Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa elää ärsyttävän sitkeässä tämä iänikuinen "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat" -ajattelu. Eli elämän TÄYTYY olla loputonta taistelua lapsiperhearjen/uusperhekuvioiden jne puristuksessa, helpompi elämä aiheuttaa taistellen elävissä närkästystä.
Älä välitä vaan nauti, juuri nyt.
Itse muuten tiesin jo pikkulapsena, etten halua lapsia - silloinkin jo vauvanukeilla leikkiminen tuntui irvokkaalla tavalla väärältä. Tämä valinta on tuntunut aina niin luonnolliselta, ettei sitä ole tarvinnut tuumata hetkeäkään. Olen tullut kerran pitkässä parisuhteessa raskaaksi kierukasta huolimatta, tällöinkin kesti 0,1 sekuntia todeta "tahdon keskeytyksen", asiaa ei tarvinnut tuolloinkaan puntaroida hetkeäkään. On siis väärin väittää, etteikö haluaan pitäytyä lapsettomana voisi tiedostaa jo varhain, kyllä voi.
Jokin tällainen kärsimyksen ihannointi tässä on. Minullekin lapsen ajattelu tuntui jotenkin hyvin vieraalta ja omituiselta nuoresta asti. Pari vuotta sitten ollessani 35 hakeuduin viimein sterilisaatioon koska minulle ei ollut koskaan tullut minkäänlaista vauvakuumetta ja ajatus lapsista tuntui edelleen jotenkin luonnottomalta. Muistan ikuisesti miten hoitaja aivan sähähti ensimmäisessä tapaamisessamme: Niin mukavuudenhalu on siis syynä ettet halua lapsia? En edes osannut vastata oikein mitään, koska tuntui hullulta että jonkun mielestä minun pitäisi ehdoin tahdoin etsiä kärsimystä elämääni ja tuo kärsimyksentarve olisi vieläpä hyvä syy tehdä taas yksi lapsi ylikansoittuneelle maapallolle.
Luulen, että viime vuosina tällainen ajattelu on vähän hellittänyt - etenkin kun ylikansoittumisestakin puhutaan enemmän niin harvemmalla on pokkaa kritisoida niitä jotka jättävät lapset tekemättä. Silti tätä asennetta näkee toisinaan ja usein mietin tuota hoitajan kivahdusta, joka niin kuvaavasti paljasti hänen ajatusmaailmansa - että lapset ovat hänen mielestään epämukavia ja siksi niitä juuri pitääkin tehdä, ettei elämästä tulisi liian mukavaa!
Kummallinen on tuo ajattelu kärsimisestä. Elämäni parhaat vuodet olen nyt viettänyt lapsia kasvattaen. Ymmärrän kyllä ettei tämä kaikille sovi, mutta miksi sitä pitää hieroa naamaan?
Sulla on lapsia, sä kärsit ja olet onneton kun MÄ sanon niin!!!
Tuo on se, mikä itseäni ärsyttää veloissa.
Niin siis enhän minä olekaan ajatellut että lasten saaminen on kaikille kärsimystä vaan tuo hoitaja oli se joka ajatteli että lasten tekemättömyys on mukavuudenhalua (eli lasten tekeminen olisi epämukavuudenhalua ja jalostavaa kärsimystä).
Minulle on täysin selvää, että jokainen yrittää tehdä elämästään mahdollisimman mukavaa ja eri ihmisille se merkitsee eri asioita. Lapsista haaveilevat tekevät ne lapset ihan samasta mukavuudenhalusta kuin vapaaehtoisesti lapsettomat jättävät ne tekemättä, ja se on ihan oikein. Sinä olet oman mukavuutesi ansainnut, kuten minäkin!
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.
Minä tiesin jo tuossa iässä. Siitä on jo aikaa, nimim. 50 vuotta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.
Minä tiesin jo tuossa iässä. Siitä on jo aikaa, nimim. 50 vuotta..
Niin mutta täysin varma ei voi olla. Tuon ikäinen on vielä teini eikä kuulukaan haluta lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että olette yhteiskunnan vapaamatkustajia
hmm. ei siltä tunnu kun on putkeen tehnyt töitä, töitä, töitä ja maksanut koko ajan veroja. sanotko samaa tahattomasti lapsettomillekin tai niille, joiden lapsi on menehtynyt? että häpeä nyt vapaamatkustaja, me elätetään sua. olet pelkkä taakka meille, hyi olkoon, pois heitettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteisiin...
Mitämitä? Eikös äitiyden pitänyt tehdä ihmisestä suunnilleen pyhimys ja olla todiste huipputason empatiakyvystä? Silloin ei vittuilla tuolla tavalla.
Just sayin'
Kukas noin on sanonut?
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin 16 en ymmärtänyt miksi kukaan juo alkoholia tai tupakoi. Oli tästä kertakaikkisen äimistynyt. Nyt ole 44, olen alkoholisti ja rööikiäkin meni 20 vuotta. Ehkei noin nuorena kuin ap kannata sanoa mitään.
Eli 16-vuotiaana ei kannata omata yhtä ainutta mielipidettä mistään? Entä 18-vuotiaana, kun pitää jo äänestääkin? Entä jos on keskustan kannattaja ja sitten 19-vuotiaana mieli muuttuukin, ja haluaa äänestää puoluetta x?
Taitaa muuten olla eka kerta kun joku vertaa lapsen hankintaa viinan juomiseen ja tupakointiin..
Monet velat olettaa että automaattisesti kaikki joilla on lapsia vihaa heitä ja halveksuu heidän valintaansa. Oikein haastamalla haastavat riitaa vaikka oikeasti meitä ei voisi vähempää kiinnostaa. Se on kieltämättä ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Monet velat olettaa että automaattisesti kaikki joilla on lapsia vihaa heitä ja halveksuu heidän valintaansa. Oikein haastamalla haastavat riitaa vaikka oikeasti meitä ei voisi vähempää kiinnostaa. Se on kieltämättä ärsyttävää.
Vai oletatko vain, että he olettavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat epäempaattisia, varsinkin nettikeskusteluissa. Tätä on ihan tutkittukin.
Jos vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa hyökkäyksiä muissa, niin voin kertoa että kyllä sitä aiheuttaa myös tahaton lapsettomuus, vanhemmuus, nuori ikä, vanha ikä, keski-ikä, jopa syöpä (siis oikeasti olen omin silmin lukenut senkin, kuinka musertuneelle syöpäsairaalle toivotaan kuolemaa) ja oikeastaan mitä nyt ikinä keksiikään.
Siis oikeasti, monet suomalaiset ovat netissä aivan hirviöitä. En tiedä, mistä se voisi johtua.
Se johtuu siitä että ihmiset ovat oikeasti tosi pimeitä, ilkeitä, julmia, itsekkäitä, välinpitämättömiä, sadistisia ja typeriä.
Elävässä elämässä he osaavat peittää todellisen luonteensa. On hyödyllistä teeskennellä ja esittää ihanaa ja mahtavan mukavaa tyyppiä.
Netissä ollaan suojassa. Naamari lasketaan kasvoilta ja käyttäydytään kuin...no en sano edes mitkä.
Sama juttu jos olet vaikka autossa. Siellä peltikopperon suojissa kaivat räkää nenästäsi, syöt niitä klöhnäkkeitä, pieret, laulat, haukut muut kuskit sontaperseiksi yms.
Kun nouset autosta käyttäydyt korrektisti.
Sitä en minäkään ymmärrä miten ihmiset voivat täysin itsekritiikittömästi kommentoida mitä uskomattomampia paskantöräyksiä OMALLA NAAMALLAAN ja nimellään.
Shaisselehtien kommenttiosiot ovat pullollaan facen kautta lähetettyä idiotismeja. Omat turvonneet emakon kasvot on kuvattu viiden sentin päästä, ettei kroppa näy. Oma nimi on siinä kaikkien nähtävänä kokonaisuudessaan ja vielä työpaikka/koulu jos sellainen on.
Säälittää tuollaisten ihmisten läheiset ja lapset.
Sinäkin kuullostat tosi empaattiselta, lämpimältä ja mukavalta ihmiseltä! Tämä oli sitten sarkasmia.
Kerpele11 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oletatko vain, että he olettavat?
No siinä tapauksessa muuten vain haastavat riitaa turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että olette yhteiskunnan vapaamatkustajia
Me maksamme veromme, ja saamme huomattavasti vähemmän tukia kuin lapsiperheet. Meidän veroäyrejä laitetaan myös teidän lasten koulutukseen ja tukiaisiin, että mietipä uudelleen.
Myös sinun koulutukseesi ja tukiaisiisi on pistetty niitä veroäyrejä, joten mietippä uudelleen ihan itse.
Vanhempien pitäisi maksaa itse lastensa koulutus ja terveydenhuolto. Se olisi oikeudenmukaista.
Ja läskien ja tupakoitisjoiden pitäisi maksaa omat terveydenhoitokulunsa. Myös sterilointi yms. täysin omakustanteiseksi. Ja vanhusten hoito.
Onko vanhuus itseaiheutettu sairaus? Nyt tekisi mieli kommentoida jotain siitä, miten raskaus kutistaa naisen aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ovat keksineet sille niin vitun tyhmän nimen. ”Vela.”
VMP
VapaaEhtoisestiLApseton
Vähän kuin tosi tyhmästi keksitty KansanEläkeLAitos..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa elää ärsyttävän sitkeässä tämä iänikuinen "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat" -ajattelu. Eli elämän TÄYTYY olla loputonta taistelua lapsiperhearjen/uusperhekuvioiden jne puristuksessa, helpompi elämä aiheuttaa taistellen elävissä närkästystä.
Älä välitä vaan nauti, juuri nyt.
Itse muuten tiesin jo pikkulapsena, etten halua lapsia - silloinkin jo vauvanukeilla leikkiminen tuntui irvokkaalla tavalla väärältä. Tämä valinta on tuntunut aina niin luonnolliselta, ettei sitä ole tarvinnut tuumata hetkeäkään. Olen tullut kerran pitkässä parisuhteessa raskaaksi kierukasta huolimatta, tällöinkin kesti 0,1 sekuntia todeta "tahdon keskeytyksen", asiaa ei tarvinnut tuolloinkaan puntaroida hetkeäkään. On siis väärin väittää, etteikö haluaan pitäytyä lapsettomana voisi tiedostaa jo varhain, kyllä voi.
Jokin tällainen kärsimyksen ihannointi tässä on. Minullekin lapsen ajattelu tuntui jotenkin hyvin vieraalta ja omituiselta nuoresta asti. Pari vuotta sitten ollessani 35 hakeuduin viimein sterilisaatioon koska minulle ei ollut koskaan tullut minkäänlaista vauvakuumetta ja ajatus lapsista tuntui edelleen jotenkin luonnottomalta. Muistan ikuisesti miten hoitaja aivan sähähti ensimmäisessä tapaamisessamme: Niin mukavuudenhalu on siis syynä ettet halua lapsia? En edes osannut vastata oikein mitään, koska tuntui hullulta että jonkun mielestä minun pitäisi ehdoin tahdoin etsiä kärsimystä elämääni ja tuo kärsimyksentarve olisi vieläpä hyvä syy tehdä taas yksi lapsi ylikansoittuneelle maapallolle.
Luulen, että viime vuosina tällainen ajattelu on vähän hellittänyt - etenkin kun ylikansoittumisestakin puhutaan enemmän niin harvemmalla on pokkaa kritisoida niitä jotka jättävät lapset tekemättä. Silti tätä asennetta näkee toisinaan ja usein mietin tuota hoitajan kivahdusta, joka niin kuvaavasti paljasti hänen ajatusmaailmansa - että lapset ovat hänen mielestään epämukavia ja siksi niitä juuri pitääkin tehdä, ettei elämästä tulisi liian mukavaa!
Aika monesti ihminen todellakin on itse se miksikä toistia syyttää. Miten lapset ihanana rikkautena kokeva onnellinen vanhempi, voisi edes saada päähänsä, että lapsia haluamaton olisi itsekäs ja mukavuudenhaluinen, ellei hänellä itsellä olisi kokemus, että lapset ovat riesa?
Ihmiset ovat niin hassuja, kun paljastavat itsestään niin paljon asioita, vain osoittelemalla niitä sormella itsestään pois päin.
Jossain on sanottu, että aina kun osoitat toista ihmistä etusormellasi, niin kolme sormea osoittaa itseäsi kohti. Niinhän se on. Kokeilkaa vaikka.
Tuli tuosta sterikokemuksesta mieleen kun hyvin nuorena tuli eräässä yhteydessä lääkärin kanssa puheeksi ehkäisy, ja pillerit. Puhuttiin siitä, miten eräs asia pitää tarkastaa joitain kymmeniä vuosia tulevaisuudessa. Hän kuittaisi asian sanomalla, että "silloin kun on jo lapset tehty ja sinulla on kierukka, se on yleistä siinä iässä". Avasin suuni ja suljin sen. Ajattelin, että turhaa minä tuolle lääkärille selitän mitään siitä, että ei tule olemaan lapsia, eikä muuten kierukkaakaan.
Ja niinhän siinä kävi. Olen siis jo aika iäkäs vela. Nykyisin asiaan suhtaudutaan paljon paremmin. Asenteet ovat muuttuneet merkittävästi ihan 10-20 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat epäempaattisia, varsinkin nettikeskusteluissa. Tätä on ihan tutkittukin.
Jos vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa hyökkäyksiä muissa, niin voin kertoa että kyllä sitä aiheuttaa myös tahaton lapsettomuus, vanhemmuus, nuori ikä, vanha ikä, keski-ikä, jopa syöpä (siis oikeasti olen omin silmin lukenut senkin, kuinka musertuneelle syöpäsairaalle toivotaan kuolemaa) ja oikeastaan mitä nyt ikinä keksiikään.
Siis oikeasti, monet suomalaiset ovat netissä aivan hirviöitä. En tiedä, mistä se voisi johtua.
Se johtuu siitä että ihmiset ovat oikeasti tosi pimeitä, ilkeitä, julmia, itsekkäitä, välinpitämättömiä, sadistisia ja typeriä.
Elävässä elämässä he osaavat peittää todellisen luonteensa. On hyödyllistä teeskennellä ja esittää ihanaa ja mahtavan mukavaa tyyppiä.
Netissä ollaan suojassa. Naamari lasketaan kasvoilta ja käyttäydytään kuin...no en sano edes mitkä.
Sama juttu jos olet vaikka autossa. Siellä peltikopperon suojissa kaivat räkää nenästäsi, syöt niitä klöhnäkkeitä, pieret, laulat, haukut muut kuskit sontaperseiksi yms.
Sitä en minäkään ymmärrä miten ihmiset voivat täysin itsekritiikittömästi kommentoida mitä uskomattomampia paskantöräyksiä OMALLA NAAMALLAAN ja nimellään.
Shaisselehtien kommenttiosiot ovat pullollaan facen kautta lähetettyä idiotismeja. Omat turvonneet emakon kasvot on kuvattu viiden sentin päästä, ettei kroppa näy. Oma nimi on siinä kaikkien nähtävänä kokonaisuudessaan ja vielä työpaikka/koulu jos sellainen on.
Sinäkin kuullostat tosi empaattiselta, lämpimältä ja mukavalta ihmiseltä! Tämä oli sitten sarkasmia.
Arvasin jo etukäteen että joku tulee minua haukkumaan. En yllättynyt yhtään.
Olen empaattinen joitakin kohtaan, ja joitakin ihmisiä inhoan ja ällöän. =)
Sinun sarkastiset luulottelusi eivät vaikuta minäkuvaani mitenkään, koska enemmän arvostaan omaa kokemusta itsestäni ja sitä mitä muut ihmiset, jotka minun kanssa oikeasti ovat tekemisissä, ovat sanoneet.
Jatkan vielä - joskus yli 10 vuotta sitten oli puhetta, kuinka kaikissa kunnissa ei kutsuta naisia papa-kokeisiin. Kyse oli pohjoisen Suomen lestadiolaisalueista, ja asiaa ihan oikeasti perusteltiin sillä, että kun naiset ovat siinä iässä raskaana niin asia tulee hoidettua samalla, ja tulisi vaan turhia menoja "turhista" kutsuista. Muistan lukeneeni tästä lehdestä ja kihisseeni raivosta.
Toivon, että tilanne ei enää ole samanlainen?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupesiko hävettämään omat törttöilyt netissä ja lähikuva naamastasi? Vai mistä älähdys?
Siitäkö kun tajusit nolanneesi lapsesi ja miehesi?
Itse olen ajatellut, että yleensä ne ihmiset kummastelevat eniten muiden elämänvaintoja, jotka ovat itse aika "ulkoapäinohjautuvia". Siis tekevät asioita sen vuoksi, kun "niin vaan pitää tehä" ja "kuuluuhan se nyt elämään tehdä asia x". Ja sitten kun joku osoittaa sen, että ihan oikeasti kaikkea ei "vaan tarvitse tehdä, kun vaan kuuluu tehdä", niin sitten ovat melkein shokissa, että miten jollain on pokkaa tehdä/olla tekemättä noin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupesiko hävettämään omat törttöilyt netissä ja lähikuva naamastasi? Vai mistä älähdys?
Siitäkö kun tajusit nolanneesi lapsesi ja miehesi?
Minulla ei ole lapsia.
Lähinnä minua säälitti sinänsä tärkeästä asiasta puhuminen niin hel*etin rumalla tavalla, astumalla ihan sinne tunkiotasolle itsekin. Esim. tämä: "Omat turvonneet emakon kasvot on kuvattu viiden sentin päästä, ettei kroppa näy". Eli kun kirjoittaja on turvonnut/lihava/ruma niin miten se kehtaa haukkua jotakuta/jotain. Ennen kuin repii aivosuonensa raivosta kannattaa myös huomioida, että ei ne kaikki profiilit ole edes aitoja.
Koska ne ovat keksineet sille niin vitun tyhmän nimen. ”Vela.”
VMP