Joudun keskeyttämään sairaanhoitajaopintoni lääkelaskujen takia
En ymmärrä, miten edes pääsin opiskelemaan kun en tehnyt pääsykokeissa ainoatkaan laskua (Sotelissa eli esivalinnassa tein n. kaksi oikein...). En vaan osaa laskea laskuja paperilla, verrantoja jne, olen jo 40 v ja muissa töissä käytän ja olen käyttänyt laskinta. Toki ymmärrän suhde- erot milligrammassa ja grammassa ihan arkijärjellä, mutta en en vaan osaa perinteistä matikkaa en ole koskaan osannut, vaikka olen toki lukion käynyt. Voiko matikassa olla joku lukihäiriö?
No, koulussani vaaditaan lääkelaskutentin suorittamaista virheettömästi ennen harjoitteluun menoa, enkä ole läpäissyt tenttejä, enkä pääse harjoitteluihin. Opiskelen te toimiston omaehtoisen tuen avulla (on kaksi lasta ja olen yh) joten ei ole varaa opiskella kun en saa tarvittavia pisteitä kasaan jotka te toimisto vaatii, kun en pääse harjoitteluun lääkelaskujen takia. Kaiken muun olen suorittanut vähintään hyvin arvosanoin.
Koulussani on lääkelaskutentit ennen jokaista harjoittelua joten en pääse etenemään tulevaisuudessakaan. Jää tutkinto kesken, enkä pääse enää helposti opiskelemaan kun on jo tämä paikka vastaanotettu.
Jos olisin tiennyt että matikka on näin tärkeää, ja täytyy osata verrannot jne laskea en olisi edes hakenut opiskelmaan sairaanhoitajaksi. Miksi sitä matematiikan osaamisen vaatimuksesta ei kerrota esim. haastattelussa ja painoteta enemmän jos se kerran on näin tärkeää?
Lukiosta on aikaa kulunut jo se yli 20 vuotta ja tässä välissä en ole tarvinnut matikkaa yhtään mihinkään, vaikka olen ollut töissä taloushallinnossa jne, ohjelmilla ja laskimella me laskut laskimme.
Älytön stressi asiasta ja huoli taloudesta jos ja kun te toimisto jäädyttää tukeni ja tulee karenssi. Kyllä kaduttaa koko opintojen aloitus! Ymmärrän kyllä että on hyvä että tyhmyyteni tulee ilmi nyt etten vaaranna potilasturvallisuutta kun en osaa verrantoja ja x-y lausekkeita, mutta toistan etten ole olisi mennyt ko kouluun jos olisin tämän tiennyt!
Kommentit (295)
Tähtää terveydenhoitajan opintoihin.
Miksi pitää edes hakeutua alalle, jos keskeisissä taidoissa on puutteita? En minäkään lähtenyt lukemaan matematiikkaa vaikka lukiossa sen kirjoitinkin vaan toiselle alalle, jossa olin parempi ja kiinnostuneempi. En siis tajua ap:n valitusta lähtökohtaisesti. Eihän mitä tahansa voi opiskella, jos ei osaa eikä omaksu keskeisiä asioita!!
Vierailija kirjoitti:
siis oikeasti... ei tuo ole mitään ydinfysiikkaa. Täysin mahdollista oppia kenen tahansa. Pyydät jonkun nyt selvittämään itsellesi nuo laskut ja ihan vain raakaa työtä siinä vaaditaan että ne oppii.
Sitä paitsi sairaanhoitajan ammatissa täytyy välillä läpäistä lääkelaskutentti, joten kyllä ne nyt on vaan opeteltava.
Sanoisitko samalla tavalla jollekkin lukihäiriöiselle ihmiselle? "Ei se ole niin vaikeaa, opettele vain väkisin." Se kun ei ole niin helppoa, ei pelkästään raaka työ riitä kun sulla on hahmottamisen häiriö mitä niihin lukuihin ja numeroihin tulee. Tästä aiheesta on ihan tutkimuksia ja artikkeleitakin. Googleta dyskalkulia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää edes hakeutua alalle, jos keskeisissä taidoissa on puutteita? En minäkään lähtenyt lukemaan matematiikkaa vaikka lukiossa sen kirjoitinkin vaan toiselle alalle, jossa olin parempi ja kiinnostuneempi. En siis tajua ap:n valitusta lähtökohtaisesti. Eihän mitä tahansa voi opiskella, jos ei osaa eikä omaksu keskeisiä asioita!!
Joku alapeukuttaa, ap?, mutta itse aloituksessa kertoo, miten ihmetteli edes päässeensä sisään, kun ei alkukokeissakaan osannut kunnolla laskea. Kyllä aikuisen ihmisen pitäö itse ottaa selvää opiskelualansa vaatimuksia ja terve järki sanoo jokaiselle, että sairaanhoitajan pitää ehdottomasti osata lääkelaskut ja mittayksiköt. Sehän on välttämätöntä hoitotyössä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis oikeasti... ei tuo ole mitään ydinfysiikkaa. Täysin mahdollista oppia kenen tahansa. Pyydät jonkun nyt selvittämään itsellesi nuo laskut ja ihan vain raakaa työtä siinä vaaditaan että ne oppii.
Sitä paitsi sairaanhoitajan ammatissa täytyy välillä läpäistä lääkelaskutentti, joten kyllä ne nyt on vaan opeteltava.Sanoisitko samalla tavalla jollekkin lukihäiriöiselle ihmiselle? "Ei se ole niin vaikeaa, opettele vain väkisin." Se kun ei ole niin helppoa, ei pelkästään raaka työ riitä kun sulla on hahmottamisen häiriö mitä niihin lukuihin ja numeroihin tulee. Tästä aiheesta on ihan tutkimuksia ja artikkeleitakin. Googleta dyskalkulia.
Voi vittu tätä diagnoosihinkua, jonka piikkiin voi laittaa kaikki! Ei ole mitään tekosyytä sille, että aikuinen ihminen ei ota selvää oman opiskelualansa vaatimuksista ja hakee alalle ja jo hakuvaiheessa ei osaa kunnolla laskea!! Silloin pitää vaihtaa alaa eikä syytellä ketään muuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi sairaanhoitajan ammatissa täytyy välillä läpäistä lääkelaskutentti, joten kyllä ne nyt on vaan opeteltava.Sanoisitko samalla tavalla jollekkin lukihäiriöiselle ihmiselle? "Ei se ole niin vaikeaa, opettele vain väkisin." Se kun ei ole niin helppoa, ei pelkästään raaka työ riitä kun sulla on hahmottamisen häiriö mitä niihin lukuihin ja numeroihin tulee. Tästä aiheesta on ihan tutkimuksia ja artikkeleitakin. Googleta dyskalkulia.
Voi vittu tätä diagnoosihinkua, jonka piikkiin voi laittaa kaikki! Ei ole mitään tekosyytä sille, että aikuinen ihminen ei ota selvää oman opiskelualansa vaatimuksista ja hakee alalle ja jo hakuvaiheessa ei osaa kunnolla laskea!! Silloin pitää vaihtaa alaa eikä syytellä ketään muuta!
Se nyt on vaan fakta, että tietyt diagnoosit rajottaa tietyissä määrin. Ei oo kyse mistään tekosyystä. Tietysti rankka työ, oma panos ja kova yritys on osa onnistumista myös, mutta määräänsä enempää ne ei auta silloin, kun itse ongelmaa ei ensin hoideta.
Itse opiskelin samaa alaa ja lääkelaskut oli se vaikein, koska olin aina ollut huono matikassa. Guess what? Sain peruskoulussa tukiopetusta, mutta mitä vittua se auttoi kun mulla oli hahmottamisen kanssa ongelmia? Kukaan ei koskaan maininnut mulle dyskalkuliasta tai ohjannut mua hakemaan minkäänlaista apua ongelmaani. Jos olisin saanut oikeanlaista apua ongelmaani, ehkä mulla ei nykyäänkin vielä olis ongelmia laskemisen ja numeroiden kanssa.
No senkus lopetat. Opiskele sosionomiksi vaikka :)
Tarkoititko, että opiskelet lähihoitajaksi? Se on aivan eri asia kuin sairaanhoitajaksi opiskeleminen!
Vierailija kirjoitti:
Tarkoititko, että opiskelet lähihoitajaksi? Se on aivan eri asia kuin sairaanhoitajaksi opiskeleminen!
Usko tai älä; lääkelaskut ovat siinäkin opiskelussa. Ja ne lääkeluvat pitää uusia säännöllisesti. Ei ollut läpihuutojuttu sekään koulutus, harvemmalla meni lääkelaskut kerralla läpi. Eikä kyse ole lähäri vs. saikku- mielipiteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?
Olen sairaanhoitaja ja opiskelen myös HY:ssä alaa, jolle on tosi vaikea päästä sisään. En ole siis millään lailla yksinkertainen, mutta sen voin todeta, että sairaanhoitajien lääkelaskut eivät ole mitään ihan helppoja. Siellä on pitoisuuslaskuja ym., varsin vaikeitakin. Vaikeus syntyy myös siitä, että tentissä on 20-40 laskua, jotka kaikki vaativat useampien matemaattisten lausekkeiden ylös kirjoittamista, ja yksikään lause tai vastaus ei saa olla väärin. Ei pilkkuvirheitä, ei laskuvirheitä. Oletko itse koskaan koittanut läpäisetkö yhdeksän peräkkäistä lääkelaskutenttiä ilman yhtäkään virhettä? Oletko itse aina saanut lukion matikasta 100% oikein?
Mitä vaihtoehtoa ehdotat?
Että lääkkeiden kanssa työskentelevän ei tarvitse osata mitata annoksia 100% oikein?
Kiva kun nykypäivänä ollaan niin tasa-arvoisia, että kaikki saa harrastella kaikkea, mutta ollaanko menossa siihen, että matkustajakoneen lentäjänkään ei tarvitse enää 100% ymmärtää lentokoneen mittareita? Sillä sehän olis tosi epäreilua niitä kohtaan jotka kans haluu lentää, mut ei vaan opi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kipupumpun täytössä tulee pilkkuvirhe, niin potilas kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä mietitään mikä verranto on. Toinen on dipl,insinööri ja 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa ja toinen on röntgenhoitaja, ja paljon töissä lasketaan isotooppeja ja muita. Matikanopettajan pätevyys, ei me kuitenkaan mitään verrantoja lasketa. Laskinta minä käytän töissä. Koko suku insinöörejä. Tukiopetusta sun kai täytyy saada, älä vaan tuohon lopeta.
Kirjoittaa ette ainakaan osaa. 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa? Just. Ja mitähän sillä teidän insinöörisuvulla on tässä asiassa tekemistä, ei matikan laskurutiinin osaaminen periydy vaan se on lahjakkaimmankin opeteltava itse.
Muutenkin ihan höpöhöpöä, että tuolla koulutuksella ei osaisi verrantoa.
Vaikea osata asiaa, josta ei ole ikinä kuullutkaan. Tyhmä.
Kukaan 6 laudaturia kirjoittanut DI ei kyllä ole niin tyhmä ettei tiedä mikä on verranto tai ymmärrä että se liittyy olennaisesti mm. sellaiseen hyvin yleiseen asiaan matemaattis-luonnontieteissä kuin verrannollisuus tai kääntäen verrannollisuus. Miten helvetissä piirtelet kuvaajia jos et ymmärrä verrannollisuutta käsitteenä? Onko seuraavat verrannolliset luonnonlait tuttuja diplomi-insinöörille: Kitka? Dynamiikan peruslaki? Melkoista puppua kirjoitat, tuskinpa olet edes lukiosta päässyt.
T. Sähkö-DI
Voi hyvää päivää! Kävin TKK:n 2000-luvulla ja ei, EN ole koskaan kuullut sanaa verranto. Se ei ole mikään matemaattinen termi eikä ole verrannollisuuskaan. Mitä edes verrannollisuus noin yksittäin mainittuna tarkoittaa?! Olettepa omituisia diplomi-insinöörejä kun käytettä tällaisia vanhan kansan ei-eksakteja, ei-matemaattisia termejä.
En voi kuin nauraa teille kaikille, jotka höpötätte jostain verrannosta :D
Isäni.On.Jännämies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä mietitään mikä verranto on. Toinen on dipl,insinööri ja 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa ja toinen on röntgenhoitaja, ja paljon töissä lasketaan isotooppeja ja muita. Matikanopettajan pätevyys, ei me kuitenkaan mitään verrantoja lasketa. Laskinta minä käytän töissä. Koko suku insinöörejä. Tukiopetusta sun kai täytyy saada, älä vaan tuohon lopeta.
Kirjoittaa ette ainakaan osaa. 6 ällää yo-kokeessa pitkässä matikassa? Just. Ja mitähän sillä teidän insinöörisuvulla on tässä asiassa tekemistä, ei matikan laskurutiinin osaaminen periydy vaan se on lahjakkaimmankin opeteltava itse.
Kukaan 6 laudaturia kirjoittanut DI ei kyllä ole niin tyhmä ettei tiedä mikä on verranto tai ymmärrä että se liittyy olennaisesti mm. sellaiseen hyvin yleiseen asiaan matemaattis-luonnontieteissä kuin verrannollisuus tai kääntäen verrannollisuus. Miten helvetissä piirtelet kuvaajia jos et ymmärrä verrannollisuutta käsitteenä? Onko seuraavat verrannolliset luonnonlait tuttuja diplomi-insinöörille: Kitka? Dynamiikan peruslaki? Melkoista puppua kirjoitat, tuskinpa olet edes lukiosta päässyt.
T. Sähkö-DI
Täähä se ois. Tais mennä palstan avoihoitopotilaalla nyt vähän provo yli. Vai että DI-joka ei ole törmännyt verrantoon...
Te olette oikeasti sekaisin ton verranto-termin kanssa :DDD
Mä en edes muista mikä on verranto ja olen sairaanhoitaja ollut jo 20 vuotta. Ketään en ole tappanut.
Tää on kyllä koomisuuden huippu, että av-mammat, jotka ovat todistetusti aivan käsittämättömän surkeita matematiikassa, selittävät minulle DI:lle jostain matemaattisista termeistä. Osasin jo 10 vuotiaana paremmin matikkaa kuin te edes abivuonna. Teillä ei ole pienintäkään käsitystä todellisesta matematiikasta; vinkkinä että siinä ei yleensä käytetä lukuja ollenkaan ja 2.asteen differentiaalit ovat vielä pilipali-lukiomatikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Potilaan (Kalevin) reseptissä lukee Dalacin 300 mg N:O XXXII yksi tabletti neljästi päivässä.
Kuinka pitkästä lääkekuurista on kysymys?
Sairaanhoitajilta vaaditaan edelleen myös roomalaisten numeroiden täydellistä hallintaa. Sekään ei ole mikään ihan yksinkertainen kaikille, siis muistaa. Mitään lääkelaskujen opetustahan amk:issa ei ole, muuta kuin tukiopetusta. Järjestetään vain tentti ja valtaosa pääsee siitä hyvin läpi, pieni osa ei. Mutta työtä se vaatii, että osaa kaikki osa-alueet siten, että kaikki menee oikein.
32 : 4 = ?
Verrantohan on yksi helpoimpia asioita ymmärtää, koska sille löytyy vastineita tosielämän tilanteista ja se käy ns. arkijärkeen. Esimerkki: Jos Peralla on 5 viinapulloa ja Makella vain 2, ja Peralla on lisäksi 2 viinipulloa, niin montako viinipulloa Makella pitäisi olla, että hänellä olisi yhtä paljon viiniä suhteessa viinoihinsa kuin Peralla? Ratkaisu: Peralla on 2 per 5, ja Makella tuntematon määrä x per 2. Tämä matemaattisesti ilmaistuna on: 2/5=x/2 --> x=2/5*2 --> x=4/5 eli vain neljäviidesosapullollista viiniä (eli Makelle ei yhtään kokonaista viinipulloa).
Pystytkö menemään paikalliseen aikuislukioon opiskelemaan matikkaa? esim. vaan tietyt kurssit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sähkö-DI
Voi hyvää päivää! Kävin TKK:n 2000-luvulla ja ei, EN ole koskaan kuullut sanaa verranto. Se ei ole mikään matemaattinen termi eikä ole verrannollisuuskaan. Mitä edes verrannollisuus noin yksittäin mainittuna tarkoittaa?! Olettepa omituisia diplomi-insinöörejä kun käytettä tällaisia vanhan kansan ei-eksakteja, ei-matemaattisia termejä.
En voi kuin nauraa teille kaikille, jotka höpötätte jostain verrannosta :D
Suhdeluku
No, olen eri kirjoittaja ja minulla on vain yksi ällä yo-kokeen pitkässä matikassa. Enkä tiennyt koko verrannosta mitään, ennen kuin tässä ketjussa jollakin sivulla oli esimerkki. Olisin toki osannut laskea laskun, en vain tiennyt, että siitä käytetään nimeä verranto. Ilmeisesti sitä sanaa on kouluissa joskus käytetty ja joskus sitten taas ei. Laskutaidon kanssa asialla ei ole tekemistä.