Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun keskeyttämään sairaanhoitajaopintoni lääkelaskujen takia

Vierailija
16.10.2017 |

En ymmärrä, miten edes pääsin opiskelemaan kun en tehnyt pääsykokeissa ainoatkaan laskua (Sotelissa eli esivalinnassa tein n. kaksi oikein...). En vaan osaa laskea laskuja paperilla, verrantoja jne, olen jo 40 v ja muissa töissä käytän ja olen käyttänyt laskinta. Toki ymmärrän suhde- erot milligrammassa ja grammassa ihan arkijärjellä, mutta en en vaan osaa perinteistä matikkaa en ole koskaan osannut, vaikka olen toki lukion käynyt. Voiko matikassa olla joku lukihäiriö?

No, koulussani vaaditaan lääkelaskutentin suorittamaista virheettömästi ennen harjoitteluun menoa, enkä ole läpäissyt tenttejä, enkä pääse harjoitteluihin. Opiskelen te toimiston omaehtoisen tuen avulla (on kaksi lasta ja olen yh) joten ei ole varaa opiskella kun en saa tarvittavia pisteitä kasaan jotka te toimisto vaatii, kun en pääse harjoitteluun lääkelaskujen takia. Kaiken muun olen suorittanut vähintään hyvin arvosanoin.

Koulussani on lääkelaskutentit ennen jokaista harjoittelua joten en pääse etenemään tulevaisuudessakaan. Jää tutkinto kesken, enkä pääse enää helposti opiskelemaan kun on jo tämä paikka vastaanotettu.

Jos olisin tiennyt että matikka on näin tärkeää, ja täytyy osata verrannot jne laskea en olisi edes hakenut opiskelmaan sairaanhoitajaksi. Miksi sitä matematiikan osaamisen vaatimuksesta ei kerrota esim. haastattelussa ja painoteta enemmän jos se kerran on näin tärkeää?

Lukiosta on aikaa kulunut jo se yli 20 vuotta ja tässä välissä en ole tarvinnut matikkaa yhtään mihinkään, vaikka olen ollut töissä taloushallinnossa jne, ohjelmilla ja laskimella me laskut laskimme.

Älytön stressi asiasta ja huoli taloudesta jos ja kun te toimisto jäädyttää tukeni ja tulee karenssi. Kyllä kaduttaa koko opintojen aloitus! Ymmärrän kyllä että on hyvä että tyhmyyteni tulee ilmi nyt etten vaaranna potilasturvallisuutta kun en osaa verrantoja ja x-y lausekkeita, mutta toistan etten ole olisi mennyt ko kouluun jos olisin tämän tiennyt!

Kommentit (295)

Vierailija
1/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut tukiopetusta?

Vierailija
2/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jätä opintoja kesken, vaan hommaat tukiopetusta. Kaikki muutkin ne lääkelaskut on oppineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samankaltainen ongelma. Olisipa jotain matematiikan tukikursseja aikuisille. Miksiköhän kukaan ei ole tästä vielä kehittänyt itselleen liikeideaa, matematiikkaa aikuisille-iltaluennot. Maksaisin.

Vierailija
4/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin antaa sinulle yksityisopetusta esim. Skypen välityksellä, 20e/h.

Vierailija
5/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oikeasti... ei tuo ole mitään ydinfysiikkaa. Täysin mahdollista oppia kenen tahansa. Pyydät jonkun nyt selvittämään itsellesi nuo laskut ja ihan vain raakaa työtä siinä vaaditaan että ne oppii.

Sitä paitsi sairaanhoitajan ammatissa täytyy välillä läpäistä lääkelaskutentti, joten kyllä ne nyt on vaan opeteltava.

Vierailija
6/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, meikätyötön taas niin mielellään työskentelisi matematiikan erityisopetuksen parissa, siis yksityisopetusta niille joilla on vaikeuksia. Pitäisikö perustaa firma josta sitä voi ostaa?

Minulla on opettajankoulutuskin, osana opintojani seurasin lääkelaskujen tukiopetus-oppituntia. Ihmettelin kyllä, miksi kaikki ne pitää laskea niin kankean kaavamaisesti, itse olisin laskenut hieman toisin (toki oikeaan tulokseen silti päästen). Ehkä en sitten kumminkaan uskalla opettaa lääkelaskuja, kun ne ei menisi oikean protokollan mukaan? 

Vierailija
7/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie vaikka koulun ilmoitustaululle tai yliopistolle ilmoitus, että tarvitset tukiopetusta. Kyllä se järjestyy, jollei asia ole muutamasta kympistä kiinni. Facebookissakin saattaa olla joku ryhmä, josta apua voi kysellä.

Vierailija
8/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et tiennyt että matikkaa vaaditaan noin paljon? Alvariinsahan mediassa on siitä miten vaikeaa lääkelaskut on hoitsuille. Ja siitä, että niiden osaamista testataan työpaikoilla vuosittain.

Matikan lisäksi aikasi seuraaminen ja yleissivistys ei taida olla sinun juttujasi.

Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa? Sehän opetetaan yläasteella, kuten kaikki muukin lääkelaskuissa tarvittava matematiikka.

Vierailija
9/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?

Vierailija
10/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut tukiopetusta?

Saimme kaikki halukkaat 6 tuntia opetusta. Ei siis mitään henkilökohtaista vaan ryhmänä. Ongelma on että vaikka kävin opetuksessa ja opettaja selitti laskut (voin opiskella myös netistä samat jutut) niin en vaan tentissä osaa, tulee melkein paniikki asiasta. Toki osaan perusjutut mutta en vaikeampia juttuja. Matikka on ollut vaikeaa itselle lapsesta asti. Todella ahdistavaa ja tämä asia vie ilon koko opiskelusta. Ymmärrän asian potilasturvallisuuden takia, mutta tunnen oloni huijatuksi kun missään ei mainittu matikan olevan tälläinen kynnys opinnoissa menestymiselle.

Ja eikö noi pääsykokeet ole vääränlaiset kun minunlaiseni on päässyt ilman olemattomia taitoja sisään? En ikimaailmassa hakisi mihinkään luonnontieteelliselle alalle kun tiedän että matikka tärkeää, eikä se kiinnosta ollnkaan. Olen empaattinen hoitaja/kasvattajatyyppi, en yhtään luonnontieteistä tai matikasta kiinnostunut. Ja tiedän ettei voi verrata lääkiksen tms matikkaan mutten ikimaailmassa lääkäriksi edes hakisi tai haluaisi.

Tätini opiskeli Helsingissä sairaanhoitajaksi 20 vuotta sitten ja sanoi etteivät lääkelaskut olleet este harjoitteluun pääsylle, ja laskut olivat nykyistä lähihoitajatasoa (meillä lähihoitajia koulutuksessa ja ovat kertoneet että lh laskut ovat yksinkertaisempia).

ap

Vierailija
11/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaskut ovat kuitenkin aika konkreettisia ja mekaanisia, joten ne kyllä oppii kuka hyvänsä harjoittelemalla.

On se silti aika naurettavaa, että nykyaikana pitää laskea ruutupaperilla jotain guttia ja roomalaisia kompanumeraaleja, joita ei missään ikinä ole käytetty edelliseen sataan vuoteen, ja sillä perusteella sitten karsiutuu osa opiskelijoista pois.

Vierailija
12/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, meikätyötön taas niin mielellään työskentelisi matematiikan erityisopetuksen parissa, siis yksityisopetusta niille joilla on vaikeuksia. Pitäisikö perustaa firma josta sitä voi ostaa?

Minulla on opettajankoulutuskin, osana opintojani seurasin lääkelaskujen tukiopetus-oppituntia. Ihmettelin kyllä, miksi kaikki ne pitää laskea niin kankean kaavamaisesti, itse olisin laskenut hieman toisin (toki oikeaan tulokseen silti päästen). Ehkä en sitten kumminkaan uskalla opettaa lääkelaskuja, kun ne ei menisi oikean protokollan mukaan? 

Todellakin! Mutta tarjoa opetusta ryhmälle, jotta saat hinnan kohtuulliseksi. Mullakin pelkästään on jo 4 opintoihin palannutta aikuista ystävää, jotka tarvitsisivat kertausta matematiikassa opintoja varten. Ei siis pelkästään sh-opintoihin kohdentuen vaan yleensäkin matematiikassa.

Vierailija
13/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tutuissa tai opiskelukavereissa olisi joku, joka voisi opettaa? Ei ne laskut mitään ylipääsemättömiä ole, mutta koulussa erilaiset laskut tulevat nopeaan tahtiin. Jos matikan suhteen on epävarmuutta, niin pitää aloittaa yksinkertaisista lääkelaskuista ja toistaa niitä, kunnes lähtee sujumaan. Sen jälkeen seuraavan tehtätyypin kimppuun. Pieniin osiin pilkkomalla selviät lääkelaskuista.

Nyt vaan apuja joltain, jolla riittää kärsivällisyyttä opettamiseen. Muutaman tunnin opetuksella pääset jo pitkälle. 10 tunnissa voit olla jo huippu. Tärkeää on ymmärtää, mitä lasket ja sen jälkeen miten lasket.

Vierailija
14/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?

En tiedä ikääsi, itse olen 40 vuotias joten lukiosta aikaa yli 20 vuotta. Usko pois etten ole tarvinnut verrantoa tms lausekelaskuja missään, vaikka olen ollut töissä eräässä kansainvälisessä suuryrityksessä ulkomailla taloushallinnossa. Selvisin lukion matikasta himaa ripoen ja olen aivan kaiken unohtanut. 

Vierailija
15/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa?

No, mulla on pitkän matikan kymppi ja ällä lukiosta, enkä tiedä, mikä tai mitä on verranto... sattuuhan sitä.

(ja en tietenkään ole ap)

Vierailija
16/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toiveesi on että pääsisit harjoitteluun ilman lääkelaskujen osaamista? Miten ajattelit pärjätä sitten työelämässä? Tentit sielläkin on edessä säännöllisin väliajoin. Eikä tuo mikään piiloteltu asia ole, joten ihmetyttää miten et muka sitä tiennyt opiskelemaan hakiessasi.

Pääsykokeista pääsee läpi paljonkin porukkaa, jotka eivät sovellu alalle, joten pääsykokeiden piikkiin et voi asiaa laittaa. Jokaisen tulisi ennen alalle hakeutumista olla edes jollain tapaa selvillä mitä vaaditaan.

Nuo on aivan perusmatikkaa, joka ei kyllä vaadi edes lukion oppimäärän osaamista. Ei siihen mitään oikotietä ole, on vain opeteltava asiat. Toisilla voi mennä kauemmin ja toisilla onnistuu nopeammin, mutta normaali aikuinen oppii kyllä.

Vierailija
17/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin et tiennyt että matikkaa vaaditaan noin paljon? Alvariinsahan mediassa on siitä miten vaikeaa lääkelaskut on hoitsuille. Ja siitä, että niiden osaamista testataan työpaikoilla vuosittain.

Matikan lisäksi aikasi seuraaminen ja yleissivistys ei taida olla sinun juttujasi.

Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa? Sehän opetetaan yläasteella, kuten kaikki muukin lääkelaskuissa tarvittava matematiikka.

En ole kuullut asiasta, en tunne muita hoitajia kuin tätini joka kertoi että 20 vuotta sitten ei moisia vaatimuksia ollut ja nyt ei työssään psyk puolella avohoidossa niitä tarvitse.

En muistanut fysiikastakaan mitään mutta olen selvinnyt lukemisella. Näihin 20 vuoteen on mahtunut kaikkea muuta kuin matikkaa.

Mielestäni täysin matikkaa osaamatonta ei pitäisi edes ottaa opiskelemaan vaikka olisi muita taitoja alalle. Olisin säilyttänut korkeakoulun ensikertalaisuuteni ja voinut hakea muualle, esim. sosiaalialle.

En ole missään nähnyt mainittavan sitä että matematiikka on tärkeää hoitoalalla, katso vaikka itse huviksesi amk sivuja ja opintokuvauksia. Miksi asiasta ei voi puhua avoimesti jotta alalle valikoituisivat ne matikkaa ja luonnontieteitä osaavat? Voisi miehiäkin silloin tulla enemmän mukaan kun noita korostettaisiin. Pääsykokeissa en tosiaan laskenut ainotakaan laskua, muista osista sain täydet pisteet.

Vierailija
18/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin! Mutta tarjoa opetusta ryhmälle, jotta saat hinnan kohtuulliseksi. Mullakin pelkästään on jo 4 opintoihin palannutta aikuista ystävää, jotka tarvitsisivat kertausta matematiikassa opintoja varten. Ei siis pelkästään sh-opintoihin kohdentuen vaan yleensäkin matematiikassa.

Minusta taas se yksityisopetus olisi juuri minun juttuni. En usko, että oppimista tapahtuu niin että opettaja selittää selittämästä päästyään, vaan tärkeää on opettajan kuunnella, miten oppilas asiaa hahmottaa, jolloin huomaa missä kohti se ongelma on. Ja tämä onnistuu paremmin yksityisopetuksena.

Voisikohan työtön jotenkin ryhtyä osapäiväyrittäjäksi? En nimittäin usko, että yrittäjänä tuo duuni kuitenkaan löisi leiville - etenkin kun haluan tehdä sen hyvin enkä huitaisemalla - mutta onhan tässä selvästi sekä tekijäänsä ilman oleva työ että halukas ja ehkä osaavakin tekijä. Miten homman saisi sumplittua niin ettei se olisi taloudellinen katastrofi minulle? Tehdä pimeästi, vaikka en oikeastaan sitä haluaisi?

Vierailija
19/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toiveesi on että pääsisit harjoitteluun ilman lääkelaskujen osaamista? Miten ajattelit pärjätä sitten työelämässä? Tentit sielläkin on edessä säännöllisin väliajoin. Eikä tuo mikään piiloteltu asia ole, joten ihmetyttää miten et muka sitä tiennyt opiskelemaan hakiessasi.

Pääsykokeista pääsee läpi paljonkin porukkaa, jotka eivät sovellu alalle, joten pääsykokeiden piikkiin et voi asiaa laittaa. Jokaisen tulisi ennen alalle hakeutumista olla edes jollain tapaa selvillä mitä vaaditaan.

Nuo on aivan perusmatikkaa, joka ei kyllä vaadi edes lukion oppimäärän osaamista. Ei siihen mitään oikotietä ole, on vain opeteltava asiat. Toisilla voi mennä kauemmin ja toisilla onnistuu nopeammin, mutta normaali aikuinen oppii kyllä.

Missä asia kerrotaan? Ei ainakaan oman Amk:ni sivuilla. En tosiaan tiennyt enkä tiedä mitään sh työstä tai vaatimuksista,luulin että lääkäri määrää ja laskee ne ja antaa määräykset hoitajille. En ole koskaan ollut edes sairaalassa synnytyksiä lukuunottamatta.

Ihmettele asiaa jos ihmetyttää, sh opintokuvauksessa sanotaan näin:

"Kiinnostaako sairaanhoitajan työ? Silloin olet hakemassa arvostettuun ammattiin, jossa:

työsi on ihmisläheistä, monipuolista ja palkitsevaa

työskentelet eri-ikäisten asiakkaiden kanssa heidän terveyteensä, hyvinvointiinsa ja sairauksiinsa liittyvissä kysymyksissä

ohjaat, tuet, hoidat ja kuntoutat eri tavoin sairastuneita henkilöitä yhteistyössä heidän läheistensä ja muiden ammattilaisten kanssa

työtehtäviisi kuuluvat lisäksi erilaiset opetus-, suunnittelu-, kehittämis-, johtamis- ja asiantuntijatehtävät

pääset työskentelemään monialaisissa ja moniammatillisissa työympäristöissä.

Sairaanhoitajilla on erinomaiset työmahdollisuudet

Sairaanhoitajien työllistymistilanne ja jatko-opiskelumahdollisuudet ovat hyvät. Voit työskennellä esim. sairaalan vuodeosastolla, poliklinikalla tai leikkausosastolla. Työpaikkasi voi löytyä myös kotisairaanhoidosta, erilaisista kuntoutus- ja hoitokodeista tai lääkäriasemilta.

Näiden lisäksi sairaanhoitajatutkinto mahdollistaa työskentelyn asiantuntijuus- ja konsulttitehtävissä, vapaaehtoisjärjestöjen palveluksessa tai kansainvälisissä tehtävissä.

Sairaanhoitajan tutkinto antaa myös erinomaiset kansainväliset työmahdollisuudet: se on vertailukelpoinen vastaavien eurooppalaisten  tutkintojen kanssa, ja antaa EU-direktiivien mukaisen sairaanhoitajan pätevyyden.

Opintojen toteutus

Sairaanhoitajan opinnot muodostuvat laaja-alaisista teoreettisista hoitotyön opinnoista, innovaatio-opinnoista, monialaisista valinnaisista opinnoista, opinnäytetyöstä sekä ohjatusta harjoittelusta.

Laadit opintojesi alkuvaiheessa henkilökohtainen opiskelusuunnitelman (HOPS). Sen lähtökohtina ovat opetussuunnitelma, aikaisemmin hankittu osaaminen (AHOT) ja henkilökohtaiset kehittymistarpeet, jotka voivat lyhentää opiskeluaikaa.

Opintoihisi kuuluu teoriaopetusta, erilaisia laboratoriotöitä, verkko-opiskelua, itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa opiskelua sekä erilaisia työpajoja. Jokaisessa opintojaksossa teet myös kirjallisia töitä. Lisäksi opintoihisi kuuluu moniammatilliset ja koulutusohjelmarajat ylittävät innovaatioprojektiopinnot (10 op).

Opetus järjestetään pääsääntöisesti noin kolmena päivänä viikossa kello 8.00-18.00 välillä. Harjoittelujaksojen aikana työskentely kentällä on usein täyspäiväistä ja harjoittelu kestää yleensä 3-7 viikkoa. Tarkempi opetusaikataulu ilmoitetaan ennen opintojen alkua.

Lähiopetusta on puolestaan ollut 9 tuntia / opintopiste (esim. 1,5 opintopistettä vastaa 40 tuntia opiskelijan työtä). Tiedot opetuksesta tarkentuvat syksyllä hakuajan alkaessa. Samanaikainen kokopäiväinen työnteko on osoittautunut haasteelliseksi, joten opiskeluun on hyvä varata riittävästi aikaa, tapahtuu opiskelu koululla tai kotona.

Työharjoittelu

Sairaanhoitajan koulutuksesta noin yksi kolmasosa on harjoittelua, joka toteutuu pääosin sosiaali- ja terveysalan erilaisissa hoito- ja toimintaympäristöissä. Jokaiseen lukukauteen kuuluu harjoittelujaksoja. Otathan huomioon, että monissa harjoittelupaikoissa voidaan toteuttaa 3-vuorotyötä."

Eli painotetaan yhteistyötaitoja ja hoitotyötä. Miksi ei voida jo kuvauksessa painottaa luonnontieteiden merkitystä ja matikkaa? Ehkä sillloin oikeanlaiset ihmiset hakeutusivat alalle, itse sovin paremmin ihmisläheiseen työhön.

Vierailija
20/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sälytät vastuuta osaamattomudestasi pääsykokeiden piikkiin. Ihan varmasti opintokuvauksissa on mainittu että lääkelaskenta on hallittava. Ja se pitäisi muutenkin tietää jokaisen alalle aikovan jos on yhtään viitsinyt ottaa selvää alasta ja sen vaatimuksista.

Esim. Tamk: "Ammattitaitoosi sisältyy myös, että osaat käyttää turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön menetelmiä ja osaat lääkehoitoa ja hallitset lääkelaskut."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme