Outoa tuo yht`äkkinen "työhaluttomien" ulostulo mediassa. Vaikuttaa joltain työttömien demonisointi ja syyllistys kampanjalta.
Ylivoimaisesti suurin osa työttömistä haluaa töitä (mistä saisi tietysti myös palkkaa). Vaikuttaa että näillä mielenvikaisilla ulostuloilla halutaan todistaa kansalle että, tässä nyt näette. Tälläisiä ne työttömät on. Ja tällä tavoin voidaan oikeuttaa ilmaiset työkokeilut ja ilmais työvoiman käyttö.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Täällä ne kaikki työssä käyvätkin tälläkin hetkellä kirjoittelee pitkin päivää sädekehä pään päällä kun on niin hyvä ihminen ;))
Minulla vakituinen työ. Ihan hoitovapaalla olen ja sai työtön töitä kolmeksi vuodeksi minun sijaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on työttömiä, jotka eivät edes kykene työelämään?
Ei terve ihminen nää työntekoa minään mörkönä. Uskon, että jos se todella on niin iso ongelma ja ahdistava asia niin taustalla tosiaan on mielenterveys- tai päihdeongelmia.
Työttömät ja työkyvyttömät ovat mielestäni kaksi eri asiaa.Jaa. Silti työkyvyttömiä on työnhakijoina. Osa roikkuu myös työelämässä pitkäaikaistyöttömänä, mutta kelan tuilla sairaslomalla vuodesta toiseen, kun ei pääse sairaeläkkeelle. Sitten näiden tilalle ei voi palkata vakituiseksi uutta työntekijää.
Pitkäaikaissairaana.
Ei olis mikään ihme, jos joku uusi leikkaus tulossa työttömyysturvaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on työttömiä, jotka eivät edes kykene työelämään?
Ei terve ihminen nää työntekoa minään mörkönä. Uskon, että jos se todella on niin iso ongelma ja ahdistava asia niin taustalla tosiaan on mielenterveys- tai päihdeongelmia.
Työttömät ja työkyvyttömät ovat mielestäni kaksi eri asiaa.
Riippuu varmaan työstä. Suurin osa töistä sairastuttaa. Esimerkkinä opettajan työssä suurin osa opettajista sairastuu homeista. Onko tässä mielessä sellainen ihminen tyhmä, joka välttää homekouluja vai sellainen ihminen, joka menee tahallaan sairastumaan töihin?
Aika sama onko joukossa muutama työhaluton, kun suurin osa työhaluisista ei saa töitä joita ei edes ole. Mikäs siinä, laitetaan koko porukka vaan 9 euron per päivä töihin. Menee loputkin työmarkkinat ketuilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin narkkarit, jotka ovat työttömiä. Äkkiä lakiin saataisiin se pakkohoito.
Tulisi kalliiksi laittaa ihmiset hoitoon, kun heti hoidon jälkeen palaisivat takaisin vanhaan toimintaansa. Kuinka monta kertaa sitten heitä laitettaisiin uudestaan hoitoon?
Addiktioiden hoitamisessa tärkeintä on ihmisen itsensä motivaatio muuttaa elämänsä. Se ei pakolla onnistu.No ei se sen halvemmaksi tule sosiaali ja työttömyystuilla. Ja siinä ei edes mahdollisuutta, että edes osa kuntoutuisi ja olisi pois kaduilta ja rikollisista puuhista. Voi olla, että hoito tulisi myös halvemmaksi.
Pakkohoitoja on kokeiltu eivätkä ne toimi ja siksi niitä ei käytetä.
Sen sijaan kaikki, jotka haluaisivat päästä hoitoon, eivät pääse, koska paikkoja ei ole tarpeeksi.
Vankilassa pito tulee kalliimmaksi kuin työkkärikorvaukset, siksi ihmiset laitetaan mieluummin kelan luukulle kuin jätetään ilman toimeentuloa. Rikosten määrä kasvaisi ja menot kasvaisi.Vaikuta siihen, että jokainen juoppo halutessaan pääsisi minnesota-hoitoon, niin säästettäisiin paljon verorahoja
Ajattele kokonaisuutena. Rikollisuus, sairaudet, työttömyys, poliisit, yrittäjät, ambulanssit.
Mielummin narkkarit ja puliukot hoitolaitoksiin, kuin kaduille.
Eduskunta pohtii paraikaa poistetaanko tarveharkinta ulkomaalaisilta työntekijöiltä. Suomalaiset työttömät pitää saada näyttämään työhaluttomilta ja -kyvyttömiltä, jotta yritykset saavat lähes ilmaista orjatyövoimaa ulkomailta ja palkat saadaan pohjamutiin alalla kuin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä rehellisiä työttömiä kohtaan, mutta hyvä on minusta nostaa esiin myös nämä luuserit.
Meillä ei verorahoja riitä oikeasti ylläpitää tätä systeemiä enää pitkään ja kärsijöinä on kaikki työttömät näiden takia.
Totta on ettei Suomessa kenenkään ole pakko tehdä töitä jos heittäytyy elämään noin kuten nämä esiin tulleet tekevät, mutta kukas meidät elättäisi jos kukaan ei tienaisi
Niin. Miten se nyt on olevinaan niin olennaista, mitä näille luusereille tehdään? Jos eivät saa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea, saavat kuitenkin toimeentulotukea (ja useimmat lisäksi asumistukea). Vaihto tukimuodosta toiseen työnvälttelyn takia säästää yhteiskunnan rahoja muutaman satasen kuussa, eli ei kovin monta tonnia per vuosi. Jos näitä työnvälttelijöitä on vaikka 20 tuhatta, säästyisi ehkä sata miljoonaa vuodessa, jos heidät onnistuttaisiin löytämään ja siirtämään oikean tukimuodon piiriin. (Säästöstä pitäisi vähentää byrokraattien palkkakulut vielä, ja lisäksi tietysti ne kulut, jotka esim. kuntouttavasta työtoiminnasta tälle lössille koituisivat.)
Määrä on ihan mitätön verrattuna esim. Suomessa vuosittain myönnettäviin miljardien hyödyttömiin yritystukiin, ks. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-jakaa-tehottomia-yritystukia-m…. Jopa yrittäjät itse myöntävät, ettei tuista ole hyötyä.
Eli nyt ammutaan kyllä tykillä kärpästä. Lisäksi - ja mikä pahinta - vahvistetaan sitä työnantajien mielikuvaa, että työttömät ovat laiskoja lorvehtijoita, joita ei kannata palkata. Eli pahennetaan työttömyysongelmaa.
Jos oikeasti ajateltaisiin maan taloutta, jätettäisiin työnvieroksujat rauhaan, ei käytettäisi resursseja heidän jahtaamiseensa. Suunnattaisiin kaikki työvoimaviranomaisten ponnistelut ihan vain siihen, että työhaluisille löytyisi töitä. (Itse pistäisin kyllä lisäksi hieman resursseja sen selvittämiseen, mistä yritysten valittamassa työvoimapulassa oikein on kysymys - ovatko eism. niin nirsoja, etteivät yli viisikymppistä palkkaa, tai pitkäaikaistyötöntä.)
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi toimenpiteet kohdistetaan yhteiskunnan taloudellisesti heikossa asemassa oleviin ihmisiin. Sosiaalituella elävät, työttömät ja vammaiset sekä ilman koulutusta olevat nuoret saavat yhä useammin huomata, että vielä hyvässä asemassa olevat kansalaiset luopuvat solidaarisuudesta. Itsekin uhattuna olevat keskiluokan kansalaiset tuntevat kaunaa sosiaalipummeja kohtaan ja pukevat sen näkemykseksi, jonka mukaan vanhuus, sairaudet ja työpaikan menetys olisi jälleen jätettävä yksilöiden omaksi huoleksi… Yhdysvalloissa, jossa puolet erityisesti alemman luokan kansalaisista ei enää äänestä, uudet yhteiskuntadarwinistit ovat saavuttaneet jopa parlamentin enemmistön ja jakavat nyt kansaansa brasilialaisen esikuvan mukaan.
Ihanko oikeasti rinnastat työhaluttomat vammaisiin? Minusta vammaisille pitää ihmisarvoinen elämä taata, koska eivät pysty kontribuoimaan samalla tavalla. Nämä työhaluttomat taas eivät halua kotribuoida. Näissä on aika pirun iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä rehellisiä työttömiä kohtaan, mutta hyvä on minusta nostaa esiin myös nämä luuserit.
Meillä ei verorahoja riitä oikeasti ylläpitää tätä systeemiä enää pitkään ja kärsijöinä on kaikki työttömät näiden takia.
Totta on ettei Suomessa kenenkään ole pakko tehdä töitä jos heittäytyy elämään noin kuten nämä esiin tulleet tekevät, mutta kukas meidät elättäisi jos kukaan ei tienaisiNiin kauan kun tässä maassa on vastoin omaa tahtoaan työttömiä, on erittäin suotavaa ja toivottavaa että joku ryhtyy vapaaehtoisesti työttömäksi.
Mutta minä en silti halua maksaa heidän elämäänsä jos mitään yritystä ei edes ole parempaan
Se heidän yrityksensä parempaan maksaisi sinulle enemmän kuin se että ovat ihan laiskoina vain.
Yritys nimittäin vaatii työtä myös työvoimahallinnon virkailijoilta, ja sinä maksat sen verovaroistasi. Pahimmassa tapauksessa se voi johtaa kuntouttavaan työtoimintaan, eli puuhasteluun, jonka ohjaajan palkka maksetaan myös verovaroin, ja lisäksi joudutaan maksamaan yhdeksän euron päiväpalkka, ilman mitään kunnon vastinetta.
Miksi tämä on niin vaikea tajuta? Tosiaan tilanteessa jossa työpaikkoja ei riitä kaikille, on ihan hyvä vain etteivät kaikki niitä edes tavoittele.
Olen samaa mieltä. Noilla uutisilla herätetään epäilyksiä, että vähintään joka toinen työtön olisi vastaavanlainen työn vieroksuja. Itselläni on aukkoja työhistoriassa sairauden takia, johon olen vasta tänä vuonna lopultakin saanut diagnoosin, joten herätän helposti epäilyjä tuollaisesta. Vaikka todellisuudessa olen ollut työkyvytön pitkiä aikoja sairauden takia, jota osa lääkäreistä ei ole suostunut tutkimaan.
Kun olin työtön, toivoin vakiduunia. Nyt olen sellaisessa vuoden ollut eikä nappaa yhtään. Sitä miettii että miksi vaivaudun töihin mistä en edes pidä? Miksi herätä niin aikaisin? Miksi en voisi vaan jäädä työttömäksi, niin kuin ne juopot joita kotiin tullessa aina kadulla näkee. Miksi mun pitää jaksaa? Ja maksaa veroja, jotka käytetään asioihin mihin en haluaisi niitä käytettävän (tp-hakijat muun muassa)? Kyrsii ihan sikana ja syö motivaatiota entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työtön, toivoin vakiduunia. Nyt olen sellaisessa vuoden ollut eikä nappaa yhtään. Sitä miettii että miksi vaivaudun töihin mistä en edes pidä? Miksi herätä niin aikaisin? Miksi en voisi vaan jäädä työttömäksi, niin kuin ne juopot joita kotiin tullessa aina kadulla näkee. Miksi mun pitää jaksaa? Ja maksaa veroja, jotka käytetään asioihin mihin en haluaisi niitä käytettävän (tp-hakijat muun muassa)? Kyrsii ihan sikana ja syö motivaatiota entisestään.
No, miksi et voi vain jäädä työttömäksi? Siitä vain, vaihdetaan seuraava työtön tilallesi! Kyllä tulijoita on.
Vierailija kirjoitti:
Jää työttömäksi? Voisi olla ihan valistava kokemus, tai ainakin vanhan kertaamista.
Olen itse työtön, joka ei tunnu kelpaavan aidosti minnekään töihin, kouluun ei meinaa päästä, ja kaikki se vapaa-aika mitä on, on ihan turhaa, kun ei ole varaa tehdä mitään, ja pidemmän päälle yksin hiljaisuudessa kotona puurtaminen hajottaa. Siis hajottaa. Tajuta joka hemmetin päivä se, että minä en kelpaa minnekään, en kykene mihinkään, ne lahjat, jotka minulla on, eivät merkitse nykyaikana mitään, minulla ei ole tästä ulospääsyä eikä olemassaoloni merkitse kenellekään mitään. Kenellekään ei ole päivistään mitään kerrottavaa, kenellekään ei ole kerrottavaksi mitään tulevaisuudensuunnitelmia, ja keskustelut muiden kanssa on yhtä oman puheensa suodattamista: kyllä ne muutkin tajuavat ennen pitkää, etten ole työtön vain siksi, että olosuhteet ovat mitä ovat. Olen työtön siksi, koska olen luuseri, enkä pärjää. Ja pelottaa, että jonakin päivänä sen tajuaa oma puolisokin, ja kaiken muun paskan ohessa menettää vielä perheensäkin.
Toki ymmärrän, että työelämä ihan kaiken kaikkiaan on ankaroitunut, ja revitäänpä sitä työntekijänkin selkänahasta kaiken, mitä irti vain saa, ja mieluusti mahdollisimman pienellä palkalla. Mutta kyllä minun onnellisinta ja ehdottomasti ihmisarvoisinta aikaani on ollut se, kun sai herätä joka aamu töihin, ja joka kuun lopussa tilille napsahti se oma pieni palkka. Oli toki huonoja päiviä, niin kuin ihan hyviäkin. Parasta kuitenkin oli, että tunsi merkitsevänsä, ja tunsi olevansa hyvä siinä, mitä teki. Minulla oli jokin arvo.
Suomessa on todellisuudessa noin miljoona työtöntä, ja sitten joku kehtaa valittaa jos muutama näistä sanoo, ettei ole kiinnostunut työnteosta. Eiköhän tuo miljoonan reservi riitä paikkaamaan sitä valtavaa työvoimapulaa, joka tässä maassa ilmeisesti vallitsee.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mitä useampi työtön ei ole kiinnostunut työlllistymisestä, sen parempi. Jääpähän niille työhaluisille edes pienenpieni mahdollisuus työllistyä kun kilpailu vähenee.
t. työnhakija, jonka hakemiin työpaikkoihin löytyy silti jostain aina 50-100 muutakin hakijaa, kaikki hyviä ja päteviä.
Vaihtelevia mielipiteitä. Poliitikot on pellej, erityisesti kepulaiset ja persut ja kristilliset.
Vierailija kirjoitti:
Noita pummeja valitettavasti vaan on liian paljon ja he väärinkäyttävät tukia törkeästi. Pitäisi näitten osalta vielä testata täyttääkö petoksen/törkeän petoksen merkit ja ulosmitata tuet takaisin korkoineen. Jos työstä saa saman verran palkkaa kuin korvaukset, tulisi se ottaa vastaan.
kerropa kuinka monta työtuntia viikossa tekisit itse jos saisit kuukaudessa viitisensataa euroa käteen, et yhtään enempää?
Täydet neljäkymmentäkö?
Et myöskään saisi eläkekertymiä, lomaa ei kertyisi, et saisi työterveyspalveluita.
Tekisitkö itse ja ajattelisit että se on oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän tämä on. Hallitus lämmittelee kansaa uusille perusturvan leikkauksille. Kaikki haluavat nähdä näiden Juusojen ja Ossien menettävän toimeentulonsa ajattelematta lainkaan miten ahtaalle samalla ajetaan ne sadat tuhannet jotka oikeasti yrittävät selviytyä arjesta ja päästä töihin.
Suurin osa työttömistä haluaa ja tavoittelee sitä normaalia elämää, jossa voisi käydä töissä ja saada siitä joka kuukausi x määrän rahaa jolla maksaa laskut ja jota jäisi sen jälkeen sen verran, että joskus voi ostaa jotain ylimääräistä kivaa itselleen.
Ah, muistan vieläkin sen euforisen tunteen, kun kuuden vuoden osa-aikaistyöhelvetin jälkeen sain ensimmäisen täyden kuukausipalkan. Se tunne, kun ei tarvinnut töissä käymisen lisäksi täytellä Kelalle työtön-töissä-työtön lomakkeita. Se tunne, kun ensimmäisen kerran uskalsi pitää pitsapäivän, jolloin lätyn hakikin Koti-Pizzasta sen halvimman ja epäsiisteimmän lähikebabbilan sijasta!
Jos hankit pitsasi kotipizzasta, en ihmettele hetkeäkän, että et ole onnistunut saamaan kunnollista vakituista työpaikkaa. Olet nimittäin ihan hiton tyhmä. Vielä selvemmin tyhmyytesi paistaa läpi siitä, että ostat pitseriasta pitsaa vaikka et kykene maksamaan edes perusylläpitoasi tuloillasi ilman Kelan tukia.
Kyllä se tyhmyys ilmenee tässä kommentissa.
Jaa. Silti työkyvyttömiä on työnhakijoina. Osa roikkuu myös työelämässä pitkäaikaistyöttömänä, mutta kelan tuilla sairaslomalla vuodesta toiseen, kun ei pääse sairaeläkkeelle. Sitten näiden tilalle ei voi palkata vakituiseksi uutta työntekijää.