Nappasin juuri ensimmäisen SSRI-pillerini. Sivuvaikutukset jännittävät kovasti!
Elämästä ei ole tullut enää aikoihin yhtään mitään kovan yleistyneen ahdistuksen takia, joten nappasin hetki sitten ensimmäisen SSRI-pillerini. Haittavaikutukset pelottavat paljon, onkohan luvassa ihan karmeat seuraavat viikot? Kokemuksia näistä aloitusvaiheen oireista kenelläkään?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syönyt Escitalopran actavista 10mg vuodesta 2006.Aloitusoireina oli päänsärky,ikenien vihlominen,sähköiskumaiset risahdukset päässä ja elohiiret lihaksissa.Tasouttuivat parissa viikossa ja sen jälkeen ei ole ollut mitään sivuoireita.
Elämä hymyilee :)
Kiva kuulla! :))
Vierailija kirjoitti:
Miten menee ap ja muut?
Itselläni nyt menossa 11. päivä.
Hikoilu on vähentynyt, samoin etova olo.
Ulos on helpompi lähteä enkä ole niin ahdistunut. Suunnittelin jopa suursiivousta, ihmeellistä :)
Tulkaa taas kertomaan! :D
Mulla ainakin jäänyt sivuoireet jo pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuksen aiheuttama pahoinvointi, päänsärky ja huimaus on mielestäni pahempaa kuin näistä lääkkeistä saadut samankaltaiset sivuvaikutukset.
Niinpä. Toisinaan mietin, kuinka heppoisin perustein porukka alkaa haluamaan näitä mielialalääkkeitä, kun alun lievät sivuvaikutukset saa luovuttamaan saman tien.
Itsellä ainakin masennus ja ahdistus on niin lamaavaa, että olen valmis kärsimään vaikka loppuelämäni kuivasta suusta ja tutinasta, jos vaan saisin nuo katoamaan :(
Masennus on ahdistus on kamalaa. Onneksi siihen on olemassa apua.
Sama täällä! :)
Vierailija kirjoitti:
Elämästä ei ole tullut enää aikoihin yhtään mitään kovan yleistyneen ahdistuksen takia, joten nappasin hetki sitten ensimmäisen SSRI-pillerini. Haittavaikutukset pelottavat paljon, onkohan luvassa ihan karmeat seuraavat viikot? Kokemuksia näistä aloitusvaiheen oireista kenelläkään?
Joko on annoksen nosto käynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos sivuvaikutusten vuoksi elämäsi on pahempaa kuin ennen niin lopeta lääkkeet. Et tarvitse niitä. Jos tarviset lääkkeitä, ei ne sivuvaikutukset tunnu juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
On ihan törppöä väittää ettei masennuksesta voisi selvitä ilman lääkkeitä. Kyllä voi. Joskus on pakkokin selvitä jos saa lääkkeistä enemmän haittaa kuin hyötyä tai lääkkeet ei yksinkertaisesti toimi, mikä tilastojen mukaan on yleistä. Vaikka väitetäänkin, että lääkkeet on muka niin tehokkaita. Sitten on niitä jotka kokee olevansa masentuneita vaikka käyttää lääkkeitä. Toki kaikki on aivopesty nykyään siihen että nappia naamaan ja sieltä terapiaan ja kyllä elämä hymyilee. Jos ei hymyile niin viimeistään sitten kun on sähköttänyt aivojaan sähkö"hoidolla" eli tahallisen epilepsiakohtauksen aiheuttamisella aivoihin mikä voi johtaa muistihäiriöihin. Ihanniinkuin mitään muuta vaihtoehtoa ei olisikaan kuin se mitä Käypähoitosuositus sanoo. Kyllä on.
Niin, lääkkeet eivät toimi silloin, jos niitä määrätty turhaan. Sivuvaikutukset ovat sairautta pahempia silloin, kun varsinaista sairautta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Käytän Sertralinia. Aluksi vaikutti nukkumiseen todella paljon (heräilin enkä saanut unta ja jos heräsin, en ollut varma olinko edes nukkunut). Maha löysällä. Sähköiskumaisia tuntemuksia välillä.
Mutta kyllä ne meni ohi ja tuntuvat auttavan varsinkin nyt, kun annos on nostettu 100 mg:aan. Ei masenna enää läheskään niin paljon ja jaksan käydä paremmin koulussa. Elämänlaatu on parantunut
Kannatti siis kestää aloituksen oireet?
Ap päivittelee kuulumisia:
Noin kuukausi lääkettä takana, sivuvaikutuksena vain väsymystä ja orgasmi-vaikeutta, jotka ovat koko ajan lieventymässä.
Teho ei ole vielä ollut tarpeeksi hyvä ja lääke on vaikuttanut vointiin positiivisesti vain hieman. Edessä siis todennäköisesti annoksen nosto. Saa nähdä, miten se sujuu, ja pahenevatko väsymys ja muut oireet.
-Ap
Sivuvaikutuksena tulee valtava panetus, .ole varovainen
Vierailija kirjoitti:
Sivuvaikutuksena tulee valtava panetus, .ole varovainen
Mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin kolme viikkoa sitten enkä uskalla alottaa 😔 jotain essilipraalia tms. Siitä kun lukenut vain kammottavia sivuoireita.
Essitalopraami siis kyseessä minullakin. Nytpä nään sitten itse, että ovatko nuo kokemukset vain pelottelua vai totta. Täytyy varmaan muistaa, että näitä lääkkeitä syövät ovat kovin ahdistuneita ja/tai masentuneita, joten he ovat erityisen herkässä asemassa myös kuvittelemaan itselleen kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Eli tuskin ihan kaikki pitää paikkansa mitä netissä lukee :)
-Ap
Nimenomaan. Nosebo-ilmiö pahimmillaan! Ap:lle ja muillekin antaisin neuvoksi, että kannattaa pysyä pois noilta keskustelupalstoilta.
Mä oon syönyt Escitalopran actavista 10mg vuodesta 2006.Aloitusoireina oli päänsärky,ikenien vihlominen,sähköiskumaiset risahdukset päässä ja elohiiret lihaksissa.Tasouttuivat parissa viikossa ja sen jälkeen ei ole ollut mitään sivuoireita.
Elämä hymyilee :)