Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?
Kommentit (372)
Kannataa nyt muistaa, että siellä on isot yhteistilat, joiden siivous/kunnossapito maksaa todella paljon. Käytännössä tulee olemaan paljon halvempaa asua 25 neliön kämpässä muualla kuin 15 neliössä tuolla, koska tavallisessa taloyhtiössä asukas ei maksa 200 e/kk siitä, että käytössä on yhteistilat, joissa voi majailla muiden asukkaiden sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi lienee maailman ainoita maita, joissa kurjuus, köyhäily ja kituuttaminen on ylpeilyn asia. Kuten tämäkin ketju todistaa.
Kurjuus? Uusi, valoisa, pieni ja sievä yksiö hyvällä paikalla ihan radan varressa? Aika paljon kurjemminkin voisi mennä. Lisäksi tuohon taloon kuuluu ainakin iso yhteiskeittiö, kattoterassi saunoineen, olohuonetilat jne. Tiedätkö, että moni haluaa asua juuri vähän yhteisöllisesti, vaikket itse haluaisikaan..
Ja viittäsataa edullisemmin ei kyllä saa mitään pk-seudun länsipuolelta, paitsi ehkä jotain aivan pommikuntoista kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Haittaa siksi, että kohta kaikkien oletetaan asuvan noissa, jos saa asumiseensa tukea.
No itseasiassa minun mielestäni halutuimpien alueiden isot asunnot todellakin kuuluvat niille joilla on niihin varaa. Sitä varten täällä tehdään niska ilmassa töitä että se tuntuisi omassa elintasossa edes vähän. Tuella eläjät voivat asua pienemmissä asunnoissa vähemmän halutuilla alueilla tai muuttaa ympäryskuntiin. Jos tuilla pystyy asumaan samoissa asunnoissa joihin keskituloisten palkat nipin napin riittää, ei keskituloisten ole enää mitään järkeä tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Paluu aikaan, jota voi katsella Amurin työläksmuseokorttelissa Tampereella. Olen siellä aina ahdistunut siitä, miten ahtaasti ja kurjasti työläiset asuivat. Perheellä huone ja sitten käytössä yhteiskeittiö, yhteishuussi, yhteissauna.
Et oo tainnut tutustua tuohon SATOn Studiokoti-konseptiin? Mielettömän upea pikkukoti, jossa oma keittiö, kylpyhuone, olohuone, parveke ja makuuhuone toisessa kerroksessa sekä riittävästi säilytystilaa. Ymmärrän kyllä, että kaikille tällainen ei sovi, mutta mulle toi olisi ollut unelmien täyttymys. Hain, mutta en saanut asuntoa...
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein toivon että teidät puolustelijat laitetaan 8 neliön huoneeseen keskelle peltoa loppuiäksi nauttimaan ihanasta elämästä!
Jutun juoni onkin siinä, ettei ne ole pellon keskellä. Itse asuisin mielummin 15m2 asunnossa kaupungin keskustassa kuin 150m2 pellon keskellä. Sinä voit tehdä kuten parhaaksi näet, kuten me kaikki.
Kerro minulle minkälainen on Vantaan kauounki?
Voit mennä http://www.vantaa.fi ja aloittaa opiskelun vaikka sieltä.
Martinlaakso on vantaalainen lähiö, josta ajaa noin vartissa Helsingin keskustaan junalla. Ei paha. Lisäksi Martsarissa on ihan kohtuulliset palvelut itsessäänkin, ja lyhyt matka Myyrmanniin.
Ihmisten on ilmeisesti erittäin vaikeaa hahmottaa sitä, että kaikki eivät ole haluiltaan, arvoiltaan tai ideologioiltaan samanlaisia kuin itse. Olemme erilaisia. Kuplautuminen, joka ei ole ainoastaan some-ongelma, aiheuttaa harhaa samanmielisyydestä myös omakotiasujissa yms.
Monet oikeasti haluavat asua minimaalisesti tai yhteisöllisesti.
Isoja vuokra-asuntoja on enemmän tarjolla kuin yksiöitä.
Elämäntilanteet ovat erilaisia. Itselleni asunto on tavaroiden säilytystä ja satunnaisesti nukkumista varten, joten miksi maksaisin isosta asunnosta? Eri asia jos olisi lapsia tai jos viettäisin asunnossa enemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein toivon että teidät puolustelijat laitetaan 8 neliön huoneeseen keskelle peltoa loppuiäksi nauttimaan ihanasta elämästä!
Jutun juoni onkin siinä, ettei ne ole pellon keskellä. Itse asuisin mielummin 15m2 asunnossa kaupungin keskustassa kuin 150m2 pellon keskellä. Sinä voit tehdä kuten parhaaksi näet, kuten me kaikki.
Kerro minulle minkälainen on Vantaan kauounki?
Ei se sen kummempi ole kuin muutkaan kaupungit. Olen asuntut Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa, Vantaalla ja Helsingissä. En ymmärrä, miksi näitä asuntoja vastustetaan. Eihän niihin ole kenenkään pakko muuttaa. Päin vastoin halukkaita on paljon enemmän kuin asuntoja. Yksinäisen ihmisen on käytännössä mahdotonta saada kaupungin vuokrayksiötä.
Et todellakaan ole asunut Vantaalla, jos väität että on olemassa kaupunki nimeltä Vantaa. Tai Espoo.
Noh, kaverini sanoo ettei Espoo ole kaupunki vaan mielentila. Ja Vantaa todellakin on varsinaisesti lähiökeskittymä eikä kaupunki. Mutta hyvin minä siellä lähiössä viihtyin.
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on ilmeisesti erittäin vaikeaa hahmottaa sitä, että kaikki eivät ole haluiltaan, arvoiltaan tai ideologioiltaan samanlaisia kuin itse. Olemme erilaisia. Kuplautuminen, joka ei ole ainoastaan some-ongelma, aiheuttaa harhaa samanmielisyydestä myös omakotiasujissa yms.
Monet oikeasti haluavat asua minimaalisesti tai yhteisöllisesti.
Isoja vuokra-asuntoja on enemmän tarjolla kuin yksiöitä.
Kyllä. Me juuri etsimme tyttärelle kohtuuhintaista vuokrayksiötä länsi-Vantaalla ja vaikeaa on. Kaksioita olisi vaikka kuinka, mutta niihin hänellä ei ole varaa. Tuo studiokoti olisi ollut täydellinen.
Mikä tahansa koirankoppi kelpaa kun halvalla saa.
Kun kysyntä on reilusti tarjontaa suurempi, hinta riippuu asiakkaan maksukyvystä eikä asunnon tasosta tai rakennuskustannuksista. Siksi rakennusyhtiöt pyrkivät laskemaan tason ja kustannukset alas. Pääsevät myymään yhä huonompaa samalla hinnalla.
Olen yksinasuva opiskelija ja neliöitä kämpässäni on tasan kaksikymmentä. En voi ymmärtää, miten kukaan pystyy kuvittelemaan itsensä 15 neliöön, eihän tuollaisessa pysty edes olemaan tulematta klaustrofobiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva opiskelija ja neliöitä kämpässäni on tasan kaksikymmentä. En voi ymmärtää, miten kukaan pystyy kuvittelemaan itsensä 15 neliöön, eihän tuollaisessa pysty edes olemaan tulematta klaustrofobiseksi.
Edelleen siinä on iso parvi, joka melkein tuplaa neliöt. Katsokaa nyt pöljät niitä esittelykuvia ennenkuin kauhistutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen siinä on iso parvi, joka melkein tuplaa neliöt. Katsokaa nyt pöljät niitä esittelykuvia ennenkuin kauhistutte.
Oikein parvi, onko nuo asunnot suunniteltu kenties pikkulapsille? Kuka aikuinen haluaa nukkua parvella?
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Paitsi jos asunto-osakeyhtiöllä tms. on yhteistiloja, kuten esimerkissä on eli yhteiskeittiö jne. Kaikki yhteinen tarkoittaa lisää kuluja, käytit tiloja tai et. Sen katoterassin siivoaminen ei ole ilmaista ja jos olet ikinä asunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kimppakämpässä niin tiedät, että siisteyskäsitykset ovat hyvin erilaisia. Toista ei haittaa se, että joka paikassa on rasvaisia sormenjälkiä ja hellan päällä kerros likaa, toiselle ne ovat kauhistus. Jopa tavallisen kerrostalon pyykkituva käytöstä saadaan aikaan ongelmia saati muutaman sadan ihmisen yhteiskäytössä olevista tiloista, joissa todellakin joku voi bilettää äänekkäästi viikonlopusta toiseen ja sotkujen siivouksen maksajina ovat toiset asukkaat.
Isoäitini asuu palvelutalossa, joissa maksetaan yhteisten tilojen siivouksesta kuukaudessa lähes 300 euroa. Siihen summaa (pakollinen!) kuuluu tilojen päivittäinen siivoaminen, pari järjestettyä harrasteryhmää osa-aikainen vahtimestaripalvelueli joku, jolle voi käydä valittamassa, kun kukat on jätetty kastelematta tai jonkun vanhukset läheiset ovat päättäneet yöpyä tiloissa. Ihanan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein parvi, onko nuo asunnot suunniteltu kenties pikkulapsille? Kuka aikuinen haluaa nukkua parvella?
Jaa, no eikai sitten.
Googlaa Sato studiokoti ja katso kuvahaku kuitenkin. Ihan pirun paljon kivempi kuin normaali yksiö mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin kodissani on kirjahyllyä melkein 100 metriä. En silti väitä, että ne hyllyt lisäävät asuinneliöitä. Parvella ei voi esim. seistä suorassa ja siellä on aina lämpimämpää kuin asuintiloissa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos asunto-osakeyhtiöllä tms. on yhteistiloja, kuten esimerkissä on eli yhteiskeittiö jne. Kaikki yhteinen tarkoittaa lisää kuluja, käytit tiloja tai et. Sen katoterassin siivoaminen ei ole ilmaista ja jos olet ikinä asunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kimppakämpässä niin tiedät, että siisteyskäsitykset ovat hyvin erilaisia. Toista ei haittaa se, että joka paikassa on rasvaisia sormenjälkiä ja hellan päällä kerros likaa, toiselle ne ovat kauhistus. Jopa tavallisen kerrostalon pyykkituva käytöstä saadaan aikaan ongelmia saati muutaman sadan ihmisen yhteiskäytössä olevista tiloista, joissa todellakin joku voi bilettää äänekkäästi viikonlopusta toiseen ja sotkujen siivouksen maksajina ovat toiset asukkaat.
Isoäitini asuu palvelutalossa, joissa maksetaan yhteisten tilojen siivouksesta kuukaudessa lähes 300 euroa. Siihen summaa (pakollinen!) kuuluu tilojen päivittäinen siivoaminen, pari järjestettyä harrasteryhmää osa-aikainen vahtimestaripalvelueli joku, jolle voi käydä valittamassa, kun kukat on jätetty kastelematta tai jonkun vanhukset läheiset ovat päättäneet yöpyä tiloissa. Ihanan kallista.
Se on kuitenkin laskettu mukaan siihen 500e vuokraan. Voihan se olla, että nostavat jossain vaiheessa, mutta niin ne nousevat muuallakin.
Olen asunut, ihan Vantaan keskustassa.