Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!

Vierailija
15.10.2017 |

Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.

Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.

Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?

Kommentit (372)

Vierailija
61/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksinasuva opiskelija ja neliöitä kämpässäni on tasan kaksikymmentä. En voi ymmärtää, miten kukaan pystyy kuvittelemaan itsensä 15 neliöön, eihän tuollaisessa pysty edes olemaan tulematta klaustrofobiseksi.

Edelleen siinä on iso parvi, joka melkein tuplaa neliöt. Katsokaa nyt pöljät niitä esittelykuvia ennenkuin kauhistutte.

Oikein parvi, onko nuo asunnot suunniteltu kenties pikkulapsille? Kuka aikuinen haluaa nukkua parvella?

Se parvi ei tässä yhteydessä tarkoita mitään neliö kertaa neliö parvea jonne kiivetään tikkaita pitkin. Katso nyt pöljä ne esittelykuvat. Se on rappusia pitkin kiivettävä toinen kerros, jonne saa ihan oman sängyn ja vaikka telkkarin ja säilytystilaa yms.

Vierailija
62/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne vuokra vai omistusasuntoja ja mikä mahtaa olla hinta/neliö 10000? 150000-155000e koirankopista, Tai vuokra 800-1000€/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo monelle opiskelijaelämään soveltuva pa.okoppi mutta sen jälkeen täysi vitsi asunnoksi. 

Vierailija
64/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rakkaat, kun pk-seudulla nyt vaan on kysyntää pienille asunnoille, joissa vuokra olisi edes kohtuullinen. 600-750 on ihan normi yksiöstä täälläpäin Vantaata, siihen nähden tuo 500 alkaa jo olla edullinen. 400-500 maksavat ihan soluhuoneetkin. Saati jos lähdetään lähemmäs keskustaa.

Jos rakentamalla pienempää ja hyödyntämällä yhteistiloja saadaan edullisempia yksiöitä, sehän on vain hieno asia. Kuvista katsottuna nuo on varsin järkevästi tehtyjä neliöitä ja vastaa hyvinkin sellaista 25-30m2 tavallista yksiötä. Paitsi että tällä ratkaisulla sänky saadaan vielä tavallista yksityisempäänm tilaan ja periaatteessa tuossa voisi asua vaikka pariskunta.

Tuskin ihan lähiaikoina mennään siihen, että tällainen rakentaminen yleistyy niin paljon, että noihin joutuu pakosti asumaan sellainen, joka ei halua.

Vierailija
65/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.

Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.

Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?

Olen asunut alle 10m2 asunnossa Länsi-Euroopan maassa jossa tuon kokoiset kämpät ovat ihan normaaleja, toi 15,5 m2 kuulostaa ruhtinaalliselta siihen verrattuna. Hyvin mahduin  silloinkin, nyt nautin tästä  100m2 asunnosta.

Vierailija
66/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi rakkaat, kun pk-seudulla nyt vaan on kysyntää pienille asunnoille, joissa vuokra olisi edes kohtuullinen. 600-750 on ihan normi yksiöstä täälläpäin Vantaata, siihen nähden tuo 500 alkaa jo olla edullinen. 400-500 maksavat ihan soluhuoneetkin. Saati jos lähdetään lähemmäs keskustaa.

Jos rakentamalla pienempää ja hyödyntämällä yhteistiloja saadaan edullisempia yksiöitä, sehän on vain hieno asia. Kuvista katsottuna nuo on varsin järkevästi tehtyjä neliöitä ja vastaa hyvinkin sellaista 25-30m2 tavallista yksiötä. Paitsi että tällä ratkaisulla sänky saadaan vielä tavallista yksityisempäänm tilaan ja periaatteessa tuossa voisi asua vaikka pariskunta.

Tuskin ihan lähiaikoina mennään siihen, että tällainen rakentaminen yleistyy niin paljon, että noihin joutuu pakosti asumaan sellainen, joka ei halua.

Eivät asunnot laatua hionontamalla halvemmiksi tule. Hintoja saataisiin alas vain tarjontaa lisäämällä. Ja sitähän ei lisätä. Niin on kaavoittaja päättänyt.

Vierailija
67/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa nyt vaikka tuo ennenkuin tyrmäätte. Se parvikin on ihan oikea huone.

Vierailija
68/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.

Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.

Eli mieluummin maksat itsesi kipeäksi kanikopista kuin asut edullisesti inhimillisissä oloissa? Tosiaanko?

Vierailija
69/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös noissakin vuokra ole yli viidensadan?

Kun tarjontaa rajoitetaan ja kysyntä kasvaa, käypä markkinavuokra saadaan moneen tuhanteen euroon viikossa, vaikka viiden neliön kopista.

Vierailija
70/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa studiokodeissa on siis 15,5 neliön alakerta ja 6,3 neliön yläkerta/parvi + muutaman neliön parveke. Vajaa 24 neliötä ei siis kuulosta ollenkaan pahalta. Olen asunut paljon pienemmissäkin asunnoissa. Toki perheelliset kauhistelevat näitä asuntoja, mutta mä olenkin tällainen minimalisti, joka ei tartte materiaa tai isoa asuntoa :D Mitä enemmän rahaa jää säästöön matkusteluun, niin sitä parempi!

Vierailija
71/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.

Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.

Eli mieluummin maksat itsesi kipeäksi kanikopista kuin asut edullisesti inhimillisissä oloissa? Tosiaanko?

Jos edullinen inhimillisissä oloissa tarkoittaa minulle esim kahden tunnin työmatkaa, niin kyllä, mieluummin asun pienissä tiloissa suhteellisen järkevään (suhteessa alueen hintatasoon) hintaan.

Vierailija
72/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä pk-seudulla asuisi hyvin tuollaisessakin. Jostain syystä kuvitellaan, että sinkku haluaa tai että hänellä on vara asua jossakin ihme hehtaarihallissa. 

Vierailija
73/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kauheasti lohduta, jos jostain Seinäjoelta saa ok-talon vuokralle samaan hintaan siinä kohdassa kun työ- ja/tai opiskelupaikka on pk-seudulla.

Vierailija
74/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tai älä mutta toiset nauttivat siitä että kaikki mitä he omistavat mahtuu reppuun :) lämmin sänky riittää missä nukkua ja ruanteko ja peseytymistilat.

Vierailija
75/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse 26m2 yksiössä ja katsottuani tuon videon, sanoisin että tuo studiokoti on kyllä järkevämpi. Nyt minulla on parvisänky keskellä olohuonetta, ei kovin kiva esim vieraita ajatellen, eikä tässä voisi kuvitellakaan asuvan vaikkapa miesystävän kanssa. Vuokra tässä on muuten 620e/kk, ei ole Vantaalla vaan espoolaisessa lähiössä eli periaatteessa ihan samantasoinen alue.

Vierailija
76/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on pakko asua, ja kun neliövuokrat ovat kalliita, niin pienentäminen on ainoa vaihtoehto.

Noissa uusissa miniasunnoissa on sentään se hyvä puoli, että niissä on ollut pakko olla tosi tarkkana pohjaratkaisuista ja valoisuudesta, koska rakennusmääräysten mukaan yleensä noin pieniä asuntoja ei saisi tehdä. Joku kaksi kertaa isompi yksiö, jonka lattiapinta-ala on jaettu hölmöllä tavalla, voi toimivuudeltaan tuntua ihan yhtä ahtaalta.

Mutta tietysti asunto-ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan tarjonnan lisäämisen suhteen. Nämä miniasunnot ovat hyvä lisä väliaikaiseen käyttöön, mutta pitemmän päälle yksin asuvan, työssäkäyvän ihmisen palkan pitäisi matalapalkka-aloillakin riittää tavallisen kokoiseen yksiöön.

Vierailija
77/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä ratkaisu opiskelijoille, ylipäätään nuorille, jotka muuttavat ensimmäiseen omaan kotiin. Olisi minulle kelvannut. Itse olin kyllä niin onnekas, että onnistuin saamaan Hgin kaupungilta edullisen kaksion, mutta ilman makuuhuonettakin olisin pärjännyt mainiosti, kävin siellä vaan nukkumassa.

Vierailija
78/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olisi tosi ihana! Minimalistin unelma! Hyvin mahtuisi kumppaninkin kanssa asumaan :) nyt lapsen kanssa voisi tulla vähän ahdasta.

Vierailija
79/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että nämä pienet kolot ovat eliittiasuntoja! Eikö se sitä tarkoita, kun neliövuokra on huipputasoa???

Vierailija
80/372 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos edullinen inhimillisissä oloissa tarkoittaa minulle esim kahden tunnin työmatkaa, niin kyllä, mieluummin asun pienissä tiloissa suhteellisen järkevään (suhteessa alueen hintatasoon) hintaan.

Tarkoitan vähintään muutamaa kymmentä neliötä puolen tunnin työmatkan kanssa. Helsinkiki on niin pieni kaupunki, että tuo olisi ihan helppo järjestää kaikille, jos asuntojen rakentamista ei pidettäisi haitallisena ja vastustettavana asiana.