Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nappasin juuri ensimmäisen SSRI-pillerini. Sivuvaikutukset jännittävät kovasti!

Vierailija
16.10.2017 |

Elämästä ei ole tullut enää aikoihin yhtään mitään kovan yleistyneen ahdistuksen takia, joten nappasin hetki sitten ensimmäisen SSRI-pillerini. Haittavaikutukset pelottavat paljon, onkohan luvassa ihan karmeat seuraavat viikot? Kokemuksia näistä aloitusvaiheen oireista kenelläkään?

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vuoden cipralexiä. Aloittaminen oli lastenleikkiä lopettamiseen verrattuna. En muista että olisi ollut mitään negatiivisia vaikutuksia kun aloin syömään. Annosta nostettiin portaittain. Auttoi ahdistukseen ja auttoi minua pääsemään irti liiasta kontrollintarpeesta. Toisaalta, ei haitannut missään vaiheessa että paino nousi reippaasti. Ei ollut tarvetta tehdä asialle mitään, kun kaikki tuntui hyvältä. Kun lopetin niin kärsin aivosähköiskuista pari kuukautta vakka annosta pudotettiin myös portaittain.

Vierailija
22/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka kannustaa sietämään aloitusoireet, koska lääkkeen ansiosta ensimmäistä kertaa elämässäni toimintakykyni ja elämänlaatuni ovat hyvällä tolalla.

Itselläni ensimmäinen päivä oli pahin ja menin jo vannomaan että en enää ikinä ota kys. lääkettä. Lääkehän otetaan aamuisin ja havaitsin, että itselläni päivän mittaan sivuoireet lievenivät. Ensimmäisen viikon ajan heräsin aikaisin ottamaan lääkkeen, jolloin pystyin vielä nukkumaan pari-kolme tuntia pahimpien oireiden yli (minulla ei siis vaikuttanut uneen). Viikon jälkeen en huomannut sivuoireita enää lainkaan. Ei varmasti toimi kaikille tämä lähestymistapa, mutta ehkä siitä on ap:lle tai jollekin muulle apua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin syömään essitalopraamia (Escitalopram Sandoz) kaksi kuukautta sitten. Ekat viikot oli hirveän oksettava olo ja kädet tärisi, myös suu oli tosi kuiva. Yritin vaan kokoajan miettiä, että kyllä ne toimii ja ahdistus katoaa.

Nyt voin sanoa, että hyvin on auttanut, tunnen olevani taas oma itseni. Sivuoireetkin on kadonneet. Jaksan kiinnostua asioista enkä itke enää turhia. Myös töissä on paljon parempi mieli ja hyvä olla.

Kun hain apua masennukseen, en olisi halunnut aloittaa mielialalääkkeiden syömistä vaan yritin ensimmäisen kuukauden pärjätä unilääkkeitä syömällä. En ollut saanut nukuttua ja ajattelin, että kun saan taas nukuttua niin olokin paranee. Mutta silti ahdisti vaikka aloin nukkua hyvin, joten aloitin mielialalääkityksen. Tyytyväinen olen.

Vierailija
24/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ahdistus vain lisääntyi, ja lääkkeet piti lopettaa. Kokeilin kahta eri lääkettä, kummastakaan en hyötynyt. Bentsot toimivat sen sijaan aina hyvin, kun niitä tarvitsee. eikä niillä ole juurikaan sivuvaikutuksia.

Minullekin määrättiin bentsot tarvittessa otettavaksi hoidon tueksi. Ovat hyvä pika-apu, mutta eivät sovellu säännölliseen ja jatkuvaan käyttöön, koska aiheuttavat riippuvuutta. Omassa mielessäni ovat samassa kategoriassa viinan ja muiden huumeiden kanssa. Käytän bentsoja mielelläni niinä hetkinä, kun on ihan pakko, mutta olen vähän riippuvuuksille altis, joten bentsojen napsimista en halua ottaa tavaksi.

-Ap

Vierailija
25/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musita, että näistä ei pitäisi tulla sietämättömiä sivuvaikutuksia. Jos alkaa tuntua tosi pahalta, ota yhteys lääkäriin. Kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille!

Vierailija
26/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ahdistus vain lisääntyi, ja lääkkeet piti lopettaa. Kokeilin kahta eri lääkettä, kummastakaan en hyötynyt. Bentsot toimivat sen sijaan aina hyvin, kun niitä tarvitsee. eikä niillä ole juurikaan sivuvaikutuksia.

Minullekin määrättiin bentsot tarvittessa otettavaksi hoidon tueksi. Ovat hyvä pika-apu, mutta eivät sovellu säännölliseen ja jatkuvaan käyttöön, koska aiheuttavat riippuvuutta. Omassa mielessäni ovat samassa kategoriassa viinan ja muiden huumeiden kanssa. Käytän bentsoja mielelläni niinä hetkinä, kun on ihan pakko, mutta olen vähän riippuvuuksille altis, joten bentsojen napsimista en halua ottaa tavaksi.

-Ap

Propralia voi ottaa päivittäin.

Vierailija
27/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

essitalopraami sopii itselleni todella hyvin - toivottavasti sinullekin! Olisinkohan syönyt nyt sellaiset nelisen vuotta ja toivon, ettei vielä vuosiin ole tarvetta luopua.

Ensialkuun vatsa oli aivan sekaisin väsytti todella paljon. Varauduin tuohon aloittamalla lääkkeen kesälomalla mökillä. Välillä kun annosta on muutettu, sama juttu. Kerran nappasin vahingossa tuplamäärän - sama juttu.

Olen muuten siirtänyt lääkkeenoton aamusta iltaan, niin tuo väsytys ja mahdollinen ripulointi ei haittaa. Suosittelen harkitsemaan.

Kyllä jännitti lääkityksen aloitus, ihan valtavasti. Onneksi uskalsin.

Vierailija
28/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Escitalopramia 2 vuotta ja oli hyvä lääke, kuntouduin 2-3 vuoden masennuksesta takaisin työelämään. Haittavaikutuksia ei ollut. Lääke lopetettiin kun siitä meni teho, eli masennuin uudestaan. Tätä edellinen remissiojakso saavutettiin Triptylillä, joka on vanhanaikainen trisyklinen masennuslääke. Olin pari vuotta hyvässä opiskelu/työkunnossa. Ei siitäkään haittoja ja käytän edelleen pienellä annoksella, koska se auttaa nukahtamiseen & estää aamuyön unettomuutta. Viimeisen vuoden aikana on kokeiltu Voxra ja Brintellix, joista ei haittoja mutta ei kyllä hyötyäkään. Sähköhoitoon en halua koska siinä on muistihäiriöiden riski, mutta magneettihoitoon ajattelin pyytää lähetteen. Pystyn edelleen tekemään lyhennettyä työviikkoa ja mieluisa työ jopa lievittää oireita. Kotityöt on kuitenkin hunningolla, aloite- ja keskittymiskyvyn ongelmia, tosi huono itsetunto ja liian negatiivinen ajatusmaailma.

Vierailija
29/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nii, nro 28 jatkaa. Olihan Escitalopramista alkuun väsymystä, mutta lääkkeen siirtäminen iltaan oli oikea ratkaisu.

Vierailija
30/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksen aiheuttama pahoinvointi, päänsärky ja huimaus on mielestäni pahempaa kuin näistä lääkkeistä saadut samankaltaiset sivuvaikutukset.

Vierailija
31/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuksen aiheuttama pahoinvointi, päänsärky ja huimaus on mielestäni pahempaa kuin näistä lääkkeistä saadut samankaltaiset sivuvaikutukset.

Minulle ei ole koskaan tullut ahdistuksesta tuollaisia oireita mutta lääkkeistä kyllä on tullut. Siksi varmaan koinkin, etteivät lääkkeet sopineet minulle. Lisäksi jatkuvasti oli ylivireytynyt, hermostunut olo, ja mielessä pyöri synkkiä ajatuksia.

Mindfulnessista ja kognitiivisesta terapiasta on ollut minulle todella paljon apua. Suhtautuminen ahdistusajatuksiin on muuttunut, eivätkä ne haittaa elämää ollenkaan samalla tavalla.

Vierailija
32/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Toisinaan mietin, kuinka heppoisin perustein porukka alkaa haluamaan näitä mielialalääkkeitä, kun alun lievät sivuvaikutukset saa luovuttamaan saman tien.

Itsellä ainakin masennus ja ahdistus on niin lamaavaa, että olen valmis kärsimään vaikka loppuelämäni kuivasta suusta ja tutinasta, jos vaan saisin nuo katoamaan :(

Masennus on ahdistus on kamalaa. Onneksi siihen on olemassa apua.

Vierailija
33/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aloitus mutta lopetus - oireet olivat helvetillisiä lopetuksen jälkeen pari viikkoa, vaikka lopetin erittäin maltillisesti asteittain. Sain sähköiskumaisia tuntemuksia päähän, en kyennyt kääntämään päätäni sivulle. Jouduin ensiapuun. En koskaan enää aloita escitalopraamia.

Vierailija
34/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä uhallasikaan juo alkoholia aloituksen aikana. Myöhemminkin pienellä varauksella, voi mennö nuppi aika kiemuralle.

Vierailija
35/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain niin rajut oireet että lääke piti vaihtaa. Mitäs ne oireet olivat? Voimakasta väsymystä. Satunnaista huimausta. Pahoinvointia (ei ripulia eikä oksentamista). Eikä noita joka napin jälkeen tullut. Kuinka rajulta kuulostaa verrattuna paniikkihäiriöön, krapulaan tai vaikka vatsaflunssaan?

Mikä on vatsaflunssa? Nykyajan ADHD tai DDT joka on kaikilla?

Vierailija
36/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aloitus mutta lopetus - oireet olivat helvetillisiä lopetuksen jälkeen pari viikkoa, vaikka lopetin erittäin maltillisesti asteittain. Sain sähköiskumaisia tuntemuksia päähän, en kyennyt kääntämään päätäni sivulle. Jouduin ensiapuun. En koskaan enää aloita escitalopraamia.

Hui kamala, kuulostaa aika hurjalta. Noh, ehkä en murehdi näistä lopetusoireista sentään vielä vaan keskityn yhteen murheeseen kerrallaan... Tiedän joka tapauksessa, että minun on nyt vain pakko käydä tämä tie läpi. Haluan kääntää kaikki kivet, jotta voisin joskus taas paremmin, vaikka se aiheuttaisikin tuskaisia oireita.

-Ap

Vierailija
37/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä uhallasikaan juo alkoholia aloituksen aikana. Myöhemminkin pienellä varauksella, voi mennö nuppi aika kiemuralle.

Alkoholista tällasien lääkityksen kanssa olen kuullut aika ristiriitaisia kokemuksia. Lääkäri ei kieltänyt alkoholinkäyttöä. Nyt pikkujouluaikaan olisi vähän kurjaa ruveta 100 % absolutistiksi. Täytyy ehkä kokeilla hyvin pienillä kerta-annoksilla ja varoa humalaa. Nyt aivan alussa en toki uskalla juoda ollenkaan.

-Ap

Vierailija
38/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitalopraamia kauppanimellä sepram söin aikoinani paniikkihäiriöön, ja siitä johtuneeseen ahdistusmasennukseen. Ei yhtään sivuvaikutusta aloituksessa. Söin tyytyväisenä lääkettä 4 vuotta, mutta lopettaminen oli hankalaa, sillä ensin viekkarit kesti yli kuukauden, ja n. 8kk päästä iski oikeasti masennus, joka parantuminen kesti monta kuukautta.

Vierailija
39/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Toisinaan mietin, kuinka heppoisin perustein porukka alkaa haluamaan näitä mielialalääkkeitä, kun alun lievät sivuvaikutukset saa luovuttamaan saman tien.

Itsellä ainakin masennus ja ahdistus on niin lamaavaa, että olen valmis kärsimään vaikka loppuelämäni kuivasta suusta ja tutinasta, jos vaan saisin nuo katoamaan :(

Masennus on ahdistus on kamalaa. Onneksi siihen on olemassa apua.

Aika usein ahdistuksen ja masennuksen oireet eivät ole fyysisesti voimakkaita, mutta niillä on suuri vaikutus elämänlaatuun. Aletaan esimerkiksi vältellä muita ihmisiä ja myönteisiä kokemuksia, elämänpiiri kaventuu, opinnot jäävät suorittamatta loppuun ja niin edelleen. Lääkkeiden sivuvaikutukset voivat taas olla sinänsä vaikutusalaltaan paljon rajatumpia mutta ne tuntuvat todella, todella pahalta.

Sinänsä olet kyllä oikeassa, että SSRI-lääkkeitä tarjotaan rutiininomaisesti jopa lievään masennukseen, mikä ei aina ole tarkoituksenmukaista. Nämä kun eivät toimi kauhean hyvin ja vaikutusmekanismikin on epäselvä.

Vierailija
40/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n päivitys omasta voinnista muutamia tunteja ensimmäisen annoksen jälkeen:

Ihan vienoja pahoinvointiaaltoja ja jonkinlaista pistelyä tai kutinaa pitkin kroppaa. Ei todellakaan mitään, mihin kiinnittäisin erityisesti huomiota normaalisti.

Eli tiedoksi muille arkajaloille: Ei tähän kuole... ainakaan heti :D