Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nappasin juuri ensimmäisen SSRI-pillerini. Sivuvaikutukset jännittävät kovasti!

Vierailija
16.10.2017 |

Elämästä ei ole tullut enää aikoihin yhtään mitään kovan yleistyneen ahdistuksen takia, joten nappasin hetki sitten ensimmäisen SSRI-pillerini. Haittavaikutukset pelottavat paljon, onkohan luvassa ihan karmeat seuraavat viikot? Kokemuksia näistä aloitusvaiheen oireista kenelläkään?

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin perjantaina.

Hikoilua ja semmoista "sisäistä tutinaa" ilmennyt. Ahdistus myös lisääntynyt - mutta sekin kuuluu aloitusoireisiin.

Vierailija
2/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin perjantaina.

Hikoilua ja semmoista "sisäistä tutinaa" ilmennyt. Ahdistus myös lisääntynyt - mutta sekin kuuluu aloitusoireisiin.

Tämä ei kuulosta vielä liian pahalta :) Netistä lukemieni kokemusten mukaan suunnilleen joka toinen makaa hoidon alussa horkassa vessan lattialla oksentelemassa yrittäen välissä hyppiä parvekkeilta alas. Tällaiset kauhukokemukset ovat saaneet minut lykkäämään aloitusta tähän asti... Toivotaan, että minun kohdallani oireet jäävät minimiin. Tsemppiä myös sinulle!

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke? Mulla tuli Venlafaxinista rankat sivuoireet: en nukkunut ollenkaan jne. Lopetin sen muutaman viikon jälkeen. Sen sijaan Brintellixin aloitus ei aiheuttanut juuri mitään oireita, ja lääke alkoi myös vaikuttaa mielialaan nopeasti.

Vierailija
4/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin perjantaina.

Tämä ei kuulosta vielä liian pahalta :) Netistä lukemieni kokemusten mukaan suunnilleen joka toinen makaa hoidon alussa horkassa vessan lattialla oksentelemassa yrittäen välissä hyppiä parvekkeilta alas. Tällaiset kauhukokemukset ovat saaneet minut lykkäämään aloitusta tähän asti... Toivotaan, että minun kohdallani oireet jäävät minimiin. Tsemppiä myös sinulle!

-Ap

Kiitos, sinulle myös :)

Ei tämä paha olo ole. Outo, mutta ei paha.

Sellaistakin lueskelin että ssri - lääkkeet saattaa aiheuttaa aluksi natriumtasapainon horjumista, että jos on heikko olo niin kannattaa lisätä suolaa ruokavalioon.

Vierailija
5/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääke? Mulla tuli Venlafaxinista rankat sivuoireet: en nukkunut ollenkaan jne. Lopetin sen muutaman viikon jälkeen. Sen sijaan Brintellixin aloitus ei aiheuttanut juuri mitään oireita, ja lääke alkoi myös vaikuttaa mielialaan nopeasti.

Minulle taas Brintellix ei tuonut muuta kuin ne sivuvaikutukset, ei mitään positiivista vaikutusta. Riippuu täysin henkilöstä mikä lääke sattuu sopimaan.

Vierailija
6/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin kolme viikkoa sitten enkä uskalla alottaa 😔 jotain essilipraalia tms. Siitä kun lukenut vain kammottavia sivuoireita.

Vierailija
7/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt jo 15v. Hyvä lääke

Vierailija
8/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin kolme viikkoa sitten enkä uskalla alottaa 😔 jotain essilipraalia tms. Siitä kun lukenut vain kammottavia sivuoireita.

Essitalopraami siis kyseessä minullakin. Nytpä nään sitten itse, että ovatko nuo kokemukset vain pelottelua vai totta. Täytyy varmaan muistaa, että näitä lääkkeitä syövät ovat kovin ahdistuneita ja/tai masentuneita, joten he ovat erityisen herkässä asemassa myös kuvittelemaan itselleen kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Eli tuskin ihan kaikki pitää paikkansa mitä netissä lukee :)

-Ap

Vierailija
9/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain niin rajut oireet että lääke piti vaihtaa. Mitäs ne oireet olivat? Voimakasta väsymystä. Satunnaista huimausta. Pahoinvointia (ei ripulia eikä oksentamista). Eikä noita joka napin jälkeen tullut. Kuinka rajulta kuulostaa verrattuna paniikkihäiriöön, krapulaan tai vaikka vatsaflunssaan?

Vierailija
10/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Essitalopraami siis kyseessä minullakin. Nytpä nään sitten itse, että ovatko nuo kokemukset vain pelottelua vai totta. Täytyy varmaan muistaa, että näitä lääkkeitä syövät ovat kovin ahdistuneita ja/tai masentuneita, joten he ovat erityisen herkässä asemassa myös kuvittelemaan itselleen kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Eli tuskin ihan kaikki pitää paikkansa mitä netissä lukee :)

-Ap

jos eka lääke ei sovi niin seuraava voi olla jo oireeton :)

Vierailija
11/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen yleisesti ottaen outo olo, vähän hutera, vähän etova, päätä jomotti ja väsytti. Parisen viikkoa kesti, sitten jokaisessa annoksen nostossa samanlaista oireilua mutta lievempänä.

Vierailija
12/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sivuvaikutuksina huonovointisuutta ja unettomuutta alkuun. Ja tosiaan ahdistus lisääntyi ensin.

Mutta kannattaa kuitenkin yrittää kestää ne alun hankaluudet, itselläni ainakin ollut apua lääkkeestä.

Vierailija
13/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko teillä ne sivuvaikutukset ovat kestäneet? 1-3vkoa ilmeisesti yleensä? Pystyittekö elämään ihan normaalia arkea sinä aikana vai tuliko rajoituksia huonomman voinnin vuoksi?

Vierailija
14/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko teillä ne sivuvaikutukset ovat kestäneet? 1-3vkoa ilmeisesti yleensä? Pystyittekö elämään ihan normaalia arkea sinä aikana vai tuliko rajoituksia huonomman voinnin vuoksi?

Pari päivää olisi ollut sellaisia että olisi tehnyt tiukkaa olla töissä kun nukutti keskellä päivää ihan kamalasti. Vuorotyössä tuokaan ei välttämättä osu kohdalle kun menee parissa tunnissa ohi tai käy niin kuin mulla että on viikonloppuna nuo pahimmat hetket.

Vierailija
15/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin joskus ja sen vaan sanon että jos meet joku lauantai juomaan ni lopeta käyttö jo keskiviikkona tai viim. torstaina.

Vierailija
16/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kanssa tuo essitalopraami, ainoana sivuoireena oli alussa noin viikon verran ollut pahoinvoiva olo aamuisin lääkkeen oton jälkeen. Ja sama lievempänä annostusta nostettaessa. Hyödyt ovat olleet huomattavasti isommat. Olen päässyt enemmän tai vähemmän takaisin jaloilleni ja elämään takaisin kiinni.

Vierailija
17/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kanssa tuo essitalopraami, ainoana sivuoireena oli alussa noin viikon verran ollut pahoinvoiva olo aamuisin lääkkeen oton jälkeen. Ja sama lievempänä annostusta nostettaessa. Hyödyt ovat olleet huomattavasti isommat. Olen päässyt enemmän tai vähemmän takaisin jaloilleni ja elämään takaisin kiinni.

Kiitos, tällaista viestiä tarvitsin juuri nyt! :)

-Ap

Vierailija
18/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan vaan, että huonoista kokoemuksista on paljon helpompi kirjoittaa muille kuin hyvistä kokemuksista. Eli kun lääke auttaa, sitä ei pidä niin isona asiana että pitäisi varta vasten kehua. Todellisuus lääkkeistä ei siis ole se, mitä pelkistä negatiivisista kokemuksista voisi päätellä. Moni on saanut lääkkeistä avun ilman kohtuuttomia oireita ja sivuvaikutuksia.

Vierailija
19/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans essitalopraamin syöjä. Aluksi hankalaa mutta kun tiesi miksi, niin sen kesti. Olisko parissa viikossa mennyt ohi.

Ihaninta oli se kun viikkojen kuluttua viimein tajusi että pystyy ja jaksaa hiukan paremmin.

Vierailija
20/119 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ahdistus vain lisääntyi, ja lääkkeet piti lopettaa. Kokeilin kahta eri lääkettä, kummastakaan en hyötynyt. Bentsot toimivat sen sijaan aina hyvin, kun niitä tarvitsee. eikä niillä ole juurikaan sivuvaikutuksia.