Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (465)
No niin minäkin tiesin vaikka mitä 16-vuotiaana. Näin 45-vuotiaana voin todeta, että pieleen meni ja usein!
Lapsi ei halua lapsia. Hyvä. Enemmän huolestuttaisi jos haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin veroäyrini menevät vaikkapa vammaisille, vaikka olen terve. Sinne niiden kuuluukin mennä. Siksi niitä kerätään.
Koitappa ensin saada maksettua edes oman lapsuutesi verokulut, niin palataan sen jälkeen asiaan. Siihen menee noin 20:n työvuoden verot. Sitten alatkin kartuttaa etukäteen oman vanhuutesi kustannuksia. Keskimäärin jokainen siis maksaa omat kulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole huomannut varsinaisesti vihamielistä suhtautumista veloja kohtaan, mutta sääliä kylläkin. Kun olet nelikymppinen ja kerrot että sinulla ei ole lapsia, niin saat osaksesi sääliviä katseita ja ihmiset ovat kanssasi ylivarovaisia, välttelevät puhumasta miehistään ja lapsistaan.
Kahvipöytäkeskusteluissa ja tupakkapaikalla selkäsi takana puhutaan, että voi sitä Minnaa kun on sellainen vanhapiika. Kärsiiköhän se lapsettomuudesta? Vai onko sen lapset kuolleet? Jättiköhän sen mies sen vai onko mies kuollut? Onkohan se luonteeltaan ihan kamala, kun ei kukaan mies kestä sitä? Kenties juoppo? Miksi se on vanhapiika?
Itse olen vähän alle 30v. Olen töissä ja juuri tällaista keskustelua kuullut lapsettomista työkavereista. Minä itsekin päätätnyt, että en halua lapsia enkä kumppania. Yksinkertaisesti viihdyn yksin enkä halua parisuhdetta, en koe sen antavan mulle mitään.
Ja jo nyt tulee kaikenlaista kommenttia. viimeksi toissapäivänä eräs asiakas tksäytti, että ”Miksi sä oot sinkku! Sähän et oo yhtään lihava etkä ruma!” ja lapsettomuudesta on kyselty ihan ylivarovaisesti, että onko joku sairaus miksi en voi saada lapsia jne.
Tällä kaikella on implikoitu siis sitä, että sinkkuus ja lapsettomuus olisivat jotenkin ei-toivottuja tiloja joissa ihminen on vasten tahtoaan, pakotettuna. Että syy sinkkuuteen on vaikkapa rumuus tai luonnehäiriö ja syy lapsettomuuteen traumat tai sairaus. Ei missään nimessä oma, vapaaehtoinen valinta tai jopa tavoite.
Aika ikävää mielestäni. Ihmiset voisivat oppia, että joku voi ihan oikeasti haluta olla yksin, vaikka kuinka pyörisi miehiä ympärillä ja kroppa olisi terve kuin pukki.
Innolla odotan että miten porukka tulee suhtautumaan muhun 10-20 vuoden päästä. Tuleeko minustakin se sääliä herättävä vanhapiika, jonka seurassa ei puhuta lapsista eikä kumppaneista ja josta arvuutellaan kahvipöydässä, että miksiköhän on niin kaamean kohtalon saanut.
Totta turiset. Osa näistä säälittelijöistä projisoi esim. omaa yksinäisyyden pelkoaan puolisottomiin ja lapsettomiin ihmisiin. Toiset taas määrittelevät kaikki ihmiset - varsinkin naiset - nimenomaan perhesuhteiden kautta. Heille ihminen ei koskaan ole kokonainen omana yksilöllisenä itsenään. Sitten joukkoon mahtuu varmasti myös sosiaalisesti törppöjä ja suoranaisia pahanilmanlintuja, joille massasta poikkeavat ihmiset ovat oivia maalitauluja. Helppo yrittää nostattaa omaa egoaan sillä, että on elänyt kuten kunnon ihmisen kuuluu eikä jäänyt lapsettomaksi vanhapiikasurkimukseksi kuten työpaikan Minna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.
Minä olin itse pikkulapsi kun ensimmäistä kertaa sanoin etten halua lapsia. Sille tietenkin naurettiin ja hymähdeltiin, mutta nyt 40 vuotiaana en edelleenkään halua lapsia. Ikinä en ole tätä asiaa epäillyt, aina olen tämän tiennyt. Enkä tule katumaan.
Osalla persoonan ja älyn kehitys jatkuu koko nuoruuden ajan sen takia näille lasten ehdottomuuksille usein hymähdellään. Jos taas persoona ja äly on saavuttanut huippunsa jo lapsena, hyvä sulle!
Uskon, että lapsettomuudesta valittajilla on kyllä ihan oikea pointti: Kuka pitää Suomea pystyssä 50v päästä, jos nyt ei tehdä niitä tulevaisuuden työntekijöitä? Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, mutta arvostan kyllä sitä, jos joku haluaa lapsen tehdä ja kasvattaa. Eikä ne vanhemmat mitään vapaamatkustajia ole vain sen vuoksi, että saavat tukia. Lapsen kasvattaminen on _kallista hommaa_ niille vanhemmillekin ja valtio hyötyy siitä suuresti, joten sen vuoksi kannatan lapsiperheille enemmän tukia, vapaita jne. Itselläni lapsettomuus on puhtaasti itsekkyydestä kiinni; ei kiinnosta laittaa aikaani siihen ja en tykkää lapsista muutenkaan. Mutta mitään "maailmassa on liikaa ihmisiä, yyy"-tyylistä filosofista syytä tässä ei ole takana. Ehkä joillain viherpiipertäjillä on se "haluan olla lapseton ilmastonmuutoksen estämiseksi"-argumentti. Mutta toisaalta, aika hyvin nämä viherpiipertäjätkin tukee sitä Afrikan lapsitehtailua, joten uskon heilläkin perimmäisen syyn olevan itsekkyys.
Ehkä siihen lapsettomuuteen kiteytyy tämä "generation me".
T: Vapaaehtoisesti lapseton :)
Vierailija kirjoitti:
No niin minäkin tiesin vaikka mitä 16-vuotiaana. Näin 45-vuotiaana voin todeta, että pieleen meni ja usein!
Lienee ihan vain sattuma, että viestisi kirjoitettiin minuuttin tämän viestin jälkeen:
"Suurin osa 16 vuotiaista tietää että ei tule hankkimaan lasta, mutta nelikymppisenä suurin osa tietää että hankki lapsen."
Uskomaton sattuma tai sitten vain yrität esittää toista henkilöä joka sopivast tukee juuri kirjoittamaasi :-D
köpäle kirjoitti:
Osalla persoonan ja älyn kehitys jatkuu koko nuoruuden ajan sen takia näille lasten ehdottomuuksille usein hymähdellään. Jos taas persoona ja äly on saavuttanut huippunsa jo lapsena, hyvä sulle!
Ahaa eli jos et halua lapsia ei älysi ole kehittynyt :-D Jos taas haluatkin lapsia niin älysi on kehittynyt.
Lienee myös ihan sattumaa, että olet itse juuri sillä puolella jolle mielestäsi äly on kehittynyt?
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että lapsettomuudesta valittajilla on kyllä ihan oikea pointti: Kuka pitää Suomea pystyssä 50v päästä, jos nyt ei tehdä niitä tulevaisuuden työntekijöitä? Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, mutta arvostan kyllä sitä, jos joku haluaa lapsen tehdä ja kasvattaa. Eikä ne vanhemmat mitään vapaamatkustajia ole vain sen vuoksi, että saavat tukia. Lapsen kasvattaminen on _kallista hommaa_ niille vanhemmillekin ja valtio hyötyy siitä suuresti, joten sen vuoksi kannatan lapsiperheille enemmän tukia, vapaita jne. Itselläni lapsettomuus on puhtaasti itsekkyydestä kiinni; ei kiinnosta laittaa aikaani siihen ja en tykkää lapsista muutenkaan. Mutta mitään "maailmassa on liikaa ihmisiä, yyy"-tyylistä filosofista syytä tässä ei ole takana. Ehkä joillain viherpiipertäjillä on se "haluan olla lapseton ilmastonmuutoksen estämiseksi"-argumentti. Mutta toisaalta, aika hyvin nämä viherpiipertäjätkin tukee sitä Afrikan lapsitehtailua, joten uskon heilläkin perimmäisen syyn olevan itsekkyys.
Mitä vitun tukia?
Kerro toki niin huomaa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että lapsettomuudesta valittajilla on kyllä ihan oikea pointti: Kuka pitää Suomea pystyssä 50v päästä, jos nyt ei tehdä niitä tulevaisuuden työntekijöitä?
Mielestäni mediassa ovat suvaitsevaiset rummuttaneet jo useamman vuoden tulevaisuuden työntekijöistä joita tuovat suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vitun tukia?
Vai, että pitäisi saada jo pelkästä vitusta tukia. Oudoksi on mennyt tämä maa.
Vierailija kirjoitti:
köpäle kirjoitti:
Ahaa eli jos et halua lapsia ei älysi ole kehittynyt :-D Jos taas haluatkin lapsia niin älysi on kehittynyt.
Lienee myös ihan sattumaa, että olet itse juuri sillä puolella jolle mielestäsi äly on kehittynyt?
Mun 6- vee haluaa mopopoliisiksi. Heh heh kuinka hassua, niin varmaan!!!
Mut mun älykäs 8- vee haluaa eläinlääkäriksi, kuulostaa paljon fiksummalta. Kyl siitä se tulee, on ihan sen tyylinen.
Mua ottaa päähän kaikki sinkkujen lapsettomien nostamat tuet, mutta täytyyhän niiden ne saada kun eivät saa leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vitun tukia?
Lapsilisät on tuki. Äitiysloma on valtion tuki. Isyysloma on myös kyllä selkeä tuki. Kyllä niitä tukia löytyy, jos tarvetta on ja halua hakea. Toisaalta, voisi olla enemmänkin, koska lapsia syntyy niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vitun tukia?
Kerro toki niin huomaa hakea.Lapsilisät on tuki. Äitiysloma on valtion tuki. Isyysloma on myös kyllä selkeä tuki. Kyllä niitä tukia löytyy, jos tarvetta on ja halua hakea. Toisaalta, voisi olla enemmänkin, koska lapsia syntyy niin vähän.
Lisä, vapaa, loma.
Tuki???
Työttömyystuki, työllistymistuki..
Lapsiperhe voi saada vaikka vammaistukea. Tuki on tuki, äitiyspäiväraha, vanhempainvapaa ja isyysloma ei ole ole tukia, ne on perheiden ETUUKSIA.
Vierailija kirjoitti:
köpäle kirjoitti:
Eihän tuossa nyt noin sanottu mutta väkisin pitää taas keksiä. Siis homma voi mennä miten päin vaan mutta avainasia on että ei voi tietää.
Taitaa olla teinejä liikkeellä kun joka asiasta pitää ohan väkisin koettaa loihita joku ihmeen Me vs. Te. Ainoat joita toisen ihmisen valinnat näyttää kiinnostavan ja joille ne on ongelma on ainakin tämän ketjun perusteella lapsettomat. Mutta tosiaan toivon että tämä liittyy vain nuoreen ikään ja vanhempina tajuavat että he voivat olla ihan mitä vaan ja tehdä ihan mitä vaan kunhan eivät satuta muita eikä se ketään kiinnosta. Ei ole mitään toista puolta olemassa joka olisi heitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla teinejä liikkeellä kun joka asiasta pitää ohan väkisin koettaa loihita joku ihmeen Me vs. Te. Ainoat joita toisen ihmisen valinnat näyttää kiinnostavan ja joille ne on ongelma on ainakin tämän ketjun perusteella lapsettomat. Mutta tosiaan toivon että tämä liittyy vain nuoreen ikään ja vanhempina tajuavat että he voivat olla ihan mitä vaan ja tehdä ihan mitä vaan kunhan eivät satuta muita eikä se ketään kiinnosta. Ei ole mitään toista puolta olemassa joka olisi heitä vastaan.
Älä nyt pilaa heiltä tätä turvallista nuoruuden kapinan mahdollisuutta paljastamalla että ketään ei oikeasti kiinnosta.
Annetaan nuorten luulla että tekevät jotain jännää ja pysyvät poissa pahanteosta. Jo minun nuoruudessa oli muotia olla vela eikä se silloinkaan ollut mikään iso uutinen.
Suurin osa 16 vuotiaista tietää että ei tule hankkimaan lasta, mutta nelikymppisenä suurin osa tietää että hankki lapsen.