Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
261/465 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annetaan nuorten luulla että tekevät jotain jännää ja pysyvät poissa pahanteosta. Jo minun nuoruudessa oli muotia olla vela eikä se silloinkaan ollut mikään iso uutinen.

Joillain päätös pysyi joillain ei, kaikki oli yhtä kiven kovaa päättäneet. Ei sitä mistään voinut päätellä kenestä muutoinkaan tuli mitäkin vaikka suunnitelmia oli kyllä kaikilla. Jotkuthan suunnittelee tuossa iässä lähes koko loppuelämänsä valmiiksi. Se on ihan arpapeliä millaisia kokemuksia se elämä sitten lopulta tuo tullessaan. Kokemukset meitä muokkaavat ihmisinä.

Vierailija
262/465 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, emme tarvitse lisää vauvoja ja kansalaisia, emmekä välttämättä niitä tuotuna muualtakaan. Tulevaisuuden työ vähenee ja elämä muuttuu, koska robotiikka hoitaa suurimman osan töistä. Kansalaispalkka on ensimmäinen askel kohti tulevaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/465 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, emme tarvitse lisää vauvoja ja kansalaisia, emmekä välttämättä niitä tuotuna muualtakaan. Tulevaisuuden työ vähenee ja elämä muuttuu, koska robotiikka hoitaa suurimman osan töistä. Kansalaispalkka on ensimmäinen askel kohti tulevaisuutta.

No jos haluaa että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon niin mikäs siinä.

Vierailija
264/465 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16-vuotias kun sanoin etten halua lapsia. Eikä koskaan ole ollut mitään vauvakuumetta, mutta toki asiaa on pyöritellyt mielessään että millainen äiti olisi mahdollisesti ollut jne. Oma elämä ollut aina vähän 'kiikkulaudalla' ja sellaista taistelua niin ajattelin etten halua kasvattaa lapsia sellaisissa olosuhteissa mitkä ei ole ollut aikanaan pysyvät ja vakaat. Aikanaan meitä oli iso naispiiri sattumalta jossa tajusin että yhdistävä tekijä oli se että kaikilla alkoi olla ikää muttei kellään lapsia, harvalla pysyvää parisuhdettakaan. Itsellä on pitkä suhde jossa elän mutta kumppanikaan ei ole ollut koskaan lapsista kiinnostunut.  Ymmärrän niin lapsettomia kuin heitä joilla on lapsia. Mielestäni jokaisen ihmisen oma ja henkilökohtainen asia.

Vierailija
265/465 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos haluaa että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon niin mikäs siinä.

Se on totta, että työ muuttuu mutta ei se silti välttämättä häviä. Nykyisistä ekaluokkalaisista suurin osa tulee työskentelemään aikanaan ammatissa, jota ei ole vielä edes olemassa.

Vierailija
266/465 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan siksi että, velat ovat velattomia eli niillä on hilloa millä mällätä. Kersallisilla ei ole mitään muuta kuin velkaa vitusti ja 24/7 tatti otsassain. Ja muutenkin kersalliset ovat aivan berberistä koko posse, ovat vain niin vajaakäynnillä olevia kun hankkivat niitä riippakivejä vaivoikseen. kyllähän se pistää ahdistamaan kun toisilla on paalua ja vapaa-aikaa ja toisilla ei kumpaakaan.

Vierailija
267/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Kyllä osa tietää jo todella nuorina ettei lapsia tule hankkimaan - samalla logiikalla voisit mennä sanomaan jollekin 16-vuotiaalle että et sä tuossa iässä vielä tiedä haluatko oikeasti koskaan lapsia. Joillakin on unelmia perheestä jo ala-asteikäisinä, toisilla ei koskaan.

Osa tietää jo alakouluiässä, ettei hanki lapsia koskaan. Tiedän tällaisen ihmisen. Päätös on pitänyt aikuisuuteen asti.

Vierailija
268/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tänne entistä hullummaksi käyvään maailmaan edes haluaa tehdä lapsia kärsimään? Ainakaan he,joilla on huono taloudellinen tilanne. Asioiden pitäisi muuttua.

Vierailija
269/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen asia,haluaako vai ei? Kaikilla ei ole samanlaista rahapussia elättää lapsia.

Vierailija
270/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan nuorten luulla että tekevät jotain jännää ja pysyvät poissa pahanteosta. Jo minun nuoruudessa oli muotia olla vela eikä se silloinkaan ollut mikään iso uutinen.

Joillain päätös pysyi joillain ei, kaikki oli yhtä kiven kovaa päättäneet. Ei sitä mistään voinut päätellä kenestä muutoinkaan tuli mitäkin vaikka suunnitelmia oli kyllä kaikilla. Jotkuthan suunnittelee tuossa iässä lähes koko loppuelämänsä valmiiksi. Se on ihan arpapeliä millaisia kokemuksia se elämä sitten lopulta tuo tullessaan. Kokemukset meitä muokkaavat ihmisinä.

Niinpä. Nuorena haaveillaan häistä,omakotitaloista,ikuisesta loppuelämän parisuhteesta. Ja ketkä kaikki loppujen lopuksi pystyivät sen saamaan. Ihan arpapeliä.

Vierailija
271/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Kyllä osa tietää jo todella nuorina ettei lapsia tule hankkimaan - samalla logiikalla voisit mennä sanomaan jollekin 16-vuotiaalle että et sä tuossa iässä vielä tiedä haluatko oikeasti koskaan lapsia. Joillakin on unelmia perheestä jo ala-asteikäisinä, toisilla ei koskaan.

Suurin osa EI halua lapsia 16-vuotiaana mielestään koskaan. 

Vierailija
272/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus siitä että lapsettomat saavat vapautta ja mennä ja tulla mitenkä vai haluaa.

Vierailija
273/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllinen sairas on joskus syy ettei tee lapsia tai mies ei ole halunnut / raiskaus / abortti. Ei enää halua . 

Vierailija
274/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoret vielä tee lapsia ellei joudu väkivallan kohteeksi . He haluaa kasvaa aikuiseksi ensin rakastua ja ammatin . Rakkauden kanssa tekevät lapset sitten 19-25 vuotiaana.  Sen kanssa kenestä tykkäävät. 

Vierailija
275/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kuollut vauvana niin moni ei enää halua tehdä toista . Tai keskenmenoja saanut ei jaksa . 

Vierailija
276/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voi tietää. Olen itse tiennyt aina. Se on samanlainen itsestäänselvä asia kuin vaikka sukupuoli tai seksuaalinen suuntautuminen.

N44

Vierailija
277/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niin nuori, että mieli voi muuttua monta kertaa. Lisäksi et tiedä oikeasti lapsiarjesta mitään. Matkustelu on itsekästä tässä maailmantilassa (lentomatkailu).

Vierailija
278/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas jopa tällä palstalla asiaan suhtaudutaan neutraalisti tai jopa positiivisesti. Tietysti muutama ilkeä vastaus tulee ketjuun kuin ketjuun, mutta jos aloittaa ketjun kertomalla neutraalisti, että ei aio koskaan hankkia lapsia, niin valtaosa vastauksista on tyyliä "aha, ok" tai "hieno juttu". Missä olet kohdannut tätä vihaa?

Tietysti jos itse haukkuu lapsia tai vanhempia, niin voi saada jotain ikäviä vastauksia, mutta jos on itse asiallinen niin harvemmin.

Lapsettomuus on jokaisen oma valinta, ja on todella hienoa, että se on nykyään aito valinta.

Ajattelin itse aivan samoin 16 vuotiaana, ajatus vanhemmuudesta tuossa iässä on hyvin kehittymätön, ja perustuu vain asian kielteisille puolille, mikä on luonnollista! Myöhemmin itse opin pitämään lapsista suuresti, ja kun sain omia, koin hyvin vieraana nuo kielteiset lapsi kokemukset! Pikemminkin paljon hauskaa olis jäänyt kokematta lapsettomana. Tällä palstalla saa aika vinoutuneen kuvan lapsi arjesta, en tiedä mistä näitä ongelmia kukin etsii, mutta jos lähdettäis siitä, että lapsella olisi molemmat vanhemmat. 

Vierailija
279/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistäs ne maksajat löytyy? Halooo!

Vierailija
280/465 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tänne entistä hullummaksi käyvään maailmaan edes haluaa tehdä lapsia kärsimään? Ainakaan he,joilla on huono taloudellinen tilanne. Asioiden pitäisi muuttua.

Juuri siksi! Miten luulet syntyvän uusia innovaatioita, jos heitä ei synny? Miten luulet niitä paremman maailman rakentajia tulevan, jos heitä ei synny. Näin on maailmassa ollut AINA, ja tulee olemaan! Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi