Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outoa tuo yht`äkkinen "työhaluttomien" ulostulo mediassa. Vaikuttaa joltain työttömien demonisointi ja syyllistys kampanjalta.

Vierailija
16.10.2017 |

Ylivoimaisesti suurin osa työttömistä haluaa töitä (mistä saisi tietysti myös palkkaa). Vaikuttaa että näillä mielenvikaisilla ulostuloilla halutaan todistaa kansalle että, tässä nyt näette. Tälläisiä ne työttömät on. Ja tällä tavoin voidaan oikeuttaa ilmaiset työkokeilut ja ilmais työvoiman käyttö.

Kommentit (200)

Vierailija
61/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mielenterveysongelmien takia työtön koko aikuiselämäni ajan, 14 vuotta. Vasta tänä vuonna pääsin aloittamaan terapian. Minulla on ollut epäilyni terapeuttia kohtaan, mutta koska terapian jatkuminen mahdollistaa myös kuntoutustuella olemisen (sama kuin määräaikainen eläke), en taida uskaltaa ainakaan lopettaa terapiaa...työkkärissä olen joutunut olemaan työttömänä työnhakijana vuosia, vaikka sielläkin on sanottu suoraan, etten ole edes työkykyinen + merkattu sellainen koodi, että olen työmarkkinoiden ulkopuolella eikä työosoituksia siis tule. Jotain mätää on nykysysteemissä, kun tukien vuoksi pitää kikkailla tähän tapaan.

Vierailija
62/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työtön, toivoin vakiduunia. Nyt olen sellaisessa vuoden ollut eikä nappaa yhtään. Sitä miettii että miksi vaivaudun töihin mistä en edes pidä? Miksi herätä niin aikaisin? Miksi en voisi vaan jäädä työttömäksi, niin kuin ne juopot joita kotiin tullessa aina kadulla näkee. Miksi mun pitää jaksaa? Ja maksaa veroja, jotka käytetään asioihin mihin en haluaisi niitä käytettävän (tp-hakijat muun muassa)? Kyrsii ihan sikana ja syö motivaatiota entisestään.

Jää työttömäksi? Voisi olla ihan valistava kokemus, tai ainakin vanhan kertaamista.

Olen itse työtön, joka ei tunnu kelpaavan aidosti minnekään töihin, kouluun ei meinaa päästä, ja kaikki se vapaa-aika mitä on, on ihan turhaa, kun ei ole varaa tehdä mitään, ja pidemmän päälle yksin hiljaisuudessa kotona puurtaminen hajottaa. Siis hajottaa. Tajuta joka hemmetin päivä se, että minä en kelpaa minnekään, en kykene mihinkään, ne lahjat, jotka minulla on, eivät merkitse nykyaikana mitään, minulla ei ole tästä ulospääsyä eikä olemassaoloni merkitse kenellekään mitään. Kenellekään ei ole päivistään mitään kerrottavaa, kenellekään ei ole kerrottavaksi mitään tulevaisuudensuunnitelmia, ja keskustelut muiden kanssa on yhtä oman puheensa suodattamista: kyllä ne muutkin tajuavat ennen pitkää, etten ole työtön vain siksi, että olosuhteet ovat mitä ovat. Olen työtön siksi, koska olen luuseri, enkä pärjää. Ja pelottaa, että jonakin päivänä sen tajuaa oma puolisokin, ja kaiken muun paskan ohessa menettää vielä perheensäkin.

Toki ymmärrän, että työelämä ihan kaiken kaikkiaan on ankaroitunut, ja revitäänpä sitä työntekijänkin selkänahasta kaiken, mitä irti vain saa, ja mieluusti mahdollisimman pienellä palkalla. Mutta kyllä minun onnellisinta ja ehdottomasti ihmisarvoisinta aikaani on ollut se, kun sai herätä joka aamu töihin, ja joka kuun lopussa tilille napsahti se oma pieni palkka. Oli toki huonoja päiviä, niin kuin ihan hyviäkin. Parasta kuitenkin oli, että tunsi merkitsevänsä, ja tunsi olevansa hyvä siinä, mitä teki. Minulla oli jokin arvo. 

Näin ollen lienee turha polkea työhaluttomia, etenkin kun jokaista työpaikkaa kohti on useita tulijoita. Jos vakiomäärä väestöstä on työpaikkojen puutteessa joka tapauksessa työttöminä, lienee kaikkien kannalta parempi, että työttömän osa on itse valittu (Ossi) kuin pakotettu (sinä). Kulut ovat joka tapauksessa samat (1 työtön), koetun inhimillisen kärsimyksen määrä eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei se työn määrä yhtään lisäänny sen takia että joku jättäytyy ulos. Onpahan sitten avoin paikka jollekkin motivoituneelle. Luterilainen filosofia töiden suhteen ei välttämättä ole ainoa oikea.

Vierailija
64/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisella tarkoituksellisella julkisella harhauttelulla saadaan kylvättyä kansan keskuuteen vielä lisää epäluuloisuutta, vihaa, halveksuntaa, vastakkainasettelua ja keinotekoisten eturyhmien ristiriitoja. Who benefits?

Vierailija
65/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä rehellisiä työttömiä kohtaan, mutta hyvä on minusta nostaa esiin myös nämä luuserit.

Meillä ei verorahoja riitä oikeasti ylläpitää tätä systeemiä enää pitkään ja kärsijöinä on kaikki työttömät näiden takia.

Totta on ettei Suomessa kenenkään ole pakko tehdä töitä jos heittäytyy elämään noin kuten nämä esiin tulleet tekevät, mutta kukas meidät elättäisi jos kukaan ei tienaisi

Niin kauan kun tässä maassa on vastoin omaa tahtoaan työttömiä, on erittäin suotavaa ja toivottavaa että joku ryhtyy vapaaehtoisesti työttömäksi.

Mutta minä en silti halua maksaa heidän elämäänsä jos mitään yritystä ei edes ole parempaan

Se heidän yrityksensä parempaan maksaisi sinulle enemmän kuin se että ovat ihan laiskoina vain.

Yritys nimittäin vaatii työtä myös työvoimahallinnon virkailijoilta, ja sinä maksat sen verovaroistasi. Pahimmassa tapauksessa se voi johtaa kuntouttavaan työtoimintaan, eli puuhasteluun, jonka ohjaajan palkka maksetaan myös verovaroin, ja lisäksi joudutaan maksamaan yhdeksän euron päiväpalkka, ilman mitään kunnon vastinetta.

Miksi tämä on niin vaikea tajuta? Tosiaan tilanteessa jossa työpaikkoja ei riitä kaikille, on ihan hyvä vain etteivät kaikki niitä edes tavoittele.

Ongelma tässä vaan on se, että nekin jotka eivät työpaikkaa oikeasti tavoittel, tavoittelevat muiden kustantamaa mukavaa elämää.

Vierailija
66/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepu on tässä juonimassa myrkkylonkeroidensa kanssa, siitä on kyse.

Vierailija
67/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset, laittakaa tämänkaltaisia viestejä,ja vastineita sinne lehtiin. Saisi vähän muunlaista kuvaa työttömistä.

Minulle ihan sama jos joku ei halua käydä töissä, kuhan sitä ei tehdä veronmaksajien rahoilla eikä olla kirjoilla työnhakijana jos töitä ei meinata ottaa edes vastaan.

Vierailija
68/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä rehellisiä työttömiä kohtaan, mutta hyvä on minusta nostaa esiin myös nämä luuserit.

Meillä ei verorahoja riitä oikeasti ylläpitää tätä systeemiä enää pitkään ja kärsijöinä on kaikki työttömät näiden takia.

Totta on ettei Suomessa kenenkään ole pakko tehdä töitä jos heittäytyy elämään noin kuten nämä esiin tulleet tekevät, mutta kukas meidät elättäisi jos kukaan ei tienaisi

Niin kauan kun tässä maassa on vastoin omaa tahtoaan työttömiä, on erittäin suotavaa ja toivottavaa että joku ryhtyy vapaaehtoisesti työttömäksi.

Mutta minä en silti halua maksaa heidän elämäänsä jos mitään yritystä ei edes ole parempaan

Se heidän yrityksensä parempaan maksaisi sinulle enemmän kuin se että ovat ihan laiskoina vain.

Yritys nimittäin vaatii työtä myös työvoimahallinnon virkailijoilta, ja sinä maksat sen verovaroistasi. Pahimmassa tapauksessa se voi johtaa kuntouttavaan työtoimintaan, eli puuhasteluun, jonka ohjaajan palkka maksetaan myös verovaroin, ja lisäksi joudutaan maksamaan yhdeksän euron päiväpalkka, ilman mitään kunnon vastinetta.

Miksi tämä on niin vaikea tajuta? Tosiaan tilanteessa jossa työpaikkoja ei riitä kaikille, on ihan hyvä vain etteivät kaikki niitä edes tavoittele.

Ongelma tässä vaan on se, että nekin jotka eivät työpaikkaa oikeasti tavoittel, tavoittelevat muiden kustantamaa mukavaa elämää.

Ai se työttömyyskorvaus on 'mukava elämä'? Kannattaisi varmaan kokeilla ennen kuin aukoo päätään asiasta, josta ei mitään ymmärrä.

Toisekseen Suomessa on tehty kaikki omaehtoinen ansaitseminen niin vaikeaksi byrokratian, sääntöjen ja muiden rajoitusten avulla, että perustulo on tavallaan aivan välttämätönkin. Ilman sitä ihminen kuolee köyhyyteen, koska työskentelyä on yhteiskunnan taholta rajoitettu äärimmäisen tiukasti. Ei täällä voi mennä pesemään autonikkunoita liikennevaloihin.

Vierailija
69/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi enää töihin?

http://www.armo.info/blogi/article/236/pakanain-ajat-paattyvat-2017

itse nimittäin sain sellaisen sanoman eilen Jumalalta että pakanain ajat ovat juuri päättymässä ja googletin asiaa ja sainvahvistusta esim e.m- blogista asialle etät 2017 vuonna pakanain ajat nimittäin päättyvät

itse käsitän asian niin etttä alkaa juutalaisten aika, ja pian tempaus, sitä ennen voi mennä vielä 7 vuottakin ja tempaus vasta 3,5 vuoden päästä

odotamme kolmannnen temppelin rakentamistakn vai odotammeko ? ja antikristuksen aikaa?

Vierailija
70/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitko siis valmis maksamaan huomattavasti enemmän veroja siksi, että jotkut töitä tavoittelemattomat ja muiden kustantamasta elämästä nauttivat saisivat "ansionsa mukaan"? Siitäkin huolimatta, että tämä joukko on marginaalinen? 

Vierailija
71/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, laittakaa tämänkaltaisia viestejä,ja vastineita sinne lehtiin. Saisi vähän muunlaista kuvaa työttömistä.

Minulle ihan sama jos joku ei halua käydä töissä, kuhan sitä ei tehdä veronmaksajien rahoilla eikä olla kirjoilla työnhakijana jos töitä ei meinata ottaa edes vastaan.

Valitettava fakta kuitenkin on se, että mikään järjestelmä ei ole sataprosenttinen. Väestössä tulee aina olemaan heitä, jotka eivät toimi normien mukaisesti. 

Vierailija
72/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika nerokas (vaikkakin äärettömän paskamainen) temppuhan tää on iltapäivälehdiltä ja muilta. Kansa kiinnittää niiden oikeiden ongelmapesäkkeiden (veroparatiisit.. jne, se, kuinka paljon esim. isot yritykset tekee veronkiertoa on ongelma, eivät yksittäiset sossupummit) sijaan huomionsa yksittäisiin ihmisiin ja alkaa riidellä keskenään sen sijaan, että vaadittaisiin poliitikoilta oikeita ratkaisuja oikeisiin ongelmiin. Rikkaat pysyy rikkaina ja köyhät riitelee köyhinä keskenään ja syyttää toisiaan siitä omasta köyhyydestään.

Poliitikot ja media usuttaa meitä toisiamme vastaan, ja surullista on että se toimii.

Vierailija
73/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin narkkarit, jotka ovat työttömiä. Äkkiä lakiin saataisiin se pakkohoito.

Tulisi kalliiksi laittaa ihmiset hoitoon, kun heti hoidon jälkeen palaisivat takaisin vanhaan toimintaansa. Kuinka monta kertaa sitten heitä laitettaisiin uudestaan hoitoon?

Addiktioiden hoitamisessa tärkeintä on ihmisen itsensä motivaatio muuttaa elämänsä. Se ei pakolla onnistu.

No ei se sen halvemmaksi tule sosiaali ja työttömyystuilla. Ja siinä ei edes mahdollisuutta, että edes osa kuntoutuisi ja olisi pois kaduilta ja rikollisista puuhista. Voi olla, että hoito tulisi myös halvemmaksi.

Pakkohoitoja on kokeiltu eivätkä ne toimi ja siksi niitä ei käytetä.

Sen sijaan kaikki, jotka haluaisivat päästä hoitoon, eivät pääse, koska paikkoja ei ole tarpeeksi.

Vankilassa pito tulee kalliimmaksi kuin työkkärikorvaukset, siksi ihmiset laitetaan mieluummin kelan luukulle kuin jätetään ilman toimeentuloa. Rikosten määrä kasvaisi ja menot kasvaisi.

Vaikuta siihen, että jokainen juoppo halutessaan pääsisi minnesota-hoitoon, niin säästettäisiin paljon verorahoja

Ajattele kokonaisuutena. Rikollisuus, sairaudet, työttömyys, poliisit, yrittäjät, ambulanssit.

Mielummin narkkarit ja puliukot hoitolaitoksiin, kuin kaduille.

Heti kun hoitolaitokset ovat yksityisiä, joilta kunta ostaa palvelun, ne ovat bisnesta eli tuottavaa työtä. Samoin vankilat, jenkkilässähän ne ovat iso bisnes, siksi kannattaa pitää tuomiot pikkurikoksistakin pitkinä. Ja sentapaista yhteiskuntaahan hallituksemme meille haluaa.

Vierailija
74/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tavoittelevat mukavaa elämää. Ongelmana on tässä se, että kirjoitetaan ilmeisesti tarkoitushakuisesti tällaisia juttuja leimaten vain työttömät, vaikka mukavuudenhaluisia ja työhaluttomia on myös töissä käyvissä. Ihan hyvä, mutta aloitettaisiinko vaikka juttusarja jostain muusta ryhmästä. Tai vastaavasti asiallinen keskustelu yhteiskunnallisista tulonsiirroista. Miksi ansiosidonnaisilla ei ole kattoa? Miksi ihminen tekee kokopäivätyötä alle kahdella tonnilla mutta isoin pomo saa miljoonia vuodessa? Miksi rikkaille maksetaan lapsilisiä?  Voitaisiinko yksinyrittäjien asemaa parantaa? Onko yrityksellä yhteiskunnallista vastuuta? Miksi saa käyttää ilmaista työvoimaa? Miksiköhän kansanedustajien sopeutumiseläkkeet eivät herätä samanlaista raivoa? Entäs harmaa talous, jonka vaikutus kansantalouteen on huomattavasti suurempi kuin parin Ossin? On myös outoa, että kaikkein pienituloisemmat ovat luupin alla. Mutta ei, kansankiihottajat löytävät kyllä syntipukin ja yksinkertaiset menevät lankaan. Vastaus löytyy ihmisluonnosta: haluamme painaa sitä, joka on alempana, jotta emme itse joutuisi painettavaksi. 

Vierailija
75/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta jotenkin pelottavan näköisiä. Tuon punahiuksisen tytönkin ilme jotenkin tunteeton.

Ja täysin kouluttautumaton,työ pitäisi olla hyvä palkkaista ym.

1 päivän oli ollut kun 8€/h ja joutui sulkemaan kirjekuoria.

Ei jumalauta mitä nuo kuvittelee? Joku taide ala voisi olla kiva,mitä se tarkoittaa? 20€/h hengaillaan saman henkisten kanssa ja vähän piirrellään,maalaillaan ym. Kivaa.

Vierailija
76/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika nerokas (vaikkakin äärettömän paskamainen) temppuhan tää on iltapäivälehdiltä ja muilta. Kansa kiinnittää niiden oikeiden ongelmapesäkkeiden (veroparatiisit.. jne, se, kuinka paljon esim. isot yritykset tekee veronkiertoa on ongelma, eivät yksittäiset sossupummit) sijaan huomionsa yksittäisiin ihmisiin ja alkaa riidellä keskenään sen sijaan, että vaadittaisiin poliitikoilta oikeita ratkaisuja oikeisiin ongelmiin. Rikkaat pysyy rikkaina ja köyhät riitelee köyhinä keskenään ja syyttää toisiaan siitä omasta köyhyydestään.

Poliitikot ja media usuttaa meitä toisiamme vastaan, ja surullista on että se toimii.

Näkökulmavalintaa korostaa muuten myös se, että esimerkiksi "luksustyöttömyyttä" ei uutisoida samalla volyymilla kuin kaikista pienituloisimpien työttömien kokemuksia.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710142200458564_pi.shtml

Onko tämäntasoisesta "loisimisesta" oikeasti poikinut samalla julkaisutahdilla uutisia, kuin Juusoista ja Sonjista? Vaikka tässä puhutaan huomattavasti suuremmista tuloista ja huomattavasti härskimmästä toiminnasta, ja mitä suurimmassa määrin veronmaksajien rahoilla. 

Vierailija
77/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta jotenkin pelottavan näköisiä. Tuon punahiuksisen tytönkin ilme jotenkin tunteeton.

Ja täysin kouluttautumaton,työ pitäisi olla hyvä palkkaista ym.

1 päivän oli ollut kun 8€/h ja joutui sulkemaan kirjekuoria.

Ei jumalauta mitä nuo kuvittelee? Joku taide ala voisi olla kiva,mitä se tarkoittaa? 20€/h hengaillaan saman henkisten kanssa ja vähän piirrellään,maalaillaan ym. Kivaa.

Huolestuneempi pitäisi olla siitä, miten nuori ihminen on päässyt syrjäytymään ennen täysi-ikäistymistään (ennen lukion päättymistä), ja miten voi olla, että nuoren käsitys työstä on kirjekuorten sulkemista 8€/PÄIVÄ (sallinet korjaukseni kommentistasi).

Vierailija
78/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliittinen eliitti on junaillut koko jutun aiheuttaakseen sekasortoa ja riitoja työväen joukkoon. He kätkevät näin omat rikoksensa. Tutkikaa asiaa kriittisesti.

Vierailija
79/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tämä on. Hallitus lämmittelee kansaa uusille perusturvan leikkauksille.

Oikea tulkinta.

Ja vielä ikävämpi juttu on se, että hallitus ei noudata velvoitteitaan talouden ohjaamisessa, vaan härskisti ajattaa parempiosaisten etuja niin, että esim. kilpailulle alttiilta aloilta työttömät laitetaankin vainon kohteeksi.

Vaikka vainon kohteeksi pitäisi laittaa kaikki he, jotka tässä maassa osinkojaan ja palkkojaan nostaessaan nostavat kaikkia niitä kustannuksia, joiden seurauksena kilpailluilta aloilta häviää toiminta.

Miksi kilpaillut alat ovat niin tärkeitä?

Koska nämä kotimarkkinoiden kustannuksista tuottonsa tekevät eivät todellisuudessa tuota Suomelle juurikaan mitään muuta kuin kustannuksia. Tärkeätä on se, että meillä on RIITTÄVÄ määrä väkeä kilpailulle alttiilla aloilla, jotka saavat tuottonsa ulkomaisten asiakkaiden lompakoista.

On mielestäni harvinaisen typerää mikäli hallitus sivuuttaa tämän tosiasian ja alkaa ajamaan kotimarkkinoilla valtaa pitävien etuja. Myöskään työmarkkinajärjestöjen etuja EI pidä ajaa, vaan hallituksen tulee ajaa koko kansan etuja ja erityisesti niiden etuja joiden kuuluisi tuolla kilpaillussa markkinassa olla mukana. Ja se tarkoittaa MYÖS veronkorotuksia JA menoleikkauksia, kunhan kohteet valitaan oikein.

Vierailija
80/200 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Työvoiman vaihtuvuus on vaikeaa. Irtisanominen ja -sanoutuminen pitäisi olla helpompaa ja karenssien lyhyempiä. Tällä saataisiin nopeasti oikeat ihmiset oikeisiin paikkoihin. Nyt kitkutetaan väkisin sopimattomissa paikoissa, harvalla kun on taloudellista mahdollisuutta irtisanoutua.  (Vrt. Tanskan malli)

2) Ostovoima on heikko. On erittäin paljon päivittäistavarakaupan olemattoman kilpailun ja hintasanelun sekä asuntojen vähyys siellä, missä niitä eniten tarvittaisiin. Asuntosijoittajien unelma, siis. Samaten valtavat ay-liikkeen rahoilla toimivat vuokrayhtiöt (Sato jne.), nostavat jatkuvasti hintoja ja käärivät miljoonavoitot. ALV on tolkuton. Ravintola-alaa kuihduttaa alati nousevat alkoholin hinnat. Kuluttamiseen ei ole varaa ja talous sakkaa, työpaikat vähenevät.

3) Vientiteollisuus laskee; ei osata eikä uskalleta ottaa riskejä. Vientiosaaminen on Suomessa täysin lapsenkengissä.

4) Taas kerran AY-liikkeet. Ne syövät yritysten kannattavuutta, aiheuttavat valtavan määrän turhaa byrokratiaa ja estävät liiketoiminnan tehokkuutta. Jos työvoima saisi liikkua vapaammin, yritysten kilpailu hyvistä työntekijöistä kasvaisi ja liiketoiminta tehostuisi.

5) Byrokratian ja byrokraattien tolkuton määrä. Suomalaisesta työvoimasta puolet on julkisen sektorin palveluksessa. Se toinen puolikas siis tuottaa kaiken sen tulon, millä koko työvoima porskuttaa. Kestämätön tilanne. Ja sitä byrokraatia tuotetaan vielä jatkuvasti lisää. Valtion virastoja johdetaan kuin osakeyhtiöitä, eikä siinä ole mitään järkeä. Valtion viraston toiminnan pitäisi pyrkiä minimalisoimaan menot, eikä tuhlata budjetteja turhuuksiin, jotta saadaan ensi vuodelle enemmän.

6) Kilpailutus on ennalta sovittua ja sakkaa. Sen sijaan, että valitaan halvin ja huonoin ratkaisu, pitäisi kilpailuttajan ilmoittaa summa, mikä on käytettävissä, ja valita se palveluntarjoaja, joka tällä rahalla tuottaa laadukkaimman palvelun. Kuntien ja valtion hankinnat ovat hyvin pitkälti tiettyjen tahojen käsissä, koska tuottajan vaatimukset lobataan sellaisiksi, että vain tietty yritys ne täyttää.

7).....näitähän riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi