Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
21/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että olette yhteiskunnan vapaamatkustajia

Herää ajatus, että olet itsekin jonkinlainen vapaamatkustaja, kun ehdit päivystää mielipiteinesi palstalla kaiken aikaa... (Jaa entäs minä? Urakkatyö, aikataulu oman mielen mukaan.)

Vierailija
22/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tietää ja osa muuttaa mieltään myöhemmin. Sitä on vaikea tietää etukäteen, kuka. Mielipiteessään pysyminen on ok,mitta sen vaihtaminen on yhtä luonnollista. Jälkikäteen voidaan nähdä kuka tiesi jo nuorena. Minä olin vielä viisi vuotta sitten aika ehditon lapseton, mutta niin se näyttäisi esikoinen täyttävän kuukauden. Tosin toisinaan vieläkin pohdin, miksi ryhdyin tähän, kun poika valvoo kolmatta tuntia yöllä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksamme veromme, ja saamme huomattavasti vähemmän tukia kuin lapsiperheet. Meidän veroäyrejä laitetaan myös teidän lasten koulutukseen ja tukiaisiin, että mietipä uudelleen.

Vierailija
24/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kans monesti miettinyt miksi tämä aihe saa osan ihmisistä raivon partaalle. Kai se on se että ihmiset ajattelee niin eri tavalla asioista, ja sitten on aina ne muutama sekopää jotka eivät millään pysty hyväksymään toisenlaisia valintoja.

En ole missään kullä törmännyt kannanottoihin joissa joku olisi raivon partaalla toisen ihmisen lapsettomuuden takia. Ei aihe ole toisille niin tärkeä kuin itsekeskeisyydessäsi kuvittelet. Ole vapaa toteuttamaan elämässäsi omia arvojasi!

Joskus vaan ihmetyttää että nämä lapsettomuuden auvoa julistavat viihtyvät täällä vauvapalstalla uhriutumassa. Eikö nyt kukaan viitsisi tuomita ja vastustaa kun olen näin erityisen elämäntavan valinnut? Hohhoijjaa.

Vierailija
25/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kans monesti miettinyt miksi tämä aihe saa osan ihmisistä raivon partaalle. Kai se on se että ihmiset ajattelee niin eri tavalla asioista, ja sitten on aina ne muutama sekopää jotka eivät millään pysty hyväksymään toisenlaisia valintoja.

En ole missään kullä törmännyt kannanottoihin joissa joku olisi raivon partaalla toisen ihmisen lapsettomuuden takia. Ei aihe ole toisille niin tärkeä kuin itsekeskeisyydessäsi kuvittelet. Ole vapaa toteuttamaan elämässäsi omia arvojasi!

Joskus vaan ihmetyttää että nämä lapsettomuuden auvoa julistavat viihtyvät täällä vauvapalstalla uhriutumassa. Eikö nyt kukaan viitsisi tuomita ja vastustaa kun olen näin erityisen elämäntavan valinnut? Hohhoijjaa.

O__o

Vierailija
26/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin 16 en ymmärtänyt miksi kukaan juo alkoholia tai tupakoi. Oli tästä kertakaikkisen äimistynyt. Nyt ole 44, olen alkoholisti ja rööikiäkin meni 20 vuotta. Ehkei noin nuorena kuin ap kannata sanoa mitään.

Vierailija
27/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on varmasti se että itse on pettynyt ja väsynyt lapsiperhearkeen eikä halua että kukaan pääsee helpommalla. Voi olla myös kateutta siitä että joku on osannut tehdä tietoisen valinnan ja jäädä lapsettomaksi kun itse on halunnut lapsen ja tajunnut että lapsen saaminen ei ollutkaan sitä mitä luuli sen olevan, että lapsettomuus olisikin ollut itselle sopivampi ratkaisu. 

Vierailija
28/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on kyllästynyt ihmisiin, jotka hierovat sitä omaa mielipidettään muiden naamalle tilaamatta. Ihan sama, onko vela, vegaani tai homo, mutta kun se pitää päästä kailottamaan joka jumalan paikassa.

Vierailija
29/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan perheestä ja sen hetkisestä tilanteesta, millaista siellä on. En ole havainnut hirveää tai pysyvää sotkua tai huutamista näinä vajaina 27 vuotena, kun minulla on ollut perhettä. Omaa rauhaa ja hiljaisuutta on myös riittänyt.

Joskus tuntuu kuin lapsettomat tekisivät elämäntavastaan ison ja negatiivisen numeron. Minusta on oma asia hankkiiko lapsia vai ei.

Vierailija
30/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa elää ärsyttävän sitkeässä tämä iänikuinen "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat" -ajattelu. Eli elämän TÄYTYY olla loputonta taistelua lapsiperhearjen/uusperhekuvioiden jne puristuksessa, helpompi elämä aiheuttaa taistellen elävissä närkästystä.

Älä välitä vaan nauti, juuri nyt.

Itse muuten tiesin jo pikkulapsena, etten halua lapsia - silloinkin jo vauvanukeilla leikkiminen tuntui irvokkaalla tavalla väärältä. Tämä valinta on tuntunut aina niin luonnolliselta, ettei sitä ole tarvinnut tuumata hetkeäkään. Olen tullut kerran pitkässä parisuhteessa raskaaksi kierukasta huolimatta, tällöinkin kesti 0,1 sekuntia todeta "tahdon keskeytyksen", asiaa ei tarvinnut tuolloinkaan puntaroida hetkeäkään. On siis väärin väittää, etteikö haluaan pitäytyä lapsettomana voisi tiedostaa jo varhain, kyllä voi.

Vierailija
31/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me maksamme veromme, ja saamme huomattavasti vähemmän tukia kuin lapsiperheet. Meidän veroäyrejä laitetaan myös teidän lasten koulutukseen ja tukiaisiin, että mietipä uudelleen.

Minäkin maksan veroja ja jopa lasteni koulutuksesta. Lapseni ovat myös työllistäneet ihmisiä kätilöstä yliopiston opettajaan.

Te ette tarvitse tukia, joille teillä ei ole käyttäjää. Tuet eivät ole lisää vaan tasausta.

Ne rajoittuvat yleensä lapsilisään, joka on yhdestä lapsesta reilu 95 € / kk. Muut tuet kuten veroetuudet on nitistetty pois yli 20 v sitten.

Asumistuesta tai en nykyisin tiedä, mutta kun olin sen käyttäjä, sen määrä jäi lopulta todella pieneksi. Taisimme lopulta jättää hakematta.

Vierailija
32/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Mä aavistelin jo ala-asteella että en halua lapsia. Nyt olen 30v enkä vieläkään halua lapsia. Mutta sinä olet varmaan sitä mieltä että kyllä minä vielä joskus haluan ja sitten kadun kun en hankkinut :) (Sori provokatiivinen vastaus, tämä oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu)

Minä tiesin aina sinne 29. ikävuoteen asti etten halua lapsia enkä parisuhdetta. Nyt on kaksi lasta ja onnellinen suhde. Menee se joskus näinkin päin.

Itse aloitukseen sanoisin, että jotkut velat hierovat valintaansa toisten naamaan vähättelemällä ja nimittelemällä. Se herättää ärtymystä, ei neutraali keskustelu. Tämähän on aihe, jossa ei voi olla oikeassa tai väärässä.

Vierailija
33/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sinun koulutukseesi ja tukiaisiisi on pistetty niitä veroäyrejä, joten mietippä uudelleen ihan itse.

Vierailija
34/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miro 2000 kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.

- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen

-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms

- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan

-Ei tykkää lapsista

-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Et sä voi mitenkään tietää mitä haluat vaikka kummemen vuoden päästä, saati sitten kahdenkymmenen. Jälleen kerran, teinit tietää kaiken 😂

Mutta muuten, mua ei ärsytä kenenkään lapsettomuus (oli syy mikä tahansa) vaan se lapsiviha joka on pakko aina saada sanottua.

Vierailija
35/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, asia on jokaisen oma valinta. Mutta täällä palstalla on liikaa noita julistavia ja lapsia vihaavia veloja.

Vierailija
36/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Älä kuule ala neuvomaan mitä joku toinen tietää. Minä TIESIN 14-vuotiaana kun minut pakotettiin päiväkotiin työharjoitteluviikoksi, että en halua koskaan lapsia.

Täytän kolmen viikon päästä 44 ja lapsia ei ole eikä tule. Lopeta siis viisastelusi.

Vierailija
37/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateutta

Vierailija
38/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tällä palstalla törmää kommentoijiin, jotka yrittävät kääntää velojen päätä. Sitten kun se ei onnistu, niin jotkut pillastuvat. Itsellekin vähän aikaa sitten joku raivosi, että olen sairas ja tarvitsen ammattiapua, koska en suostunut uskomaan, että lapsi jotenkin parantaisi elämänlaatuani vaan koin nimenomaan asian täysin päinvastoin kuin tämä jankkaaja... Jotkut ihmiset eivät usko, että se mitä itse arvostaa, onkin toiselle ahdistusta ja elämänlaatua huonontava asia. Heitä loukkaa ajatus siitä, että joku ei halua samanlaista elämää kuin he, mikä sitten saa aikaan helposti raivoa eri lailla ajattelevia kohtaan.

Vierailija
39/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osa tietää jo todella nuorina ettei lapsia tule hankkimaan - samalla logiikalla voisit mennä sanomaan jollekin 16-vuotiaalle että et sä tuossa iässä vielä tiedä haluatko oikeasti koskaan lapsia. Joillakin on unelmia perheestä jo ala-asteikäisinä, toisilla ei koskaan.

No voi, ihan sillä logiikalla en menekään sanomaan kelläkään 16-vuotiaalle että hän tietäisi haluaako oikeasti lapsia! Miksi tuollaista luulet että sanoisin. Sen ikäinen ei voi varmasti tietää vielä yhtään mitään mitä haluaa, mieli voi muuttua moneen kertaan.

Vierailija
40/465 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi kenenkään puolesta sanoa yhtään mitään, mistä et edes tiedä! Mä olen tiennyt paljon nuorempana etten lapsia tule koskaan haluamaan.

Kenenkään toisen puolesta ei voi ikinä tietää mitään - ei edes tulevaisuuden itsensä.

En halunnut lapsia, ennenkun kohtasin sopivan miehen 36-vuotiaana. Ny haluaisin, mutta biologia on puolestani päättänyt toisin ja olen hyväksynyt tilanteen.

Painotan vielä, että tämä on minun henkilökohtainen kokemukseni asiasta, ei yleistys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä