Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?
Kommentit (372)
Jaoin 10 neliön huoneen toisen tytön kanssa ollessani vaihdossa yliopistossa Yhdysvalloissa. Ihan ok se oli, kun tuon huoneen ulkopuolella oli yhteiset vessat ja suikutilat koko kerroksen asukkaille ja saimme haikein ryobammw yliopiston ruokaloista ja kahviloista. Yksin et ollut kyllä juuri koskaan ja se oli suomalaiselle joskus raskasta. Jenkit tuntuivat tykkäävän. Nykyisin suomalaiset opiskelijat eivät halua asua edes solussa tai kämppiksen kanssa, kaiken pitäisi muka saada yksiö tai kaksio jopa itselleen .
Kuinka monta kertaa olen tälläkin palstalla lukenut valitusta, että asunnon ostaminen on ihan mahdotonta kun hinnat on pilvissä ja vuokrat niin kalliita, että omarahoitusosuuden säästäminen kestää ikuisuuden? Tällainen edullinen studiokoti on ihan loistava siihen elämäntilanteeseen kun ollaan vielä opiskelijoita tai juuri aloitettu työelämä, tulot ei ole vielä kauhean korkeaksi nousseet ja säästöjä ei vielä paljonkaan ole. Tällaisessa on hyvä asua halvalla ja kuitenkin melko viihtyisästi verrattuna samanhintaiseen kimppakämppäasuntoon, jossa jaat keittiön ja kylppärin 2-4 muun asukkaan kanssa. Studiokodissa on hyvä kerätä rahaa ASP-tilille, kun vuokra on kohtuullisella tasolla.
Miksei tuo olisi hyvä siinäkin kohtaa, kun on jäänyt eläkkeelle ja oma kunto sallisi vielä kaikenlaisen matkustelun, mutta eläke on hieman pieni. Ei kun kämppä lihoiksi ja muutto studiokotiin, niin jää vähän rahaa matkusteluun ennen kuin kunto menee huonoksi ja/tai dementiaosasto kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Paluu aikaan, jota voi katsella Amurin työläksmuseokorttelissa Tampereella. Olen siellä aina ahdistunut siitä, miten ahtaasti ja kurjasti työläiset asuivat. Perheellä huone ja sitten käytössä yhteiskeittiö, yhteishuussi, yhteissauna.
Toisaalta monelle maaseudun maattomalle ja talottomalle sekin oli huomattava askel parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Paitsi jos asunto-osakeyhtiöllä tms. on yhteistiloja, kuten esimerkissä on eli yhteiskeittiö jne. Kaikki yhteinen tarkoittaa lisää kuluja, käytit tiloja tai et. Sen katoterassin siivoaminen ei ole ilmaista ja jos olet ikinä asunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kimppakämpässä niin tiedät, että siisteyskäsitykset ovat hyvin erilaisia. Toista ei haittaa se, että joka paikassa on rasvaisia sormenjälkiä ja hellan päällä kerros likaa, toiselle ne ovat kauhistus. Jopa tavallisen kerrostalon pyykkituva käytöstä saadaan aikaan ongelmia saati muutaman sadan ihmisen yhteiskäytössä olevista tiloista, joissa todellakin joku voi bilettää äänekkäästi viikonlopusta toiseen ja sotkujen siivouksen maksajina ovat toiset asukkaat.
Isoäitini asuu palvelutalossa, joissa maksetaan yhteisten tilojen siivouksesta kuukaudessa lähes 300 euroa. Siihen summaa (pakollinen!) kuuluu tilojen päivittäinen siivoaminen, pari järjestettyä harrasteryhmää osa-aikainen vahtimestaripalvelueli joku, jolle voi käydä valittamassa, kun kukat on jätetty kastelematta tai jonkun vanhukset läheiset ovat päättäneet yöpyä tiloissa. Ihanan kallista.
Se on kuitenkin laskettu mukaan siihen 500e vuokraan. Voihan se olla, että nostavat jossain vaiheessa, mutta niin ne nousevat muuallakin.
Mieti hetki: tuo on 33 euroa neliöltä. Vastaavasti maksaisi 50 neliöstä 1650 e/kk. Oikeastiko? Tuo ei ole Eira eikä edes Kamppi. Ja kyllä, vuokra tulee varmasti nousemaan eikä sitä ole sidottu elinkustannusindeksiin vaan asumisesta aiheutuviin kuluihin. Eli jokainen siivouskerta yhteiskeittiössä nostaa vuokraa aika mukavasti.
Niin, pienimmissä asunnoissa on kovimmat neliöhinnat. Tuliko tämä yllätyksenä? Sadan neliön perhekämpäksi muutettuna vuokra olisi yli kolmetonnia. Ja jos se olisi keskellä Kainuun metsää niin liikenneyhteydet olisivat huonot. Ja jos se olisi rakennettu 40 vuotta sitten niin putkiremppa olisi ovella. Ja jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto. Vaan kun ei ole.
Fakta vain on, että mitä kurjempaa koloon ihmiset saadaan tungettua, sen parempi kolojen valmistajille, sen pahempi niissä asujille. Tämä ei ole yllätys, vaan muistutus siitä miksi niitä kannattaa välttää.
Ihmiset saadaan tungettua juuri niin kurjiin koloihin kuin he suostuvat itse muuttamaan. Tämä ei ole keneltäkään mieluummin isompaa asuntoa maksavalta pois.
Asutaan jo koirankopeissa, ja samaan aikaan itketään että palkat on niin korkeita ettei ole varaa palkata ketään. Aika vaikea yhtälö tämä suomalainen yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Eli mieluummin maksat itsesi kipeäksi kanikopista kuin asut edullisesti inhimillisissä oloissa? Tosiaanko?
Jos edullinen inhimillisissä oloissa tarkoittaa minulle esim kahden tunnin työmatkaa, niin kyllä, mieluummin asun pienissä tiloissa suhteellisen järkevään (suhteessa alueen hintatasoon) hintaan.
Tarkoitan vähintään muutamaa kymmentä neliötä puolen tunnin työmatkan kanssa. Helsinkiki on niin pieni kaupunki, että tuo olisi ihan helppo järjestää kaikille, jos asuntojen rakentamista ei pidettäisi haitallisena ja vastustettavana asiana.
Mmm, ei onnistu autottomalle. Pakko asua radan varressa, jos meinaa puolessa tunnissa jonnekin päästä.
Ratoja voi rakentaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Noissa studiokodeissa on siis 15,5 neliön alakerta ja 6,3 neliön yläkerta/parvi + muutaman neliön parveke. Vajaa 24 neliötä ei siis kuulosta ollenkaan pahalta. Olen asunut paljon pienemmissäkin asunnoissa. Toki perheelliset kauhistelevat näitä asuntoja, mutta mä olenkin tällainen minimalisti, joka ei tartte materiaa tai isoa asuntoa :D Mitä enemmän rahaa jää säästöön matkusteluun, niin sitä parempi!
Mä olen pienperheellinen, tosin lapsi muuttaa ensi vuoden aikana kotoa, joten sen jälkeen ollaan vaan pariskunta. Asutaan vähän vajaa 100-neliöisessä asunnossa, joka on kyllä monella tavalla ihana, mutta meidän pelkkä yhtiövastike parkkipaikan kanssa on yli 500€/kk ja seinissä on kiinni yli 400000€. Tavaraa on niin paljon että ahdistaa. Olisi ihan mahtavaa jos voisi karsia tavarat minimiin (puolison estämättä) ja voisi asua pienillä kuluilla tuollaisessa pienessä ja silti toimivassa ja viihtyisässä asunnossa. Ja ne asunnossa kiinni olevat rahat voisi vaihtaa osinkosalkkuun.
Te jotka olette sinkkuja, nauttikaa siitä omasta vapaudesta ja eläkää teidän näköistä elämää! Avioliiton (ja mahdollisten lasten) myötä joutuu tekemään kompromisseja niin asumisen kuin rahankäytönkin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mieluummin maksat itsesi kipeäksi kanikopista kuin asut edullisesti inhimillisissä oloissa? Tosiaanko?
Jos edullinen inhimillisissä oloissa tarkoittaa minulle esim kahden tunnin työmatkaa, niin kyllä, mieluummin asun pienissä tiloissa suhteellisen järkevään (suhteessa alueen hintatasoon) hintaan.
Tarkoitan vähintään muutamaa kymmentä neliötä puolen tunnin työmatkan kanssa. Helsinkiki on niin pieni kaupunki, että tuo olisi ihan helppo järjestää kaikille, jos asuntojen rakentamista ei pidettäisi haitallisena ja vastustettavana asiana.
No ei todellakaan olisi. Mutta puolen tunnin työmatka ei ole kaikille realistinen eikä sen tarvitsekaan olla. Pk-seudun työssäkäyntialue sisältää myös pk-seudun ympäryskunnat tyyliin Kerava, Tuusula, Järvenpää, Kirkkonummi jne. Monet tulevat vieläkin kauempaa esim. Lohja tai Porvoo. Lyhyt työmatka on pk-seudulla luksus josta voi maksaa ja maksetaankin ekstraa.
Eikö se lyhyt työmatka mielestäsi kuulu kaikille? Rakennetaan lisää kelvollisen kokoisia asuntoja ja parannetaan liikenneyhteyksiä. Ei kaupunkisuunnittelun tavoitteena saa olla kiusaa.inen ja elämänlaadun huonontaminen.
Kyllä tuollaisessa asunnossa elää pystyy, mutta en ymmärrä miksi tuollaisia pitää rakentaa maassa, jossa on tilaa rakennuksille vaikka millä mitalla. Noissa kokoluokissa yksikin neliö on tärkeä. Jotkut 25 neliön asunnot ovat ihan sopivia yksin asuvalle, mutta siitä pienemmät alkavat olemaan hankalia.
Mieheni opiskelee yli 200 km päässä kotoa ja asuu viikot opiskelupaikkakunnallaan. Pieni miniyksiö olisi sen mieleen, koska siellä saisi omaa rauhaa ilman että joutuisi maksamaan itseään kipeäksi. Nyt se asuu viikot solussa ja valittaa välillä oman rauhan puutetta. Kotona meillä on 3 alle 10-vuotiasta lasta joten vilskettä ja vilinää riittää.
Opiskeluaikana asuin muutaman vuoden kalustetussa 18 m2:n asunnossa. Olihan se koppi! Pesukone ja liesi puuttui, säilytystilaa oli minimaalisesti. Mihin hyvänsä kääntyi, edessä oli seinä.
Noin pieni ei mitenkään kelpaa kuin tilapäisasunnoksi. Suurin osa tavaroista muualla. Jos asunnossa on pesutilat, pyykinhoitotilat, keittiö, jääkaappipakastin ja kunnon sänky, ruokapöytä ja säilytystilat vaatteille, ei siellä mahdu kunnolla kääntymään.
Pienempi kuin 70-luvun kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni ei mitenkään kelpaa kuin tilapäisasunnoksi. Suurin osa tavaroista muualla. Jos asunnossa on pesutilat, pyykinhoitotilat, keittiö, jääkaappipakastin ja kunnon sänky, ruokapöytä ja säilytystilat vaatteille, ei siellä mahdu kunnolla kääntymään.
Pienempi kuin 70-luvun kesämökki.
Voisitteko te ketjuun kommentoivat katsoa sen esittelyvideon/esittelykuvat, niin tietäisitte mistä puhutaan? https://www.youtube.com/watch?v=G2I2c2njH4w
..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
öööö... Mikä siinä kutittaa sinun persettäsi jos joku haluaa asua 15 neliön asunnossa? Itse en asuisi, mutta en näe mitään tarvetta moittia niiden rakentamista. Jollekkin kämppä on vain nukkumispaikka, johon haluaa käyttää mahdollisimman vähän rahaa.
Jos vuokra olisi 150 e. Mutta 500, neliövuokra 33e, vittu mitä kiskontaa, on kyllä niin perkeleen kalliit neliöt.
Osa ei taas ole edes katsonut sitä saton studiokoti-esittelyvideota eikä tiedä mitä edes kritisoi.
Aivan mahtava pikkukoti ja toimiva...kaikki tarvittavat löytyy. Kunnon parvi tuo lisää tilaa ja pieni parveke on kesällä lisähuone. Jos olisin esim. nuori opiskelija niin tuo asunto kelpaisi minulle mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öööö... Mikä siinä kutittaa sinun persettäsi jos joku haluaa asua 15 neliön asunnossa? Itse en asuisi, mutta en näe mitään tarvetta moittia niiden rakentamista. Jollekkin kämppä on vain nukkumispaikka, johon haluaa käyttää mahdollisimman vähän rahaa.
Jos vuokra olisi 150 e. Mutta 500, neliövuokra 33e, vittu mitä kiskontaa, on kyllä niin perkeleen kalliit neliöt.
Sinun ei edelleenkään ole pakko sinne muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, mitä se sun persettä kutittaa? Ei sun tartte tonne muuttaa.
-eri
Jos ei kelpaa niin älä muuta noihin kämppiin!
Voinko tulla asumaan luoksenne ilmaiseksi?
Asunnossa ei ole sinänsä vikaa mutta tuo vuokra tuollaisesta pikkukopista jossain vantaan takamailla on jokseenkin suolainen.