Koitko sinä lapsena, että sinun vartalosi olisi pitänyt muistuttaa Barbie-nukkea?
Itselläni oli ainakin 10 barbia enkä koskaan ajatellut että niitä olisi pitänyt vertailla itseeni. Ajatteliko joku muu? Joskus 12-vuotiaana aloin ajatella omaa vartaloani verrattuna toisiin- en silloinkaan barbeihin vaan kavereihin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Onko joku nyt laukonut jotain tyhmää taas?
No ainakin Barbeista on pitänyt tehdä plus-kokoisia malleja, jotta kaikilla olisi hyvä mieli eikä lasten kehonkuva vääristyisi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli ainakin 10 barbia enkä koskaan ajatellut että niitä olisi pitänyt vertailla itseeni. Ajatteliko joku muu? Joskus 12-vuotiaana aloin ajatella omaa vartaloani verrattuna toisiin- en silloinkaan barbeihin vaan kavereihin.
En ajatellut,muutenkin käytin paljon mielikuvitusta barbileikeissä.Ei ollut Keniä,joten naisbarbit esittivät myös miesrooleja leikeissäni,ei paljon haitannut nuken vartalon muodot 😂
En todellakaan. Olin aivan hulluna barbeihin, mutta ne olivat "aikuisia" enkä itse asiassa olisi välittänyt kasvaa aikuiseksi ollenkaan.
Äiti sanoo minua joskus barbiksi. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut,muutenkin käytin paljon mielikuvitusta barbileikeissä.Ei ollut Keniä,joten naisbarbit esittivät myös miesrooleja leikeissäni,ei paljon haitannut nuken vartalon muodot 😂
Joo, mullakaan ei ollut Keniä kun äiti ei suostunut ostamaan. Joten rumin barbi oli mies ja sitten barbit pystyivät myös harrastamaan seksiä (tottakai barbit harrastavat sitä!).
Ei, kukaan näkemäni ihminen ei näyttänyt tippaakaan barbielta. Barbiet oli leluja, sellaisia joille oli kiva laitella mitä kummallisempia vaatteita enkä osannut samaistua niihin. En myöskään pitänyt roolimallina legoukkeleita, joilla eniten tuli leikittyä.
Minun lapsuudessani ei kyllä ollut mitään barbilehtiä (onko nykyäänkään?) eikä piirrettyjä. Voisiko tuo edesauttaa nykypäivän lapsia samaistumaan barbeihin, kun animaatioissa niille on annettu luonteet ja tavat, ns. herätetty nukke eloon?
En, mutta ajattelin kuitenkin että kauneus on naisen tärkein ominaisuus. Tätähän Barbie viestittää.
Minusta barbin vaatteet olivat huomattavasti kiinnostavampia kuin barbin alaston vartalo. Lisäksi en ole tyhmä: barbilla ei ole nännejä ja alapäässä ei ole yhtään mitään. Jalat ovat varpasillaan korkokenkiä varten, polvet eivät taivu eivätkä kyynerpäätkään. Pää sen sijaan menee ympäri kuin pöllöllä. Joo, en ajatellut barbin olevan "ihmismalli".
Ihan tyhmä ajatuskin, mutta niin sitä vaan toistetaan.
En ikinä, eikä kukaan tuntemistani ihmisistä ole koskaan kokenut sellaista. Tajusin, että Barbie on vain nukke, lelu, eikä sen ole tarkoituskaan olla realisten näköinen. Ja leikin siis todella paljon Barbeilla, vuosikausien ajan.
OT mutta olenko ainoa, jota ärsytti/ihmetytti kun barbit on aina varpaillaan? Aerobic-barbi taisi olla ainoa jolla oli "oikeat"jalat.Tuli vaan mieleen barbien epärealistista piirteistä 😄
En todellakaan... Olin vaan sillee "joo nyt leikitään!!!!"
En ikinä vertaillut vartaloani muihin, vasta joskus n. 20 vuotiaana aloin edes miettimään miltä näytän.. ja vasta ku aloin käymään salilla niin aloinkin kehittää vartaloa liikaaki ja kiinnostuin tommosista asioista ja yht äkkiä näytinkin aivan barbilta kaikkien mielestä.... :DDDD Vaikkei mulla ookaan pitkiä sääriä... :D
Vierailija kirjoitti:
En, mutta ajattelin kuitenkin että kauneus on naisen tärkein ominaisuus. Tätähän Barbie viestittää.
Hah! Olet niin väärässä. Barbit toimivat eri ammateissa, oli astronautti-barbia ja hevosvalmentaja-barbia. Mun ja kavereiden leikeissä barbit oli aina tosi menestyviä uranaisia, usein luovilla aloilla tai sit superälykkäitä tyyliin lääkäri, tuomari, tutkija. Toki barbilla oli myös ihana poikkis ja hyviä kavereita sekä pari biatchia jotka kadehtivat barbia ja yrittivät aina kaikkia kieroja temppuja. Mutta barbi voitti aina. Barbi oli siis kaunis, tyylikäs, aikuinen, älykäs, menestyvä ja kaikin puolin wonder woman.
Vierailija kirjoitti:
Jalat ovat varpasillaan korkokenkiä varten, polvet eivät taivu eivätkä kyynerpäätkään. Pää sen sijaan menee ympäri kuin pöllöllä. Joo, en ajatellut barbin olevan "ihmismalli".
Ei kaikki Barbiet, jo 90-luvulla tuli niitä Barbieta, joilla oli nivelet polvissa ja kyynärpäissä ja tavalliset "lättäjalat". :D
No en. En edes ajatellut ulkonäköäni tai sen puutteita, ennen kuin 18 vuotiaana poikaystäväni haukkui lihavaksi, 55 kiloisena. Varmaan se poikaystävä ajatteli barbeista niin? :DD
Vierailija kirjoitti:
En vertaillut, mutta oletin naiivina, että mulle tulee samanlainen kroppa. Vasta 16-17-vuotiaana tajusin, ettei tästä persjalkaisesta kropasta lättärinnoilla voi koskaan tulla superkaunista kroppaa. Ei laihduttamalla, ei millään. Valitettavasti vanhemmiten olen muuttunut vielä pyöreyteen taipuvaiseksi (tai siis syön mitä sattuu, enkä jaksa välittää). Lapsena sitä kuvitteli kaikista tytöistä tulevan kauniita, isorintaisia, hoikkia ja pitkä säärisiä.
Petyitkö? Toivottavasti et, toiveesi olivat kuitenkin realistiset ja tavoiteltavat.
Minulla oli monta Barbieta ja leikin niillä tosi paljon, ikinä en verrannut itseäni niihin tai edes kuvitellut, että aikuisena pitäisi olla sen näköinen. Ne olivat nukkeja, joita oli kiva vaatettaa ja leikkiä.
On nyt kyllä niin yksimielinen näkemys, ettei se voi olla aito. Toinen vastaava tabuaihe on se, kun kysytään, oletteko äiteinä kateellisia tyttärelle - ei yksikään, koskaan. Toki joka toisella on kuitenkin ollut sellainen paholainen äitinään. Upeaa, että kateus on kadonnut yhdessä sukupolvessa eikä kehonkuvaan vaikuta sitten mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Olet niin väärässä. Barbit toimivat eri ammateissa, oli astronautti-barbia ja hevosvalmentaja-barbia. Mun ja kavereiden leikeissä barbit oli aina tosi menestyviä uranaisia, usein luovilla aloilla tai sit superälykkäitä tyyliin lääkäri, tuomari, tutkija. Toki barbilla oli myös ihana poikkis ja hyviä kavereita sekä pari biatchia jotka kadehtivat barbia ja yrittivät aina kaikkia kieroja temppuja. Mutta barbi voitti aina. Barbi oli siis kaunis, tyylikäs, aikuinen, älykäs, menestyvä ja kaikin puolin wonder woman.
Olen samaa mieltä.Mun barbit teki kaikkea jännää mitä ajattelin, että haluan itse aikuisena kokeilla,tyyliin matkustivat ulkomaille ja kävivät baarissa.Oli myös ihmissuhdedraamaa.Toki laitoin nukkejen hiuksia ja ompelin niille vaatteita,mutta ulkonäkö ei ollut erityisen olennainen.Pienenä minulla oli outo vimma kyniä barbit klanipäiksi,eivät todellakaan olleet mitään kauneusidoleita 😂
Ihana ketju. Mua on ahdistanut aina se oletus, että vääristää kehonkuvan. Hei niiden pää on ihan liian iso, korviin tungetiin nuppineulat (pään sisään) korvakoruiksi ja ne lautettiin leikin jälkeen pahvilaatikkoon sängyn alle. Pukeminen ja rakkaus/seksidraama ja loputon ratsastus (oltuin köyhiä. Ei ratsastustunteja, muta barbeille sain pari heppaa, thank god)oli se juttu.
Ne nykyiset muutamat hullut, jotka leikkauttaa itseään barbeiksi ja keneiksi, ova ihan vaan psyykkisesti sekaisin. Saaneet enemmän vaikutteita ehkä kauneusleikkausohjelmusta ja hollywoodista, ei barbiesta vaikka sitä visua etsivätkin. Jos barbiet suoraan aiheuttaisivat tollaista, olisi se toooodella paljon yleisempää, sen verran yleisiä leluja ne ovat.
En tietenkään. Onko joku nyt laukonut jotain tyhmää taas?