Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (993)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tervettä, jos ei halua mitenkään toteuttaa itseään tai saada mitään aikaan. Ymmärrän työpaikalle aamuisin lähtemisen tuskan, itsekään en pysty 8-16 -töihin enää. Mutta onneksi on myös muita tapoja työllistyä tai työllistää itsensä. Totuus on, että kaikista ei luonteen vuoksi ole "tavalliseen" työeämään. Tällaisille elämäntapalaiskottelijoille ptäisikin mielestäni kehittää joku sosiaalipalvelu, joka auttaa löytämään sen oman jutun ja pääsemään siinä alkuun. Vähenisi se turha loisiminen vihdoin.
Nimenomaan pitäisi ohjata sosiaalihuollon pariin. Näin olikin ennen - tukea haettiin käymällä sosiaalitoimistossa, ja samalla käytiin läpi, mitä ihmisen itse tulisi tehdä tilanteensa eteen. Mutta nyt rahaa saa tilille täyttämällä nettilomake, ja kukaan ei kysele perään.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mahtaa Juusolle kuulua nyt 8 vuotta myöhemmin?
Itse ihmettelen myös tätä Ossi Nymanin paheksumista. Käytti työttömyysaikansa hyödykseen, kirjoitti kirjan ja työllistyi sitä kautta. Jos hän olisi jättänyt tuon kaiken tekemättä, todennäköisesti olisi työttömänä yhä.
Juuri tuollaiset ossinymannit pilaavat oikeiden tosityöttömien maineen.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä saa vaikka haluaisi töihin. Mullakin kolme ammattia mutta enää 50 vuotiaana ei pääse töihin.
Kolmella ammatilla luulisi, että yrityksen perustaminen onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen myös tätä Ossi Nymanin paheksumista. Käytti työttömyysaikansa hyödykseen, kirjoitti kirjan ja työllistyi sitä kautta. Jos hän olisi jättänyt tuon kaiken tekemättä, todennäköisesti olisi työttömänä yhä.
Eikös tuo nimenomaan ole se tosityötön. Ei mikään amatööri, joka on ilman töitä pari kuukautta ja sitten löytää uuden työpaikan tai perustaa yrityksen.
En jaksa lukea ketjua. Miten tällä Juusolla menee nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo nimenomaan ole se tosityötön. Ei mikään amatööri, joka on ilman töitä pari kuukautta ja sitten löytää uuden työpaikan tai perustaa yrityksen.
Ei ole, koska yrittää tehdä rahaa jotain kirjoja myymällä.
Juuso on kyllä äijä.
Vierailija kirjoitti:
toisaalta ymmärrän työnvälttelyn.. Nyky työelämä on vaativaa, hektistä, kokoajan pitäs suorittaa ja työnantaja vaatii venymään lisää.
Mutta kun tää vässykkä ei oo ees kokeillu minkäänlaisia töitä, inttiki lintsattu..
Juuso-boy on työteon ja rahan lisäksi välttynyt myös mm työyhteisöön kuulumiselta ja mahdollisilta elinikäisiltä ystäviltä..jotka ovat monelle tärkeitä
Puhut hyvin alentavasti ihmisestä, josta et käytännössä tiedä mitään. Minä veikkaan, että Juusolla on joko sosiaalisia haasteita, joita hän ei halua myöntää tai entäs jos hänen aivot vaan on sellaisia??? Siis aivokemia...Ihmisillä on kumma ajattelutapa, että kaikki on omasta tahdosta kiinni. Hahmotamme maailmaa omien kokemuksien mukaan ja luulemme, että se oma kokemus on totuus. Että jos minä pystyn, muutkin pystyvät. Ei ole asiat näin yksinkertaisia. Juusolla on iso pelko. Missä on tämän pelon juuret, olisi psykoterapeutin homma tutkia. Ja hei, vässykkäboy kommentin kirjoittaja! Ottaen huomioon, kuinka paljon Suomessa on työpaikkakiusaamista, tämä sun idea elinikäisistä ystävistä iskee varsin pieneen porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pilaavat maineen? Nämä ossinymannit sentään tekevät elämälleen jotain eivätkä heittäydy yhteiskunnan harteille kuten nämä Juusot.
harvoin lukee ihmisestä joka tietää mitä tahtoo. onnee polulle, mielummin juusolle kun hazimbullalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä saa vaikka haluaisi töihin. Mullakin kolme ammattia mutta enää 50 vuotiaana ei pääse töihin.
Kolmella ammatilla luulisi, että yrityksen perustaminen onnistuisi.
no perusta niin tuun töihin
Suurimmalla osalla ihmisistä on tarve päästä elämässä eteenpäin ja olla hyödyksi. Eivät takuulla ole ottamassa mallia näistä Juusoista.
Näistä Juusoista useimmilla on taustalla jotain nepsy poikkeavuutta tai muita haasteita ja syystä ovat jättäytyneet työelämän ulkopuolelle.
Arvostaisin jos käyttäisi päihteitä, mutta jutun perusteella ei käytä.