Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?
Kommentit (372)
Miksi pitää päteä asialla josta ei edes tiedä mitään? Yksikin kysyi että lapsilleko nuo asunnot on suunniteltu kun on parvi eli ei edes tiennyt mistä puhui vaan päässänsä kuvitteli "lasten parvisängyn".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös noissakin vuokra ole yli viidensadan?
Tasan 500. Ja noin 20-30 neliön yksiöstä saat maksaa reilusti yli 600 täällä. Jos uusi, yli 700.
Ja vesimaksu 18 €/hlö, aivan järkyttävä neliövuokra.
No jaa. Asunto on siis 15,5 neliötä + 6,3 neliön yläkerta eli tuo 500 euroa jaetaan 21,8 neliöllä, joka tarkoittaa 23 euron neliöhintaa. Ei se mun mielestä mitenkään tolkuttoman paha ole. Ainahan pienemmät asunnot ovat suhteessa kalliimpia kuin isommat asunnot. Ja tuo on vieläpä tosi fiksusti toteutettu asunto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva opiskelija ja neliöitä kämpässäni on tasan kaksikymmentä. En voi ymmärtää, miten kukaan pystyy kuvittelemaan itsensä 15 neliöön, eihän tuollaisessa pysty edes olemaan tulematta klaustrofobiseksi.
Edelleen siinä on iso parvi, joka melkein tuplaa neliöt. Katsokaa nyt pöljät niitä esittelykuvia ennenkuin kauhistutte.
Oikein parvi, onko nuo asunnot suunniteltu kenties pikkulapsille? Kuka aikuinen haluaa nukkua parvella?
Se parvi ei tässä yhteydessä tarkoita mitään neliö kertaa neliö parvea jonne kiivetään tikkaita pitkin. Katso nyt pöljä ne esittelykuvat. Se on rappusia pitkin kiivettävä toinen kerros, jonne saa ihan oman sängyn ja vaikka telkkarin ja säilytystilaa yms.
Olikos huonekorkeus 160 cm? Mahtava toinen kerros jossa ei normaalipituinen nainenkaan voi edes seistä.
Asuin Ruotsissa opiskellessani 15 neliön yksiössä. Lisäksi oli yhteinwn iso oleskelutila, pyykkitilat ja piha.
Riitti erinomaisesti.
Samaten joku joka majailee vain arkipäiviä pk-seudulla ottaa tuollaisen kiljuen. Tai vaikka kakkosasunnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Paitsi jos asunto-osakeyhtiöllä tms. on yhteistiloja, kuten esimerkissä on eli yhteiskeittiö jne. Kaikki yhteinen tarkoittaa lisää kuluja, käytit tiloja tai et. Sen katoterassin siivoaminen ei ole ilmaista ja jos olet ikinä asunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kimppakämpässä niin tiedät, että siisteyskäsitykset ovat hyvin erilaisia. Toista ei haittaa se, että joka paikassa on rasvaisia sormenjälkiä ja hellan päällä kerros likaa, toiselle ne ovat kauhistus. Jopa tavallisen kerrostalon pyykkituva käytöstä saadaan aikaan ongelmia saati muutaman sadan ihmisen yhteiskäytössä olevista tiloista, joissa todellakin joku voi bilettää äänekkäästi viikonlopusta toiseen ja sotkujen siivouksen maksajina ovat toiset asukkaat.
Isoäitini asuu palvelutalossa, joissa maksetaan yhteisten tilojen siivouksesta kuukaudessa lähes 300 euroa. Siihen summaa (pakollinen!) kuuluu tilojen päivittäinen siivoaminen, pari järjestettyä harrasteryhmää osa-aikainen vahtimestaripalvelueli joku, jolle voi käydä valittamassa, kun kukat on jätetty kastelematta tai jonkun vanhukset läheiset ovat päättäneet yöpyä tiloissa. Ihanan kallista.
Se on kuitenkin laskettu mukaan siihen 500e vuokraan. Voihan se olla, että nostavat jossain vaiheessa, mutta niin ne nousevat muuallakin.
Mieti hetki: tuo on 33 euroa neliöltä. Vastaavasti maksaisi 50 neliöstä 1650 e/kk. Oikeastiko? Tuo ei ole Eira eikä edes Kamppi. Ja kyllä, vuokra tulee varmasti nousemaan eikä sitä ole sidottu elinkustannusindeksiin vaan asumisesta aiheutuviin kuluihin. Eli jokainen siivouskerta yhteiskeittiössä nostaa vuokraa aika mukavasti.
Niin, pienimmissä asunnoissa on kovimmat neliöhinnat. Tuliko tämä yllätyksenä? Sadan neliön perhekämpäksi muutettuna vuokra olisi yli kolmetonnia. Ja jos se olisi keskellä Kainuun metsää niin liikenneyhteydet olisivat huonot. Ja jos se olisi rakennettu 40 vuotta sitten niin putkiremppa olisi ovella. Ja jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto. Vaan kun ei ole.
Totta, pienissä asunnoissa on kovimman neliöhinnat, mutta yleensä ne muodostuvat asunnon kalleimpien tilojen vuoksi eli kunnon keittiö ja pesutilat maksavat. Tuossa asunnossa niistä on tingitty, vähän kuin asuisi risteilylaivan hytissä. Mikä muuten olisi huomattavasti halvempi asumismuoto kuin tuo.
Se parvi ei ole asuintilaa, koska siellä ei korkeus riitä asumiseen eli on aika lailla matala jo normimittaiselle miehelle.
Mieluummin 30 nelötä Kampissa metronaseman lähellä alle 800 e/kk kuin asuminen ylikalliissa vaatehuoneessa.
Ei sitä parvea lasketa asuinpinta-alaan. Vai lasketteko te lastenne kerrossängyt pinta-alaksi? Jos siellä parvella ei ole normaalia huonekorkeutta, ei sitä lasketa neliöihin missään Helsingin keskustan asunnoissakaan, joissa on ihan samanlaisia virityksiä.
Ne 15m2 maksaa kuitenkin kohta ellei jo lähtokohtaisesti saman verran kuin 30m2 eli ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva opiskelija ja neliöitä kämpässäni on tasan kaksikymmentä. En voi ymmärtää, miten kukaan pystyy kuvittelemaan itsensä 15 neliöön, eihän tuollaisessa pysty edes olemaan tulematta klaustrofobiseksi.
Edelleen siinä on iso parvi, joka melkein tuplaa neliöt. Katsokaa nyt pöljät niitä esittelykuvia ennenkuin kauhistutte.
Oikein parvi, onko nuo asunnot suunniteltu kenties pikkulapsille? Kuka aikuinen haluaa nukkua parvella?
Se parvi ei tässä yhteydessä tarkoita mitään neliö kertaa neliö parvea jonne kiivetään tikkaita pitkin. Katso nyt pöljä ne esittelykuvat. Se on rappusia pitkin kiivettävä toinen kerros, jonne saa ihan oman sängyn ja vaikka telkkarin ja säilytystilaa yms.
Olikos huonekorkeus 160 cm? Mahtava toinen kerros jossa ei normaalipituinen nainenkaan voi edes seistä.
3,9 metriä. Miksi pitää oikeasti yrittää päteä, jos ei edes viitsi tutustua kritisoimaansa asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä parvea lasketa asuinpinta-alaan. Vai lasketteko te lastenne kerrossängyt pinta-alaksi? Jos siellä parvella ei ole normaalia huonekorkeutta, ei sitä lasketa neliöihin missään Helsingin keskustan asunnoissakaan, joissa on ihan samanlaisia virityksiä.
En tiedä mikä on normaali huonekorkeus, mutta asunnon korkeus on 3,9 metriä ja hyvin näyttää mahtuvan sekä alas että ylös. Yrittäkää nyt jooko tutustua siihen esittelyvideoon, jooko? https://www.youtube.com/watch?v=G2I2c2njH4w
..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on loistava idea, jos viittaat siihen Saton projektiin. Siihenhän kuuluu isot yhteiskäyttötilat myös.
Kyllä! Tällaisia lisää, pieniä edullisia huoneita yksin asuville ja mahdollistetaan yhteisöllisyys hyvillä yhteistiloilla. Ratkaisu sekä asumisen menoihin että yksinäisyyteen.
Ymmärtäisin jotenkin, jos nuo pienet asunnot olisivat edullisia, tuollaisessa voisi asua jonkin aikaa ja säästää, ja nuorelle tai työmatkalaiselle ne voisivat olla ihan hyviä, kun ei ole paljon tavaraa ja ei ole perhettä tai perhe asuu toisella paikkakunnalla.. Mutta nuohan pikkuasunnot ovat kalliita, sen vuoksi en ymmärrä niitä..
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä ratkaisu opiskelijoille, ylipäätään nuorille, jotka muuttavat ensimmäiseen omaan kotiin. Olisi minulle kelvannut. Itse olin kyllä niin onnekas, että onnistuin saamaan Hgin kaupungilta edullisen kaksion, mutta ilman makuuhuonettakin olisin pärjännyt mainiosti, kävin siellä vaan nukkumassa.
Opiskelijakämppäni vuokra on noin 470€, neliömetrejä on 39 ja kolme kertaa isompi parvekekin löytyy. Pelkkää rahastusta pyytää kopista 500 euroa.
Ei se 10 neliötä lisää tilaa kauheasti lämmitä, jos vuokraakin on 200e enemmän. Mieluummin suht pienistä tuloistani maksan 500e vuokraa kuin 700, vaikka sitten pitäisi asua pienemmässä. Jää kuitenkin 200e kuukaudessa enemmän säästää vaikkapa asunnon käsirahaan.
Toki joo, ihanne olisi että pk-seudulle saataisiin noin neljän-viidensadan hintaluokassa 30m2 asuntoja hyvien yhteyksien varrelle, mutta sitä odotellessa kelpaisi minulle. Harmi vaan, etten saanut vaikka hain.
Siis miksi kauhistelette noiden asuntojen kokoa? Eihän tuohon ole pakko muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä ratkaisu opiskelijoille, ylipäätään nuorille, jotka muuttavat ensimmäiseen omaan kotiin. Olisi minulle kelvannut. Itse olin kyllä niin onnekas, että onnistuin saamaan Hgin kaupungilta edullisen kaksion, mutta ilman makuuhuonettakin olisin pärjännyt mainiosti, kävin siellä vaan nukkumassa.
Opiskelijakämppäni vuokra on noin 470€, neliömetrejä on 39 ja kolme kertaa isompi parvekekin löytyy. Pelkkää rahastusta pyytää kopista 500 euroa.
Kaikki ei saa opiskelija-asuntoja. Itse joudun maksamaan pääkaupunkiseudulla yksityiselle vuokraa 650 euroa. Kyllä siihen verrattuna maksaisin paaaaljon mieluummin 500 euroa. Jäis enemmän rahaa säästöön. Ja toi pikkukämppä on mun makuun just sopiva. En kokisi oloani ahdistuneeksi, koska makuutila on kuitenkin eri paikassa ja pieni parvekekin löytyy. Pöydänkin saa esiin tarvittaessa, joten olohuoneeseen saa lisää tilaa jos haluaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vertaat studiokodin parvea kerrossänkyyn :DDD
Onneksi et yhtään pihalla ole.
Ja osalla vuokrasta tietysti katetaan niitä yhteistiloja.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi kauhistelette noiden asuntojen kokoa? Eihän tuohon ole pakko muuttaa?
Nimenomaan. Oikotieltähän voi hakea ja laittaa kriteeriksi minikoon mikä kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös noissakin vuokra ole yli viidensadan?
Tasan 500. Ja noin 20-30 neliön yksiöstä saat maksaa reilusti yli 600 täällä. Jos uusi, yli 700.
Vesimaksu on joka paikassa Vantaalla sen 15-25e. Ihan linjassa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Paitsi jos asunto-osakeyhtiöllä tms. on yhteistiloja, kuten esimerkissä on eli yhteiskeittiö jne. Kaikki yhteinen tarkoittaa lisää kuluja, käytit tiloja tai et. Sen katoterassin siivoaminen ei ole ilmaista ja jos olet ikinä asunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kimppakämpässä niin tiedät, että siisteyskäsitykset ovat hyvin erilaisia. Toista ei haittaa se, että joka paikassa on rasvaisia sormenjälkiä ja hellan päällä kerros likaa, toiselle ne ovat kauhistus. Jopa tavallisen kerrostalon pyykkituva käytöstä saadaan aikaan ongelmia saati muutaman sadan ihmisen yhteiskäytössä olevista tiloista, joissa todellakin joku voi bilettää äänekkäästi viikonlopusta toiseen ja sotkujen siivouksen maksajina ovat toiset asukkaat.
Isoäitini asuu palvelutalossa, joissa maksetaan yhteisten tilojen siivouksesta kuukaudessa lähes 300 euroa. Siihen summaa (pakollinen!) kuuluu tilojen päivittäinen siivoaminen, pari järjestettyä harrasteryhmää osa-aikainen vahtimestaripalvelueli joku, jolle voi käydä valittamassa, kun kukat on jätetty kastelematta tai jonkun vanhukset läheiset ovat päättäneet yöpyä tiloissa. Ihanan kallista.
Se on kuitenkin laskettu mukaan siihen 500e vuokraan. Voihan se olla, että nostavat jossain vaiheessa, mutta niin ne nousevat muuallakin.
Mieti hetki: tuo on 33 euroa neliöltä. Vastaavasti maksaisi 50 neliöstä 1650 e/kk. Oikeastiko? Tuo ei ole Eira eikä edes Kamppi. Ja kyllä, vuokra tulee varmasti nousemaan eikä sitä ole sidottu elinkustannusindeksiin vaan asumisesta aiheutuviin kuluihin. Eli jokainen siivouskerta yhteiskeittiössä nostaa vuokraa aika mukavasti.
Niin, pienimmissä asunnoissa on kovimmat neliöhinnat. Tuliko tämä yllätyksenä? Sadan neliön perhekämpäksi muutettuna vuokra olisi yli kolmetonnia. Ja jos se olisi keskellä Kainuun metsää niin liikenneyhteydet olisivat huonot. Ja jos se olisi rakennettu 40 vuotta sitten niin putkiremppa olisi ovella. Ja jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto. Vaan kun ei ole.
Totta, pienissä asunnoissa on kovimman neliöhinnat, mutta yleensä ne muodostuvat asunnon kalleimpien tilojen vuoksi eli kunnon keittiö ja pesutilat maksavat. Tuossa asunnossa niistä on tingitty, vähän kuin asuisi risteilylaivan hytissä. Mikä muuten olisi huomattavasti halvempi asumismuoto kuin tuo.
Se parvi ei ole asuintilaa, koska siellä ei korkeus riitä asumiseen eli on aika lailla matala jo normimittaiselle miehelle.
Mieluummin 30 nelötä Kampissa metronaseman lähellä alle 800 e/kk kuin asuminen ylikalliissa vaatehuoneessa.
Niin, siellähän on kattoterassi+saunatilat, yhteinen iso keittiö ja ruokailutila, harrastetilaa jne. Eli neliöihin laskettavia juttuja nekin. Jos ei käytä, oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3,9 metriä. Miksi pitää oikeasti yrittää päteä, jos ei edes viitsi tutustua kritisoimaansa asiaan?
Tarkoitin parven huonekorkeutt, jota edellisessä viestissä hienosti kehuttiin oikein toiseksi kerrokseksi. Parven huonekorkeus ei todellakaan ole 3,9 m!