Joudun keskeyttämään sairaanhoitajaopintoni lääkelaskujen takia
En ymmärrä, miten edes pääsin opiskelemaan kun en tehnyt pääsykokeissa ainoatkaan laskua (Sotelissa eli esivalinnassa tein n. kaksi oikein...). En vaan osaa laskea laskuja paperilla, verrantoja jne, olen jo 40 v ja muissa töissä käytän ja olen käyttänyt laskinta. Toki ymmärrän suhde- erot milligrammassa ja grammassa ihan arkijärjellä, mutta en en vaan osaa perinteistä matikkaa en ole koskaan osannut, vaikka olen toki lukion käynyt. Voiko matikassa olla joku lukihäiriö?
No, koulussani vaaditaan lääkelaskutentin suorittamaista virheettömästi ennen harjoitteluun menoa, enkä ole läpäissyt tenttejä, enkä pääse harjoitteluihin. Opiskelen te toimiston omaehtoisen tuen avulla (on kaksi lasta ja olen yh) joten ei ole varaa opiskella kun en saa tarvittavia pisteitä kasaan jotka te toimisto vaatii, kun en pääse harjoitteluun lääkelaskujen takia. Kaiken muun olen suorittanut vähintään hyvin arvosanoin.
Koulussani on lääkelaskutentit ennen jokaista harjoittelua joten en pääse etenemään tulevaisuudessakaan. Jää tutkinto kesken, enkä pääse enää helposti opiskelemaan kun on jo tämä paikka vastaanotettu.
Jos olisin tiennyt että matikka on näin tärkeää, ja täytyy osata verrannot jne laskea en olisi edes hakenut opiskelmaan sairaanhoitajaksi. Miksi sitä matematiikan osaamisen vaatimuksesta ei kerrota esim. haastattelussa ja painoteta enemmän jos se kerran on näin tärkeää?
Lukiosta on aikaa kulunut jo se yli 20 vuotta ja tässä välissä en ole tarvinnut matikkaa yhtään mihinkään, vaikka olen ollut töissä taloushallinnossa jne, ohjelmilla ja laskimella me laskut laskimme.
Älytön stressi asiasta ja huoli taloudesta jos ja kun te toimisto jäädyttää tukeni ja tulee karenssi. Kyllä kaduttaa koko opintojen aloitus! Ymmärrän kyllä että on hyvä että tyhmyyteni tulee ilmi nyt etten vaaranna potilasturvallisuutta kun en osaa verrantoja ja x-y lausekkeita, mutta toistan etten ole olisi mennyt ko kouluun jos olisin tämän tiennyt!
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?
En tiedä ikääsi, itse olen 40 vuotias joten lukiosta aikaa yli 20 vuotta. Usko pois etten ole tarvinnut verrantoa tms lausekelaskuja missään, vaikka olen ollut töissä eräässä kansainvälisessä suuryrityksessä ulkomailla taloushallinnossa. Selvisin lukion matikasta himaa ripoen ja olen aivan kaiken unohtanut.
Matematiikka on ehkä ulkoa opettelua ja sitten laskurutiinin muodostuttua luonnollista jossain pitkän matikan derivaatoissa, lukujonoissa jne. Mutta lääkelaskut on niin peruspalikkamatikkaa että on vaikea ymmärtää miten tuollaiset eivät jää päähän. Verranto, kerto- ja jakolaskut, prosenttilaskut ja laimennukset on sellaisia asioita että kaikkien pitäisi ne osata. Ihmettelen miten nämä ihmiset selviävät normaalielämässä, eivät osaa laskea alennuksia kaupoissa, eivät osaa tarkistaa palkkaansa... miten on eri asia laskea lääkkeen laimennos kuin vaikka kuinka paljon teet mehua 1,5 litrasta tiivistettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs niissä lääkelaskuissa on niin vaikeaa?
Esim. Jos Onnilla on kädessään viisi Buranaa ja hän nielaisee niistä kaksi, niin kuinka monta Buranaa Onnille käteen jää?
Onnin pitää ottaa 1000 mg Buranaa montako 200 mg:n tablettia hän ottaa tai montako 400 mg:n tablettia hän ottaa.
Esimerkki verrannosta:
1 tabletissa on 400 mg, montako tablettia pitää ottaa että saa 1000 mg?
1 tabl/400 mg = x tabl/1000 mg
Ratkaistaan x kertomalla ristiin luvut ja jakamalla kolmannella:
x tabl = 1 tabl * 1000 mg / 400 mg = 2,5 tabl.
Ja tämähän nyt on yksinkertaista peruskoulun matematiikkaa. Vaikka tämä on yksinkertainen esimerkki, sen kummallisemmasta ei lääkelaskuissa ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?
Olen sairaanhoitaja ja opiskelen myös HY:ssä alaa, jolle on tosi vaikea päästä sisään. En ole siis millään lailla yksinkertainen, mutta sen voin todeta, että sairaanhoitajien lääkelaskut eivät ole mitään ihan helppoja. Siellä on pitoisuuslaskuja ym., varsin vaikeitakin. Vaikeus syntyy myös siitä, että tentissä on 20-40 laskua, jotka kaikki vaativat useampien matemaattisten lausekkeiden ylös kirjoittamista, ja yksikään lause tai vastaus ei saa olla väärin. Ei pilkkuvirheitä, ei laskuvirheitä. Oletko itse koskaan koittanut läpäisetkö yhdeksän peräkkäistä lääkelaskutenttiä ilman yhtäkään virhettä? Oletko itse aina saanut lukion matikasta 100% oikein?
Lukion matikka ja sairaanhoitajien lääketenttejä nyt voi verrata samana päivänäkään. Vai derivointia, taylorin polynomeja, vektoreita ja todennäköisyyslaskentaako siellä sinusta mula kysytään? Itse olen tehnyt noita lääkelaskuja netissä ja aina saanut 100% oikein. Nuo on YLÄASTEELLA opetettavia juttuja. Pitoisuuslaskut on pääasiallisesti prosenttilaskuja, nämä taisi tulla jo ala-asteella? Jaksaa aina naurattaa nämä sairaanhoitajien ”huippuvaikeat” lääketentit, jotka tosiasiassa ovat sellaisia että niitä voitaisi käyttää yläasteen kokeina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et tiennyt että matikkaa vaaditaan noin paljon? Alvariinsahan mediassa on siitä miten vaikeaa lääkelaskut on hoitsuille. Ja siitä, että niiden osaamista testataan työpaikoilla vuosittain.
Matikan lisäksi aikasi seuraaminen ja yleissivistys ei taida olla sinun juttujasi.
Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa? Sehän opetetaan yläasteella, kuten kaikki muukin lääkelaskuissa tarvittava matematiikka.
Kynällä ja ruutupaperillako vieläkin lääkkeet laskemalla annostellaan potilaille?
Että noin monta milligrammaa tippaan.......oota mä minustan.
Ainakin Naistenklinikalla on hoitajilla laskimet joilla laskevat. Eivät 100% tee mitään verrantoja tai yhtälöitä.
Pyhä yksinkertaisuus! Ei sun tarvitse sitä verrantoa tai yhtälöä välttämättä paperille tehdä, sen voi myös tehdä päässään ja laskea laskimella. Ihmisten ymmärrys perusmatematiikasta on kyllä niin rajallinen. Miten meinaat laskea vaikka laimennokset tai muut vastaavat pelkällä laskimella ilman ymmärrystä mitä olet tekemässä?
Jos oot pk-seudulta, voin auttaa ja opettaa. Opettajan sijaisuuksia oon tehny 5v ja insinöörin paperit löytyy. 15e/h velottaisin.
Miltäs kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Sitten on hoitajien enää turha yhtään kertaa valittaa ''vastuusta'', jos edes tällaista asiaa ei voi opetella. Lääkeaineiden pitoisuudet, mikstuurat ja nesteiden koostumus vaihtelee valtavasti. Nämä asiat TÄYTYY osata 100%:sesti, ei näissä ole varaa virheisiin. Samoin muut sairaanhoitopuolen ihmiset joutuvat opettelemaan roomalaiset numerot, mikä tässäkin nyt on joku ongelma?
Nuoret sh:t aina kertovat, kuinka joutuvat kantamaan vastuun lääkepuolen annosta. No mitä muuta se vastuu sitten olisi kuin A. osaat ottaa oikean pakkauksen ja B. osaat laskea joidenkin lääkkeiden annoksen? Näistä B-kohta on liian vaikea? Lääkkeiden laskeminen tulee osata vaikka unissaan, joskus voi tulla hätätilanne, jolloin pitää osata toimia heti.
Ihme vininää asioista, jotka perustellusti tulee osata.
Aivan samaa mietin, hirveästi ulistaan vastuusta ja lisää palkkaa vaaditaan mutta ollaan samaan aikaan pöyristyneitä kun työnantaja testaa että pystyy tekemään työtään 100% oikein. Ja kun kyse on vielä aivan perusmatematiikasta, sitä ei muuta vaikka tällä 876500 hoitsua huutaa kuinka laskut ovat oikeasti tosi tosi vaikeita. Ja roomalaiset numerot on vaikeita koska ei osata ilmeisesti laskea kuinka monta viivaa on ennen ja jälkeen 4 erilaisen kirjaimen. V on viisi, X on kymppi, L on 50 ja C on sata. Onko tämä jollekin oikeasti ylivoimaista? Tarviiko tällainen ihminen muka 3000€ kuussa palkkaa niinku hoitajat nyt puuhaavat? Olen tosissani aina pitänyt sairaanhoitajia vähän yksinkertaisena ja tämä ketju taas todisti asian puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sairaanhoitajan lääkelaskuja väheksyvät tervetuloa lasten leikkuriin töihin. Lääkemäärät mitä annetaan ovat todella pieniä ja lääkkeet annetaan iv-muodossa, jolloin vaikutukset ovat välittömiä ja usein peruuttamattomia. Siinäpä ei ole mokailuun varaa, ihan itse se on osattava lääkärin ohjeiden pohjalta laskea paljonko sitä lääkettä nyt annetaan ja monesti vielä kiiretilanteessa. Virheelle ei todellakaan ole sijaa.
Itse myös lääkiksen koirani, jotka pieniä ja niillä saa tarkkaan laskea, miten paljon annetaan. Monet nestemäiset kipulääkkeet kannattaa annostella tippoina ja saa tosiaan etsiä tietoa, montako ml kuknkin lääkkeen tippa on. Lääkepakkauksessakaan ei tätä ole, koska ne on monesti suunniteltu paljon isommille eläimille kuin 4-6 kg. Näin esim. meloksikaamissa (Metacam) ja Tramalissa. Mutta näistä laskuista kyllä selviää ihan ilman amk-sh-laskuoppejakin.
Lääkitset siis kotonasi hengityskoneessa olevaa koiraa suoraan suoneen annettavilla lääkkeillä samalla kun sen rintaontelo on auki? Mielenkiintoista.
Nyt vähän nimittäin ontuu tämä vertaus suun kautta ruiskulla annettavista lääkkeistä, vaikka samoissa painoluokissa pyöritäänkin. Lääkelaskut sikäli ovat samoja, siinä olet aivan oikeassa, mutta tervetuloa laskemaan noita samoja annoksia sekunneissa hätätilanteen ollessa kyseessä. Oletko muuten tiennyt, että koirien ja ihmisten lääkeaineiden metabolia on hieman erilainen, vaikka samoja lääkeaineita käytetäänkin? Kannattaa ehkä hieman perehtyä asiaan, netistä löytyy kyllä niin viralliset anestesiahoito-oppaat sekä ihmisille että eläimille jotka ovat kaiken kansan luettavissa.
Ja sä lasket ja annostelet nämä aina käsin? Huh. Onneksi eläinpuolella ei leikkaussalissakaan ole näin, vaan käytetään nukutuskonetta, jotka annostelevat lääkkeet. Ehkä se johtuu just siitä erilaisesta metaboliasta :D Kai sen nyt aasikin tietää, että eri eläinlajeilla on eri lääkkeet ja lisäksi on vielä tietyt herkkyydet, jotka pitää koirien/kissojen suhteen tietää. Eli jotkut tietyt rodut ovat herkkiä tietyille lääkeaineille. Esim. omassa rodussani joutuu monesti käyttämään jopa 4x painonmukaisen määrän nukutusainetta, johtuen hermorakenteesta. Riskit varmaan tiedostat.
Montako tippaa Tramalia on tappava annos 16-vuotiaalle 4 kg koiralle? :) Annos oli muuten 1,5 tippaa :DMutta ihan arkimatikkaa on lääkelaskut eläinperheessä; erilaisten säännöllisten ennaltaehkäisevien lääkkeiden annostukset näyttäisi olevan juursamanlaisia, mitä oli noissa AMK-lääketenttiharjoittelulinkissä. Vaativampana pidän sitten vaikka sähkö- tai magneettikenttien muutosten laskemista.
On se edistynyttä eläinpuolella kun anestesiakone annostelee iv-lääkkeetkin itse! Meillä yliopistosairaalassa tämä "nukutuskone" antaa pelkästään ilmaa, happea ja nukutuskaasuja. :( Muut lääkkeet joudutaan sitten tosiaan antamaan suoraan suoneen kun harmiksi nukutettu ei mitään Buranaa kesken leikkauksen kykene syömään. Saati sitten mitään hemodynamiikkaa korjaavia lääkkeitä mikäli potilaan vointi romahtaa. Eli kyllä, lasken ja annostelen kaikki lääkkeet leikkaussalissa ihan itse. Heräämössä toisinaan sitten saatankin antaa potilaalle suun kautta otettavia lääkkeitä, ja nekin joudun siitä purkista ihan itse ottamaan ja antamaan. Tai tekemään kipupumppuja, epiduraalipuudutteita... Ikävä jos näiden laimennosten kanssa mokaa, kun siinä on niiden huumeiden ja puuduteaineiden johdosta äkkiä henki pois.
Mutta jos potilas menee elottomaksi, niin onneksi tämä huomataan heti näin valvotuissa olosuhteissa. Siinä sitten alat elvytyslääkkeitä vedellä ruiskuihin kauhealla vauhdilla ja antaa niitä potilaalle lääkärin ohjeiden mukaan. Vai luulitko että nämä elvyyslääkkeetkin tuodaan jostain sairaala-apteekista valmiissa ruiskuissa kun tarve tulee?
Alkeelliselta kuulostaa eläinlääkärinkin näkökulmasta että kun potilas menee elottomaksi alkaa hoitaja siinä laskea annoksia. Meillä on leikkurissa anestesiakaavakkeissa kirjoitettu ylös jokaisen potilaan kohdalla valmiiksi lasketut mg/kg annokset elvytyslääkkeistä sekä esimerkiksi kipulääkkeistä ja puudutteista. Ei siinä aleta enää laskemaan mitään 0,1 mg/kg adrenaliinia ja kuinkas paljon tämä potilas nyt painoikaan. Paperissa lukee vaikka adrenaliini 1,2 ml ja se sinne sitten lykätään. Käytetään myös CRI:tä eli infuusioita jotka on myös pitänyt laskea etukäteen eikä kukaan meillä nurise kuinka vaikeaa nämä yksinkertaiset laskut ovat.
Ymmärrän aloittajaa täysin. Kyse ei taida ollakaan niistä matemaattisista taidoista, vaan siitä, että laskuoppi on "mörkö". Tuttu juttu, kouluaikana itsellä pää tyhjeni, kun pantiin koepaperi eteen, kuin vierasta kieltä olisin lukenut...
Lähihoitajakoulussa sama juttu, lääkelaskut jännittivät ja pelottivat. Sitten psyykkasin itseäni. Se auttoi, että rauhoitin itseäni ja luin ajatuksella, mitä oikeasti kysytään.. Kysymykset kun olivat senverran sekavia, että paniikki iski. Työelämässä en laskuja tarvinnut, päättelemällä jo pärjäsi.
Tsemppiä aloittajalle.
Älä huoli. Minäkään en osaa VERRANTOJA vaikka olen diplomi-insinööri. En ole koskaan edes kuullut VERRANNOISTA. Niiden täytyy olla jotain erittäin korkeaa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä mietitään mikä verranto on. Toinen on dipl,insinööri ja 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa ja toinen on röntgenhoitaja, ja paljon töissä lasketaan isotooppeja ja muita. Matikanopettajan pätevyys, ei me kuitenkaan mitään verrantoja lasketa. Laskinta minä käytän töissä. Koko suku insinöörejä. Tukiopetusta sun kai täytyy saada, älä vaan tuohon lopeta.
Kirjoittaa ette ainakaan osaa. 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa? Just. Ja mitähän sillä teidän insinöörisuvulla on tässä asiassa tekemistä, ei matikan laskurutiinin osaaminen periydy vaan se on lahjakkaimmankin opeteltava itse.
Muutenkin ihan höpöhöpöä, että tuolla koulutuksella ei osaisi verrantoa.
Vaikea osata asiaa, josta ei ole ikinä kuullutkaan. Tyhmä.
En ehdi nyt ruokatunnilla lukemaan kuin otsikon, mutta tsemppiä sinne ap:lle.
Toivottavasti viikonlopun lääkelaskuista on jo selvitty ja pääset takaisin kouluun. Ensi kerralla ei kannata ottaa niin paljon sitä lääkettä tai ainakin varata maanantaiaamuksi jotain loiventavaa.
Ap:lle vinkiksi; kannattaa tosiaan ottaa lisäopetusta joltakulta, joka osaa opettaa laskut sinulle sopivalla tavalla. 6 tuntia tukiopetusta ei riitä, jos opettajalla ei ole pedagogista silmää sen vertaa, että selittäisi laskemistavat ymmärrettävästi. Lisäksi kannattaa tehdä rentoutus- ja mielikuvaharjoituksia liittyen koetilanteeseen niin, että pääsee yli tuosta "lukosta".
Itselläni huonoja kokemuksia sh-opintojen matematiikan opetuksesta; opettaja laski itse laskut väärin ja veti herneen nenäänsä, kun siitä huomautettiin. Lääkelaskut saatiin läpi (opetuksesta huolimatta), jolloin ko ope kosti sitten sillä, että yritti väkisin saada osalle porukasta huonot arvioinnit työharjoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä mietitään mikä verranto on. Toinen on dipl,insinööri ja 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa ja toinen on röntgenhoitaja, ja paljon töissä lasketaan isotooppeja ja muita. Matikanopettajan pätevyys, ei me kuitenkaan mitään verrantoja lasketa. Laskinta minä käytän töissä. Koko suku insinöörejä. Tukiopetusta sun kai täytyy saada, älä vaan tuohon lopeta.
Kirjoittaa ette ainakaan osaa. 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa? Just. Ja mitähän sillä teidän insinöörisuvulla on tässä asiassa tekemistä, ei matikan laskurutiinin osaaminen periydy vaan se on lahjakkaimmankin opeteltava itse.
Kukaan 6 laudaturia kirjoittanut DI ei kyllä ole niin tyhmä ettei tiedä mikä on verranto tai ymmärrä että se liittyy olennaisesti mm. sellaiseen hyvin yleiseen asiaan matemaattis-luonnontieteissä kuin verrannollisuus tai kääntäen verrannollisuus. Miten helvetissä piirtelet kuvaajia jos et ymmärrä verrannollisuutta käsitteenä? Onko seuraavat verrannolliset luonnonlait tuttuja diplomi-insinöörille: Kitka? Dynamiikan peruslaki? Melkoista puppua kirjoitat, tuskinpa olet edes lukiosta päässyt.
T. Sähkö-DI
Matematiikan oppimivaikeus on laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan 6 laudaturia kirjoittanut DI ei kyllä ole niin tyhmä ettei tiedä mikä on verranto tai ymmärrä että se liittyy olennaisesti mm. sellaiseen hyvin yleiseen asiaan matemaattis-luonnontieteissä kuin verrannollisuus tai kääntäen verrannollisuus. Miten helvetissä piirtelet kuvaajia jos et ymmärrä verrannollisuutta käsitteenä? Onko seuraavat verrannolliset luonnonlait tuttuja diplomi-insinöörille: Kitka? Dynamiikan peruslaki? Melkoista puppua kirjoitat, tuskinpa olet edes lukiosta päässyt.
T. Sähkö-DI
Täähä se ois. Tais mennä palstan avoihoitopotilaalla nyt vähän provo yli. Vai että DI-joka ei ole törmännyt verrantoon...
Sinulla on todennäköisesti matematiikan oppimisen vaikeus. Vähemmän tunnettu kuin lukivaikeus. Mutta siis ihan virallinen oppimishäiriö, johon voi saada diagnoosin.
Asiantunteva tukiopetus voisi auttaa.
Terv. Erkkaope
Itse aikoinaan lopetin sh-opinnot, kun en saanut lääkelaskuja läpi. Vaihdoin alalle jolla ei tarvita matematiikkaa. Mulla varmaan on tuo matematiikan oppimisen vaikeus, mutta kun ei sitä ole aikoinaan huomattu niin amk:ssa ei siihen apua saanut...
Dyscalculia eli vaikeus ymmärtää numeroita ja matematiikkaa
Hei!
Nyt pyydät tukiopetusta tai ostat sitä ylemmältä vuosikurssilta. Lääkelaskut voi yleensä laskea myös päättelemällä eli ei tarvitse verrantoa. Sitten teet niin paljon harjoituksia, että pääset läpi. Ja yksi juttu lääkelaskuissa on se, ett pitää lukea tarkkaan mitä kysytään. Joskus niissä annetaan tahallaan liikaa tietoa vaikka lasku olisi yksinkertainen.
Vinkkinä muka se että kannattaa opetella tietyt suhteet vaan ulkoa vaikka jonkun oikean lääkkeen kautta, jos ei muuten pysy mielessä, tyyliin Panadol 1g = 1000mg. Tai lääke X on 0,1mg = 100 mikrogrammaa. Itse muistan näin ja sitä kautta on sina suhde päässä.
Tsemppiä, älä panikoi Ai lopeta kesken vaan pyydä apua koululta! 😊
Voisitko saada apua/tukiopetusta joltain matematiikan opiskelijalta? Käy laittamassa ilmoitus yliopiston ilmoitustaululle tai yritä vaikka FB:n kautta etsiä joku tukiopettaja. Kyllä sä ne vielä opit, kun sinnikkäästi jaksat tehdä töitä ja et uskottele itsellesi, että olet huono matikassa ja ettet kuitenkaan osaa. Tsemppiä!