Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko naisvaltaisilla aloilla aina kyräilyä ja selkään puukottamista?

Vierailija
17.10.2017 |

Minä en. Olen ollut viisi vuotta samoissa hommissa, kolme vuotta kotiäitinä ja tällä hetkellä taas työelämässä.

Oma työni on ihan ok, mutta naisvaltainen työyhteisö taas ihan syvältä ja se syö jo työmotivaatiotani!

Olen ollut kolmessa eri työpaikassa ja jokaisessa sama ongelma: puhutaan seläntakana pskaa minkä ehditään. Juorutaan, kyräillään, ilkeillään. Just tätä "Maija tuo aina pullaa, ihan varmasti koittaa hallita sillä tavoin" - tasoa. Tai syömään lähtiessä jätetään se yksi porukan ulkopuolelle. Ilmoitetaan vain, että me mennään nyt, jäät varmaan siksi aikaa tähän päivystämään. Haukutaan lihavia, haukutaan työyhteisöön viimeksi tulleita. Käytetään turhaa aikaa ruokatunnin ravintolan valitsemiseen ja siihen liittyvään juoruiluun, vietetään tupakkataukoja pitkin päivää juoruillen muista työkavereista pahaa.

Onko joku sellaisessa työpaikassa, jossa ei tällaista ongelmaa ole? Itse olen miettinyt alan vaihtamista, ei vaan jaksa kuunnella toisten haukkumista. Enkä itse edes ole ollut haukkumisen kohde, mutta tuntuu raskaalta, kun jokainen työpäivä tuntuu kuin yläasteella taas olisi...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, jäi tekstin aloitus vähän oikolukematta, mutta ehkä ymmärrätte asian kuitenkin...

Vierailija
2/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut myös miesvaltaisilla työpaikoilla.

Ja se meno on pahempaa kuin naisvaltaisilla, miehet juoruaa enemmän, haukkuu kaikki, puukottaa selkään, yrittää edetä tosi likaisilla ja kieroilla keinoilla, yhden kerran oli joku veto, jossa yritettiin päästä panemaan rankasti kiusatun työkaverin vaimoa jne.

Tosi sairasta menoa.

Joku pullahallinta on pientä vielä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntui että tuollainen käytös seurassa työpaikalta toiselle kannattaa vilkaista peiliin oikein tarkkaan.

Naisvaltaisella alalla enkä tuollaiseen ole törmännyt sen jälkeen kun koulu loppui.

Vierailija
4/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ja tuo tekee muuten mukavasta työstä raskasta ja tympeää. 

Vierailija
5/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusala lienee hyvä esimerkki naisvaltaisesta alasta? En ole juuri kohdannut työssäni ongelmia, joita naisvaltaisiin aloihin tyypillisesti liitetään. Tämä saattaa johtua siitä, että opettajien yhteisössä kaikilla on sama koulutustausta, melko samantyyppiset arvot ja kaikki ovat, rehtoria lukuun ottamatta, keskenään samassa asemassa hierarkiassa. Ei ole esimerkiksi hoitoalalle tyypillistä lääkäri-sairaanhoitaja-lähihoitaja-hoiva-avustaja-asetelmaa. Totta kai opettajien työyhteisöissäkin on henkilökemioihin liittyviä ongelmia, mutta verrattuna muihin työyhteisöihin, joissa olen työskennellyt, on ilmapiiri ollut opettajien kesken miellyttävin. Juoruilua ja kyräilyä on vähemmän, seksuaalisesta häirinnästä ja rasvaisista jutuista puhumattakaan.

Vierailija
6/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä "hierarkian" esiintyminen on huono peruste huonolle käytökselle. Miesvaltaisillakin aloilla on esimies, esimiehen esimies ja... sekä senior- tai junior-asemassa työskenteleviä. Monta kertaa pitää kysyä joltain asiantuntijalta, että mitä tehdään jne...

Vierailija
7/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla tämä meininki. Onneksi mieshoitajia tulee enemmän, niiden kanssa ei ole _IKINÄ_ tullut mitään ongemia. Harmi vaan, että lääkärit naisistuu :(

Vierailija
8/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kovasti siitä millainen tiimihenki saadaan rakennettua ja onko ryhmädynamiikan kannalta työryhmässä tarpeeksi monenlaisia ihmisiä.

Itse olin vanhustyössä hoitajana ja osastosta riippuen oli kivoja ja huonoja työyhteisöjä.

Usein riittäisi se yksi ihminen joka sanoo eriävän mielipiteen niin muutkin pääsevät urautuneista mielipiteistään eteenpäin. Itse tein sijaisuuksia ja usein toimin tällaisena jäänmurtajana kuppikuntien välillä. Työilmapiiri saattoi muuttua jo yhden listan aikana kireästä leppoisaksi.

Vierailija
9/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla näitä on. Koko hyvinvointi perustuu nokitteluun. Sairaanhoitajien lapsista tulee odotusten paineissa yli tai alinarsistisia myöhemmin.

Vierailija
10/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
11/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuu kyllä on meininki tota, mulla on työkaverina sellanen lauheliini joka mollaa lihavia ja naureskelee niille. Itse olen tällänen päärynä-vartaloinen ja hieman ylipainoinen (mikä ei näy päältäpäin) niin hymähtelen mukana, vaikka tulee kiusaantunut olo :S

Vierailija
12/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pääosin akateemisten naisten muodostamassa erittäin naisvaltaisessa työyhteisössä ja oli tosi hyvä henki. Vapaa-ajallakin järjestettiin toimintaa.

Vierailija
13/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-aloilla se on juuri tuota. Mutta kyllä diihen tottuu. Ja kiva päästä välillä puukon kahvaan. Meiltä vanhemmilta työntekijöiltä se sujuu luontevasti eikä omatuntokaan kolkuta.

Vierailija
14/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntui että tuollainen käytös seurassa työpaikalta toiselle kannattaa vilkaista peiliin oikein tarkkaan.

Naisvaltaisella alalla enkä tuollaiseen ole törmännyt sen jälkeen kun koulu loppui.

Ne selkäänpuukottajat ja paskanpuhujat ei ehkä edes tajua tekevänsä sitä koko ajan, ja että oleelliset työasiat kerrotaan vaan "kavereille", ei muille työntekijöille. Sit haukutaan kun ei tiennyt jotain.

Itse en kovin paljon työpaikoilla juttele, jotain "small talkia" ja työasioita vaan, ja KYLLÄ kaikilla naisvaltaisilla aloilla/työpaikoissa puhutaan p***aa ja puukotetaan selkään.

Minä olen tämän huomannut kaikissa naisvaltaisissa paikoissa, eikä tarvitse katsoa peiliin. Ihan tarkoituksella sano mitään sellaista mitä en kaikkien kuullen voisi sanoa. Muut haukkuu aina niitä jotka ei ole kuulemassa, sellaiseen en lähde mukaan, en edes halua kuulla.

Olen työskennellyt myös miesporukassa ja siellä on rennompaa. Vihaan naisporukassa työskentelyä. Tosiaan pahempaa kun ala-asteella.

Vierailija
15/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sekä naisvaltaisissa että miehistä ja naisista koostuvissa työpaikoissa. Ei ole ollut sukupuolesta kiinni käyttäytyminen, jos on ilkeä, selkäänpuukottava, juoruileva tai kiusaava ihminen. Useimmat työkaverit ja esimiehet/naiset on olleet tosi mukavia, kannustavia, avuliaita ja oikeudenmukaisia. Nykyisessä työpaikassa ei ole ketään ikävää tyyppiä. Kaikki osaa käyttäytyä hyvin toisiaan kohtaan, niin miehet kuin naisetkin.

Vierailija
16/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kovasti siitä millainen tiimihenki saadaan rakennettua ja onko ryhmädynamiikan kannalta työryhmässä tarpeeksi monenlaisia ihmisiä.

Itse olin vanhustyössä hoitajana ja osastosta riippuen oli kivoja ja huonoja työyhteisöjä.

Usein riittäisi se yksi ihminen joka sanoo eriävän mielipiteen niin muutkin pääsevät urautuneista mielipiteistään eteenpäin. Itse tein sijaisuuksia ja usein toimin tällaisena jäänmurtajana kuppikuntien välillä. Työilmapiiri saattoi muuttua jo yhden listan aikana kireästä leppoisaksi.

Mä oon miesporukassa tottunut että omat mielipiteet kerrotaan. Naisporukassa leimataan hankalaksi ja riidanhaastajaksi ja vähintään omituiseksi jos et ole samaa mieltä kun muut.

Pitäkööt outona, mutta en lähde siihen toisia haukkuvaan lammaslaumaan mukaan. Ja sanon suoraan jos vaikka eri mieltä olen jostakin asiasta, enkä selän takana jupise.

Vierailija
17/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se koko ajan kaikesta valittaminen. Että kyrsii kuunnella.

Vierailija
18/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se meno on pahempaa kuin naisvaltaisilla, miehet juoruaa enemmän, haukkuu kaikki, puukottaa selkään, yrittää edetä tosi likaisilla ja kieroilla keinoilla, yhden kerran oli joku veto, jossa yritettiin päästä panemaan rankasti kiusatun työkaverin vaimoa jne.

Tosi sairasta menoa.

Olen täsmälleen samaa mieltä! Pahimmat tyypit töissä on olleet kaikki miehiä, ei naiset kykene samanlaiseen pahuuteen, vaikka yritystä joillakin kyllä on. Mikä ihme siinä on, että naiset aina mollaavat omaa sukupuoltaan ja kehuvat miehiä paremmaksi. Miehet eivät näin toimi, vaan ovat hiljaa tai lähtevät naisten mukana haukkumaan naisia. ja naureskelevat partaansa, kun tyhmät akat on toistensa kimpussa eikä oikein tajua niitä isompia ja tärkeämpiä kuvioita, joita äijät työpaikalla tekevät.

Vierailija
19/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi sairasta menoa.

Olen täsmälleen samaa mieltä! Pahimmat tyypit töissä on olleet kaikki miehiä, ei naiset kykene samanlaiseen pahuuteen, vaikka yritystä joillakin kyllä on. Mikä ihme siinä on, että naiset aina mollaavat omaa sukupuoltaan ja kehuvat miehiä paremmaksi. Miehet eivät näin toimi, vaan ovat hiljaa tai lähtevät naisten mukana haukkumaan naisia. ja naureskelevat partaansa, kun tyhmät akat on toistensa kimpussa eikä oikein tajua niitä isompia ja tärkeämpiä kuvioita, joita äijät työpaikalla tekevät.

Joo, tämä on totta, mutta luulen, että naiset opetetaan tuohon.

Sama kuin yli 98% maailman väkivaltarikollisista on miehiä, ja samaan aikaan naiset soimaa itseään siitä onko niiden lapsi esim. päiväkodissa, vai kotihoidossa, miehet samalla raiskailee ja tappaa huvikseen ilman mitään omatuntoa, noin kärjistettynä.

Mutta hajoita ja hallitse on hyvä tekniikkaa pitää puolet maailman väestöstä alistettuna ja kurissa.

Vierailija
20/22 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi sairasta menoa.

Joo, tämä on totta, mutta luulen, että naiset opetetaan tuohon.

Sama kuin yli 98% maailman väkivaltarikollisista on miehiä, ja samaan aikaan naiset soimaa itseään siitä onko niiden lapsi esim. päiväkodissa, vai kotihoidossa, miehet samalla raiskailee ja tappaa huvikseen ilman mitään omatuntoa, noin kärjistettynä.

Mutta hajoita ja hallitse on hyvä tekniikkaa pitää puolet maailman väestöstä alistettuna ja kurissa.

Totta.