Nappasin juuri ensimmäisen SSRI-pillerini. Sivuvaikutukset jännittävät kovasti!
Elämästä ei ole tullut enää aikoihin yhtään mitään kovan yleistyneen ahdistuksen takia, joten nappasin hetki sitten ensimmäisen SSRI-pillerini. Haittavaikutukset pelottavat paljon, onkohan luvassa ihan karmeat seuraavat viikot? Kokemuksia näistä aloitusvaiheen oireista kenelläkään?
Kommentit (119)
Mulla yleensä "humisee" päässä ja tulee energinen olo, kun olen aloittanut ssri-lääkityksen (3x aloittanut 3-6 kk jakson) masentuneisuuteen/burn outiin/yleiseen sekoiluun. Tosin kun muutin käytön jaksottaiseksi pms-oireiluun (joka ilmeisesti se perimmäinen ongelma), niin aloin kärsiä unettomuudesta ja lopulta päädyin minipillereihin ssri-lääkityksen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on heikkoja ihmisiä. Nappi naamaan, kamalaa ajatelkaa itseänne vaikka 30 vuoden päähän.
Juu haluaisin jaksaa elää.
Minulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja emetofobia. Koska pahoinvointi on yksi yleinen aloitusoire, en ole uskaltanut aloittaa :( Kuinka voimakasta teidän pahoinvointinne on ollut ja onko se kestänyt aina koko päivän?
Mulla oli sivuvaikutuksina huimausta, kuvotusta, päänsärkyä ja sydämen tykytystä. Sit ehkä reilun viikon jälkeen alkoi ahdistus-
ja masennusoireet pahenemaan, kunnes joku 4 viikkoa aloituksesta kaikki oireet alkoivat mennä pois ja olo parani.
Sit kun vuosi sitten lopetin noi lääkkeet niin vaikka tein sen asteittain niin nuo suunnilleen samat oireet tulivat tällä kertaa vieroitusoireina.
Citalopram mulla lääkkeenä ja 20mg/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on heikkoja ihmisiä. Nappi naamaan, kamalaa ajatelkaa itseänne vaikka 30 vuoden päähän.
Sulle suosittelisin empatian harjoittelua. Maassa makaavan potkimista tuollainen sairaiden ihmisten haukkuminen. En arvosta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että onko teillä masennuslääkkeiden käyttäjillä ollut oikeita todellisia vaikeuksia??
Kaltoinkohtelua, onnettomuuksia,vakavia sairauksia. Onko elämä ollut liian helppoa, että ei ole ollut edes vaikeita aikoja?
Itse olen kokenut kaikki luettelemasi. Lääkärin mukaan aivokemiani ovat traumaperäisen stressireaktion vuoksi jääneet pysyvästi epänormaaleiksi. Lääkityksellä pyritään palauttamaan normaali toiminta.
^ Minulla ahdistuneisuushäiriö sai alkunsa narsistisesta,väkivaltaisesta alkoholisti isästä jota koulukiusaus ei ainakaan auttanut. Escitaloprami pelasti minut. Sen voimin jaksoin käydä psykoterapian.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja emetofobia. Koska pahoinvointi on yksi yleinen aloitusoire, en ole uskaltanut aloittaa :( Kuinka voimakasta teidän pahoinvointinne on ollut ja onko se kestänyt aina koko päivän?
Ei ole ollut voimakasta. Lievää etovaa tunnetta lähinnä aamupäivisin ja päivällä, illalla ei enää (otan tabletin aamuisin)
Miksi noissa lääkkeitten nimissä on naisten nimiä: Venla ja Essi?
Minulla aloitusvaikutukset olivat niin lieviä, että voin pistää ne vaikka sen sairastamani masennuksen piikkiin. Ei niitä kannata pelätä, kannattaa aloittaa pienellä annoksella.
Aloitin kaksi viikkoa sitten. Päätä särki kovasti alkuun, mutta muuten olo on ollut hyvä. Ahdistaa edelleen, mutta paljon vähemmän eikä ahdistus hallitse elämääni. Mielialat ovat tasaantuneet huomattavasti ja on helpompi olla. Toki vasta pari viikkoa olen syönyt, mutta odotan toiveikkaana jatkoa. Kannatti aloittaa lääkitys.
Mä aloitin sitalopraamin reilu pari viikkoa sitten. Oireina joinakin päivinä ihan jäätävä väsymyskohtaus n. 4 h tabletin ottamisesta. Nyt mennyt nuo jo ohi. Myös tuota "sisäistä tärinää" ja hikoilua varsinkin alkuun. Kun on tärränny sekä fyysisesti että edelleen henkisesti sosiaalisissa tilanteissa, kun lääkkeen varsinainen vaikutus ei vielä alkanu, oon ottanu Propralia myös. Uneen ei oo vaikuttanu, nukun hyvin ja nyt oon alkanu nähdä monihyväsiä, selkeitä unia, en tiiä onko se sattumaa. Myöskin seksuaalivietti ja orgasmikyky on ainakin nyt tallella. Kaiken kaikkiaan taistelin puoli vuotta lääkkeen alottamista vastaan, kun pelkäsin oireita, "zombioloa" ja pitkäaikaisvaikutuksia. Lopulta annoin periksi, kun tajusin, ettei tää homma voi tämmösenä jatkua. Oireet on ollu paljon pienempiä mitä pelkäsin, ja oon oma itteni kyllä, en zombi.
En vielä tiiä, auttaako tää lääkitys varsinaisesti mun masennukseen ja ahdistukseen. Pitää varmaan ootella vielä joitakin viikkoja, alkaako olo paranemaan vai pitääkö puhua lääkkeenvaihdosta lääkärin kanssa.
Viides päivä.
Kuvottavin olo koko aikana. Ravintolassa lounaalla ja huonosti maistui mikään,
ällöttää ja öllöttää.
Muuten ei erikoista.
Minä aloitin heinäkuussa Sepramin. Kirjoitin joka päivä tuntemukset muistiin. Parina ensimmäisenä päivänä jo tuntui ahdistuksen helpotusta hetkittäin, sitten taas tuli samoja ahdistuksia pari kertaa. Joka päivä helpotti ja parin viikon päästä olin se ihminen joka ennen ahdistusoireiston alkamista olin ollut. Se tuntui niin upealta! Jaksoin ajatella selkeästi ja pystyin toimimaan normaalissa arjessa enkä koko ajan syytellyt itseäni ja tuntenut itseäni paskaksi ihmiseksi.
Minkäänlaisia sivuoireita en ole saanut. Kaikki on ollut pelkästään positiivista. Annos on ollut 10 mg/vrk, vaikka lääkäri suositteli nostamaan 20:een. En tarvitse sitä ja uskon voivani pikkuhiljaa ajaa tuonkin alas, nyt kun olen päässyt taas jaloilleni.
Kuinka pitkään teidän piti syödä aloitusannoksia, ennen kuin saatiin nostettua sille tasolle, jolla pidettiin sitten seuraavat vuodet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut voimakasta. Lievää etovaa tunnetta lähinnä aamupäivisin ja päivällä, illalla ei enää (otan tabletin aamuisin)
Pientä pahoinvointitunnetta joitain minuutteja silloin tällöin. Ei mitään oksentamista tai muuta pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään teidän piti syödä aloitusannoksia, ennen kuin saatiin nostettua sille tasolle, jolla pidettiin sitten seuraavat vuodet?
Minulla aloitettiin suoraan 10mg annoksella Cipralex eikä mitään puhetta annostuksen nostamisesta.
Mitää seksihaluja tässä
masentuneena ja ahdistuneena ole ollutkaan.