Tunteeko joku oikeasi köyhän maanviljelijän? Kaikilla tuntemillani on valtavan suuret talot,
on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?
Kommentit (574)
Jopas nyt. Siis uskomattoman moni on sitä mieltä että maajussilla ei saa olla autoa, se ei saa matkustaa kuin korkeintaan kauppaan ja sinnekin polkupyörällä tai jalkapatikassa, työvälineiden pitää olla viime vuosisadalta , ainoat eläimet joita saa olla ovat tuotantoeläimet, eikä kyllä lapsiakaan saisi tehdä sinne maalle köyhtymään ja yhteiskunnan eläteiksi.
Asua pitäisi maalaamattomassa savutuvassa .
Miksi niin katkeraa , epäinhimillistä tilitystä?
Olen itse maitotilallinen etelässä ja olen sitä mieltä että maajussien sijaan pitäisi tukea kuluttajaa. Valtio voisi näin ohjata hienosti kulutusta terveellisempään suuntaan esim. sokerien ja rasvojen tukea säännöstelemällä. Mikä kansanterveydellinen tilaisuus!
Lisäksi kuluttajalla olisi varaa maksaa ruuasta oikea hinta.
Kokonaan toinen juttu on kuinka kauppaketjut saataisiin aisoihin hinnoittelussaan.
Eihän kaikki maanviljelijät superrikkaita ole. Mutta työtä onkin ehkä 2 viikkoa vuodessa, kylvö ja sadonkorjuu.
Vierailija kirjoitti:
No Suomi maksaa 3 miljardia vuodessa tukia maatalouteen, joten jonnekinhan ne rahat tulee laittaa. Tuolla rahalla muuten kaksinkertaistaisi köyhimmän kymmenyksen elintason, eli käytännössä poistaisi köyhyyden. Elintarvikkeet voisi tuottaa halvemmalla ulkomailla.
Ja sekö olisi hyvä asia, että kaikki elintarvikkeet tuotaisiin ulkomailta? entäs kriisitilanteissa, joita on lukemattomia? asiat eivät taida olla ihan noin mustavalkoisia, vaikka niin ajattelemalla toki pääset itse helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
No Suomi maksaa 3 miljardia vuodessa tukia maatalouteen, joten jonnekinhan ne rahat tulee laittaa. Tuolla rahalla muuten kaksinkertaistaisi köyhimmän kymmenyksen elintason, eli käytännössä poistaisi köyhyyden. Elintarvikkeet voisi tuottaa halvemmalla ulkomailla.
Suomi voisi vuokrata peltomaata Afrikasta, kuten Kiinakin tekee, ja tuottaa siellä tarvitsemansa. Ei tarvitsisi vuokrata kuin 25km*25km kokoinen pläntti, jolla saataisiin kasvatettua kaikki tarvittava. Eteläisimmässä Suomessa voisi juuri viljellä jotain, mikä kasvaa täälläkin kunnolla. Varmasti saisi halvemmalla vuokrattua, kuin mitä menee Euroopan suurimpiin maataloustukiaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Summa summarum: Kaikkien työttömien kannattaisi alkaa maanviljelijöiksi. Helppoa rahaa.
Joo, toki jos sen tilan saa käytännössä ilmaiseksi niin kuin nykymaanviljelijät yleensä saa "sukupolvenvaihdoksessa".
Näin maanviljelijänä en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näin tietämättömien kommenttien takia. Reilu puoli miljoonaa lainaa otettuna sukupolvenvaihdosta varten. Ei mielestäni ihan ilmaiseksi tullut. Harvoin tilat velattomia on missään vaiheessa, ja sukupolvenvaihdoksessa uusi sukupolvi ottaa kauppahinnan lisäksi kontolleen myös kaikki tilan maksamattomat lainat.
Tunnetko edes yhtään maanviljelijää vai ihanko mutu-tuntumalla lauot näitä aivopieruja?
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikki maanviljelijät superrikkaita ole. Mutta työtä onkin ehkä 2 viikkoa vuodessa, kylvö ja sadonkorjuu.
Aivan mahtavaa! Kiitos illan makeimmista nauruista. Harvoin sattuu näin typeriä ja perusteettomia kommentteja kuulemaan. Tervetuloa tutustumaan työtahtiin, saattaisi tämäkin kommentoija hyytyä ennen kuin puoletkaan töistä on tehty.
Ps. Täällä palstalla notkumisen sijaan kannattaisi hankkia vähän vaikka yleissivistystä, jos kommenttisi ilmentää tietotasoasi.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä kysymyksiä ehkä kannattaa joskus tehdä mieluummin kuin paljastaa tietämättömyyden asiasta kokonaan. Keskustelun uskottavuus toki on jo muutenkin mennyt ajat sitten näiden lähes idioottimaisten kommenttien takia joilla ei todellisuuden kanssa ole mitään tekemistä.
Kello oli yöllä yksi kun lueskelin näitä teidän aivopieruja viljankuivuria täyttäessä. Ja aamulla kuudelta navettaan. Kuinkas teidän työpäivät?
Vierailija kirjoitti:
Kello oli yöllä yksi kun lueskelin näitä teidän aivopieruja viljankuivuria täyttäessä. Ja aamulla kuudelta navettaan. Kuinkas teidän työpäivät?
Kyllä yötyötä tehdään ihan asiantuntija-ammateissakin. Terveisiä helsinkiläisestä sairaalasta. Lounaaksi aion syödä itse viljellyistä kasviksista tehtyä salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yötyötä tehdään ihan asiantuntija-ammateissakin. Terveisiä helsinkiläisestä sairaalasta. Lounaaksi aion syödä itse viljellyistä kasviksista tehtyä salaattia.
Sinulle kuitenkin taitaa jäädä lepoaikaa enemmän kuin tälle joka yhdeltä yöllä oli töissä ja kello soi jo ennen kuutta eli ei kannata verrata.
Ajatelkaa hehkutetttu suomalainen koulujärjestelmä suoltaa ulos näitä valveutuneita välkkyjä.
Menevätkö veromme hukkaan koulutuksessa kun taso on tämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle kuitenkin taitaa jäädä lepoaikaa enemmän kuin tälle joka yhdeltä yöllä oli töissä ja kello soi jo ennen kuutta eli ei kannata verrata.
Yrittäjä järjestää työaikansa niin, kuin parhaaksi näkee. Minäkin olen monesti tehnyt töitä aamuyön tunneille asti, ottanut sitten torkut, ja herättyäni jatkanut töitä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Mietin tuossa juuri eilen, ett toivon, että me saAmme edelleen syödä täällä oyrimaass tuotettua maitoa, lihaa ja viljaa.
Todella toivon niin.
Eikä se KATEUS Janna siinä. Helppo on huudella kaupungista käsin.
Niin hemskutin helppoa on olla kateellinen jonku tuelle.
Itse asun kaupungissa ja maalla käyn usein. Arvostan sitä manviljelystä...ovat luonnon armoilla j töitä tehdään sitten kun niitä on. Toivottavasti on.
Töitä tekevät oikeasti. Olen iloinen, jos joku pärjää maataloudella. Toivoisin ueseammLke sen.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa juuri eilen, ett toivon, että me saAmme edelleen syödä täällä oyrimaass tuotettua maitoa, lihaa ja viljaa.
Todella toivon niin.Eikä se KATEUS Janna siinä. Helppo on huudella kaupungista käsin.
Niin hemskutin helppoa on olla kateellinen jonku tuelle.Itse asun kaupungissa ja maalla käyn usein. Arvostan sitä manviljelystä...ovat luonnon armoilla j töitä tehdään sitten kun niitä on. Toivottavasti on.
Töitä tekevät oikeasti. Olen iloinen, jos joku pärjää maataloudella. Toivoisin ueseammLke sen.
Nyt kannattaa varmaan levätä muutama tunti, juoda pelkkää vettä ja mehua, ja yrittää sitten uudelleen.
Isot talot, jos ne ovat valmistuneet sata vuotta sitten tai aikaisemmin ovat isoja seuraavista syistä:
1. Taloissa asui yleensä 3 sukupolvea yhdessä
2. Tuvat toimivat työmaaruokaloina työvoimalle, jota tarvittiin tuolloin runsaasti.
3. Talon koko ja näyttävyys kieli myös vakavaraudesta, jolloin tila oli houkuttelevampi työnantaja. Työväki oletti, että palkat tuli maksetuksi ja töitä riitti. Näinhän se on nykyäänkin. Firman konttorit pyritään saamaan edustaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin tuntuu että joka maajussilla on niitä hevosia tai poneja lasten iloksi hankittu, ihan siis omia. Ei tuo halpaa lystiä ole. Ja monta isoa koiraa, ei nekään ilmaisia ole.
Jos olet kaupunkilaisperheestä niin et ihan voi verrata maanviljelijän hevosharrastuksen kuluja omiisi. Jos hevonen on esim samassa tallissa omien lehmien kanssa, sekä syö samaa rehua, joka mahdollisesti myös itse niitetään, ja jonka lapset ulkoiluttaa niin säästetään kuukausittain - tallivuokra - rehut - hoitokulut.
Kuinka ollakaan, jäljelle jää vain se eläimen hankintakulu.
Ilman muuta. Samalla periaatteella myös kaksi autoa mahtuu yhden auton talliin ja ajetaan yhden auton bensamäärällä. Ajoneuvoveronkin tarvitsee maksaa vain kerran. Jäljelle jää pelkkä hankintakulu joo :D
Löpöä vois verrata ehkä jos sulla olis joka tapauksessa oma bensiinilähde, siinä tapauksessa on tosiaan ihan sama onko siellä 1 vai 2 autoa pihassa. En ole tietoinen hevosverosta, voihan paska kun on tässä nyt 17 vuotta tullut kaakkeja omistettua. Mihin ilmoitan että haluan maksaa takautuvasti 17 vuoden ajalta 4-5 hevosen verot?
Vierailija kirjoitti:
No jos noin helpolla maanviljelyksellä ansainta käy niin ala ihmeessä maanviljelijäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä järjestää työaikansa niin, kuin parhaaksi näkee. Minäkin olen monesti tehnyt töitä aamuyön tunneille asti, ottanut sitten torkut, ja herättyäni jatkanut töitä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Maanviljelyksessä on turha sadonkorjuuaikaan etukäteen järjestellä mitään koska työtä tehdään siihen tahtiin kuin sää sallii. Jos on hyvä sää ja sitä jatkuu pitkään voi asioita tehdä inhimillisempään tahtiin, jos on paska sää kuten tämä syksy on ollut niin silloin kun pystyy tehdään asioita kellon ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä nyt on melkein turha alkaa edes sanomaan, aina löytyy näitä "joo, nostan 200 kg penkistä, tilillä on 13 miljoonaa, äo on 186 ja vaimo on huippumalli. Tottahan se on kun netissä näin sanon!" Se on vähän eri asia tehdä vaikka toimistoduunia vähillä työunilla kuin raskasta fyysistä työtä. Karjatilallisilla tämä on jokapäiväistä, lehmä ei poi'i virka-aikaan vaan niissä eläimissä on kiinni oikeasti 24/7 ja se ei ole mikään poikkeustapaus vaan jatkuva asiantila.
Tiedätkö mitä on markkinointi?