Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”

Vierailija
15.10.2017 |

Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.

Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.

– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.

Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.

– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.

Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.

– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.

Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.

loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html

Kommentit (1004)

Vierailija
961/1004 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän mahtaa Juusolle kuulua nyt 8 vuotta myöhemmin?

Itse ihmettelen myös tätä Ossi Nymanin paheksumista. Käytti työttömyysaikansa hyödykseen, kirjoitti kirjan ja työllistyi sitä kautta. Jos hän olisi jättänyt tuon kaiken tekemättä, todennäköisesti olisi työttömänä yhä. 

Tämä juurikin, mitään ei saa työtön tehdä työllistyäkseen ettei rankaista tai joudu byrokratian hampaisiin. Tuntuu välillä että työttömiä halutaan pitää sijoillaan, mitähän varten? 

Vierailija
962/1004 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto on selvä juustopää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1004 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ huvituttaa

Vierailija
964/1004 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista puhetta 31 v naiselta.

Vierailija
965/1004 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista puhetta 31 v naiselta.

Ilmankos oli vaalmis persuna lakkauttamaan äänestäjiensä yöpäivystyksen.  Nyt  nuoren   kouluttamamattoman  poikansa  otti avustajakseen  josta ei ole vielä kun roskapussin viejäksi  ja tenavaipan vaihtajaksi.  Meidän verorahoilla saa palkan. 

Vierailija
966/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen myös tätä Ossi Nymanin paheksumista. Käytti työttömyysaikansa hyödykseen, kirjoitti kirjan ja työllistyi sitä kautta. Jos hän olisi jättänyt tuon kaiken tekemättä, todennäköisesti olisi työttömänä yhä. 

Ihan hyvin menee. Noista ajoista ei ole paljoa meno muuttunut, seuraan tätäkin palstaa aktiivisesti kuten tein tuolloinkin ollessani 31v, mutta kohta on mittarissa 40v ja se onkin ainoa ero tuohon aikaan. Olen tuossa välissä ollut kuntouttavissa ja työharjoitteluissa kuten muutkin "pummit". Menee siis ihan hyvin. 

En ole alkanut ryyppäämään tai käyttämään päihteitä, eikä rahastakaan ole pulaa ja viimeksi vuokrantarkastuksen yhteydessä asumistuki nousi 100€. Osa pitää minua trollina, mutta en todellakaan ole. 

Terveisin Juuso. 

Vierailija
967/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ykkösenä työttömyystilastoissa, niin täällä media kaivaa kiven alta jonkun Juuson edustamaan mm. ikärasismin takia pysyvästi työttömiä. On tämä vaan valtavan hieno maa!

Vierailija
968/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan? 

Juuson kaltaisi laiskoja loisia on paljon ja he kehtaavat vielä retostella sillä. Tuet vaan pois näiltä laiskimuksilta.

Vierailija
969/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?

Jäljet johtavat tiettyyn saksikäteen..enkä puhu nyt edwartista...

Vierailija
970/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ykkösenä työttömyystilastoissa, niin täällä media kaivaa kiven alta jonkun Juuson edustamaan mm. ikärasismin takia pysyvästi työttömiä. On tämä vaan valtavan hieno maa!

HALOO! Tämä juttu on vuodelta 2017!

Vierailija
971/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvalla.

Vierailija
972/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin menee. Noista ajoista ei ole paljoa meno muuttunut, seuraan tätäkin palstaa aktiivisesti kuten tein tuolloinkin ollessani 31v, mutta kohta on mittarissa 40v ja se onkin ainoa ero tuohon aikaan. Olen tuossa välissä ollut kuntouttavissa ja työharjoitteluissa kuten muutkin "pummit". Menee siis ihan hyvin. 

En ole alkanut ryyppäämään tai käyttämään päihteitä, eikä rahastakaan ole pulaa ja viimeksi vuokrantarkastuksen yhteydessä asumistuki nousi 100€. Osa pitää minua trollina, mutta en todellakaan ole. 

Te

Minua kiinnostaisi, että oletko koskaan ollut parisuhteessa?

Onko tuollaisia naisia, joille sun elämäntapa on ok?

Haaveiletko koskaan esim. matkustelusta tai "jossain käymisestä"?

Sulle siis ihan oikeasti riittää se ruoka + tv?

Vierailija
973/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan se ja sama haluaako Juuso työllistyä vai ei, koska suomessa on silti paljon, paljon enemmän työllistymistä toivovia työttömiä kuin sitä karttavia. Jos saataisiin ensin ne motivoituneet töihin ja sitten pohdittaisiin mitä näille "Juusoille" tehdään?

Vierailija
974/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut täällä heti mollaamassa Juusoa ?

Vierailija
975/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuso 31 on lapsi joka ei tiedä mistä puhuu. annetaan pojan kasvaa, vaikka ihan tuetusti!

Tuetusti juuri ei kasva.

Vierailija
976/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas pelko persiissä jatkuuko mulla työt 2 viikon päästä, ärsyttää ja ketuttaa Juuston kaltaiset höyrypäät. Haluan tehdä töitä ja mulle olis shokki jäädä työttömäksi. Ei ne tulot mutta se että työ auttaa pitämään pääkopan kasassa.

Vierailija
977/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massatyöttömyys maassa, joten annetaanpa näiden Juusojen olla ihan rauhassa. Työtä ei ole tarjolla työhalukkaillekaan. 

Vierailija
978/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HALOO! Tämä juttu on vuodelta 2017!

Olkoot vaikka miten vanha ketju silti ajankohtainen ja hyvää pohdintaa että on Juuson kaltaisia ikityöttömiä jotka ei koskaan halua työllistyä eikä mitään tutkintoa edes alla peruskoulua ei lasketa. Ja että Juusojen takia kiristetään etuuksia ja rangaistaan niitä työttömiä jotka haluaa työllistyä mutta eivät pääse edes haastatteluun asti. 

Vierailija
979/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat mammat, jotka täällä haukkuvat Juusoa, rientävät puolustamaan niitä kymmeniä, varmaan jo satoja, tuhansia ma muja, jotka tekevät samaa.

Vierailija
980/1004 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUuso on og ja itsekin samaa jengii, mutta jos kaikki ajattelisi samalla tavalla ni eihän tästä tulisi mitää, jonkun sinä te he ne on kannatteva vastuu ja pitää huolta "meistä". 

Karu maailma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi