En ole kai koskaan kokenut seksuaalista häirintää. Muita?
En muista, että kukaan olisi koskaan lääppinyt baarissa, näytellyt sukupuolielimiään, ehdotellut sopimattomia. Olen 25-vuotias nainen, ihan nätti, olen aina ollut hoikka, eli ulkonäöstä asia ei voi olla kiinni. En osaa yhtään samaistua näihin naisiin, jotka kertovat, miten aina ja kaikkialla miehet käyttäytyvät sopimattomasti.
En kyseenalaista heidän sanomisiaan. Mietin vain, miksi minä olen välttynyt kaikelta tuollaiselta? Enkö vain osaa tunnistaa häirintää (vaikka kai sen nyt tajuaisi, jos joku kourisi takapuoltani?) vai mistä on kyse?
Kommentit (135)
Olen kokenut lapsesta asti häirintää. Luulen sen johtuvan osittain siitä, että kotona oli väkivaltaa ja minusta kasvanut pelokas, arka ja helppo saalis. :( Kun sain itsetunnon, häiriköt kaikkosivat. Tai siis toivon, että johtuu siitä, eikä että kasvoin aikuiseksi...
Itseäni on baarissa tullut 30 vuotta vanhempi nainen lääppimään ja työpaikalla vanhempi naiskollega puristanut takapuolesta. En häiriintynyt kummastakaan, ensimmäiselle sanoin että menepä muualle siitä ja jälkimmäinen oli huumoria. En ole ikinä tosielämässä nähnyt jostain syystä että naista olisi häiritty sen kummemmin kuin että juopot ovat yrittäneet jututtaa.
40v mies
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tosielämässä nähnyt jostain syystä että naista olisi häiritty sen kummemmin kuin että juopot ovat yrittäneet jututtaa.
40v mies
Häiriköt ovat usein ovelia, ei ihme ettet ole nähnyt.
Itsellä on sattunut vastaan oikeastaan kaikkea muuta paitsi raiskaus.
Ehdottelua, stalkkerointia, sieppausyritys, käpälöintiä, rivoja juttuja...
Kävelen paljon yksin, kaupungilla ja luonnossa, mikä selittää ehkä asian. Joten se on toiveajattelua, että yksin liikkuva nainen olisi turvassa.
En minäkään juuri ole enkä varsinkaan tuttujen miesten toimesta. Räikeimmät häirinnän ovat tapahtuneet humalaisten toimesta, kerran jopa ihan tuli kaapin kokoinen mies työntämään kielensä suuhuni yöllä juna-asemalla. Sitä nuorempana etenkin myöhään juna-asemilla ei-kantasuomalaisia miehiä tuli usein ehdottelemaan enkä osannut suomalaisena nuorena maisema pitää puoliani kai heille selkeään tapaan. Mitä se olisi pitänyt olla, vaitonainen katse kenkiin ja sormien tuikkaaminen miehen silmiin jos ei jätä rauhaan? Mutta työpaikoilla tai missään tällaisissa ei ole ahdistelu tms. Toki en ole ollut mikään baaritarjoilija, siinä ympäristössä en kai olisi pärjännyt, en ole kovin samavalmis. Tai ehkä pakosti siinä oppisi hoitamaan urpotkin tilanteet.
Kateeksi käy. Itse kohtaan sitä päivittäin. Pahin häirintäbuumi oli itseasiassa silloin kun olin 14-18. En tiedä johtuiko se mistä, mutta veikkaan että nykyaikana tilanne on vähän parantunut julkisen keskustelun myötä. Joskus kunnolin vielä alaikäinen, aikuisilta miehiltä tuli tosi paljon epäasiallista huutelua ja jopa koskemista. Istuin joskus 15 kesäisenä bussissa, ja mies alkoi hivellä reittäni. Olin Prismassa ja joku aikuinen mies kouraisi takapuoltani.
Löytyyhän näitä.
Nyt kaksvitosena, osaan myös vastata näihin häiriköinteihin niin että useimmiten lyön näille ahdistelijoille luun kurkkuun. En siedä tuollaista ollenkaan. Niin täynnä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on baarissa tullut 30 vuotta vanhempi nainen lääppimään ja työpaikalla vanhempi naiskollega puristanut takapuolesta. En häiriintynyt kummastakaan, ensimmäiselle sanoin että menepä muualle siitä ja jälkimmäinen oli huumoria. En ole ikinä tosielämässä nähnyt jostain syystä että naista olisi häiritty sen kummemmin kuin että juopot ovat yrittäneet jututtaa.
40v mies
Et edes koulussa? Meillä pojat kouri tyttöjä joilla oli isot rinnat oikein porukalla. Oli kyllä kultaista 80-lukua, toivottavasti nykyään on paremmin.
Tarinoista päätellen kannattaa muuttaa pois Helsingistä.
No itsellä aivan päinvastainen tilanne. Olin 17-vuotias kun mies huumasi ja rais kasi minut. Minua on käpälöity, vainottu, pahoinpidelty, uhkailtu, ja kohtaan huutelua lähes päivittäin.
Nyt neljäkymppisenä ei enää kukaan ahdistele, mutta kyllä sitä on tullut nuorempana koettua ihan riittämiin. Mm. itsensäpaljastelua, kourimista ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kateeksi käy. Itse kohtaan sitä päivittäin. Pahin häirintäbuumi oli itseasiassa silloin kun olin 14-18. En tiedä johtuiko se mistä, mutta veikkaan että nykyaikana tilanne on vähän parantunut julkisen keskustelun myötä. Joskus kunnolin vielä alaikäinen, aikuisilta miehiltä tuli tosi paljon epäasiallista huutelua ja jopa koskemista. Istuin joskus 15 kesäisenä bussissa, ja mies alkoi hivellä reittäni. Olin Prismassa ja joku aikuinen mies kouraisi takapuoltani.
Löytyyhän näitä.
Nyt kaksvitosena, osaan myös vastata näihin häiriköinteihin niin että useimmiten lyön näille ahdistelijoille luun kurkkuun. En siedä tuollaista ollenkaan. Niin täynnä sitä.
Sama kokemus oli samassa iässä, nyt olen 48. Todella paljon oli törkeää puhetta ja käpälöintiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v mies
Et edes koulussa? Meillä pojat kouri tyttöjä joilla oli isot rinnat oikein porukalla. Oli kyllä kultaista 80-lukua, toivottavasti nykyään on paremmin.
Ei kuulunut meidän koulussa sopivaan käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Tarinoista päätellen kannattaa muuttaa pois Helsingistä.
Asuin 80-luvulla pikkukaupungissa, missä ahdistelua oli todella paljon. Sekä huutelua että kiinni käymistä. Muutin opiskelemaan Helsinkiin, ja ahdistelu väheni selvästi. Vaikka oli sitä sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v mies
No ei kai se missään kuulunut, mutta pojat teki sitä silti. Ja kyllä siitä kaikki pojat tiesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v mies
No ei kai se missään kuulunut, mutta pojat teki sitä silti. Ja kyllä siitä kaikki pojat tiesi.
En epäile yhtään, mutta olit varmasti sitten eri koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v mies
En ole meidänkään koulusta tuollaisia kokemuksia kuullut tai aistinut, 2000-luvun alussa yläasteen käyneenä tyttönä. Itselläni oli isohkot rinnatkin jo nuorena eikä niitä tahtonut/pyrkinyt kourimaan kuin vasta ensimmäinen poikakaveri sitten lukiossa. Ehkä mun nuoruudessa pojat sai jo tarpeekseen kourimisesta netissä, en tiedä mistä ero. Eri
Minua on ahdisteltu säännöllisin väliajoin. Ala asteella ensimmäisen kerran ja ja viimeisimmän kerran nyt 29-vuotiaana tänä vuonna. Lasken mukaan siis vaan selkeästi fyysiset ahdistelut kourimiset ym.
Ahdistelujen tiheyteen saattaa vaikuttaa kyllä se, että työskentelen hoito-alalla, mutta onhan kourimisia tullut toistuvasti töiden ulkopuolellakin.
Nuorena olin hoikka ja kourittiin. Nyt olen lihava ja kouritaan edelleen. Olen niin hiljainen tavis kun ihminen voi olla. Olen joskus pohtinut, että miksi tämä ei lopu ja miksi muilla ystävilläni ei ole käynyt samalla tavalla mutta minulle käy näin uudelleen ja uudelleen. Fiksut korkeakoulutetut miehet kourivat, duunarit, vanhat papat, nuoret klopit.
Tällä hetkellä en tapaile miehiä enää ollenkaan, koska niin monta kertaa treffeillä joku on yrittänyt väkisin tai painostanut johonkin mihin en ole valmis. Liian monta kertaa olen joutunut pyristelemään vastaan ja pakenemaan paikalta. En vaan jaksa enää yrittää ja luottaa vaikka loogisesti ymmärränkin että valtaosa miehistä kohtelee naisia hyvin. Nyt elän sinkkuna ja elän onnellista elämää yksin.
Seksuaalinen ahdistelu ja häirintä on sillä tavoin vaikea juttu, että se on ollut aina niin vahvasti osa ihmisten käytöstä. Naiset ja tytöt ovat oppineet sietämään sitä. Äitinikin sanoi että ”olihan sitä silloin, mutta aina se vain ajateltiin olevan normaalia miehen toimintaa”. Ja äidillä ikää 55. Itse olen 26. Häirintää on ollut itseasiassa ihan lapsesta saakka. Vasta nyt aikuisempana sen on kunnolla tajunnut kuinka paljon sitä on ollut. Nuorempana ei osannut tehdä sille mitään. Ainahan se pahalta ja väärältä tuntui.
Onneksi yhteiskunta muuttuu koko ajan paremmaksi. Olen nuori nainen, mutta huomaan jo nyt eroa siinä miten esim ikäiseni ja nuoremmat miehet kohtelevat naisia ja tyttöjä vs vanhemmat. Eli kehitystä on tapahtunut. Toivottavasti omat tyttäreni eivät kohtaa samanlaista häirintää kun itse!
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/411ec271-97ac-4e8f-9efa-1467…
sinällään tossa videolla jännä juttu on toi ahdisteluviesteissä käytetty kieli joka ei suinkaan ole suomi