Rotukoiran hankinta on järkyttävä rahallinen investointi!!
2000 euroa heittämällä pennusta plus kaikki muut kulut...
Kommentit (64)
Sekarotuisen koiran ostaminen on kuin ostaisi sian säkissä. Ehkä ennen vanhaan olikin niin että sekarotuiset oli terveempiä tai sitten niitä ei tutkittu silloinkaan. Ei niitä tutkita nytkään, samat rodulle ominaiset sairaudet esiintyy myös sekarotuisissa koirissa. Nimim. Kokemuksella lonkkavika, nivelrikko, haiman vajaatoiminta, sydämen vajaatoiminta.
Olen köyhä milleniaali, mutta vanhemmat ostivat minulle rotukoiran seuraksi.
Mistä löytyy ilmoituksia sekarotuisista pentueista?
Rescue/kodinvaihtaja koiran ottamista tulee harkita vielä enemmän, käytöshäiriöt ja mahdolliset sairaudet voi vaatia paljonkin aikaa ja rahaa kuntoutukseen.
Hinnoista huolimatta Apulassa on tälläkin hetkellä useita jopa alle vuoden, kahden ikäisiä koiria uutta kotia vailla. Pitäisi osata varautua niihin elämäntilanteen muutoksiinkin, ei lemmikki mikään kertakäyttöesine ole joka annetaan pois kun tulee vauva taloon, työkuviot muuttuu tai jos tulee ero ja muutto. Ikinä en itse uskaltaisi lähteä etsimään uutta kotia koiralle, silloin se koiran eutanasia voisi olla vaihtoehto jos tällainen tilanne tulisi. Kiertoon laittaminen on surullista etenkin veteraani-ikäisten koirien kohdalla. Ja kuinka moni uskaltaisi ottaa aikuisen koiran pikkulasten kanssa samaan taloon jos koira vahtiikin ruokakuppeja, näykkii juoksevia lapsia, puree jos kaatuu päälle?
Rakki kirjoitti:
Älytöntä maksaa jostakin räyskyttävästä rakista tuollaisia summia... Investoinniksihan tuo muuttuu vasta kennel-toiminnan alettua, kun aletaan itse myymään pentuja.
Kuinka moneen perheeseen onkaan hankittu koira, kun lapset haluavat... lupaavat auttaa jokapäiväisessä hoidossa ja ulkoilutuksessa. Kaikkihan sen toki tietävät, että lasten into loppuu siinä viikon kahden kuluttua ja varsinkin kun ulkona on pimeää, kylmää, sateista ja kun ei nyt vaan huvita lähteä ulos. Eli hoitovastuu jää äidille.
Hyvänä ohjeena vastaavan "painostuksen" (hankitaan koira) alaisena oleville vanhemmille: Ostakaa koiran hihna ja pistäkää se vaikka eteiseen naulaan. Siitä perheen lapsi/lapset sitten ottavat remmin kolme kertaa päivässä mukaansa vaikkapa vaan (koirarodusta riippuen) 10 minuutin kävelylenkille (aamulla ennen koulua, heti koulun jälkeen ja illalla ennen nukkumaan menoa). Tätä toistetaan vaikkapa kuukauden ajan, ja JOS homma toimii, voidaan koiraa harkita, JOS ei, unohdetaan koko juttu. Tämä neuvo säästää monelta murheelta ja on ihan ilmainen.
Juuri näin teki isäni 30 vuotta sitten, eikä minulla ole koiraa vieläkään.
Vasta sitten, kun asun omakotitalossa.
Todella hyvä neuvo!
Koiran pitoa pitäisi ankarasti verottaa, täysi turhake ja ilmastomuutoksen edistäjä. Palveluskoirat erikseen.
Jos seropeja tai mieluummin mietittyjä roturisteytyksiä saisi tutkituista vanhemmista ja niiden kanssa saisi osallistua kokeisiin, voisin mieluusti ottaa joidenkin kivojen rotujen yhdistelmän vanhemmista, joille on tehty hyvin tuloksin oleelliset terveystutkimukset, luonnetesti ja mielellään olisi jotain harrastusnäyttöäkin (ei näyttely-). Mutta kas - tällainen pentu varmasti jo maksaisikin saman verran kuin vastaavilla taustoilla rotukoira. Se nimittäin maksaa, että vanhempien kanssa harrastetaan, niitä tutkitaan ja mm. emää seurataan huolella tiineysaika.
Seurakoiraa kaipaavalla ei varmaankaan ole tarvetta harrastusnäytöille, mutta luonne- ja terveysasiat saisivat kiinnostaa. Minä en usko siihen, että joku sanoo pentujen vanhempien olevan "kivoja ja terveitä", eikä minulle riitä se, että näen emän ja pennut jossain kotioloissa, vaikka olot hyvät olisivatkin. Minä haluan mustaa valkoisella, omaa arviota objektiivisempia tuloksia ja myös valmiutta vastailla ennen pennunhankinnasta päättämistä kysymyksiin vanhemmista, niiden sukulaisista, mahdollisista aikaisemmista pentueista jne. Tarvitsen siis ihan oikean Kasvattajan, jolla on rautainen tuntemus kasvattamastaan rodusta. Siitä olen valmis maksamaankin.
Moni pennunottaja tuntuu olevan ihan ulalla, haetaan kaikesta valistuksesta huolimatta koiria jostain sataman parkkikselta ("joo on nää suomalaisia ja tosi terveitä") tai tori.fi:stä ties mitä mixejä. Oikeasti vastuullisesti mietittyjä seropeja on todella vaikea ellei mahdoton löytää, puhtaita vahinkojakin on melko harvoin. Rescueiden suhteen voi käydä hyvä tuuri, mutta voi myöskin saada tortut käteen - koirat ovat eläneet ties missä oloissa, usein ravitsemus on kasvun aikana ollut mitä sattuu, rokotteiden puuttuessa on saatettu sairastaa vakaviakin tauteja, jotka ovat jättäneet jälkensä, taustalla voi olla vietikkäitäkin rotuja (esim. riistaviettisiä) ja eroahdistus on varsin yleistä. Rescuen otto ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu, vaan sellaista harkitsevan pitää olla erityisen hyvin varautunut ylimääräiseen ajan- ja rahanmenoon. Meillä on ollut kaksi sekarotuista. Toinen suomalaista alkuperää, mahdoton riistavietti, hankala nivelrikko ja Cushingin tauti, nisäkasvaimia, joiden levittyä keuhkoihin lopetettiin. Toinen ulkomailta, eroahdistusta, sydänvika todennäköisesti pentuna sairastetun infektion takia. Nyt on kaksi rotukoiraa, joita ei ole tarvinnut käyttää kuin rokotuksilla. Kyllä minä varmaan vielä rescuenkin otan, mutta todellakin olen sitä mieltä, että rotukoirien kanssa olen päässyt paljon helpommalla, olenpa vielä saanut hyvän kasvattajan tuen ja neuvot vuosien ajaksi. Ei harmita pentujen 1300 ja 1500 euron hinta tippaakaan.
Kertokaa, miksi joku rotukoirat omistaja teettää koirallaan mixejä? Miksei teetä puhdasrotuisia (joista saisi paremman hinnan)
En tajua
Mun rescuekoira maksoi 150e ja eli paljon pidemmän ja terveemmän elämän kuin jotkin 2200e maksavat kuonottomat pilalle jalostetut koiraraukat.
Jos rotukoiraa ostatte niin ottakaa edes sellaisesta rodusta, missä koirat ovat koiran muotoisia, eivätkä kärsi pahoista rotutyypillisistä ongelmista ja sisäsiitoksesta. Hyvin pääsee jäljille, kun vilkaisee koiran kantaisää sutta ja vertaa sitä eläimeen, jonka on aikeissa ostaa. Vilkaisu ryttyisiin kuonottomiin hengitysongelmaisiin koirarassuihin kertoo, että jotain on pielessä. Ja niin on monessa muussakin rodussa.
Mielestäni kohtuullinen hinta asiallisesti kasvatetusta pennusta, jonka suku on tiedossa, vanhempien polvet, kyynärät, lonkat ja selkä kuvattu ja silmät peilattu ja terveiksi todettu, on sellainen 400 - 600 euroa. Ihan sama, onko puhdas, vai sekarotuinen. Ne Kennelliiton rekisteröinnit ei montaa kymppiä maksa (alle 100e/koira) ja esim. näyttelyssä ravaaminen on ihan sen omistajan oma harrastus, ei sitä kuulu pennunostajalla maksattaa.
Oleellisempaa olisi tieto siitä, miten koira toimii käytössä, johon se tulee. Oli se sitten työ-, harrastus- tai kotikoira. Esim. metsästyskoiralla voi hintaa lisätä se, että molemmat vanhemmat on toimineet metsästyskäytössä, rekikoiralla reenvedossa, seurakoiralla hyvät tulokset luonnetesteissä, harrastuskoiralla menestys tokossa ja agilityssa jne.
Ulkomuotojalostus on sen sijaan täysin TURHAA. Oleellisinta on se, että koira on tervepäinen ja fyysisesti terve, eikä tätä voi monestakaan rodusta sanoa.
On myös täysin urpoa, että joku elättää itsensä teettämällä lisää koiria, kun niitä on paljon kodittomampanakin. Mille tahansa koiralle voi tulla käytösongelmia, joten minun mielestäni sellaisen, joka ei pärjää rescuekoiran kanssa, ei pitäisi hankkia yhtikäs mitään koiraa. Sellainen omistaja kun antaa sen ostamansa pennunkin kiertoon luotuaan sille ensin käytösongelmat ihan itse, eikä osaa ratkoa niitä tai hakea apua kouluttajalta.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, miksi joku rotukoirat omistaja teettää koirallaan mixejä? Miksei teetä puhdasrotuisia (joista saisi paremman hinnan)
En tajua
Koska samanrotuiset koirat ovat toisilleen sukua, eli "puhdasrotuinen" = sisäsiittoinen
Ottakaa rescue koiria. Ovat kiitollisia kumppaneita ja persoonallisia, toista samanlaista tuskin löytyy :)
Koiran hankitaan pitäisi sitoutua loppuelämäksi, se voi elää 10-15v.
Ei se ole mikään kokeilun asia.
Mun mummoni osti aikoinaan puhdasrotuisen terrierin. Sitä käytettiin vain kynsienleikkuussa ja turkin hoidossa. Ei tarvinnut lääkäriä. Ruokana oli kotiruuan jämiä.
Se koira eli pitkään ja terveenä. Vain sen näkö alkoi heiketä vanhemmiten. (siis jotain 15-vuotiaana)
Tiesittehän että emän astuttaminen maksaa ja uroksen omistaja saa jokaisesta pennusta kiinteän määrän tai tietyn prosenttiosan? Sektio maksaa helposti 1500e, narttu saattaa tarvita myöhemmin oksitosiinia tai pennut eläinlääkäriä. Pennut viettävät kasvattajalla myöskin kahdeksan viikkoa, jonka aikana yövalvomiset, päivittäiset punnitukset, siivoaminen jne tulee tutuksi. Lisäksi vanhempien terveystarkastukset, mahdolliset aiemmin hankitut näyttely- ja koetulokset ovat vieneet suuria summia rahaa. Joidenkin rotujen pennut myös pestään ja trimmataan n. 4-viikkoisesta alkaen.
Rotukoiran 1000-2000e hinta on ihan perusteltu, jos kasvattaja on huolehtinut vanhempien terveystarkastuksista, ruokkii nartun + pennut laadukkaasti ja pistänyt paljon aikaa ja panostusta pentueeseen. Monien kasvattajien kanssa keskusteltu tästä aiheesta, eikä heillä jää pentueista loppupeleissä mitään käteen, koska pentueeseen liittyvät kulut kertyvät niin pitkällä aikavälillä.
Miksi susi kestää luonnossa aivan hyvin koko ikänsä pennut vuosittain, mutta huolellisestikaan hoidetulla kotikoiralla ei saisi teettää kuin 2-3 pentuetta. (muuten sanotaan tehtailuksi) Miksei koira muka kestäisi vuosittaisia pentuja kuten susi?
En ymmärrä tätä. Kotikoira sentään saa kaiken hoidon ja sen ei tarvitse edes metsästää ravintoaan itse.
Mikä tässä oikein mättää? Onko tämä vain rotukoirien tahallista kannanrajoittamista, jotta hinnat pysyisivät ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa rescue koiria. Ovat kiitollisia kumppaneita ja persoonallisia, toista samanlaista tuskin löytyy :)
Koiran hankitaan pitäisi sitoutua loppuelämäksi, se voi elää 10-15v.
Ei se ole mikään kokeilun asia.
Nii, pahimmillaan ensimmäisen vuotensa (tai jopa useamman) tarhalla viettänyt ja parhain sosiaalistamiskausi on ollutta ja mennyttä. Ei rescueta pidä missään nimessä ottaa siksi, että koira olisi "kiitollinen kumppani ja persoonallinen". Semmoisen koiran kanssa saa varautua tekemään töitä aivan hemmetisti.
Mä maksan mieluusti sen 1000e ja yli, koska silloin tiedän koiran taustat ja koiran vanhemmat on varmasti terveystutkittu (oma harrastusrotuni ainakin).
Kyllä mahdollinen sairastelu kalliimpaa on kun se hankintahinta. Meillä 1000€ hintainen koira joka 3v ja lääkärillä juostu oikeastaan koko sen eliniän milloin mistäkin syystä ja tutkimuksia toisensa perään kun yhteen ja toiseen ei syytä löydy. Keväästä kesään kolme käyntiä, jokainen 300-700€/ käynti. Varautukaa itse elämään sen koiran kanssa, hankinta kirpaisee vain kerran mutta koirasta täytyy huolehtia koko sen elinikä.
En kyllä valita, koira on ihana mutta vähän "maanantaikappaleeksi" osoittautunut vaikka rotukoira onkin ja terveestä suvustakin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummoni osti aikoinaan puhdasrotuisen terrierin. Sitä käytettiin vain kynsienleikkuussa ja turkin hoidossa. Ei tarvinnut lääkäriä. Ruokana oli kotiruuan jämiä.
Se koira eli pitkään ja terveenä. Vain sen näkö alkoi heiketä vanhemmiten. (siis jotain 15-vuotiaana)
Kuka syöttää koiralleen ruuan jämiä? Tai no joo, mistäpä minä tiedän mikä on hyvä ruokavalio koiralle, kun olen enemmän kissaihmisiä. Vaikka kyllähän monen mielestä kissakin pärjää ruuantähteillä. Aika lailla tuurista kiinni, joutuuko eläintä käyttämään miten paljon lääkärissä. Jos ostohinta hirvittää, kannattaa jättää eläin hankkimatta, kuten aiemminki sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mahdollinen sairastelu kalliimpaa on kun se hankintahinta. Meillä 1000€ hintainen koira joka 3v ja lääkärillä juostu oikeastaan koko sen eliniän milloin mistäkin syystä ja tutkimuksia toisensa perään kun yhteen ja toiseen ei syytä löydy. Keväästä kesään kolme käyntiä, jokainen 300-700€/ käynti. Varautukaa itse elämään sen koiran kanssa, hankinta kirpaisee vain kerran mutta koirasta täytyy huolehtia koko sen elinikä.
En kyllä valita, koira on ihana mutta vähän "maanantaikappaleeksi" osoittautunut vaikka rotukoira onkin ja terveestä suvustakin.
tämähän vain kertoo just sen että rotukoirasta ei ole yhtään sen parempia takeita mitä seropista. Kannattaa maksaa koirasta 2000€ ja sitte käyttää saman verran joka vuosi lääkärikuluihin.
Meillä on kaks sekarotuista. Lääkärissä käyty vain rokotuksissa samalla perus "kuntotarkastus" terveinä on pysyneet. Ei ole allergioita eikä syötetä erikois ruokia. Tervepäisiä molemmat.
Yhden puhtaan olen ostanut. Ja joutunut lopettamaan monien ongelmien vuoksi.
Ikinä en enää turhasta ala maksamaan. Vain silloin esim. jos kyse vaikka käyttöominaisuuksista. Eli vaikka metsästyskoirasta voisin maksaa enemmänkin.
Hyvä hinta, ei järjetön,
Hinta karsii turhat eläimen otot.
3 rotukissaa ja yhden hinta 800 euroa.
Köyhä voi säästää sen 2000 euroa ja miettiä että sitoutuuko koiraan sen eliniäksi.
Myös eläinlääkäri maksaa ja se vasta sijoitus onkin vaikka vakuutus olisikin.