Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!

Vierailija
15.10.2017 |

Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.

Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.

Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?

Kommentit (372)

Vierailija
81/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.

Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.

Mä en nyt oikein ymmärrä miten se esimerkiksi ap:n persettä kutittaa jos joku tuollaisessa haluaa asua?

Ei kai häntä sinne pakoteta?

Onhan meillä lääniä ja metsää mutta kun kaikki tahtoo sulloutua sinne kehä 3:n sisäpuolelle.

Vierailija
82/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi asunto, sitä kovempi neliöhinta. Ja mitä vähemmän nostokurkia horisontissa nyt, sitä kalliimpi asuminen huomenna.

Ei asumisen hintaa saada kuriin asuntojen kokoa pienentämällä. Neliöhinra vain nousee. Pitää joko saada enemmän tarjontaa tai vähemmän kysyntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikein ymmärrä miten se esimerkiksi ap:n persettä kutittaa jos kehä III:n sisällä on enimmäkseen metsää.joku tuollaisessa haluaa asua?

Ei kai häntä sinne pakoteta?

Onhan meillä lääniä ja metsää mutta kun kaikki tahtoo sulloutua sinne kehä 3:n sisäpuolelle.

Lentokoneesta näkee, että kehä 3:n sisällä on lähinnä metsää.

Vierailija
84/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.

Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.

Paitsi jos asunto-osakeyhtiöllä tms. on yhteistiloja, kuten esimerkissä on eli yhteiskeittiö jne. Kaikki yhteinen tarkoittaa lisää kuluja, käytit tiloja tai et. Sen katoterassin siivoaminen ei ole ilmaista ja jos olet ikinä asunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kimppakämpässä niin tiedät, että siisteyskäsitykset ovat hyvin erilaisia. Toista ei haittaa se, että joka paikassa on rasvaisia sormenjälkiä ja hellan päällä kerros likaa, toiselle ne ovat kauhistus. Jopa tavallisen kerrostalon pyykkituva käytöstä saadaan aikaan ongelmia saati muutaman sadan ihmisen yhteiskäytössä olevista tiloista, joissa todellakin joku voi bilettää äänekkäästi viikonlopusta toiseen ja sotkujen siivouksen maksajina ovat toiset asukkaat.

Isoäitini asuu palvelutalossa, joissa maksetaan yhteisten tilojen siivouksesta kuukaudessa lähes 300 euroa. Siihen summaa (pakollinen!) kuuluu tilojen päivittäinen siivoaminen, pari järjestettyä harrasteryhmää osa-aikainen vahtimestaripalvelueli joku, jolle voi käydä valittamassa, kun kukat on jätetty kastelematta tai jonkun vanhukset läheiset ovat päättäneet yöpyä tiloissa. Ihanan kallista.

Se on kuitenkin laskettu mukaan siihen 500e vuokraan. Voihan se olla, että nostavat jossain vaiheessa, mutta niin ne nousevat muuallakin.

Mieti hetki: tuo on 33 euroa neliöltä. Vastaavasti maksaisi 50 neliöstä 1650 e/kk. Oikeastiko? Tuo ei ole Eira eikä edes Kamppi. Ja kyllä, vuokra tulee varmasti nousemaan eikä sitä ole sidottu elinkustannusindeksiin vaan asumisesta aiheutuviin kuluihin. Eli jokainen siivouskerta yhteiskeittiössä nostaa vuokraa aika mukavasti.

Vierailija
85/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 3 vuotta 17 neliön yksiössä yhden kissan kanssa. Mitään yhteistiloja ei ollut vaan kaikki oli siinä. Vuokrasin "ylimääräisille" tavaroilleni neliön varaston kympillä kuussa ja pärjäsin mainiosti. Ainoa miinus oli, etten pystynyt majoittamaan montaa vierasta kerralla.

Vierailija
86/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.

Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.

Eli mieluummin maksat itsesi kipeäksi kanikopista kuin asut edullisesti inhimillisissä oloissa? Tosiaanko?

Jos edullinen inhimillisissä oloissa tarkoittaa minulle esim kahden tunnin työmatkaa, niin kyllä, mieluummin asun pienissä tiloissa suhteellisen järkevään (suhteessa alueen hintatasoon) hintaan.

Tarkoitan vähintään muutamaa kymmentä neliötä puolen tunnin työmatkan kanssa. Helsinkiki on niin pieni kaupunki, että tuo olisi ihan helppo järjestää kaikille, jos asuntojen rakentamista ei pidettäisi haitallisena ja vastustettavana asiana.

Mmm, ei onnistu autottomalle. Pakko asua radan varressa, jos meinaa puolessa tunnissa jonnekin päästä.

Vierailija
87/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jotain Saton jengiä trollaamassa. Joo, ihan mahtavia asuntoja, joissa on yli 30 euron neliövuokra! Kuka hullu maksaa sellaisia? Asun itse pienessä yksiössä Länsi-Helsingissä ja maksan vuokraa noin 17 euroa/m2. En ikinä muuttaisi kämppään, jossa neliövuokra on kaksinkertainen. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
88/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on jotain Saton jengiä trollaamassa. Joo, ihan mahtavia asuntoja, joissa on yli 30 euron neliövuokra! Kuka hullu maksaa sellaisia? Asun itse pienessä yksiössä Länsi-Helsingissä ja maksan vuokraa noin 17 euroa/m2. En ikinä muuttaisi kämppään, jossa neliövuokra on kaksinkertainen. Mutta kukin tavallaan.

Kallishan tuo on, mutta ihana pikkuasunto.

Vierailija
89/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen on katto pään päällä, lämmintä, vesi tulee, menee, hyvä olla ja

asustaa, mitä sitä ihminen muuta kaipaa?

Vierailija
90/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos asunto-osakeyhtiöllä tms. on yhteistiloja, kuten esimerkissä on eli yhteiskeittiö jne. Kaikki yhteinen tarkoittaa lisää kuluja, käytit tiloja tai et. Sen katoterassin siivoaminen ei ole ilmaista ja jos olet ikinä asunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kimppakämpässä niin tiedät, että siisteyskäsitykset ovat hyvin erilaisia. Toista ei haittaa se, että joka paikassa on rasvaisia sormenjälkiä ja hellan päällä kerros likaa, toiselle ne ovat kauhistus. Jopa tavallisen kerrostalon pyykkituva käytöstä saadaan aikaan ongelmia saati muutaman sadan ihmisen yhteiskäytössä olevista tiloista, joissa todellakin joku voi bilettää äänekkäästi viikonlopusta toiseen ja sotkujen siivouksen maksajina ovat toiset asukkaat.

Isoäitini asuu palvelutalossa, joissa maksetaan yhteisten tilojen siivouksesta kuukaudessa lähes 300 euroa. Siihen summaa (pakollinen!) kuuluu tilojen päivittäinen siivoaminen, pari järjestettyä harrasteryhmää osa-aikainen vahtimestaripalvelueli joku, jolle voi käydä valittamassa, kun kukat on jätetty kastelematta tai jonkun vanhukset läheiset ovat päättäneet yöpyä tiloissa. Ihanan kallista.

Se on kuitenkin laskettu mukaan siihen 500e vuokraan. Voihan se olla, että nostavat jossain vaiheessa, mutta niin ne nousevat muuallakin.

Mieti hetki: tuo on 33 euroa neliöltä. Vastaavasti maksaisi 50 neliöstä 1650 e/kk. Oikeastiko? Tuo ei ole Eira eikä edes Kamppi. Ja kyllä, vuokra tulee varmasti nousemaan eikä sitä ole sidottu elinkustannusindeksiin vaan asumisesta aiheutuviin kuluihin. Eli jokainen siivouskerta yhteiskeittiössä nostaa vuokraa aika mukavasti.

Se on kuitenkin uusi talo. Tuota luokkaa ne ovat. Kohtuu lähelle tuohon valmistuu muistaakseni Lumon vuokratalo, jossa 25 neliön yksiöstä saa pulittaa reilusti yli 600 (olisiko ollut 630?). Ja siinä ei ole mitään parvia, parvekkeita jne tuomassa lisätilaa. Kivistössä 27 neliön yksiöstä oli juuri pyynti 750. Ja siinä kohdassa, kun ollaan asumistuen varassa, jokainen satanen vuokrassa on iso juttu.

Vierailija
91/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä olen työtön ja asun tällä hetkellä Helsingin puolella pienessä yksiössä ja jos asuisin tuossa halvemmassa pikkuyksiössä Vantaan puolella, niin mulle jäisi paljon enemmän rahaa käteen kuukaudessa. Että eipä se halvempi euromäärä per neliö lohduta, jos kokonaisvuokra on silti paljon kalliimpi kuin tuossa Saton pikkuyksiössä.

Vierailija
92/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mieluummin maksat itsesi kipeäksi kanikopista kuin asut edullisesti inhimillisissä oloissa? Tosiaanko?

Jos edullinen inhimillisissä oloissa tarkoittaa minulle esim kahden tunnin työmatkaa, niin kyllä, mieluummin asun pienissä tiloissa suhteellisen järkevään (suhteessa alueen hintatasoon) hintaan.

Tarkoitan vähintään muutamaa kymmentä neliötä puolen tunnin työmatkan kanssa. Helsinkiki on niin pieni kaupunki, että tuo olisi ihan helppo järjestää kaikille, jos asuntojen rakentamista ei pidettäisi haitallisena ja vastustettavana asiana.

No ei todellakaan olisi. Mutta puolen tunnin työmatka ei ole kaikille realistinen eikä sen tarvitsekaan olla. Pk-seudun työssäkäyntialue sisältää myös pk-seudun ympäryskunnat tyyliin Kerava, Tuusula, Järvenpää, Kirkkonummi jne. Monet tulevat vieläkin kauempaa esim. Lohja tai Porvoo. Lyhyt työmatka on pk-seudulla luksus josta voi maksaa ja maksetaankin ekstraa.

Vierailija
93/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pienimmissä asunnoissa on kovimmat neliöhinnat. Tuliko tämä yllätyksenä? Sadan neliön perhekämpäksi muutettuna vuokra olisi yli kolmetonnia. Ja jos se olisi keskellä Kainuun metsää niin liikenneyhteydet olisivat huonot. Ja jos se olisi rakennettu 40 vuotta sitten niin putkiremppa olisi ovella. Ja jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto. Vaan kun ei ole.

Vierailija
94/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin yksin, passaisi mulle oikein hyvin kahdella ehdolla: asunnossa olisi iso parveke ja suihkukoppi! (En ottanut selvää onko näissä kyseisissä. )

Asuin 4 vuotta opiskellessa erään liiketilan yläkerrassa (vanhoja hotellihuoneita), jossa neliöitä oli jotain tuota luokkaa. Asuntoon kuului vessa ja keittonurkkaus jossa allas, pieni jääkaappi ja keittolevy, mutta ei uunia. Pesutilat ja pyykkitupa oli yhteisiä. Söin koulussa lounaan ja kotona tein vain keittoja tai lämmitin jotain mikrossa. Ainoa asia mikä asunnossa ahdisti oli parvekkeen puute ja oma suihku olisi ollut luksusta.

Vierailija
95/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin yksin, passaisi mulle oikein hyvin kahdella ehdolla: asunnossa olisi iso parveke ja suihkukoppi! (En ottanut selvää onko näissä kyseisissä. )

Asuin 4 vuotta opiskellessa erään liiketilan yläkerrassa (vanhoja hotellihuoneita), jossa neliöitä oli jotain tuota luokkaa. Asuntoon kuului vessa ja keittonurkkaus jossa allas, pieni jääkaappi ja keittolevy, mutta ei uunia. Pesutilat ja pyykkitupa oli yhteisiä. Söin koulussa lounaan ja kotona tein vain keittoja tai lämmitin jotain mikrossa. Ainoa asia mikä asunnossa ahdisti oli parvekkeen puute ja oma suihku olisi ollut luksusta.

Suihku ja parveke löytyy. Parveke ei ole iso, mutta onpahan jonkinlainen edes. https://www.youtube.com/watch?v=G2I2c2njH4w

..

Vierailija
96/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös noissakin vuokra ole yli viidensadan?

Niinpä! Ongelma ei ole asuntojen pieni koko, vaan se että niitä markkinoidaan edullisena vaihtoehtona vaikka ovat suhteellisesti kalliita. Voisihan tuollaisessa asustaa parin sadan euron vuokralla, mutta ei noilla hinnoilla. Vrt. maksan omasta 50 m2 kämpästä asuntolainaa ja vastiketta yhteensä noin 700.

Vierailija
97/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein toivon että teidät puolustelijat laitetaan 8 neliön huoneeseen keskelle peltoa loppuiäksi nauttimaan ihanasta elämästä!

Eli et hyväksy sitä, että joku on kanssasi eri mieltä.

Vierailija
98/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös noissakin vuokra ole yli viidensadan?

Niinpä! Ongelma ei ole asuntojen pieni koko, vaan se että niitä markkinoidaan edullisena vaihtoehtona vaikka ovat suhteellisesti kalliita. Voisihan tuollaisessa asustaa parin sadan euron vuokralla, mutta ei noilla hinnoilla. Vrt. maksan omasta 50 m2 kämpästä asuntolainaa ja vastiketta yhteensä noin 700.

Tiesitkö, että kaikki ihmiset eivät saa asuntolainaa ja omistusasuntoa? Tiesitkö, että monet joutuvat (ja jotkut, kuten minä, jopa haluavat!) asua vuokra-asunnoissa? Ja tiesitkö, että vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin omistusasunnot? Ja tiesitkö, että pienempien asuntojen neliöhinta on suhteessa korkeampi kuin isompien asuntojen?

Jos tiesit tämän kaiken, niin silloin tiedät myös että 500 euroa näppärästä vuokra-asunnosta on hyvä hinta. Jos mä asuisin tuolla, niin mulle jäisi kuukaudessa paljon enemmän rahaa käteen kuin nyt. Enkä tarvitse isoa asuntoa.

Vierailija
99/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pienimmissä asunnoissa on kovimmat neliöhinnat. Tuliko tämä yllätyksenä? Sadan neliön perhekämpäksi muutettuna vuokra olisi yli kolmetonnia. Ja jos se olisi keskellä Kainuun metsää niin liikenneyhteydet olisivat huonot. Ja jos se olisi rakennettu 40 vuotta sitten niin putkiremppa olisi ovella. Ja jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto. Vaan kun ei ole.

Fakta vain on, että mitä kurjempaa koloon ihmiset saadaan tungettua, sen parempi kolojen valmistajille, sen pahempi niissä asujille. Tämä ei ole yllätys, vaan muistutus siitä miksi niitä kannattaa välttää.

Vierailija
100/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudulla 500 euroa on halpa hinta.