten pitää muutama päivä kärvistellä ja odottaa että tyyppi ei jaksa soittaa/viestitellä ja toivoa ettei se ilmesty kotiovelle.
Tai sitten pelkäät että mitä se seuraava askel on, jos sañot topakasti ja suututat sen miehen. Minulla on pimeällä kotiin kävellessä tullut mies jututtamaan, yhtäkkiä laski vaan houtus alas ja pyysi koskettamaan. Säikähdin aivan järjettömästi, mutta eka reaktio oli kieltäytyä korrektisti ja jatkaa matkaa. Mies jatkoi samaa matkaa jutellen, mutten uskaltanut edes sanoa siinä hetkessä että voisiko painua muualle, kun pelkäsin että jos provosoi, niin sitten ei enää jutella mukavia ja vaan pyydetä. Jälkikäteen ehkei ihan loogista, mutta siinä ahdistavassa tilanteessa ehkä ei osaa ajatella niin analyyttisesti että jos se olisi raiskaamassa, niin todennäköisesti olisi sen jo tehnyt. Mutta eipä ole mitään valmista toimintamallia tullut vastaan noihin tilanteisiin. Olisi pitänyt soittaa poliisi varmaan paikalle, mutta ahdisti se mitä käy jos suututan tyypin.
Ja arvatkaa ärsyttikö lukea jonkun miehen marmatusta siitä että on syrjivää jos naiset pimeällä kulkiessaan suhtautuu hieman varovaisesti kaikkia miehiä kohtaan. No voi itku kun on surkea elämä toisilla! Anteeksi vaan miehet tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloittajalle kun valoit taas vähän uutta uskoa mieskuntaan näiden viime päivien ahdistelujuttujen ja miesten vähättelyn ja pilkan keskelle. <3
Aloituksesta kuitenkin näkee, miten ahdistelu on ap:lle vierasta, mikä on mahtavaa koska selvästikään hän ei ole ahdistelija itse. Omien kokemusteni mukaan tosi harvoin on kyse siitä että ahdistelija tekisi vain jotain, mitä toivoisi itselleenkin tehtävän. Eli että ahdistelu olisi jokin huono iskuyritys. Useimmiten se on halua nöyryyttää, häväistä, pelotella, ilkeillä, osoittaa valtaa jne. Jos nainen innostuisi yllättävästä kourimisesta ja sanoisi että lähdetäänpä p*nemaan, niin suurin osa näistä miehistä ei todellakaan olisi lähdössä. Osa luikkisi karkuun, osa nolostuisi ja alkaisi selittää ettei nyt oikeasti tarkoittanut ja on kotona tuo vaimokin, osa alkaisi häväistä naista lisää ja haukkua tätä huoraksi jota ei todellakaan halua panna ja ajatuskin oksettaa...
Itse olen joskus testaillut näitä reaktioita kun on turhautumiskynnys puristeluun ja törkypuheisiin ylittynyt. Ahdistelu ei oikeasti ole naisista tykkäämistä (joka tietysti saattaa saada kömpelöitäkin muotoja) vaan naisten vihaamista.
Jep, juuri näin. Vastaan tähän kun muuten tämä ketju on lähtenyt aivan raiteilitaan.
Ajattelen että kyse on enimmäkseen mielikuvista ja fantasiasta tässä baari-kontekstissa: moni mies, ja miksen myös itsekin, MIELESSÄÄN haaveilee tilanteesta, jossa voi istua baarijakkaralla ja nainen toisensa jälkeen lähestyy seksuaalisessä mielessä, voi heittää härskiä komenttia ja lääppiäkkin. Monelle miehelle tämä on se ultimaattinen fantasia. Sitä vaan kun ei juuri käytännössä tapahdy, niin ei miehet osaa suhtautua siihen negatiivisesti kun sitä itse niin haluaisi.
Itselläni on kuitenkin ollut teinistä asti paljon naispuolisia ystäviä ja molemmat siskot läheisiä ja vietämme paljon aikaa yhdessä ja biletämmekin aika usein baareissa, niin se turhautuminen ja ahdistuneisuus on aitoa näiden ystävieni ja siskojeni taholta, mitä tulee miesten tekemään ahdisteluun. Moni mies ei osaa nähdä näiden kahden välillä mitään eroa kun vaihdetaan ns. rooleja, ja se on minusta surullista ja asialle pitäisi tehdä jotain.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä päivänä mun miehisyys, puhtaus ja syyttömyys vietiin. Minut emasculoitiin.
Raiskaus tekee tuollaisia itsesyytöksiä. Mutta se EI OLLUT SINUN VIKA! Olit lapsi. Et vielä mies. Se että sulle on tehty hirveitä ei tee susta yhtään vähemmän miestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin osaan samaistua naisten kokemuksiin, sillä itseänikin on ahdisteltu seksuaalisesti. Sekä naiset että miehet ovat kourineet munista ja puristelleet perseestä. Siksi ihmettelenkin, miksi kampanjassa keskitytään vain naisten kokemaan ahdisteluun ikään kuin vain naiset kokisivat seksuaalista ahdistelua. Myös miehet kokevat seksuaalista ahdistelua. Ahdistelu on tuomittavaa riippumatta siitä, kuka ahdistelee ja ketä ahdistelee.
Ei minusta tarvitse keskittyä naisiin. Parempi on, että miehetkin kertoisivat kokemuksistaan. Naisten kokemuksia monet vähättelevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m30
ap
ap
Ihanko oikeasti oletat että heidän olisi kuulunut olla täydessä baarissa (ainakin yrittäessään viettää hauskaa iltaa) kokoajan tietoinen juuri sinun liikkeistäsi? Itse olet keskittynyt ilmeisesti heitä seuraamaan, muttei se että puristit heitä perseestä tee sinusta maailmankaikkueden keskusta heille. Hyvin häiriintynyttä ajattelua. Varsinkin jos ja kun joku seisoo hetken edessäsi katsoen seinään, näet siinä(kin) provosointia.
Suosittelen terapiaa.
OK, unohdetaan hetkeksi huomasivatko he minua vai eivät. Mitä mieltä olet näistä väittämistä:
"Ensinnäkin, osoitin suoraa kiinnostusta juuri heitä kohtaan. Toisekseen, otin riskin ongelmista lähestymällä heitä tällä tavalla joka todisti heille että olen joko tosi kiinnostunut heistä tai sitten jollain tavalla rohkea. Kolmanneksi, en hätkähtänyt lainkaan heidän vihaisesta suhtautumisestaan, mistä sain varmasti plussaa, sillä useimmat (ellei kaikki) naiset haluaa miehen, joka on suhteessa dominoiva osapuoli."
Toisin sanoen, eikö jännämies käyttäydy juuri noin? Itsekin olet varmaan nauranut täällä kilttimiehelle, etkö olekin?
Puolet murrosikäisistä pojista on siis seksuaalisia ahdistelijoita? Kohtalaisen kova ja leimaava väite.