Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
41/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat epäempaattisia, varsinkin nettikeskusteluissa. Tätä on ihan tutkittukin.

Jos vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa hyökkäyksiä muissa, niin voin kertoa että kyllä sitä aiheuttaa myös tahaton lapsettomuus, vanhemmuus, nuori ikä, vanha ikä, keski-ikä, jopa syöpä (siis oikeasti olen omin silmin lukenut senkin, kuinka musertuneelle syöpäsairaalle toivotaan kuolemaa) ja oikeastaan mitä nyt ikinä keksiikään.

Siis oikeasti, monet suomalaiset ovat netissä aivan hirviöitä. En tiedä, mistä se voisi johtua.

Se johtuu siitä että ihmiset ovat oikeasti tosi pimeitä, ilkeitä, julmia, itsekkäitä, välinpitämättömiä, sadistisia ja typeriä.

Elävässä elämässä he osaavat peittää todellisen luonteensa. On hyödyllistä teeskennellä ja esittää ihanaa ja mahtavan mukavaa tyyppiä.

Netissä ollaan suojassa. Naamari lasketaan kasvoilta ja käyttäydytään kuin...no en sano edes mitkä.

Sama juttu jos olet vaikka autossa. Siellä peltikopperon suojissa kaivat räkää nenästäsi, syöt niitä klöhnäkkeitä, pieret, laulat, haukut muut kuskit sontaperseiksi yms.

Kun nouset autosta käyttäydyt korrektisti.

Sitä en minäkään ymmärrä miten ihmiset voivat täysin itsekritiikittömästi kommentoida mitä uskomattomampia paskantöräyksiä OMALLA NAAMALLAAN ja nimellään.

Shaisselehtien kommenttiosiot ovat pullollaan facen kautta lähetettyä idiotismeja. Omat turvonneet emakon kasvot on kuvattu viiden sentin päästä, ettei kroppa näy. Oma nimi on siinä kaikkien nähtävänä kokonaisuudessaan ja vielä työpaikka/koulu jos sellainen on.

Säälittää tuollaisten ihmisten läheiset ja lapset.

Vierailija
42/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on ihan yleisesti se, että joku "uskaltaa" ( jopa kehtaa ?) tehdä erilaisia valintoja /olla eri mieltä.

Ainahan muunlaisia ihmisiä ja mielipiteitä ihmetellään sekä jopa vihataan. "Mikä tuossa on "vikana", kun se on tuommoinen ?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo nuorena kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Älä kuule ala neuvomaan mitä joku toinen tietää. Minä TIESIN 14-vuotiaana kun minut pakotettiin päiväkotiin työharjoitteluviikoksi, että en halua koskaan lapsia.

Täytän kolmen viikon päästä 44 ja lapsia ei ole eikä tule. Lopeta siis viisastelusi.

Neuvomaan? Se on kuule ihan fakta että asiat mitä tuolloin haluaa voi muuttua mihin suuntaan vaan, niin kävi minulle. Sinulle sattui käymään noin. Ei tarvitse raivota. Muutenkin tuntuu että useammin lapsettomat on niitä jotka raivoaa.

Vierailija
44/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että olette yhteiskunnan vapaamatkustajia

Me maksamme veromme, ja saamme huomattavasti vähemmän tukia kuin lapsiperheet. Meidän veroäyrejä laitetaan myös teidän lasten koulutukseen ja tukiaisiin, että mietipä uudelleen.

Myös sinun koulutukseesi ja tukiaisiisi on pistetty niitä veroäyrejä, joten mietippä uudelleen ihan itse.

Vanhempien pitäisi maksaa itse lastensa koulutus ja terveydenhuolto. Se olisi oikeudenmukaista.

Vierailija
45/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi ettei yhtään kukaan korottaisi itseään niin paljon toisen yläpuolelle, että menisi viisastelemaan muka tietävänsä paremmin toisen puolesta mitä tämä haluaa ja mitä ei.

Voiko törkeämpää olla. Mitätöidään ja alennetaan toinen maanrakoon ja niin alhaiseksi, ettei itse muka tunne itseään paremmin kuin joku joka ei sekuntiakaan ole toisen elämää elänyt.

Äärimmäisen julkeaa.

Vierailija
46/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, jotka eivät voi saada lapsia (fysiologiset syyt/kumppania ei löydy). Osalla heistä saattaa "kiehahtaa", jos henkilö, jolla ei ole mitään esteitä, ei halua lasta. Se koetaan ehkä henkilökohtaisena loukkauksena.  Unohdetaan, että jokaiselle riittää niitä ristejä kannettavaksi, ei ainostaan itsellä.

Vierailija
47/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Älä kuule ala neuvomaan mitä joku toinen tietää. Minä TIESIN 14-vuotiaana kun minut pakotettiin päiväkotiin työharjoitteluviikoksi, että en halua koskaan lapsia.

Täytän kolmen viikon päästä 44 ja lapsia ei ole eikä tule. Lopeta siis viisastelusi.

Neuvomaan? Se on kuule ihan fakta että asiat mitä tuolloin haluaa voi muuttua mihin suuntaan vaan, niin kävi minulle. Sinulle sattui käymään noin. Ei tarvitse raivota. Muutenkin tuntuu että useammin lapsettomat on niitä jotka raivoaa.

Minulla ei muuttunut. Oli vankkaa ja perusteltua tietoa asiasta jo yläasteella. Päätökseni on pitänyt eikä ole ollut pienintäkään horjumista sen suhteen. Näin voi aivan hyvin olla aloittajankin kohdalla, mutta sinä mitätöit häntä nuoren iän takia. Olet sairas.

Vierailija
48/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei muuttunut. Oli vankkaa ja perusteltua tietoa asiasta jo yläasteella. Päätökseni on pitänyt eikä ole ollut pienintäkään horjumista sen suhteen. Näin voi aivan hyvin olla aloittajankin kohdalla, mutta sinä mitätöit häntä nuoren iän takia. Olet sairas.

Tunteisiin...

Vierailija
49/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole velalle niin suuri uhka kuin vela joka on muuttanut mieltään.

Vierailija
50/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen tehnyt itseni kanssa sopimuksen että omia lapsia ei tule vaikka joskus mieli muuttuisikin - herkästi ahdistuvana ja paniikkihäiriöstä kärsivänä ihmisenä vauva-aika saattaisi univelkoineen ja stressaamisineen ajaa meikäläisen kirjaimellisesti hulluuden partaalle. Ei huvita kokeilla kuinka pitkälle pää kestää tai on kestämättä, etsin ilon aiheita elämään muista asioista.

Mulla vähän sama. Pidän lapsista ja oma lapsi olisi varmaan aivan ihana asia, mutta mä olen äärimmäisen stressiherkkä ja taipuvainen ahdistumaan mitättömistäkin asioista, joten olen päättänyt olla lisääntymättä. Tuskin jaksaisin näiden piirteideni kanssa lapsiperhearkea, ja vielä tärkeämpää: en halua periyttää tätä neuroottista luonteenlaatuani ja sen tuomaa kärsimystä kenellekään.

Vierailija
51/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa elää ärsyttävän sitkeässä tämä iänikuinen "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat" -ajattelu. Eli elämän TÄYTYY olla loputonta taistelua lapsiperhearjen/uusperhekuvioiden jne puristuksessa, helpompi elämä aiheuttaa taistellen elävissä närkästystä.

Älä välitä vaan nauti, juuri nyt.

Itse muuten tiesin jo pikkulapsena, etten halua lapsia - silloinkin jo vauvanukeilla leikkiminen tuntui irvokkaalla tavalla väärältä. Tämä valinta on tuntunut aina niin luonnolliselta, ettei sitä ole tarvinnut tuumata hetkeäkään. Olen tullut kerran pitkässä parisuhteessa raskaaksi kierukasta huolimatta, tällöinkin kesti 0,1 sekuntia todeta "tahdon keskeytyksen", asiaa ei tarvinnut tuolloinkaan puntaroida hetkeäkään. On siis väärin väittää, etteikö haluaan pitäytyä lapsettomana voisi tiedostaa jo varhain, kyllä voi.

Jokin tällainen kärsimyksen ihannointi tässä on. Minullekin lapsen ajattelu tuntui jotenkin hyvin vieraalta ja omituiselta nuoresta asti. Pari vuotta sitten ollessani 35 hakeuduin viimein sterilisaatioon koska minulle ei ollut koskaan tullut minkäänlaista vauvakuumetta ja ajatus lapsista tuntui edelleen jotenkin luonnottomalta. Muistan ikuisesti miten hoitaja aivan sähähti ensimmäisessä tapaamisessamme: Niin mukavuudenhalu on siis syynä ettet halua lapsia? En edes osannut vastata oikein mitään, koska tuntui hullulta että jonkun mielestä minun pitäisi ehdoin tahdoin etsiä kärsimystä elämääni ja tuo kärsimyksentarve olisi vieläpä hyvä syy tehdä taas yksi lapsi ylikansoittuneelle maapallolle. 

Luulen, että viime vuosina tällainen ajattelu on vähän hellittänyt - etenkin kun ylikansoittumisestakin puhutaan enemmän niin harvemmalla on pokkaa kritisoida niitä jotka jättävät lapset tekemättä. Silti tätä asennetta näkee toisinaan ja usein mietin tuota hoitajan kivahdusta, joka niin kuvaavasti paljasti hänen ajatusmaailmansa - että lapset ovat hänen mielestään epämukavia ja siksi niitä juuri pitääkin tehdä, ettei elämästä tulisi liian mukavaa!

Vierailija
52/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteisiin...

Mitämitä? Eikös äitiyden pitänyt tehdä ihmisestä suunnilleen pyhimys ja olla todiste huipputason empatiakyvystä?  Silloin ei vittuilla tuolla tavalla.

Just sayin'

Vierailija
53/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole velalle niin suuri uhka kuin vela joka on muuttanut mieltään.

Miettikää vaikka Jenni Haukiota, joka täälläkin julistettiin velojen esitaistelijaksi. Presidentin rouva ja kaikkea.

Syynä olikin vaikeus saada lapsia eikä suinkaan oma halu olla lapseton.

Vierailija
54/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasektomia kolmikymppisenä estää tehokkaasti keski-iän kriisin mukanaan tuomat isyyshoureet. Parempi tehdä tärkeät päätökset, kun järki on vielä tallella.

Vierailija
55/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me maksamme veromme, ja saamme huomattavasti vähemmän tukia kuin lapsiperheet. Meidän veroäyrejä laitetaan myös teidän lasten koulutukseen ja tukiaisiin, että mietipä uudelleen.

Myös sinun koulutukseesi ja tukiaisiisi on pistetty niitä veroäyrejä, joten mietippä uudelleen ihan itse.

Vanhempien pitäisi maksaa itse lastensa koulutus ja terveydenhuolto. Se olisi oikeudenmukaista.

Ja läskien ja tupakoitisjoiden pitäisi maksaa omat terveydenhoitokulunsa. Myös sterilointi yms. täysin omakustanteiseksi. Ja vanhusten hoito.

Vierailija
56/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa elää ärsyttävän sitkeässä tämä iänikuinen "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat" -ajattelu. Eli elämän TÄYTYY olla loputonta taistelua lapsiperhearjen/uusperhekuvioiden jne puristuksessa, helpompi elämä aiheuttaa taistellen elävissä närkästystä.

Älä välitä vaan nauti, juuri nyt.

Itse muuten tiesin jo pikkulapsena, etten halua lapsia - silloinkin jo vauvanukeilla leikkiminen tuntui irvokkaalla tavalla väärältä. Tämä valinta on tuntunut aina niin luonnolliselta, ettei sitä ole tarvinnut tuumata hetkeäkään. Olen tullut kerran pitkässä parisuhteessa raskaaksi kierukasta huolimatta, tällöinkin kesti 0,1 sekuntia todeta "tahdon keskeytyksen", asiaa ei tarvinnut tuolloinkaan puntaroida hetkeäkään. On siis väärin väittää, etteikö haluaan pitäytyä lapsettomana voisi tiedostaa jo varhain, kyllä voi.

Jokin tällainen kärsimyksen ihannointi tässä on. Minullekin lapsen ajattelu tuntui jotenkin hyvin vieraalta ja omituiselta nuoresta asti. Pari vuotta sitten ollessani 35 hakeuduin viimein sterilisaatioon koska minulle ei ollut koskaan tullut minkäänlaista vauvakuumetta ja ajatus lapsista tuntui edelleen jotenkin luonnottomalta. Muistan ikuisesti miten hoitaja aivan sähähti ensimmäisessä tapaamisessamme: Niin mukavuudenhalu on siis syynä ettet halua lapsia? En edes osannut vastata oikein mitään, koska tuntui hullulta että jonkun mielestä minun pitäisi ehdoin tahdoin etsiä kärsimystä elämääni ja tuo kärsimyksentarve olisi vieläpä hyvä syy tehdä taas yksi lapsi ylikansoittuneelle maapallolle. 

Luulen, että viime vuosina tällainen ajattelu on vähän hellittänyt - etenkin kun ylikansoittumisestakin puhutaan enemmän niin harvemmalla on pokkaa kritisoida niitä jotka jättävät lapset tekemättä. Silti tätä asennetta näkee toisinaan ja usein mietin tuota hoitajan kivahdusta, joka niin kuvaavasti paljasti hänen ajatusmaailmansa - että lapset ovat hänen mielestään epämukavia ja siksi niitä juuri pitääkin tehdä, ettei elämästä tulisi liian mukavaa!

Kummallinen on tuo ajattelu kärsimisestä. Elämäni parhaat vuodet olen nyt viettänyt lapsia kasvattaen. Ymmärrän kyllä ettei tämä kaikille sovi, mutta miksi sitä pitää hieroa naamaan?

Sulla on lapsia, sä kärsit ja olet onneton kun MÄ sanon niin!!! 

Tuo on se, mikä itseäni ärsyttää veloissa.

Vierailija
57/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja läskien ja tupakoitisjoiden pitäisi maksaa omat terveydenhoitokulunsa. Myös sterilointi yms. täysin omakustanteiseksi. Ja vanhusten hoito.

Sopii minulle. Lapseton jää noissa aina voitolle.

Vierailija
58/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta sinulla on todella lapsellinen ajatusmaailma.

Vierailija
59/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienet sinäkin ollut joskus lapsi ja saanut ne samaiset koulutukset ja tukiaiset. Ja nykylapset maksavat sitten sinun eläkettäsi ym. kuluja, joten eiköhän tässä jokainen maksa ja hyödy jostain jossaon vaiheessa.

Vierailija
60/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta sinulla on todella lapsellinen ajatusmaailma.

En ymmärrä, miksi lapsettoman pitäisi osallistua niinkin haitallisen toiminnan kuin lisääntymisen rahoitukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä