Miksi monet pukee pikkulapselle pitkävartiset hanskat puvun päälle, vaikka paljon kätevämpi on pukea ensin hanskat ja sitten pujottaa puku päälle?
Itse laitoin lapsena aina hanskat puvun alle. Oon aina luullu, että niin kuuluu tehdäkin, että niin ne on tarkotettukin.
Mutta yllättävän moni pukee ne hanskat puvun päälle. Eikö se pukeminen oo niin vaikeampaakin, kun yrittää tunkea sen paksun toppapuvun tai kurapuvun hihan sinne hanskan sisälle. Luulis olevan lapsestakin inhottavan tuntuiset sellaiset paksut tumppuhihat. 😳
Kommentit (27)
Koska lapsi kuitenkin viime hetkellä/ulkona haluaa ottaa hanskat pois kädestä.
Kuraleikeissä hihansuut eivät kastu, kun kurahanska on suojana.
Näin tekemällä lapsi ei ikinä opi itse laittamaan vetoketjua kiinni kun toppahanskat kädessä ei voi edes yrittää.
Laitan aina puvun alle, mut sitten kun viidettä kertaa pihalla laitan niitä takaisin, en enää jaksa pujotella...
Hanskat päällä suojaavat pukua jos kestävät vettä/kosteutta. Ei ole väärin laittaa niitä puvun päälle.
Puvun päällä parempi. Suojaa hihoja. Helpompi riisua. Lapsi pystyy itse laittamaan esim kengät ja vetoketjut puvunlaiton jälkeen. Eikä ole vaikea pukeakkaan, päinvastoin.
Ainoastaan vauvoille puen toisinpäin.
T. Lastenhoitaja
Pienelle lapselle laitan hihan alle, koska pysyy näin paremmin kädessä. Itse pukevalle hihan päälle, koska näin pystyy pukemaan itse kaikki hanskoja vaille (eskari saa laitettua jopa hanskatkin itse).
Isommat lapset (ehkä alkaen 2v) kuitenkin riisuvat hanskoja ulkoillessaan, jolloin ne saa kätevämmin takaisin, kun ei tarvitse haalaria riisua hanskoja varten. Lapsella on esim. nenäliina taskussa ja niistä välillä itse. Tätä varten riisuu hanskat, jotta saa taskun vetoketjun auki jne. Lisäksi meillä tuosta 2v asti lapset pukeneet itse ja silloin hanskat tulee viimeisenä. Kun hanskat ovat päällä, hihan sisään valu vettä leikkiessä, koska saumakohta on lähes kyynärpäässä.
Aloittajalla taitaa lapsi olla aika vauva vielä?
Meillä päin puku on miehen juhlavaate, eikä sen kanssa käytä hanskoja mies eikä pojat. Hanskoja käytetään ulkovaatteiden esim. toppahaalarin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin puku on miehen juhlavaate, eikä sen kanssa käytä hanskoja mies eikä pojat. Hanskoja käytetään ulkovaatteiden esim. toppahaalarin kanssa.
Tanssiessa kyllä käytetään hansikkaita? Jos siis hienosta miehestä kysymys.
Itse laitan rukkaset haalarin hihan päälle. Lapsi kun touhuaa ulkona ja jos olisi toisin päin, haalarin hihat menee likaiseksi. Helpompi pestä hanskat kun haalari.
Koska hanskat puetaan viimeiseksi, kun lapsi pukee itse. Helpompi laittaa vetoketju ja pukea kengät, kun ei ole hanskoja kädessä.
Puen rukkaset hihan alle. Jos keli vaatii kurarukkaset, niin ne laitan hihan päälle suojaksi. Mielestäni rukkaset pysyvät paremmin kädessä, kun ne laittaa hihan sisään.
Polarn o pyretillä on talvitakkeja ja -haalareita, joissa on semmoset hihat että rukkasia ei saa hihan sisään vaikka haluaisi, kun ne hihat on jo itsessään puoliksi hansikkaat.
En ole oikein koskaan osannut päättää, onko ne erityisen nerokkaat hihat vai ei.
Sitäkään en ole osannut päättää, onko sadetakin paikka kurahaalareiden alla vai päällä.
Yksinkertaisesti syy lienee se, että aika monen muun mielestä se päälle pukeminen on helpompaa ja kätevämpää (paitsi ihan vauvalle).
Meillä päiväkodista pyydettiin ostamaan hanskat, jotka voi vetää hihan päälle. Helpompi hoitajien pukea ne kuin sellaiset hanskat, jotka täytyy vetää hihan läpi. Meillä ainakin talvihaalarissa on lumilukot hihoissa ja hihansuut ovat aika tiukat.
Vierailija kirjoitti:
Näin tekemällä lapsi ei ikinä opi itse laittamaan vetoketjua kiinni kun toppahanskat kädessä ei voi edes yrittää.
Ei niin. Siellä se seisoo eteisessä raukka vielä viiskymppisenä ja huutaa äitiä apuun.
(Oikeasti ne hanskat saa kyllä pois ja voidaan sitä vetskariakin opetella sitten. Hiha ylös, hanska käteen ja hiha päälle. Vaikeaa? Ja muistaakseni vetskareita on myös välikausitakeissa mutta voin olla väärässä)
Koska meillä niin pitkä matka lähimpään leikkipuistoon, että kuljemme autolla sinne, enkä viitsi pakata lasta autoon niin että hänelle tulee kuuma. Puemme siis hatun ja hanskat aina viime hetkellä leikkipuiston parkkipaikalla, enkä viitsi riisua haalaria enää päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanssiessa kyllä käytetään hansikkaita? Jos siis hienosta miehestä kysymys.
No ei puvun kanssa, herran jestas!
Niinkuin näin.
http://4.bp.blogspot.com/-ORv4cL5aQM8/UlkvHfypnSI/AAAAAAAAFUc/zgNs5Nil5…